DIR - ny pind for dem som vil diskutere ud~
Fra : Klaus Christensen

Dato : 17-08-05 21:52

Øv... jeg er nødt til lige at prøve igen.

Skriv venligst kun videre på denne "pind" hvis du har en mening om
noget konkret i DIR-konfigurationen! Her på gruppen findes en masse
mennesker som ved en masse om DIR men som igen og igen fortæller, at
de ikke bryder sig om konfigurationen. Kom på banen med nogle
eksempler så tager vi en god debat som alle jo kan lære af. Hvis du er
en af mange som hellere vil fortælle at du kender nogle dykkere, der
dykker DIR, som du ikke bryder dig om, så hold dig ikke tilbage, men
skriv det venligst på "pinden" lidt længere ned på listen. Godt så....
Skal vi prøve en god saglig debat om udstyr og ikke personer?

KC

Fra : f_chinmart@yahoo.dk

Dato : 18-08-05 06:46

Hvorfor melder du dig ikke på en af de grupper, som kun taler om DIR
konfigurationer og diskuterer alt udstyret og opsætnings filosofier i
stedet...?

Men jeg vil godt høre hvorfor det skal kaldes DIR ?

Doing it Right hvilket underforstået giver andre (mig) en ide om at
alt det der IKKE er DIR er forkert !
Er det ikke en arrogant holdning eller er det bare mig der misforstår
et og andet ?

Jeg hugger da gerne gode ideer også fra DIR,men at holde sig 100% til
en DIR konfigurationen ligger mig fjernt p.t.

Jeg har overvejet at deltage i et fundamental kursus engang i 2006 så
jeg bl.a. bedre kan forholde mig til det at konfigurere mit sæt ala´
DIR og har hørt fra flere at det er et kursus hvor man virkelig får
noget med hjem.....

/Felix

Fra : Klaus Christensen

Dato : 18-08-05 07:28

f_chinmart@yahoo.dk skrev:
> [...]
DIR
>konfigurationer og diskuterer alt udstyret og opsætnings

Jeg er skam allerede medlem af tre grupper som du foreslår, tak
for interessen

> [...]
at
>alt det der IKKE er DIR er forkert !
>Er det ikke en arrogant holdning eller er det bare mig der

Du har ret.. helt ret.. jeg ville også hellere at det hed noget
andet. Jeg vil ikke argumentere for navnet som er bestemt af nogle
amerikanere for mange år siden. Kan du lære at se ud over det?

>Jeg hugger da gerne gode ideer også fra DIR,men at holde sig 100%
til
>en DIR konfigurationen ligger mig fjernt p.t.

Fint nok!

> [...]
ala´
>DIR og har hørt fra flere at det er et kursus hvor man virkelig

Nemlig...

KC

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 18-08-05 10:48

<f_chinmart@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
>Men jeg vil godt høre hvorfor det skal kaldes DIR ?

Det kommer så vidt jeg ved fra dengang george irvine førte an i dette
korstog. Han dykkede med WKPP og så spurgte folk i et åbent forum (en
amerikansk tech mailing liste) hvordan man bedst gjorde sådan og sådan.
George svarede så på spørgsmålene ved at skrive "If you wan't to do it
right.." og da det hele så på et tidspunkt blev opsummeret var det vel
nærliggende at kalde det for do it right.

mvh
Jonas

Fra : Søren Ravn

Dato : 18-08-05 07:38

"Klaus Christensen" <kc@kcdk.com> wrote in message
> Øv... jeg er nødt til lige at prøve igen.

Jeg er jo nød til at vide noget om DIR for at jeg kan skyde det ned

Hvilken gas regl dykker i med på jeres stage flasker ? ( hvor mange % har
backup )

Hvor mange watt,Lux og brænd tid har på jeres backup lygte ?

Søren Ravn

Fra : kristiand@ofir.dk

Dato : 18-08-05 07:54

> [...]
> alt det der IKKE er DIR er forkert !
> Er det ikke en arrogant holdning eller er det bare mig der misforstår

Hvorfor bliver vi i dag så nemt provokeret?

´Doing It Right´ navnet tror jeg de fleste Danskere finder arrogant,
netop gennem den ovenstående forståelse, og det på trods af at det
kun et navn. Selvfølgelig findes der nogle mennesker som er
fanatiske...det er faktisk nemt at drage sammenligninger mellem
religion og dykning i disse nyhedsgrupper

Når troende og ateister kan leve sammen, og tale i en pæn og høflig
tone, så skulle man da mene at DIR og og ikke DIR dykkere burde kunne
det samme.

Til dem der synes at denne typisk Amerikanske titel ikke passer eller
mener den er nedsættende over for andre vil jeg foreslå en konsekvent
stavefejl...lille men betydelig - DID (Doing It Different).
Endnu bedre, prøv at vær den store/voksne og lad dig ikke provokere,
kald en DIR dykker for DIR hvis han/hun gerne vil, og kald dig selv for
dykker eller PADI dykker, CMAS dykker, GUE....etc.....for det er vel
det vi i sidste ende alle sammen er.

Forhåbentlig kan det være der så kan komme lidt flere saglige
diskusioner uden al den mudderkastning vi ellers kan læse.
Hilsen Kristian

PS. Hvorfor det skal kaldes DIR? Amerikansk domineret tankegang af
mennesker som nok forstår sig på dykning men ikke så meget på
forskellig artet kulturer.

Fra : HKN

Dato : 18-08-05 08:44

> [...]
> skriv det venligst på "pinden" lidt længere ned på listen. Godt så....
> Skal vi prøve en god saglig debat om udstyr og ikke personer?

Jeg synes at der er mange gode ting i DIR, men som så mange andre har jeg
blot plukket de ting jeg kan bruge.

F.eks startede jeg med at bruge den lange slange på min primære, men efter
at have brugt dette setup i et ½ års tid, byttede jeg den ud med en kort
igen, af 2 årsager; dels at jeg ofte oplevede at den "krøb" ud, selvom jeg
havde sat den fast i harness'et (ja, jeg dykker med bagplade og vinge) og
sad i vejen efterfølgende, og dels det at jeg aldrig kommer til at
penetrere
et vrag hvor der er så trangt at jeg ikke kan komme tæt nok på min makker
til at jeg kan give ham min reg med den korte slange på i tlfælde af en
nødsituation.

Dobbeltsættet (ved godt at man også kan dykke med single) giver mig en
extra
sikkerhed og tryghed, og jeg synes også at jeg ligger meget bedre i
vandet.
Sikkerhed giver det dog kun, når man er trænet i at kunne håndtere sine
ventiler/manifold og det kræver at man vedligeholder denne træning.

Gummifinnerne er jeg meget glad for - de er nemmere at lave frogkick med,
og
de giver mig en bedre afbalancering qua vægten.

Computeren kunne jeg aldrig drømme om at undvære - men derfor bruger jeg
min
diveplanner alligevel.

Tørdragten - min er af 4 mm compressed neopren og det skal den næste også
være. Den giver mig mere value end en skaldragt, da jeg om sommeren blot
kan
have en t-shirt på indenunder - men det er jo en smagssag.

Mht placering af lygten, ja så har jeg min i en G-snap - jeg kan ikke se
at
den sidder mere i vejen der, end når den hænger i siden. Skulle jeg
endelig
sidde fast (gud forbyde det!), så har jeg min makker til at hjælpe mig.
Hvis
ikke, så kan jeg tage harness'et af, og gøre det fri selv.

"just my 2 cents"

Mvh
Henrik

It has removed 1 spam emails to date.
Try www.SPAMfighter.com for free now!

Fra : Klaus Christensen

Dato : 18-08-05 09:24

HKN <mabehemaFJERN@DETTEtdcadsl.dk> skrev:

>"Klaus Christensen" <kc@kcdk.com>
> [...]

For mig handler det ikke om der er for trangt til at makkerånde på en
traditionel slange eller octopus, men om at den lange
slange kan medvirke til ro i en situation, der helt sikkert vil være
meget stressende (en som løber tør for luft). Det
kræver lidt træning at få slangen sat korrekt. Hvis man dykker med
cannisterlampe under højre arm sidder slangen bag
cannisteret.

>Dobbeltsættet (ved godt at man også
> [...]

Det er rigtigt, det kræver vedligeholdende træning.

> [...]
>diveplanner alligevel.
>
>Tørdragten - min er af 4 mm
>compressed neopren og det skal den næste også

GUE-instruktør Achim Schöffel dykker også en slags neoprendragt.
Derfor kan man godt dykke DIR.

>Mht placering af lygten, ja så har
>jeg min i en G-snap - jeg kan ikke se
>at
>den sidder mere i vejen der, end når
>den hænger i siden.

DIR-argumentet for at have lygten under armen på siden er at den ikke
skaber vandmodstand der,at den er sikret mod slag
hvis man skulle støde ind i noget og at den ikke kan hænge fast i
noget løsthængende.

Skulle jeg
>endelig
> [...]

KC

Fra : Søren Reinke

Dato : 18-08-05 18:43

HKN wrote:

> Jeg synes at der er mange gode ting i DIR, men som så mange andre har jeg
> blot plukket de ting jeg kan bruge.

KLIP

> "just my 2 cents"
>
> Mvh
> Henrik

Rigtig godt posting, hvor du netop beskriver hvilker ting du gør og hvorfor.

Også selvom du skriver du bare tager fra DIR ideen, er det input jeg kan
bruge. Nemlig folks personlige mening om tingene, og ikke bare er noget
man gør fordi det står i en eller anden bog.

--
Best regards
C.T.O. Søren Reinke

Fra : Ukendt

Dato : 21-08-05 14:27

Søren Reinke wrote:

> [...]
> kan bruge. Nemlig folks personlige mening om tingene, og ikke bare er
> noget man gør fordi det står i en eller anden bog.

(ikke for at være efter Henrik)

Men Henriks indlæviser lidt om at DIR er et komplet system og hvia man
pluger fra det er det ikke sikkert at de ting man plugger virker fordi de
måske er afhænige af andre ting.

KC fortæller i sti indlæg hvorfor vi har canisteret under amen i bældet,
Henrik har så valgt ikke ar hve den der med i en G-snap,
det er også okay, hvis han har tænkt over de fordele / ulæmper som KC
beskrev. Problemet er bare at canisteret er det der får slangen til at side
perfekt på kroppen, hvis man ikke dykker med canister køre man slangen under
kniver.

så fordi Henrik bare har plugget den lange slange, uden at kende alle
aspekter af den så finder han ud af at det ikke er noget for ham efter noget
tid, og det syntes jeg jo er synd, for hvis han nu havde snakket med en GUE
dykker om det så ar han måske blevet rigtig glad for sin lange slange

mvh Morten

Fra : HKN

Dato : 21-08-05 19:53

> [...]
med
> en GUE dykker om det så ar han måske blevet rigtig glad for sin lange

Jamen, Morten det kan da være jeg tager den op en dag - den ligger jo
kigger
ondt på mig, hver gang jeg kigger ned i min "dykker skuffe"

Jeg overvejer et GUE Fundamentals kursus, og det kan da være jeg skulle
tage
det på sydsjælland...?

-Henrik

It has removed 2 spam emails to date.
Try www.SPAMfighter.com for free now!

Fra : Søren Reinke

Dato : 21-08-05 20:05

HKN wrote:

> [...]
> ondt på mig, hver gang jeg kigger ned i min "dykker skuffe"
>
> Jeg overvejer et GUE Fundamentals kursus, og det kan da være jeg skulle

Er der nogen der ved hvad sådanne et kursus koster ? Hvem der udbyder
det osv ?

Fra : KC

Dato : 21-08-05 20:52

www.divepoint.dk
www.masterdive.dk

KC

Fra : Søren Reinke

Dato : 21-08-05 20:58

KC wrote:

> www.divepoint.dk
> www.masterdive.dk
>
> KC

tak :)

Fra : f_chinmart@yahoo.dk

Dato : 18-08-05 09:15

Hej Kristian

Hvis man kaldte det for en filosofi ville det nok glide lettere ned hos
de fleste

Jeg bliver ikke nemt provokeret og du må ikke opfatte det som
mudderkastning, men jeg udtrykker min opfattelse over
Udtrykket/konceptet DIR kan opfattes,
selv om utrolig mange gode ting i DIR´s set-up som er værd at tænke
over !

jeg må indrømme at jeg har 2 opsætninger:
1 hvor jeg dykker med elever (CMAS,PADI og SDI)
1 hvor jeg er ude og dykke med rødderne.

Jeg syntes at begge set-up fungere fint afhængig af hvilken type
dykning jeg skal dykke.

Omgangstonen mellem DIR og ikke-DIR er vel ikke så uforsonlig som du
giver udtryk for, det er ikke sådan jeg oplever det i min dagligdag
og jeg håber du tager fejl..

Når jeg underviser elever fortæller jeg gerne lidt om DIR filosofien
men ikke hvad de skal !
Det forventer jeg de hen af vejen selv finder ud af baseret på den
viden de har og hvilken type dykning de vil dykke.

/Felix

Fra : Poul Olesen

Dato : 18-08-05 10:14

Jeg har noget der ligner DIR setup, og skal nu til at dykke med Trimix
setup, altså 2 stage flasker, 2 dekobøjer og redundant af en del andet.
Jeg har endnu ikke været i vandet med trimix setup og kunne godt tænke
mig at vide hvor DIR vil placere 2. stageflaske og dekobøjerne.

Jeg kan forstå at den rigtige måde at placere 2. stageflaske på er i
venstre side ligesom den 1. stageflaske.
Er det ikke besværligt med 2 stageflasker i samme side?
Jeg kan se at lang slange og canister lygte vil gøre at placering i
højre side ikke vil virke.

Jeg har min ene dekobøje i en lomme på indersiden af vingen. Den er lidt
besværlig at få ud, men med lidt øvelse er det ok, den kan ikke nås hvis
2. dekobøje placeres i højre side. Jeg overvejer at placere den ekstra
dekobøje i en pose klipset på en ring et sted eller at sætte den på
siden af flasken i højre side med elastikker.
Gode ideer eller erfaringer?

God dykning
Poul

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 18-08-05 10:53

Hej Poul,

"Poul Olesen" <aquarius-abuse@cbs.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>Jeg har endnu ikke været i vandet med trimix setup og kunne godt tænke
>mig at vide hvor DIR vil placere 2. stageflaske og dekobøjerne.

Som du selv siger så har man de 2 stageflasker i venstre side, jeg har ikke
lavet særligt mange dyk med dette setup så jeg skal ikke være den der
kommentere på om det fungerer. Men det er vigtigt at det er aluminiums
flasker og ikke stål. Generalt har jeg kun én dekobøje med da vi et i team
af 2 eller 3 skulle have så rigeligt dekobøjer med.

Som du selv siger så er en af grundene til at man har begge stageflasker i
samme side at andet ikke ville fungere med den lange slange.

mvh
Jonas

Fra : Søren Reinke

Dato : 18-08-05 18:44

Jonas Lüttichau wrote:

> [...]
> flasker og ikke stål. Generalt har jeg kun én dekobøje med da vi et i team
> af 2 eller 3 skulle have så rigeligt dekobøjer med.

Hej Jonas.

Er det ikke svært at holde sin balance iorden med 2 stage flasker i
samme side ?

Uden at havde prøvet det, ville jeg da tro man 'tipper' til den side.

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 18-08-05 19:30

>Er det ikke svært at holde sin balance iorden med 2 stage flasker i
>samme side ?

Nej.

Fra : Søren Reinke

Dato : 18-08-05 20:18

Jonas Lüttichau wrote:
> "Søren Reinke" <soren@REMOVE.reinke.dk> skrev i en meddelelse

> Nej.

Sikke et veluddybet og forklarende svar.

Er der andre der kan beskrive hvordan det er med dobbelt stage i samme
side ?

Fra : f_chinmart@yahoo.dk

Dato : 18-08-05 11:09

Jonas, godt svar så giver det hele lidt mere mening..

Takker
Felix

Fra : Søren Arnvig

Dato : 18-08-05 16:30

> [...]
> så....
> Skal vi prøve en god saglig debat om udstyr og ikke personer?

Min mening... .?

Den postede jeg i foråret 2002. Søg efter "Forsvar for DIR".

Nå, jeg smutter til Lysekil , vi snakkes.

Søren Arnvig

Fra : Klaus Christensen

Dato : 19-08-05 07:24

Tak for dit indlæg Søren. Det ville også undre mig meget hvis du
ikke lige skulle markere dig her.

KC

Fra : AK

Dato : 18-08-05 21:03

Hej NG.

det er ikke meget anderledes med 2 stageflasker under en arm end med en
arm, ( har haft meget få dyk på denne måde, men det virker ) man
skal bare kun bruge alu flasker, og da de ligger fra ca. -1 kg til 1 kg
er det ikke det store problem, selvom man nok ville tippe med stål
flasker, men det har jeg ikke prøvet

Anders Knudsen

Fra : Søren Reinke

Dato : 18-08-05 21:08

> [...]
> skal bare kun bruge alu flasker, og da de ligger fra ca. -1 kg til 1 kg
> er det ikke det store problem, selvom man nok ville tippe med stål

Tak for forklaringen.

Jeg har selv kun haft dyk med 7l stageflasker der var at stål, og dem
ville jeg bestemt ikke havde været glad for at havde haft 2 styk's under
samme arm.

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 22-08-05 21:16

Søren Reinke skrev i Message-ID:
<4304c891$0$67263$157c6196@dreader2.cybercity.dk>:

> Også selvom du skriver du bare tager fra DIR ideen, er det input jeg
> kan bruge. Nemlig folks personlige mening om tingene, og ikke bare er
> noget man gør fordi det står i en eller anden bog.

Som jeg har skrevet et _utal_ af gange: Hvis man gør noget (DIR eller
ikke-DIR) fordi det står i en bog uden at kende argumenterne bagved gør
man sig selv en bjørnetjeneste.

Kan en "DIR-dykker" ikke argumentere for hvorfor han/hun gør noget på en
bestemt måde er denne person ikke DIR. Forståelsen er _langt_ vigtigere
end den fysiske manifestering.

--
Peter Fjelsten (DIR-DK, EKPP) Om DIR <http://www.dir-dk.org/>
MSN "fjelsten@yahoo.com" Huledykning <http://www.ekpp.org/>

Fra : Henrik Manley

Dato : 22-08-05 22:08

> Kan en "DIR-dykker" ikke argumentere for hvorfor han/hun gør noget på en
> bestemt måde er denne person ikke DIR. Forståelsen er _langt_ vigtigere
> end den fysiske manifestering.

Det vil jo sige at for os som ikke (vil) forstår de argumenter i kommer med
findes DIR slet ikke. Hvad brokker vi os så for?

--
Henrik Manley
email m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 22-08-05 21:16

Poul Olesen skrev i Message-ID: <de1ji9$tl2$1@news.net.uni-c.dk>:

> Jeg har noget der ligner DIR setup, og skal nu til at dykke med Trimix
> setup, altså 2 stage flasker,

Jeg formoder du mener dekoflasker? Stageflaske bruges på bundtiden af
dykket (typisk), ikke til deko.

> 2 dekobøjer og redundant af en del andet.

Forhåbentligt ikke for meget?

> Jeg har endnu ikke været i vandet med trimix setup og kunne godt tænke
> mig at vide hvor DIR vil placere 2. stageflaske og dekobøjerne.

Man dykker med alle deko- og stageflasker i venstre side. Har selv (dog
med scooter) fragtet over 6 alu80ere i venstre side uden problemer.

> Jeg kan forstå at den rigtige måde at placere 2. stageflaske på er i
> venstre side ligesom den 1. stageflaske.
> Er det ikke besværligt med 2 stageflasker i samme side?

Nej. Du jeg får ud fra du taler dekoflasker, vil disse jo være temmeligt
små - en 7L er rigeligt til langt de fleste dyk og 2 7L fylder ikke ret
meget og hvis de er riggede ordentligt er det også nemt nok at bruge sin
venstre arm.

60 m dykning: 2*12L med 7L 50%. Over 35 min bundtid ville jeg nok også
tage O2 med. Skal man lave mange dyk, kan man lave dyk på denne dybde på
en alu80 stage (og så gemme baggassen til sikkerhed+makker) og en 7L
50%. På denne måde kan man slippe for at fyle gas i sit 2*12L og kan
nøjes med alu80erne.

75 m+ dykning 2*18L med 7L 50%, 7L O2 (og evt 7L 36%).

> Jeg har min ene dekobøje i en lomme på indersiden af vingen. Den er
> lidt besværlig at få ud, men med lidt øvelse er det ok, den kan ikke
> nås hvis 2. dekobøje placeres i højre side.

Jeg synes lommen på bagpladen er noget juks. Jeg placerer bøjen i
venstre dragtlomme hvor den er let at komme til. _Hvis_ man skal have to
med, ville jeg også have den anden i venstre dragtlomme. DUIs bellows
pocket eller (billigere) DirZone bælglomme er fremragende til dette
formål. Der kan være masser i dem.

PS. Der skulle stå lidt om dette på det førstnævnte websted herunder.

Fra : ahp

Dato : 22-08-05 23:27

On Mon, 22 Aug 2005 22:15:59 +0200, Peter Fjelsten
<fjelsten@despammed.com> wrote:

>60 m dykning: 2*12L med 7L 50%. Over 35 min bundtid ville jeg nok også
>tage O2 med.

Bare af nysgerrighed. Hvad ville et dyk til disse 60 meter, i f.eks.
30 minutter, give dig af tider?

/ahp

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 23-08-05 00:05

"ahp" <bumme@lum.dk> skrev i en meddelelse
> Bare af nysgerrighed. Hvad ville et dyk til disse 60 meter, i f.eks.
> 30 minutter, give dig af tider?

45 1 min

42 1 min

39 1 min

36 1 min

33 1 min

30 3 min

27 3 min

24 3 min

21 8 -> 50%

6 20 -> Ilt

Jonas

Fra : ahp

Dato : 23-08-05 01:51

On Tue, 23 Aug 2005 01:05:13 +0200, "Jonas Lüttichau"
<jluttichau@gmail.com> wrote:

>"ahp" <bumme@lum.dk> skrev i en meddelelse
>
>6 20 -> Ilt
>
>3 5

Benyttes der forskellig konservatisme indenfor DIR ?
Umiddelbart ser der ud til at være meget deko, hvilket ikke er
tiltalende.

/ahp

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 23-08-05 11:31

> Benyttes der forskellig konservatisme indenfor DIR ?

Det ved jeg ikke om der gør, hvad tænker du på mere specifikt?.. hvis jeg
fryser og har fyldt min tørdragt med vand kunne jeg godt finde på at være
mere konservativ..

> Umiddelbart ser der ud til at være meget deko, hvilket ikke er
> tiltalende.

64 minutter, dsv. 5 minutter mere end en Buhlmann 30/85.

Endnu et dyk magen til ville så have den samme profil, efter 1 times
overfladetid. Som min instruktør på Tech 1 sagde at hvis vi syntes han var
en fin fyr men ikke helt stolede på ham kunne vi fordoble de dybe stop, men
at han selv dykkede sådan og havde ingen problemer med at flyve lige efter
han havde dykket.

mvh
Jonas

Fra : ahp

Dato : 23-08-05 23:36

On Tue, 23 Aug 2005 12:30:40 +0200, "Jonas Lüttichau"
<jluttichau@gmail.com> wrote:

>"ahp" <bumme@lum.dk> skrev i en meddelelse
>
>Det ved jeg ikke om der gør, hvad tænker du på mere specifikt?.. hvis jeg

DIR kyndige har nævnt at dykkere generelt tager for meget deko. Med
dit eksempel antog jeg derfor at andre planlagde mere liberalt.
Og en eventuelt mulighed for reduktion af dekotid er jo altid
interessant.
/ahp

Fra : Kalle

Dato : 24-08-05 08:20

> [...]
> dit eksempel antog jeg derfor at andre planlagde mere liberalt.
> Og en eventuelt mulighed for reduktion af dekotid er jo altid

Tror ikke du finder meget mindre deko i andre programmer??
Hvis du kører samme tid 60M i 30 min i Dekoplaner passer tiden meget godt,
men stoppene ser dog lidt andreledes ud.
Kører man profilen i DivePlan er tiden 4 minutter kortere men om du har en
runtime på 80 eller 84 det er jo det samme!!

Husk!! Efter en time er du afgasset og klar til endnu et dyk efter samme
profil.

Casper

Fra : ahp

Dato : 24-08-05 19:52

On Wed, 24 Aug 2005 09:19:39 +0200, "Kalle" <KalleD@wanadoo.dk> wrote:

>Tror ikke du finder meget mindre deko i andre programmer??
>Hvis du kører samme tid 60M i 30 min i Dekoplaner passer tiden meget godt,

Jeg troede profilerne var baseret på hovedregning.

>Husk!! Efter en time er du afgasset og klar til endnu et dyk efter samme
>profil.

Det må siges at være relativt hurtigt.

/ahp

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 22-08-05 21:17

Søren Ravn skrev i Message-ID:
<43042d09$0$23691$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>:

> Hvilken gas regl dykker i med på jeres stage flasker ? ( hvor mange %
> har i backup )

Generelt åndes stageflasker helt ned. Backupgassen findes i
dobbeltsættet på ryggen - og hvis det ikke er nok - sikkerhedsflasker
placeret i hulen (det er kun huledyk hvor der kan være behov for så
meget gas). Man kan også snyde og bruge RB.

> Hvor mange watt,Lux og brænd tid har på jeres backup lygte ?

De relevante er mere, at den skal have en fokuseret (lille spredning)
kegle og pæren ikke er overspændt. Derfor anvender den typiske DIR
backup-lygte 3 batterier til lygtehovedet fra UK SL4-lygten, der bruger
4 batterier af samme størrelse. Brændtiden skal være minimum dykketiden
+ 1/3 tid. Og man bruger 2 backuplygter i "overhead environments".

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 22-08-05 21:16

f_chinmart@yahoo.dk skrev i Message-ID:
<1124343944.722291.150580@g14g2000cwa.googlegroups.com>:

> Men jeg vil godt høre hvorfor det skal kaldes DIR ?

Det stammer fra en artikel i bladet Advanced Diving Magazine i (midt-?)
halvfemserne hvor Irvine diskuterede en huledykningsdykkerprocedure.

Teksten gik nogenlunde "...you can do it this way, but if you want to do
it right,...". Det var bare en talemåde, som senere blev associeret med
WKPPs huledykningsprocedurer.

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 22-08-05 22:53

Henrik Manley skrev i Message-ID: <XFZIC21pFHA.2088@gud.bends.dk>:

> Det vil jo sige at for os som ikke (vil) forstår de argumenter i
> kommer med findes DIR slet ikke. Hvad brokker vi os så for?

Beats me.