Baby og postevand
Fra : IMB

Dato : 21-08-05 15:37

Hvor gammel skal en baby være før man må give det postevand at drikke (fra
et godkendt vandværk) uden at koge det først?

Jeg prøvede at google mig frem til det, men kunne umiddelbart ikke finde
oplysningen nogen steder, hvilket undrer mig meget. Man skulle tro at een
eller anden offentlig instans i Danmark har en mening om dette emne.

--
Inger Marie Brunsgaard
Please remove "nospam_" from my email adress if you reply to my message

Fra : Cat

Dato : 21-08-05 16:26

IMB skrev:
> [...]
> oplysningen nogen steder, hvilket undrer mig meget. Man skulle tro at een
> eller anden offentlig instans i Danmark har en mening om dette emne.

De har ikke brug for det. Modermælk er bedst. Der er noget med at vand
belaster deres nyrer, hvis de er for små.

m.k.b har vistnok forklaringen på det.

Når det er varmt, så vil de amme oftere og får derved mere formælk, der
er vandholding. Bingo!

Tine

Fra : Mus

Dato : 22-08-05 20:28

"Cat" <ta@uu.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> m.k.b har vistnok forklaringen på det.
>
> Når det er varmt, så vil de amme oftere og får derved mere formælk, der

Nu er det jo ikke alle der ammer.

Og selv om man ammer kan der være behov for at supplere når det er meget
varmt. Taler af egen erfarring.

LN

Fra : Mette & Jacob

Dato : 21-08-05 17:15

Hej

Jeg mener at min sundhedsplejerske sagde at børnene skal være 6-8 mdr før
deres små maver kan klare de bakterier der er i postevand. Vi kogte vandet
og satte det på køl til han var godt 1 år, men vi har også egen boring, så
vi stolede ikke helt på kvaliteten...

MVH Mette

Fra : Kristine Gazel

Dato : 21-08-05 18:42

"IMB" <im@nospam_brunsgaard.dk> wrote in message
> Hvor gammel skal en baby være før man må give det postevand at drikke (fra
> et godkendt vandværk) uden at koge det først?

Min sundhedsplejerske sagde fem mdr.
Det overraskede mig nu også lidt.

Mvh Kristine.

Fra : Rasmussen

Dato : 21-08-05 19:11

"Kristine Gazel" <kgazel@sol.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Det overraskede mig nu også lidt.
>
> Mvh Kristine.
>
>........ifølge min SP er 4 mdr ok, så Julie Alberte har fået vand fra
vandhanen i ca. 1 mdr. nu.

Jeg fik af vide at vandet lige skulle stå lidt, til det havde fået
stuetemperatur.

Hilsen Jakob og Julie Albertes mor

Fra : as

Dato : 21-08-05 19:24

> [...]
>
> --
> Inger Marie Brunsgaard
> Please remove "nospam_" from my email adress if you reply to my message

Vi har også hørt 5-6 mdr.
Vores datter er 5½ og har uden problemer drukket vand fra hanen i flere
uger. Og det har ofte hjulpet på hendes humør at få en kop vand, selv om hun
stadig ammer!

Fra : Nette

Dato : 21-08-05 20:02

"IMB" skrev

> Jeg prøvede at google mig frem til det, men kunne umiddelbart ikke finde
> oplysningen nogen steder, hvilket undrer mig meget. Man skulle tro at een
> eller anden offentlig instans i Danmark har en mening om dette emne.

Jeg fik at vide, at jeg skulle vente til 6 mdr. alderen med rent postevand.
Dog ikke iskoldt.

Nette

Fra : IMB

Dato : 21-08-05 22:10

> [...]

> finde oplysningen nogen steder, hvilket undrer mig meget. Man skulle
> tro at een eller anden offentlig instans i Danmark har en mening om

Tak for alle jeres svar - det lyder til at sundhedsplejerskerne er
uenige med hinanden. Men venter man til efter 6 måneder så er man vist
på sikker grund.

Vi klarede os dog med amning idag (han er 4 måneder), men i 4-6 timer
her midt på dagen så var han ked af det og ville heller ikke ammes. Jeg
havde kogt vand på køl, så det tilbød jeg ham, men han ville ikke have
det. Men det fik mig altså til at tænke på hvornår han egentlig måtte få
postevand.

I øvrigt så har jeg ladet mig fortælle at kildevand (på flaske) faktisk
kan have højere indhold af skadelige stoffer end postevand fordi de
tilladte grænseværdier er højere for kildevandet. Er det rigtigt eller
forkert? Dvs kan man tilbyde kildevand uden brus og citrus til babyer,
hvis man ikke lige har kogt vand ved hånden (bare nysgerrig)?

Fra : Anita

Dato : 21-08-05 22:30

> [...]
> faktisk kan have højere indhold af skadelige stoffer end postevand
> fordi de tilladte grænseværdier er højere for kildevandet. Er det

Det er korrekt. Der er langt mere strikse regler for grundvand end for
kildevand. Hvorfor ved jeg ikke.

> Dvs kan man tilbyde kildevand uden brus og
> citrus til babyer, hvis man ikke lige har kogt vand ved hånden
> (bare nysgerrig)?

Det ville jeg ikke gøre, hvis grundvand på nogen måde skulle være
farligt/uhensigtsmæssigt.

Venligst Anita

Fra : Cat

Dato : 21-08-05 22:21

IMB skrev:

> [...]
> havde kogt vand på køl, så det tilbød jeg ham, men han ville ikke have
> det. Men det fik mig altså til at tænke på hvornår han egentlig måtte få

Et bad, der ikke er lige så varmt som han plejer, kan køle, når det er
så varmt.

Det er hårdt for de små, når vejret er som i dag.

Tine

Fra : Mads & Mille's far

Dato : 25-08-05 08:53

Min sundhedsplejerske sagde 2 måneder.... jeg laver modermælkserstatning af
postevand... og min lille fims har det godt!

Fra : ThomasB

Dato : 03-09-05 10:58

"IMB" <im@nospam_brunsgaard.dk> skrev i en meddelelse
> Hvor gammel skal en baby være før man må give det postevand at drikke (fra
> et godkendt vandværk) uden at koge det først?

Når de er tørstige

> Jeg prøvede at google mig frem til det, men kunne umiddelbart ikke finde
> oplysningen nogen steder, hvilket undrer mig meget. Man skulle tro at een
> eller anden offentlig instans i Danmark har en mening om dette emne.

Vores drak postevand fra hun var 2-3 mdr.

Fra : Stine

Dato : 13-09-05 12:37

Min sundhedsplejerske sagde 4 mdr. der er deres mave stærk nok til det.

Hilsen Stine