Babyer og Søvn
Fra : David Rasmussen

Dato : 23-08-05 19:26

Vi har problemer med at få vores 7 måneder gamle baby til at sove om
aftenen. Hun vil kun sove

1) når hun bliver ammet
2) når hun bliver kørt i barnevogn
3) når hun kører i bil

Vi vil gerne have at hun lærer at blive lagt i seng i vågen tilstand
(efter et langt, hyggeligt putteritual og masser af bryst og hvad hun
ellers vil have), og så selv falder i søvn.

Er der nogen der har nogle gode råd?

/David

Fra : Cat

Dato : 23-08-05 19:33

David Rasmussen skrev:
> [...]
> (efter et langt, hyggeligt putteritual og masser af bryst og hvad hun
> ellers vil have), og så selv falder i søvn.

Hvorfor må hun dog ikke blive ammet i søvn? Det er da langt det letteste.

Det andet kan komme senere.

Tine

Fra : David Rasmussen

Dato : 23-08-05 22:34

Cat wrote:

> Hvorfor må hun dog ikke blive ammet i søvn? Det er da langt det letteste.

Hun må sådan set godt blive ammet i søvn, isoleret set. Det vi i
virkeligheden prøver at opnå er at hun sover bedre, længere og mere
regelmæssigt. Vi vil gerne have at hun sover igennem om natten, istedet
for at vågne efter kort tid, flere gange i løbet af natten, når hun i
virkeligheden ikke er sulten. Det at afkoble bryst og søvn, og at kunne
falde i søvn selv fra vågen tilstand, skulle hjælpe hende til en mere
regelmæssig søvn når hun først er tryg ved denne nye orden. Min kæreste
er ved at blive tosset af aldrig at få mere end få timers søvn i træk.

Det er jo ikke sikkert at vores barn er indstillet på at det skal være
sådan men det er nu ikke noget vi selv har fundet på, det med den
uheldige forbindelse mellem bryst og søvn, og det med at kunne falde i
søvn selv. Det er en kendt problematik, med forskellige løsningsforslag.
Vi prøver at finde en løsning der passer til os.

/David

Fra : L.Støvring

Dato : 24-08-05 00:14

> [...]
> søvn selv. Det er en kendt problematik, med forskellige løsningsforslag.
> Vi prøver at finde en løsning der passer til os.

Må en "gammel mor" også komme med et lille råd? ;)

Hvis problemet er at barnet vågner ofte i løbet af natten, og skal have
bryst, kunne du med fordel tilbyde hende et mere solidt foder til natten.
Børn på 7 måneder bør kunne sove natten igennem! Selvfølgelig kan man ikke
generalisere, eller give en opskrift på en god nattesøvn, men hvis alle
forudsætninger for en rolig nat er til stede - regelmæssig dagrytme, fast
putteritual, mæt barn, ren ble og ikke mindst rolige forældre - burde der
snildt kunne blive 8-10 timers "nattero".

Vh. Lisbeth

Fra : Lumholdt & Riber

Dato : 23-08-05 19:46

> [...]
> (efter et langt, hyggeligt putteritual og masser af bryst og hvad hun
> ellers vil have), og så selv falder i søvn.

Hej David,

Tja, her gør vi flg med vores den lille på 8 mdr:
Om aftenen ligger jeg ned og ammer, det nyder vi begge, og han har helt styr
på hvad der skal ske når han bliver lejret på vores seng *GG*.
Når han er faldet mæt og tilpas i søvn v/brystet lægger jeg ham bare over i
hans seng og så sover han videre der, det fungerer upåklageligt og nemt.
Når de bliver større kan man jo afløse dette med godnathistorier, en sang
el.lign. 7-8 mdr. er jo stadig en lille str Jeg tror ikke jeg ville
orke at bruge en masse energi på at prøve at få hende til at falde i søvn
selv i sengen, men det er jo en temperamentssag, jeg tror det kommer når hun
er større og mere klar til det,

Hilsner
/Pernillle

Fra : David Rasmussen

Dato : 23-08-05 22:36

Lumholdt & Riber wrote:

> [...]
> hans seng og så sover han videre der, det fungerer upåklageligt og nemt.

Men sover han så igennem? Eller vågner han 3-4 gange i løbet af natten
og skal have mere bryst?

> [...]
> selv i sengen, men det er jo en temperamentssag, jeg tror det kommer når hun

Jeg tror ikke længere min kæreste orker at bruge en masse energi på at
skulle amme mange gange i løbet af natten, og aldrig få en
sammenhængende søvn :)

Hvis min kæreste bare kunne amme vores barn i søvn sådan at hun sov
igennem, så ville det være en fin mulighed. Men det er ikke det der sker nu.

/David

Fra : Lumholdt & Riber

Dato : 24-08-05 07:48

> Men sover han så igennem? Eller vågner han 3-4 gange i løbet af natten og
> skal have mere bryst?

Snip:
Han bliver ammet omkring kl. 19.30-20 tiden og puttet derefter. Han plejer
så at vågne v/24 tiden når vi går i seng og han får så en tår der. Dernæst
vågner han først om morgenen igen, så han tager 6-8 timer i et stræk, det
passer ret godt til vores rytme her,

> Jeg tror ikke længere min kæreste orker at bruge en masse energi på at
> skulle amme mange gange i løbet af natten, og aldrig få en sammenhængende
> søvn :)

Snip:
Det kan jeg godt forstå, det er også træls, havde ikke i dit første indlæg
forstået at I havde det problem.
Ville det hjælpe hvis hun sov hos jer sådan at din kæreste ikke skulle ud af
sengen så mange gange om natten? Jeg kan sagtens sove og amme samtidig med
det er der jo lidt forskel på, jeg gjorde det sådan da han var lille og det
fungerede godt her.

Held og lykke med det,

/Pernille

Fra : Kevin Vilhelmsen

Dato : 24-08-05 10:02

David Rasmussen wrote:

> [...]
>
> Hvis min kæreste bare kunne amme vores barn i søvn sådan at hun sov
> igennem, så ville det være en fin mulighed. Men det er ikke det der sker

På nogenlunde samme tidspunkt tog min kone ud til hendes bror i 2
nætter, fordi det var blevet for meget, jeg var så oppe den førstee nat
fordi han vågnede og ville ammes, det kunne han jo ikke så han faldt til
ro efter 30 min vågnede igen; efter 2 timer samme proces, ret hårdt med
nødvendigt.
Den anden nat vågnede han også, men da var han vågen 20 minutter og sov
ignnem, derefter kørte det stort set smertefrit, men det med at amme om
natten er en vanesag, og vaner kan være gode nole gange og andre skal de
brydes, ffor os var dette måden at gøre ddet på, til alles store tifredshed.

--
Venlig Hilsen Kevin Vilhelmsen

Fra : Nette

Dato : 23-08-05 23:01

"David Rasmussen" skrev

> Er der nogen der har nogle gode råd?

Jeg forstår ikke helt, hvad det er du søger råd til. Du ønsker ideer til,
hvordan den lille kan puttes om aftenen uden at I skal ud og køre med
barnevognen el. bilen.

I dit andet indlæg sætter du mors søvnmangel som fokus.
Jeg tror ikke nødvendigvis, der er noget sammenhæng imellem flere
opvågninger om natten samt soveritualet om aftenen.

Misforstår jeg noget???

Nette

Fra : Rikke & Per

Dato : 24-08-05 06:14

> [...]
> (efter et langt, hyggeligt putteritual og masser af bryst og hvad hun
> ellers vil have), og så selv falder i søvn.

Ud af mine tre børn har det kun været de to som ville have en flaske vælling
inden puttetid, der sov igennem da de var 7 måneder og de gik da også ud som
et lys når de havde "bundet" flasken. Måske er mors ammemælk bare ikke nok i
den henseende, har i overvejet at skifte det ud??

Mvh Rikke

Fra : Ukendt

Dato : 24-08-05 07:43

Stakkels din kæreste.. Jeg har også haft sådan en "unge", faktisk 2. Den ene
blev ammet til han var 17 md og nr2 blev ammet til han var 13 md.. Det er
meget hyggeligt, men ikke når ikke får sammenhængene søvn... I skal bare
give hende noget vælling inden hun skal sove ...Hun vil sikkert ikke have
det men så er det også vigtigt at det er hendes far der giver hende det, så
hun ikke kan dufte mor..I kan give hende en halvanden times tid ude i
barnevognen, som formiddag søvn, også igen til eftermiddag. Gerne 2 timer,
måske mere...Og så holde hende kørende, hun må ikke falde isøvn før hun skal
iseng..Og så et dejligt bad,tør ble, og en god gang vælling på flaske...Det
er ikke altid den lykkes første gang, men bliv ved...I får jeres søvn, jeres
datter får en fast rutine som hun kan forholde sig til... Så er alle
glade....

Fra : Helle & Brian

Dato : 24-08-05 08:43

Min store dreng sov igennem fra han var ganske lille i sin egen seng.
Men så kom lillebror, som frem til han var 7 mdr. ville ammes hver 3. time
døgnet rundt. Så var jeg klar til at gøre noget ved det. Min mand og jeg
aftalte at jeg blev liggende i sengen, når Mathias vågnede, så ville min
mand stå op og give ham sutten og måske lige lade ham ligge i hans arme, men
så blev han også lagt ned i babysengen igen. I løbet af et par dage gik der
længere imellem at han skulle ammes om natten. I løbet af nogle uger kunne
han sove 6-7 timer næsten hver nat før han ville ammes igen. MEN vi var også
meget standhaftige. Da han blev 10 mdr. ville han endelig tage en flaske
vælling inden sengetid. Og siden da har vi HVER eneste aften kunnet lægge
ham kl. 20 og så har han sovet til 5.30-6.00 om morgenen. Mathias har
desværre ikke det samme sovehjerte som storebror Patrick, der generelt
sover 12 timer om natten. MEn det vigtigste er også at de tager rimeligt
mange timer i træk.

Jeg mener, at det er forældrene der skal være klar til at lære børnene at
sove. Børnene er klar, når de voksne er klar.
Det har jeg i hvert fald erfaret med mine to drenge. Vi har været
standhaftige, og så lykkes det efter en uge eller to.

Patrick er nu 2½ og Mathias er 1½

Fra : Brian, Rikke & Krist~

Dato : 24-08-05 15:52

Hej.

Emnet var også oppe, da vores dreng, som kun sov ca. 30 minutter ad gangen
døgnet rundt, var lille. Vi fik her i gruppen anbefalet bogen "godnat og sov
godt". Den kan købes eller bestilles ved de fleste boghandlere. Så kan det
godt være, at du tænker "en bog, hvad f.... skal jeg med den?" Men det
tænkte vi også, men det er nok de bedste 170 kr jeg til dato har givet ud
til en bog. De råd vi fik i den virkede bare!! Vi var så desperate, så
derfor købte vi den, og den er bare god.

Ved ikke om det er noget. Men i hvert fald held og lykke.

Mvh. Rikke, mor til Kristian på 3 år, der sover dejligt om natten.

Fra : IMB

Dato : 25-08-05 12:35

David Rasmussen <david.rasmussen@gmx.net> wrote in news:430b6a1f$0$177
> [...]

> (efter et langt, hyggeligt putteritual og masser af bryst og hvad hun
> ellers vil have), og så selv falder i søvn.

Hej

For det første har jeg hørt at der er himmelvid forskel på hvornår
babyer sover igennem - nogle kan være et helt år før det sker.

For det andet så har jeg også hørt at fast føde ikke nødvendigvis har
nogen sammenhæng med hvor længe børnene sover om natten (men en 7
måneder gammel baby er vel i gang med at spise andet end modermælk).

(jeg husker ikke hvor jeg har hørt disse ting, men det har enten været
fra min egen sundhedsplejerske, en bog eller een af de mange baby-
hjemmesider der findes).

I skal i hvert tilfælde tænke på hvornår I putter hende og hvornår hun
vågner. En baby det bliver puttet kl 20 og så vågner kl 4 om natten har
sovet 8 timer og sover altså igennem lige gyldigt hvornår moderen så har
sin egen nat.

Jeg har selv en 4 måneder gammel baby og han sover i tremmeseng ved
siden af min seng. Når han vågner kl 3-4 stykker så kommer han over i
sengen og bliver ammet og - hvis jeg ikke er faldet i søvn inden - så
kommer han tilbage i sin egen seng når han er færdig. Selvom min søvn er
afbrudt så synes jeg ikke det er så slemt (min første fik flaske og det
var meget værre med natterenderiet).

Det kan være en god idé at lade far servere lidt vand om natten i stedet
for at amme hende. I skal nok regne med at hun protesterer kraftigt til
at starte med, men så finder hun nok ud af at vand ikke er værd at vågne
efter.

Bruger hun sut? Sutteklud eller bamse? Mors brugte t-shirt kan også
hjælpe, hvis den ligger i hendes seng.

I kan også så småt begynde med at vænne hende fra at skulle skubbes
rundt i barnevognen om dagen, når hun skal have en lur. På det tidspunkt
har mor sikkert mere overskud. Trøst hende, giv hende sutten og vug
hende til hun er rolig igen. Men ikke til hun sover.

Håber du kan bruge nogle af disse råd.

-- Inger Marie

"Just one question. Why?"
"Why not?"
"It's not an answer."
"Oh, yes it is. It's simply not an answer you like or the answer you
expect. There's a difference."

   -- Sakai and G'Kar in Babylon 5:"Mind War"