Forældreansøgning til fripladstilskud..
Fra : Kim

Dato : 17-08-05 15:50

til privatskole, nogen her der ved hvordan det bliver
afgjort hvilke børn der får tilskudet ?

Hvis der kun kan blive til 10 børn/forældre og der er
15 der har ansøgt, og de fem overskydende har nøjagtig
samme indkomst samt antal hjemmeboende børn/forældre.

Hvem bliver f.eks så fortrukket ?

Og jo, jeg kunne spørge på skolen, men vil lige høre her først.

/Kim

Fra : Cat

Dato : 17-08-05 17:55

Kim skrev:
> [...]
>
> Hvem bliver f.eks så fortrukket ?
>
> Og jo, jeg kunne spørge på skolen, men vil lige høre her først.

Jeg er sikker på at de foreskellige skoler har deres egne regler.

Du er nok nødt til at spørge skolen.

Du skal overveje, om du skal benytte dig af muligheden. Hvis du ikke har
råd til skolepengene, har du heller ikke råd til at lade barnet følge
med de andre. Der er mange flere udgifter end bare lige skolepengene.

Mine børn går i privatskole, og der er ture hvert andet år (800-1000 kr
pr gang), der er klassekasser, der er teaterture, osv. Man kan også godt
risikere, at der forventes dyrere fødselsdage og tøjbudgetter.

Der er en fra den stores klasse, der ikke kan følge med. Alle forældrene
ved det - jeg er ikke sikker på, at det er så synligt for ungerne endnu.
Som konsekvens betaler alle vi andre forældre for denne dreng, hver gang
der er ture. Det har jeg ikke det fjerneste imod, men jeg ville hade at
være mor til drengen.

Tine

Fra : ellisa

Dato : 17-08-05 19:05

"Cat" <ta@uu.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Som konsekvens betaler alle vi andre forældre for denne dreng, hver gang
> der er ture. Det har jeg ikke det fjerneste imod, men jeg ville hade at

Det kunne jo også være at tilskuddet NETOP var det der skulle til, for at
man så havde råd til at lade barnet "følge" de andre.......

Og hvad er det med de ekstra tøjbudgetter? I vores lokale skole som er en
kommuneskole med elever fra et ret belastet område, der er tøjbudgettet da
skruet gevaldigt i vejret. Der er man ikke "noget", medmindre man har
schott-jakker, fila-sko, sos-trøjer og de dyreste Diesel-bukser.

Hvordan kan det være værre på en privatskole?

Og jeg ser jævnligt eleverne fra vores nærliggende privatskole på vej hjem -
og de ser altså ikke specielt "overklasse-agtige" ud. Ikke udpræget mærketøj
eller dyre tasker. I modsætning til eleverne fra kommuneskolen, så er det
sjældent at jeg ser en privatskoleelev stå med en mobil når de venter på
bussen.

Selvfølgelig er der forskel på, hvor i landet skolen ligger. Tøjbudgettet og
deslige er nok noget højere i eks. Gentofte end i Ishøj, men jeg er lidt ked
af at der altid bliver sat lighedstegn mellem privatskole/mange penge/dyre
ting.

Vores søn er skrevet op til privatskole her hvor vi bor, og det er
udelukkende pga. miljøet/omgangstonen/den generelle standard på vores
kommuneskole.

Selvfølgelig kunne vi vælge en anden kommuneskole, men da privatskolen
ligger 10 minutters cykeltur væk og vi i øvrigt kun har hørt godt om den, så
er det den vi vælger.

Ok, det er da muligt at det bliver dyrt i skolepenge, men så må vi
prioritere det før andre ting. Lige nu går han i vuggestue til 2300 pr
måned, og kan vi klare det - så kan vi nok også klare skolepengene.

Knægten bliver klædt i Bilka-tøj nu, og det har jeg rent faktisk tænkt mig
at fortsætte med så vidt muligt (indtil han bliver større og stærkere end
mig *GG*), også selvom han starter i privatskole - eller der må man måske
ikke gå i Bilkatøj?

/ellisa

Fra : Cat

Dato : 17-08-05 19:43

ellisa skrev:

> Det kunne jo også være at tilskuddet NETOP var det der skulle til, for at
> man så havde råd til at lade barnet "følge" de andre.......

Ja, men man får vist kun tilskud, hvis ens indtægt er ganske lav.

> [...]
> schott-jakker, fila-sko, sos-trøjer og de dyreste Diesel-bukser.
>
> Hvordan kan det være værre på en privatskole?

Jeg siger heller ikke at det nødvendigvis er det. Men i en privatskole
vil der være færre, der ikke 'kan følge med'. Man kan risikere at være
den eneste. Det er svært for et barn.

> [...]
> sjældent at jeg ser en privatskoleelev stå med en mobil når de venter på

Som sagt, så har det heller ikke været et problem hos os endnu, selv om
det i høj grad er en snobbeskole. Måske det er visse steder er lettere
at sætte sig ud over det. Jeg advarer også bare om, at det KAN forekomme
- det er set før.

> [...]
> af at der altid bliver sat lighedstegn mellem privatskole/mange penge/dyre

Det gør jeg heller ikke. Jeg påpeger en risiko. Statistisk set er der
nok større sandsynlighed på en privatskole, men jeg har ikke hverken
lavet eller set videnskabelige undersøgelser.

> Vores søn er skrevet op til privatskole her hvor vi bor, og det er
> udelukkende pga. miljøet/omgangstonen/den generelle standard på vores
> kommuneskole.

Fint nok. Bare vær klar til at tage det hele med. På vores skole har
skolen OFTE hånden fremme til det ene og det andet.

- Ekstra, betalt eftermiddagsundervisning. Ofte ca. 1000 kr. per måned.
Ingen fripladser
- 100 kr til klassekasse et par gange om året.
- Teater- og andre ture - betalt separat.
- 800-1000 kr til hytteture
- Indsamling til forældrefond - til tilskud til trængende unger
- Indsamling til hjælpeprojekter rundt om i verden. Alle kan se, hvor
meget de andre giver.
- Bazar hvert andet år. Alt koster penge, og forældrene hjælper til.

> [...]
> prioritere det før andre ting. Lige nu går han i vuggestue til 2300 pr
> måned, og kan vi klare det - så kan vi nok også klare skolepengene.

Jeg siger da ikke noget om, at I ikke skal. Jeg har jo selv valgt det og
er mægtig tilfreds med det. Jeg siger kun, at der er andet en lige
skolepengene at tage hensyn til.

> [...]
> mig *GG*), også selvom han starter i privatskole - eller der må man måske

Mine egne unger gik længe i Føtex-tøj. Den yngste gør det stadig.

Man må det hele i en privatskole, men husk: du skal ikke tvinge dine
børn til at kæmpe dine kampe for dig.

Du kan have alle de principper du vil, men det er altså hårdt at blive
drillet, fordi man er 'forkert'.

Vælg dine kampe med omhu - sørg for at vinde de vigtige og lad resten fare.

Jeg skulle selv som barn gå i billigt, uchecket tøj (min mormor havde
kjoleforretning og købte engros - det var ikke tidssvarende). Min mor
havde principper. Kors hvor jeg hadede at skulle forsvare hendes
principper altid, når jeg allerhelst ville gå i afghanerpels,
ørkenstøvler og Wrangler cowboybukser.

Nu er jeg lige så ligeglad, som hun var den gang, men jeg lytter til min
12-årige datter. Hun får ikke hvadsomhelst, men inden for visse grænser
kan hun vælge. F.eks. én bluse fra H&M eller to fra Føtex.

Tine

Fra : Ukendt

Dato : 17-08-05 20:13

"Cat" <ta@uu.dk> skrev i en meddelelse news:XyLMe.65123

> [...]
> meget de andre giver.
> - Bazar hvert andet år. Alt koster penge, og forældrene hjælper til.

Alle de ekstra udgifter har der ikke været på de to friskoler, som jeg
kender til.

Klassekassen har været på 50 kr. pr. år.
Så har der været 5 kr. pr. mdr., til at hjælpe en dreng i Indien. ( på den
ene skole ).
Hytteture m.m har været gratis, på nær lommepenge, det samme har
teaterture.
Derudover har SFO selvfølgelig kostet ekstra.
Rengøring af skolen har forældrene stået for på skift ( på den ene skole ).

Så der er nok stor forskel på, hvor meget ekstra betaling der er, på de
forskellige friskoler rundt om i landet.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
Nyt:

Fra : ellisa

Dato : 17-08-05 21:06

"Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Så der er nok stor forskel på, hvor meget ekstra betaling der er, på de
> forskellige friskoler rundt om i landet.

Jo, men der er jo også forskel på deciderede friskoler og så de
"almindelige" privatskoler.
Langt de fleste folkeskoler har også det prisniveau du her skriver.

/ellisa

Fra : ellisa

Dato : 17-08-05 21:05

> [...]
> 12-årige datter. Hun får ikke hvadsomhelst, men inden for visse grænser
> kan hun vælge. F.eks. én bluse fra H&M eller to fra Føtex.

Hvori ligger forskelle her ang. privat- kontra kommuneskole?

Udfra det du skrev tidligere lød det ikke som om H&M tøj er "godt nok" til
en privatskole.
Der findes også tøjdrillerier sted (i stor stil) i kommuneskolerne; I min
nieces 6. klasse (udenfor Århus) er man bare SÅ ude i kulden hvis man "kun"
går i H&M tøj, for "det har alle jo råd til".
Min søster og svoger har 3 børn og ikke så meget at rutte med, og må ofte
lægge skulder til datterens gråd når hun bliver drillet med tøjet. I deres
by er der kun 2 tøjbutikker der "duer", og de er bare dyre....
Til gengæld går næsten alle piger så også i samme tøj (og hvor sjovt er det,
men dem om det.....)

Det er lidt det samme som i min skoletid, hvor man ikke råbte højt om at ens
tøj var fra Daells Varehus. Det skulle helst være et "smart" mærke.

Ang. de ekstraudgifter du fortæller om, så har jeg læst en del af det i det
materiale vi fik fra skolen. Dog står der ikke noget om evt.
eftermiddagsundervisning.
Det kan vel ikke være tvunget...... Jeg mener, skoleugen er på x antal
timer, og mange børn har vel fritidsaktiviteter.

Og forresten, er du klar over hvor dyre kommuneskolernes lejrskoler/ture er
blevet nu.
Jeg har netop hørt om en 9.klasse der var på skitur....... 3200,- pr. barn -
og det var ikke frivilligt. Tak for kaffe!

Tak for dine inputs - jeg blev bare lidt stødt af dit første indlæg som
virkede en kende generaliserende, men jeg ved jo også at der kan være stor
forskel på de enkelte skoler.

/ellisa

Fra : Cat

Dato : 17-08-05 21:15

ellisa skrev:

> Hvori ligger forskelle her ang. privat- kontra kommuneskole?
>
> Udfra det du skrev tidligere lød det ikke som om H&M tøj er "godt nok" til
> en privatskole.

Du læser ikke rigtigt, hvad jeg skriver. Jeg skriver udtrykkeligt, at
man kan risikere det - ikke at det altid forekommer. Jeg er heldig, at
min datter er totalt ligeglad og vælger sin egen stil. Og at det ikke er
så vigtigt i hendes klasse.

> [...]
> by er der kun 2 tøjbutikker der "duer", og de er bare dyre....
> Til gengæld går næsten alle piger så også i samme tøj (og hvor sjovt er det,

I en kommuneskole kunne man tænke sig, at der var mere end en, der ikke
havde råd eller måtte. Så er man ikke så alene. I min datters klasse er
jeg ret sikker på, at kun en - eller måske højst to - ikke ville have
råd til mærketøj, hvis de ville. De vil så heldigvis ikke.

> Det er lidt det samme som i min skoletid, hvor man ikke råbte højt om at ens
> tøj var fra Daells Varehus. Det skulle helst være et "smart" mærke.

Eller - oh rædsel - Mirakelpriser

> [...]
> Det kan vel ikke være tvunget...... Jeg mener, skoleugen er på x antal
> timer, og mange børn har vel fritidsaktiviteter.

Det er fritidsaktiviteterne - især for de små. Det hedder
fritidsforeningen, drives af forældre, og har tilbud som fodbold,
lerformning, engelsk, skak, madlavning, gymnastik, ballet, diverse
former for musik, etc. Det foregår på skolen ligesom der er SFO på
skolen. På den måde behøver forældrene ikke at ræse hjem og følge dem
til fodbold. Når alle de andre går til noget to eller tre gange om ugen,
og der hænger sedler med hvem der går til hvad hvornår, så er det svært
at sige: det må du ikke.

> [...]
> Jeg har netop hørt om en 9.klasse der var på skitur....... 3200,- pr. barn -
> og det var ikke frivilligt. Tak for kaffe!

Jeg troede faktisk, at det var blevet forbudt. (Men at det alligevel
foregik). Jeg tror ikke, at der er mange udenlandsrejser i København NV,
hvor vi bor. Men der er på min datters skole - jeg ved dog ikke, hvad
den kommer til at koste. Hun er ikke nået så langt endnu.

> Tak for dine inputs - jeg blev bare lidt stødt af dit første indlæg som
> virkede en kende generaliserende, men jeg ved jo også at der kan være stor
> forskel på de enkelte skoler.

Jeg generaliserer ikke - jeg taler om sandsynligheder. I øvrigt er der
nok store forskelle på typen af privatskoler. Nogle er lilleskoler eller
friskoler, hvor forældrene tager på arbejdsweekender og klarer
rengøringen selv. Andre er højstatusskoler med fagligt høje niveauer,
diplomatbørn, og status. Jeg tror der er meget stor forskel på
yderniveauerne i de to grupper. Og en hel masse, der ligger lidt ind
imellem.

Den jeg kender har velhavende forældre, høj status, og masser af
diplomatbørn med hjemmegående mødre.

Tine

Fra : ellisa

Dato : 17-08-05 21:59

> [...]
> kan risikere det - ikke at det altid forekommer. Jeg er heldig, at min
> datter er totalt ligeglad og vælger sin egen stil. Og at det ikke er så

Ja, det er jo netop det jeg skriver - at der er forskel på de enkelte
skoler.
Det var bare i dit første indlæg at jeg synes du virkede som om at det galdt
ALLe privatskoler. Det har du jo senere forklaret at det ikke gjorde.

> [...]
> jeg ret sikker på, at kun en - eller måske højst to - ikke ville have råd
> til mærketøj, hvis de ville. De vil så heldigvis ikke.

Ikke et ondt ord om "Mirakelpriser". Er du klar over at jeg der fik mit livs
fedeste par skiluffer (da jeg var 7 år) *GG*
Og ørevarmere, ikke at forglemme.

> [...]
> alle de andre går til noget to eller tre gange om ugen, og der hænger
> sedler med hvem der går til hvad hvornår, så er det svært at sige: det må

Ok, så er jeg med. Troede du mente decideret undervisning (altså dansk,
regning o.s.v.)
Sådan som du nu forklarer det, er der jo både godt og skidt ved det.
Det er jo nemt nok at sige at knægten gerne må gå til fodbold - men ikke i
skoleregi (med alle kammeraterne) fordi det er billigere at sende ham i den
lokale klub.

> [...]
> hvor vi bor. Men der er på min datters skole - jeg ved dog ikke, hvad den
> kommer til at koste. Hun er ikke nået så langt endnu.

Jeg ved ikke om det er ulovligt som sådan. Der er vist nok noget med at det
max må koste så-og-så-meget, men det præcise beløb kender jeg ikke. Det
eksempel jeg skrev om er fra februar i år, fra en skole i Køge.

> [...]
> grupper. Og en hel masse, der ligger lidt ind imellem.
>
> Den jeg kender har velhavende forældre, høj status, og masser af

Ok, diplomatbørn er der ikke så mange af herude i Ishøj *SS*

For at runde det hele af, så kan man jo sige at der er både positive og
negative ting ved at vælge den ene skole frem for den anden.
Den risiko jeg var mest nervøs for ved at vælge privatskole var, at knægten
så ikke nødvendigvis ville have klassekammeraterne lige om hjørnet, men det
er vist ikke tilfældet her.
Det er ikke en "super-status"-skole med børn fra hele Kbh's området, men har
primært børn fra nærmiljøet (måske pga. de lokale kommuneskolers omdømme),
så der er rent faktisk omkring 75% bysbørn i skolen pt (efter hvad jeg har
fået fortalt).

Jeg håber at vi bliver glade for det (om 4,5 år når han starter), og hvis
ikke, så er det jo ikke værre end at man kan vælge at flytte ham.
Det kan jo også være vi til den tid bor i et lille landsbysamfund på Falster
hvor der kun er én skole at vælge imellem.

Takker for debatten. Altid rart at høre andres synspunkter.

/ellisa

Fra : Ukendt

Dato : 17-08-05 20:00

"Kim" <no.way@dude.dk> skrev i en meddelelse news:43034ef6$0$18647

> Hvis der kun kan blive til 10 børn/forældre og der er
> 15 der har ansøgt, og de fem overskydende har nøjagtig
> samme indkomst samt antal hjemmeboende børn/forældre.

Det tror jeg ikke forekommer så ofte, især fordi skolerne ofte har problemer
med at få nok familier til at søge om tilskuddet. Desto flere familier der
søger, jo flere penge får skolen.

Vores børn har været på 2 forskellige friskoler. På den ene skole fik vi
1200 kr. i tilskud. På den anden skole fik vi ingenting. Vi var dog
berretiget til det, men det var en nystartet skole med et kæmpe underskud,
så jeg tror at skolen stjal hele tilskuddet til driften af skolen, så ingen
af de forældre der søgte, fik altså noget.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
Nyt: