Udvendig maling af vinduer
Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 21-08-05 19:37

Hej derude

Min vinduer trænger efterhånden til at blive malet udvendigt. Men den
tidligere ejer har anvendt plastikmaling, hvilket nogle steder buler ud
(skaller af) og andre steder egentlig sidder OK fast.

Jeg bryder mig ikke så meget om at det er plastikmaling der er anvendt
(vinduer mv. er fyrtræ) så jeg vil meget hellere male med oliemaling.
Skal al den gamle maling så skrabes af, slibes, grundes og males med ny
maling? Eller kan jeg 'nøjes' med at skrabe al den løse maling af og
male over med en oliebaseret maling?

Thomas

Fra : Max

Dato : 21-08-05 19:57

Hej Thomas

> Skal al den gamle maling så skrabes af, slibes, grundes og males med ny
> maling? Eller kan jeg 'nøjes' med at skrabe al den løse maling af og
> male over med en oliebaseret maling?

Jeg ville slibe det hele af ind til det nøgne træ, en stor opgave, men
ikke uoverkommelig med en god delta sliber kombineret med
en god exentric sliber.,

Mvh Max

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 21-08-05 20:22

> Jeg ville slibe det hele af ind til det nøgne træ, en stor opgave, men
> ikke uoverkommelig med en god delta sliber kombineret med
> en god exentric sliber.,

Det er dog hurtigere og mindre støjende med håndkraft. Jeg sleb 4 vinduer
ned for 2 år siden, og det var klart hurtigere at slibe i hånden frem for
maskine.

Mvh Maria

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 21-08-05 22:34

Maria Frederiksen wrote:

> Det er dog hurtigere og mindre støjende med håndkraft. Jeg sleb 4 vinduer
> ned for 2 år siden, og det var klart hurtigere at slibe i hånden frem for
> maskine.

Sleb du med sandpapir? Hvor grovkornet skal det være for at det er
effektivt?

Har været igang idag med en skraber og det virker fint nok de steder
hvor malingen ikke har ret godt fat, men der hvor den stadig binder godt
er det ikke helt så nemt.

Thomas

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 22-08-05 20:44

> Sleb du med sandpapir? Hvor grovkornet skal det være for at det er
> effektivt?

Brugte korn 80 og korn 100. På maskinen korn 50, men det var stadig håbløst.

> Har været igang idag med en skraber og det virker fint nok de steder hvor
> malingen ikke har ret godt fat, men der hvor den stadig binder godt er det
> ikke helt så nemt.

Jeg tog det værste med skraberen og sleb så resten - det synes jeg er
nemmest, men det kan godt være at det bare er en smag sag.

Mvh Maria

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 22-08-05 21:26

Maria Frederiksen wrote:

> Brugte korn 80 og korn 100. På maskinen korn 50, men det var stadig håbløst.

OK, prøver med noget korn 80, fik desværre ikke tid idag :-|

> Jeg tog det værste med skraberen og sleb så resten - det synes jeg er
> nemmest, men det kan godt være at det bare er en smag sag.

Jeg har et par skrabere nu, en bred til de store flader og en smal til
de dumme små flader. Så kombineret med sandpapir så skulle det
forhåbentlig gå rimelig nemt til.

Hvis så bare vejret vil holde så nogenlunde fornuftigt

Thomas