Hvaler og dykkersyge
Fra : Søren Reinke

Dato : 19-08-05 19:05

Hejsa

En tidliger kollega stillede mig lige et godt spørgsmål.

Hvorfor for hvaler ikke dykkersyge ligesom os andre ?

--
Best regards
C.T.O. Søren Reinke

Fra : KC

Dato : 19-08-05 19:18

Vel af samme grund som at fridykkere ikke ville få dykkersyge hvis de kunne
holde været ligeså længe.

KC

Fra : Søren Reinke

Dato : 19-08-05 19:23

KC wrote:
> Vel af samme grund som at fridykkere ikke ville få dykkersyge hvis de kunne
> holde været ligeså længe.

Hehe du siger noget, tror jeg har fået for mange fredagsøl

SKÅÅÅÅL

Fra : Marten Ølgaard

Dato : 19-08-05 22:35

Fridykkere kan sagtens få dykkersyge. Af samme grund anbefales det at bliver
i overfladen et stykke tid mellem hvert dyk (2 min har jeg læst et sted).

Det er fuldstændigt ligyldigt om luften er indtaget ved overfladen eller via
en tank. Reglerne om tryk er de samme, men en fridykker ligger selvsagt ikke
20 min på 30 meter. Hvis det er tilfældet er trykfaldssyge i hvert fald det
mindste problem.

Luftens tryk er det samme og luftens indhold af nitrogen er det samme, så
det burde være muligt at få trykfaldssyge. At der så kan være noget med at
mængden af nitrogen ganske enkelt ikke er stor nok i en enkelt mundfuld luft
til at mætte vævet i en grad at man kan få trykfaldssyge er en anden ting.

Jeg er ikke ekspert på hvalers fysologi, men fridykker analogien tror jeg
ikke holder, men der kan være rigtig mange andre grunde til at hvaler ikke
får trykfaldssyge. Et par hundrede tusinds års forskel i evolution har nok
noget med det at gøre.

/Marten

Fra : KC

Dato : 21-08-05 19:23

"Marten Ølgaard" <oelgaard@comontoslet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> mængden af nitrogen ganske enkelt ikke er stor nok i en enkelt mundfuld
> luft til at mætte vævet i en grad at man kan få trykfaldssyge er en anden

Ved du om der er kendte eksempler på fridykkere der har fået dykkersyge?

KC

Fra : Kristian Tjomsland

Dato : 21-08-05 20:11

"KC" <kc@kcdk.com> skrev i melding news:XD3Oe.38$6E1.30@news.get2net.dk...
> Ved du om der er kendte eksempler på fridykkere der har fået dykkersyge?
>
> KC

30. juni 2005 fridykkte Patrick Musimu til 209 meter i Rødehavet. 20
minutter etter dykket måtte han i trykkammer p.gr.a. trykkfallsyke.
Kilde: Bladet Dykking.

Kristian

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 25-08-05 16:34

"Kristian Tjomsland" <krtjo@online.no> wrote in message

> 30. juni 2005 fridykkte Patrick Musimu til 209 meter i Rødehavet. 20
> minutter etter dykket måtte han i trykkammer p.gr.a. trykkfallsyke.
> Kilde: Bladet Dykking.

Umberto Pelizzari fortalte på et tidspunkt at han var steget for hurtigt op
under et slædeforsøg (100+ meter), hvorefter han fik satans ondt i armen.
Derefter indarbejdede han en teknik med at slippe ballonen på 40 meter og
trække og svæve resten af vejen op.

Og så er der selvfølgelig den sørgelige historie om Benjamin Franz, som også
trænede slædedyk i Rødehavet og begyndte at foretage to dyk om dagen til
100+ meter flere gange om ugen. Han fik et voldsomt udslag af dykkersyge og
endte i koma i flere uger. Han overlevede og vågnede op, men har svære
motoriske problemer og sidder i rullestol. Der var det fridykkere fandt ud
af at efter hvert 100+ meters dyk skal man lige tage en pause på mindst en
uge.

Jeg skal slet ikke begynde på at fortælle hvad Pipin Ferreras har været ude
for...

Fra : Kent Friis

Dato : 25-08-05 17:29

Den Thu, 25 Aug 2005 17:34:25 +0200 skrev C. H. Engelbrecht:
> [...]
> af at efter hvert 100+ meters dyk skal man lige tage en pause på mindst en

En uge? Yikes... Nå, så dybt når jeg nok aldrig ned. Det var mig der
startede med at spørge om hvalerne, og jeg kan se der er flere mulige
forklaringer. Men nu vi er ved emnet, hvor langt er det egentlig sikkert
at dykke ned uden alt det avancerede udstyr I andre render rundt med?
(Jeg holder mig fra rigtig dykning foreløbig, men det bliver da til
et par snorkel-ture ved stranden om sommeren). Mængden af luft i
lungerne sætter jo sine naturlige grænser, men det er åbenbart ikke
det eneste man skal være opmærksom på...

Mvh
kent

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 26-08-05 13:26

"Kent Friis" <nospam@nospam.invalid> wrote in message
> [...]
> lungerne sætter jo sine naturlige grænser, men det er åbenbart ikke
> det eneste man skal være opmærksom på...

De fleste der begynder at fridykke nedad med en sund fysik i bagagen går i
stå omkring 35-40 meter, hvilket skyldes at derunder bliver det lidt
besværligt at finde luft til at udligne ørerne med, fordi alting er presset
så meget sammen. Grunden til at der er nogen tosser der rent faktisk kan
svømme til 100m med finner (og 80 uden!) er fordi en canadier fandt ud af at
hvis han gik ned med lidt luft i sine udspilede kinder udover luften i sine
lunger, så når han nåede omkring 65 meter, der kunne han ved at lukke
halsmusklen så luften i kinderne ikke røg ned til lungerne, tage den ekstra
luftmængde og trykudligne ørerne en gang til via Frenzel-metoden (hvor man
bruger halsmusklen til at presse luft mod ørerne). Ved at trykudligne den
ene gang til, kunne han nå 15 meter dybere ned før ørerne igen brokker sig.
Det der sætter grænserne hvor dybt man kan fridykke er ikke lungerne (de
skal så godt nok skal trænes op til at kunne håndtere trykvariationerne)
eller ilten i blodet, men derimod hvor dybt ørerne kan udlignes.

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 19-08-05 19:26

Søren Reinke wrote:
> Hejsa
>
> En tidliger kollega stillede mig lige et godt spørgsmål.
>
> Hvorfor for hvaler ikke dykkersyge ligesom os andre ?

Vel basalt set fordi de ikke ånder under dykningen. Det er kun det
nitrogen de har i lungerne ved neddykningen der kan opløses i vævet.

Men hvis de nu dykker længe og mange gange med korte overflade
intervaller, så kan tingene vel godt ændre sig. Og man mener da også
at have fundet tegn på DCS i visse strandede hvaler.

Og at søelefanter ikke får dykkersyge kan man godt undre sig over.
Når de er til søs (det mest af året) så dykker de døgnet rundt,
med dyk af en gennemsnitsvarighed af 20-30 min. til mellem 400-1800 m
med kun 2 min. overfladeophold mellem dykkene. Ikke sært at de af og
til tager en blunder når de er på land!

Jens Olsen

Fra : Søren Reinke

Dato : 19-08-05 19:35

jenspolsen@hotmail.com wrote:
> [...]
> med dyk af en gennemsnitsvarighed af 20-30 min. til mellem 400-1800 m
> med kun 2 min. overfladeophold mellem dykkene. Ikke sært at de af og

Det gør jeg bestemt også så ofte som muligt specielt når jeg guidede på
en liveaboard :)

Fra : Henrik Manley

Dato : 19-08-05 23:04

>Hvorfor for hvaler ikke dykkersyge ligesom os andre ?

Som andre har skrevet så ånder de ikke under dykket og så tager de heller
ikke kvælstof med ned da de ånder ud før de dykker. Ilten de har brug for
under dykket er i deres blod.

--
Henrik Manley
email m@nley.dk http://bends.dk

Fra : C. H. Engelbrecht

Dato : 20-08-05 01:02

"Henrik Manley" <m@nley.dk> wrote in message

> Som andre har skrevet så ånder de ikke under dykket og så tager de heller
> ikke kvælstof med ned da de ånder ud før de dykker. Ilten de har brug for
> under dykket er i deres blod.

Ok, men er der ikke også kvælstof opmagasineret i deres blod, på samme måde
som hos mennesker?

Fandt i øvrigt:
http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/4122119.stm
(På linket er et billede af hvad der måske er hvalknogler udsat for
dykkersyge)

Whales 'suffer from the bends'
By Julianna Kettlewell
BBC News science reporter

A swift ascent from deep water may be just as dangerous for whales as
it is for humans, Science magazine reports.
Damage consistent with the bends - every diver's nightmare - has been
found in the bones of sperm whales.

An acute form of the illness was also suspected in beaked whales,
which were beached after a naval sonar exercise.

This has led researchers to speculate that sonar may distress whales
into rising too quickly, resulting in potentially lethal cases of the bends.

These findings will come as a surprise to many people, because it has
long been assumed that marine mammals are immune to the illness.

Pits and lesions

Since whales have evolved in the sea for millions of years, it is
reasonable to suspect that natural selection would have "found" a
physiological solution to decompression sickness.

But there is accumulating evidence to suggest this is not the case.

Michael Moore and his team, of Woods Hole Oceanographic Institution,
US, have been inspecting bones from a collection of sperm whales.

They noticed that many of the bones contained lesions and pits,
indicating the whales may have suffered mild, but chronic, decompression
sickness over the course of their lives.

"I see it as the cost of living in a pressure gradient environment,"
said Michael Moore.

Professor Moore examined bones from whales of a range of ages and
found that older individuals exhibited greater damage.

"It is a bit like the ageing process," said Professor Moore. "Old
whales show the stresses that they face in their daily lives."

It seems that chronic decompression sickness is not a recent
phenomenon in whales - the oldest bones Professor Moore examined were over
100 years old.

He believes the whales avoid a more acute form of the illness by
making sure they ascend gradually, pausing frequently.

"Natural selection has in the large part solved the problem by
developing dive behaviours that allow the animals to manage the problem," he
said.

"Previous research does show that the animals display mid-water stops.
At the time it wasn't apparent to anybody why they were stopping - but it
fits with this hypothesis."

Beaked whales

Apparently acute forms of the bends have been observed in beaked
whales, which beached themselves in the Canary Islands in 2002, following a
military sonar exercise.

Paul Jepson, of the Zoological Society of London, studied the dead
whales. He found they had bubbles in their tissues, which were consistent
with severe decompression sickness.

It is not certain how they got into this state, but it seems likely
sonar was to blame.

"There is a very good correlation between naval sonar and the mass
strandings of beaked whales, going back to the 1960s," said Dr Jepson. "The
question is how is it making the animals strand?"

One theory suggests that the noxious boom of sonar causes the
terrified animals to flee to the surface, triggering an acute form of the
bends.

Michael Moore said: "One of the quietest zones in the ocean is right
up at the surface - they might be trying to get away from the noise."

Before scientists can be sure, more research needs to be done.

"We don't fully understand how they behave in response to sound," said
Dr Jepson. "If we know the mechanism we can try to mitigate it and prevent
it being potentially damaging to the animals."

begin 666 999999.gif
M1TE&.#EA`0`!`)'_`/___YF9F0```,# P"'Y! $```,`+ `````!``$```("
$3 $`.P``
`
end

begin 666 o.gif
K1TE&.#EA`0`!`(#_`,# P ```"'Y! $`````+ `````!``$```("1 $`.P``
`
end

Fra : Henrik Manley

Dato : 20-08-05 08:15

> Ok, men er der ikke også kvælstof opmagasineret i deres blod, på samme
> måde
> som hos mennesker?

Ilten er kemiske bundet i blodet mens kvælstoffet er frit og så det højest
kan svare til den mængde der ved overfladen.

--
Henrik Manley
email m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Thomas VJ

Dato : 20-08-05 11:04

"Henrik Manley" <m@nley.dk> skrev i en meddelelse

> Som andre har skrevet så ånder de ikke under dykket og så tager de heller
> ikke kvælstof med ned da de ånder ud før de dykker. Ilten de har brug for
> under dykket er i deres blod.

Hvad er så det de puster ud, når de kommer op fra et dyk?

--
Mvh, Thomas VJ
http://www.dykkerteori.dk - lær teorien før du rejser ...

Fra : Henrik Manley

Dato : 21-08-05 16:24

De puster ud når de dykker og efter hver ånde drag i over fladen.

--
Henrik Manley
email m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Thomas VJ

Dato : 22-08-05 20:11

> De puster ud når de dykker og efter hver ånde drag i over fladen.

Så må de da være godt forkølede med alt det snot(?) de blæser ud så snart
åndehullet bliver blottet i overfladen ...
Jeg er temmelig sikker på at de har luft i lungerne under dykning, men jeg
checker lige op på det og vender tilbage her, når jeg har fundet en
pålidelig kilde.

Henrik, ku' jeg forresten overtale dig til at lade det du svarer på blive
stående, således at du skriver dit svar under det?
Det gør det noget nemmere at følge debatten ...

--
Mvh, Thomas VJ
www.dykkerteori.dk - lær teorien før du rejser ...

Fra : Henrik Manley

Dato : 22-08-05 22:21

> [...]
> Jeg er temmelig sikker på at de har luft i lungerne under dykning, men jeg
> checker lige op på det og vender tilbage her, når jeg har fundet en

Ikke alle hvaler gør det, men også mange andre pattedyr der dykker dybt
tager ikke luft med ned.

> Henrik, ku' jeg forresten overtale dig til at lade det du svarer på blive
> stående, således at du skriver dit svar under det?
> Det gør det noget nemmere at følge debatten ...

Jo da, det må have været en fejl.

--
Henrik Manley
email m@nley.dk http://bends.dk

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 20-08-05 09:45

Henrik Manley wrote:
> Ilten de har brug for
> under dykket er i deres blod.

Og vel også i deres muskler. Det er i hvert så vidt jeg er orienteret
tilfældet med sæler. Det er derfor deres kød er så mørkt, da det
er farvet af det stof i musklerne der binder ilten.

Jens Olsen

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 21-08-05 14:57

"Søren Reinke" <soren@REMOVE.reinke.dk> skrev i en meddelelse
>Hvorfor for hvaler ikke dykkersyge ligesom os andre ?

Jeg husker en undersøgelse hvor foskere havde fundet væv der så ud til at
bære tegn på dykkersyge hos strandede hvaler.. det var vist i forbindelse
med diskussionen omkring hvorvidt militærets meget kraftige sonar havde
nogen indflydelse på livet i havet. En teori var at sonaren gjorde at
hvalerne blev jaget op fra meget dybdt hverefter de fik dykkersyge, døde og
blev fundet på stranden. Men det var vist ikke specielt godt underbygget.

mvh
Jonas

Fra : Freddy@bomid.dk

Dato : 23-08-05 19:12

den store kaskaolthval har ikke luftrum som vi har (bihuler osv.) og ved
overfladen bruger den ca. 9 min på at ilte blodet så meget, at den udonder
får et dyk, da den ikke har brug for luften da denne ikke har en stor værdi
og kun gør at den skal bruge mere energi på at komme de fårste meter ned.
det første den går når den kommer op er derfor at træke vjeret
dette er også sådan for andre hvaler men jeg ved ikke om det er alle, med
sikkerhed
alt dette viden har jeg fra lange nætte hvor jeg prøver at falde i søvn med
diskovery i tv

Fra : Morten Mandrupsen

Dato : 27-08-05 21:03

Jeg mener, at jeg har hørt at man netop hos kaskelothvaler har fundet tegn
på knogleskørhed omkring nogle af de mest belastede ryghvirvler. Dette mente
biologerne skyldtes dykkersyge. De sammenlignede symptomerne med
ehvervsdykkere der med mange dybe dyk også har tendens til knogleskørhed
omkring de store led (hofte, skuldere)..
mvh
Morten