Friskoler
Fra : Kristine Gazel

Dato : 17-08-05 21:39

Hejsa
Nu hvor vi er ved det med friskoler.
Så har jeg hørt at man nærmest skal skrive sit barn op ved fødslen - er det
korrekt?
Vi har talt om at Elisabeth muligvis ikke skal i den lokale kommuneskole,
Vesterbro Ny Skole. Den er lige blevet sammenlagt af to skoler, så vi
afventer udviklingen af den som samlet skole.
Er der nogen herinde, der har erfaringer med den?

Men hvis det er rigtigt at det er svært at få en friskoleplads hvis man ikke
skriver barnet allerede nu, må vi jo til at tænke på det - selvom jeg synes
det er lidt tidligt.

Hvilke overvejelser har I gjort jer, da I valgte friskoler/privatskoler hhv.
kommuneskoler?

Mvh Kristine Gazel

Fra : Cat

Dato : 17-08-05 21:47

Kristine Gazel skrev:
> [...]
> det er lidt tidligt.
>
> Hvilke overvejelser har I gjort jer, da I valgte friskoler/privatskoler hhv.

Skriv op ved fødslen - og tag et par stykker, hvis det ikke er for dyrt.
Så kan man vælge senere.

Jeg ved, at vores skole har ventliste til ALLE klassetrin. Sådan var det
ikke bare for nogle få år siden.

Visse skoler tager heller ikke helt konsekvent fra listen - de vælger de
børn ud, de helst vil have. Det er jo trods alt en forretning.

Tine

Fra : Kristine Gazel

Dato : 20-08-05 12:15

"Cat" <ta@uu.dk> wrote in message

> Skriv op ved fødslen - og tag et par stykker, hvis det ikke er for dyrt.
> Så kan man vælge senere.

Okay jeg har fundet et par stykker her i københavnsområdet - jeg tror jeg
vil ringe og snakke lidt med dem om opskrivningsregler etc..

> Visse skoler tager heller ikke helt konsekvent fra listen - de vælger de
> børn ud, de helst vil have. Det er jo trods alt en forretning.

Okay. gad vide hvad deres kriterier så er. Ved du præcist hvad det er for
skoler?

Mvh Kristine.

Fra : Cat

Dato : 20-08-05 12:24

Kristine Gazel skrev:
> Okay. gad vide hvad deres kriterier så er. Ved du præcist hvad det er for
> skoler?

Vores skole - Rygaards skole - er en kristen skole. Det kristne livssyn
er vigtigt for dem, uden at det dog dominerer undervisningen, så vi
ender ovre i skabelsesberetning i stedet for Darwin.

Det er derfor naturligt for dem at vælge familier, hvor de kan være
nogenlunde sikre på, at få opbakning fra hjemmet. Jeg tror det ville
være svært for en muslimsk familie at få deres barn meldt ind. Dog mener
jeg at have set en enkelt tørklædeklædt pige, men det kan jo være af
kulturelle årsager.

Skolen har en international afdeling med børn, der er i Danmark
midlertidigt. Den del af skolen kører efter det engelske skolesystem, så
ungerne bare kan fortsætte i en anden engelsk skole, når forældrene
flytter til et andet land.

Skolen har ikke officielt en udvælgelsespolitik, men jeg mener, at det
forekommer i praksis. Der er optagelsessamtale med barn og familie før
skolestart. Hvis barnet kommer senere, skal det til en faglig prøve. Det
er for svært for barnet - og for lærere og kammerater - hvis en ny er
fagligt for langt bagud.

Jeg kunne forestille mig, at mange skoler har det samme. Især i disse
tider, hvor der måske er mulighed for at vælge, fordi der er mange børn
at tage af.

Jeg ved det selvfølgelig ikke. Som sagt stod min datter som nummer 83 på
ventelisten. De tog 44 elever ind det år, og hun kom med. Der kan have
været tale om børn, der var skrevet op flere steder og valgte et af de
andre, men det kan også have været fordi, de skønnede, at hun blev et
'billigt' barn i arbejdsindsats.

Tine

Fra : ellisa

Dato : 17-08-05 22:14

"Kristine Gazel" <kgazel@sol.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> synes det er lidt tidligt.
>
> Hvilke overvejelser har I gjort jer, da I valgte friskoler/privatskoler

Vi havde også hørt det med at skrive op tidligt - men det havde skolen ikke
*GG*
De lød ihvertfald underlige da jeg ringede og fortalte at jeg havde en knægt
på et år - om det var for sent at skrive ham op.
Næh, det var det ikke....... Og udfra tonen at dømme, kunne vi nok også have
ventet et år mere.

De fortalte at det primært var på 5.-10. klassetrin at der var stor
søgning/venteliste.

Og så er der de skoler (især indre by), hvor man helst skal møde op med en
dugfrisk vandrejournal i hånden for at være (nogenlunde) sikker på at komme
i betragtning. *SS*

Grunden til at vi valgte at skrive sønnemand op til privatskole er, at det
område vi bor i er ret.....hmmmmm...... (hvordan siger man det her pænt så
man ikke lyder som racist, for det er jeg langtfra).... farverigt må være
ordet. Og kommuneskolerne afspejler denne befolkningssammensætning i højeste
grad. Faktisk er der op til flere klasser på den lokale som ikke har en
eneste etnisk dansker ud af 28 elever.

Igen, ikke et ondt ord om anden etnisk herkomst (så var vi ikke flyttet til
Ishøj), men alligevel.....
Jeg har en ide om at knægten skal have de bedst mulige forudsætninger for at
klare sig godt, og det er måske svært i en klasse hvor halvdelen måske ikke
mestrer det danske sprog så godt, og den anden halvdel opfører sig som om de
ejer hele verden og tyrraniserer klassen, fordi læreren har travlt med at
bruge ekstra tid på de svage elever.
Det seneste er, at der i flere klasser er sat en ekstra lærer på - blot
fordi en lærer ikke er nok til at holde styr på eleverne.

På privatskolen er der skam også børn af anden etnisk herkomst, men de
kommer med større sandsynlighed fra mere velfungerende familier og
forældrene må også have en bagtanke med at sende dem i den skole fremfor i
den kommunale.

For lige at lave et mindre sidespring, så blev jeg faktisk superglad da jeg
så at ud af 12 børn i hans vuggestue er de 8 eller 9 af anden e. h.

Man hører jo så meget om at det er svært at få de mødre til at sende deres
børn i pasning, fordi de for størstedelens vedkommende går hjemme, og at man
presser på for at få børnene i børnehave, hvorimod vuggestuen stadig er mere
frivillig.
Det tyder på at de virkelig gør en indsats for at få deres børn integreret
både sprogmæssigt og kulturelt helt fra starten, istedet for at holde dem
hjemme (som deres kultur jo lægger op til)
hvorved de måske får større problemer når de når børnehave/skolealderen.

Hov, det blev et lidt længere sidespring som egentlig ikke er SÅ relevant
for debatten, men det pressede altså på......

/ellisa

Fra : Cat

Dato : 18-08-05 15:31

ellisa skrev:
> [...]
> på et år - om det var for sent at skrive ham op.
> Næh, det var det ikke....... Og udfra tonen at dømme, kunne vi nok også have

Det sagde de også til os. Da vi så kom, fik vi at vide, at det var alt
for sent. Skriv op alligevel. Billedet vender i disse år. Vi var
smadderheldige - hun kom på som nr. 83 og de tog 44. Hun kom ind.

> [...]
> ejer hele verden og tyrraniserer klassen, fordi læreren har travlt med at

Vi bliver jo alle til løvinder, når det er poderne, det drejer sig om.
Jeg bor i 2400 NV, så jeg ved nøjagtig, hvad du taler om.

Jeg synes, det er fint med mange nationaliteter - der er 78 på mine
børns skole, men det er ikke fint, hvis de ikke taler dansk, når de kommer.

Tine

Fra : ellisa

Dato : 18-08-05 18:06

"Cat" <ta@uu.dk> skrev i en meddelelse

> Det sagde de også til os. Da vi så kom, fik vi at vide, at det var alt for
> sent. Skriv op alligevel. Billedet vender i disse år. Vi var
> smadderheldige - hun kom på som nr. 83 og de tog 44. Hun kom ind.

Jamen, vi har skam også skrevet ham op og betalt depositum

/ellisa