hjælp gasfyr med Luftcirkulationsgulvvarme
Fra : smik

Dato : 22-08-05 20:12

Hej

Er der nogen her der har erfaring med et gasfyr med blæser, som blæser
varmen ud i nogle
rør som går under gulvet.Varmen kommer op ad nogle riste som er placeret i
hvert rum i gulvet.
Kender ikke noget til det. Har prøvet at lede efter det på nettet men
fandt
intet.
Huset det er i er fra 1968.
Hvor godt er det?
Er der gener ved det?
Tar gasfyret luft ude fra?
Giver det nok varme i huset?

mvh
Kim og lotte

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 22-08-05 23:58

smik skrev:

> [...]
> placeret i hvert rum i gulvet.
> Kender ikke noget til det. Har prøvet at lede efter det på nettet men

Er det ikke det der hedder et "pottefyr"?

> Huset det er i er fra 1968.
> Hvor godt er det?
> Er der gener ved det?
> Tar gasfyret luft ude fra?
> Giver det nok varme i huset?

Har hørt at det er økonomisk - men det var så ét med olie
Hans

Fra : Finn

Dato : 23-08-05 01:36

Kim & Lotte, jeg bor i Australien og lever af at lave den slags. Jeg har
installeret omkring 700 af den slags systemer og omkring 200 traditionelle
centralvarme systemer med kedel og radiatorer eller gulvvarme.

Jeg må sige at jeg ikke selv ville leve med luftvarme, der er en del støv
der bliver cirkuleret og luft der bevæger sig har en tendens til at støje
(hvis balanceret korrekt med den rigtige luftmængde dog til at leve med).
Principielt er luftvarme i modstrid med naturloven. Luft der bevæger sig
skaber en afkølings effekt hvilket du vil kompensere for ved at hæve
temperaturen 1 til 2° hvilket så vil forhøje dine varme udgifter
tilsvarende. Luftvarme er konvektions varme, altså ingen eller kun en meget
beskeden mængde strålevarme. Radiator varme består af ca. 50 - 60%
strålevarme og 40 - 50% konvektions varme. Gulvvarme er udelukkende
strålevarme dog skaber det en begrænset mængde konvektions varme fra rummet
der efterhånden bliver opvarmet.

Fordelene er.

Det varmer hurtigt op

Her på øen er det betydeligt billigere at installere end traditionel
centralvarme.

Bagdelene er.

Det køler hurtigt ned.

Stort varmetab fra kanaler (kan dog komme huset til gode men det er altså
ustyret varme = tab)

Kanalerne er meget store i forhold til rørføringer

Det støjer.

Det støver.

Varmen kan ikke styres i de enkelte rum.

Jeg vil tro du får svært ved at finde en person der er i stand til at
balancere systemet ordentligt hjemme i dammen.

Hvis en rist lukke stiger trykket i de øvrige rum (dermed også støjen)

Tendens til støj overføring mellem rum (du kan hører ungerne spille rock i
dit soveværelse eller ungerne kan høre at far om mor har en hyrdetime).

Altså alt i alt den fattige søster i forholdet til et traditionelt
centralvarme system.

> [...]
> hvert rum i gulvet.
> Kender ikke noget til det. Har prøvet at lede efter det på nettet men

En link til luftvarme

http://www.brivis.com.au/internet/newweb.nsf

Cheers Finn
Canberra Australien