skal have planet et stykke jord
Fra : Thomas Larsen

Dato : 23-08-05 19:01

Hejsa, er rimelig ny med de grønne finger og jeg har fjernet en gammek bulet
græsplæne ved ar fræse det igennem 3-4 gange og fjernet div gamle græstotter
og store sten... Men nu kommer det store spm. det stykke jord skal planes så
jeg får en nydelig pæn lige græsplæne som der ikke er fyldt med buler,
hvordan gøres det lettest, uden brug af de store redskaber.. Jeg har engang
set nogle der brugte 2 metalskinner og et langt bræt men jeg er desværre
ikke i besiddelse af sådanne værktøjer, er der nogle andre ideer. jordet
drejer sig om ca 9x6 meter.

Mvh Thomas L.

Fra : Ole Jensen

Dato : 23-08-05 19:22

Thomas Larsen <medieburner@gmail.com> wrote:

> [...]
> set nogle der brugte 2 metalskinner og et langt bræt men jeg er desværre
> ikke i besiddelse af sådanne værktøjer, er der nogle andre ideer. jordet

Du kunne gøre sådan her:

Først tramper du stykket over med tætte skridt, så du kan se eventuelle
"lunker og buler". Dem fylder du, udjævner. Det gør du flere gange til
det er helt jævnt.

En hjælp til at rette jorden af, er en stor palle, som du binder en snor
i , vender p hovedet og trækker hen over arealet. Læg et par store
fliser på pallen for at give den vægt.

Du kan også bruge en lang aluminiumsstige til at rette af med.

Med alfa og omega er, at der ikke er nogen steder der er bløde, da de
vil synke og give huller.

Ole-J
Jeg er ikke ekspert - selvom jeg ofte udtaler mig som sådan

Fra : Carsten Finn Rasmuss~

Dato : 24-08-05 11:53

I news:PxJOe.65734$Fe7.210374@news000.worldonline.dk <Thomas Larsen>
<medieburner@gmail.com> skrev:

> [...]
> metalskinner og et langt bræt men jeg er desværre ikke i besiddelse
> af sådanne værktøjer, er der nogle andre ideer. jordet drejer sig om

Lån en havetromle og trommel stykket.
Tag en palle (må gerne have lidt vægt). Vend den på hovedet, monter et
reb i hjørnerne og træk den på kryds og tværs over stykket. gentaf
proceduren til resultatet er tilfredsstillende. Slut med at tromle.

Vægten kan evt. udgøres af børn/børnebørn, der vil nyde at 'svinge
pisken' over farmand :)

mødes med en gunstig lejlighed....
www.st-roerbaek.dk