Erfaring og oplevelser på vrag
Fra : Lars

Dato : 17-08-05 19:33

Hej NG

Jeg kunne godt tænke mig at spørge bredt i nyhedsgruppen:

Hvordan vurderer I, at man bliver en god og erfaren dykker med efterfølgende
muligheder for at få gode dyk/oplevelser, samt tage vare på sin makkers og
eget helbred på dybder 20-40 m, når man dykker vragdykning i Skandinavien
med begrænsede ressorcer (tid + penge):

- at dykke relativt mange dyk til 20-40 m. på atmosfærisk luft (simpelt
udstyr + enkel planlægning)
- at dykke færre gange 20-40 m. med nitrox + evt trimix (mere udddannelse,
kompliceret udstyr samt mere planlægning)

Jeg har ikke konkret regnet på tid + penge vedr uddannelse + udstyr samt
muligheden for at dykke trimix herhjemme på ugeture (som jeg foretrækker).
Jeg er blot klar
over at nitrox/trimixuddanelsen koster lidt kroner og udstyr +
vedligeholdelse ligeså.

Da vi i bedste Lomborg-stil har altid har diskuteret "Bedst dykning for
pengene", vil det være perfekt med nogle indspark fra jer erfarne dykkere.

Bedste hilsner
Lars

FYI: Jeg har selv været glad for at dykke med nitroxblanding, da det giver
lidt ekstra tid på vragene. Trimix kræver mere uddannelse, planlægning +
udstyr (+ vedeligeholdelse) - det har jeg ikke forsøgt mig med (endnu)

Fra : Tz

Dato : 17-08-05 20:24

Min mening er at du ved at dykke meget, under forskellige forhold, på
forskellige vrag/destinationer i Danmark/Skandinavien, hvor vi har forhold
som nedsat sigtbarhed, kulde m.m. at deale med, giver erfaring som man ikke
kan købe på et kursus. Dyk evt. sammen med erfarne dykkere som du kan trække
på ifht viden, deres erfaringer, tips, tricks og meget andet.

MVH
Thomas
www.nolimitsdiving.dk

Fra : Henrik Manley

Dato : 18-08-05 06:16

Find en aktiv klub i nærheden af hvor du bor, det er det billigest. Husk at
sikre dig at de dykker den type dyk du gerne vil dykke.

--
Henrik Manley
http://bends.dk m@nley.dk

Fra : Allan Jensen

Dato : 18-08-05 08:33

Hej Lars
Jeg tror du skal lade være med at fokusere på målet; at blive en god og
erfaren dykker.

Den uerfarne kan ofte have bedre oplevelser på "skodvrag", end den erfarne
kan have på et jomfruvrag.

Hvis man ikke nyder det man gør, så holder man automatisk op med at gøre det
efter kort tid. Økonomien behøver ikke være begrænsningen, man kan sagtens
dykke sikkert og billigt i en klub.

Erfaring er som byggeklodser, man kan blive ved med at stable og bliver
aldrig færdig - men kun hvis man føler glæde ved det.

Og til sidst: brug dine penge på dykkerture, i stedet for alle de værdiløse
kurser der bliver tilbudt.

m.v.h. Allan Jensen
www.vrag.dk

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 18-08-05 10:42

"Allan Jensen" <alj@vrag.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Lars
> Jeg tror du skal lade være med at fokusere på målet; at blive en god og
> erfaren dykker.

Jeg synes Allan har fat i noget rigtigt her, det handler om at have det
sjovt på og i havet, erfaringen kommer når man har haft det sjovt på havet
rigtigt længe! Når du så lige så stille bliver træt af at dykke på kullen og
søger større udfordringer kan det være du føler du har brug for noget
vejledning og så kan du tage et kursus, eller du kan finde dig en mentor at
dykke med. Jeg mener ikke man kan sige noget generalt om hvordan MAN skal
gøre, vi er allesammen forskellige og har forskellige indstillnger til at
lære og at flytte vores mentale grænser, nogen skal have et bevis for at de
nu kan gøre sådan og sådan og andre går bare ud og gør det i stedet.

mvh
Jonas

Fra : Thomas VJ

Dato : 18-08-05 15:32

"Allan Jensen" <alj@vrag.dk> skrev i en meddelelse
<klip>
> Og til sidst: brug dine penge på dykkerture, i stedet for alle de
> værdiløse
> kurser der bliver tilbudt.

Mmm, helt sikkert ...
_Ingen_ af dine makkere vil sætte pris på at vide, at du eksempelvist er
uddannet som redningsdykker eller tilsvarende ...

Det er rigtigt at man får en masse god erfaring på almindelige dykkerture,
men at påstå at alle dykkerkurser er værdiløse er efter min mening noget
vrøvl.
Et af de forhold jeg finder rigtig godt ved mange danske dykkerklubber er,
at de kræver at medlemmerne minimum er uddannet som redningsdykkere for at
kunne deltage på klubturene. At vide at din makker er uddannet til at kunne
tage sig af dig, hvis det går galt, gør nok dykket en hel del mere trygt
(måske ubevidst) og dermed behageligt.

--
Mvh, Thomas VJ
www.dykkerteori.dk - lær teorien før du rejser ...

Fra : Allan Jensen

Dato : 19-08-05 13:37

....hva´ er en "redningsdykker" ?

Jeg er selv CMAS ** Instruktør og har modtaget og givet en del uddannelse
(for snart længe siden), men har aldrig hørt begrebet "redningsdykker"(?).

Det jeg mente med at prioritere praktisk dykning frem for kurser er, at jeg
ofte oplever dykkere med så mange beviser, at de knap kan have dem i lommen.
Alligevel er de skide nervøse når de skal i vandet, fordi de mangler rutine.

m.v.h. Allan Jensen

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 19-08-05 13:48

> ...hva´ er en "redningsdykker" ?

Tror han taler om PADI rescue diver og tilsvarende kurser..

Fra : Allan Jensen

Dato : 19-08-05 14:06

....ok, der er jo ikke noget galt i at lære at hjælpe sig selv og andre, det
er jo det det meste af alle grund-dykkeruddannelser handler om.

Hertil er dykkerture selvfølgelig ikke et alternativ, men det regnede jeg
med var indlysende.

Det udbydes faktisk rigtig mange ligegyldige kurser, men jeg skal undlade at
nævne nogen her. For de samme penge, får man meget mere erfaring og rutine
ved at deltage på ture i en klub (hvis klubben er alsidig og har erfarne
medlemmer selvfølgelig), end på disse dyre kurser i et center - det er min
påstand!

mvh. Allan Jensen
www.vrag.dk (opdateret med vrag i Østersøen i dag ).

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 18-08-05 12:12

Allan Jensen wrote:
> [...]
> aldrig færdig - men kun hvis man føler glæde ved det.
>
> Og til sidst: brug dine penge på dykkerture, i stedet for alle de værdiløse

Vel talt.

Jens Olsen