KLippe hækken - en eller to gange
Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 16-08-05 22:44

Hvor mange gange om året skal hækken klippes?
Har søgt ligt på nettet og fundet ud af, det med med "før sankt hans" og
"før 1. oktober" ikke nødvendigvis er sagligt begrundet.

Har nogen gode argumenter for/imod det ene og andet - altså en eller to
gange.

Mvh. Lisbeth (som synes det er rigeligt med en gang hækklipning)

Fra : Martin Bak

Dato : 16-08-05 23:47

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen@hotmail.invalid.com> skrev i en
meddelelse news:43025d94$0$1180$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> [...]
> "før 1. oktober" ikke nødvendigvis er sagligt begrundet.
>
> Har nogen gode argumenter for/imod det ene og andet - altså en eller to

Hækken er ligeglad, men den skal selvfølgelig klippes inden at sideskuddende
bliver for grove.
Det med før sct hans og før 1. okt. gælder kun, hvis du mener det er vigtigt
at din hæk ser friseret ud hele året. Kan du leve med at den er lidt pjuske
indimellem, er en klipning nok, og det når den bliver tilstrækkelig vild at
se på.
Det kan dog med visse hække være en fordel med to eller måske endda 3
klipninger, f.eks hvidtjørn, fordi klippe affaldet bliver frygtelig
uhåndterbart hvis det bliver for stort.

Martin

Fra : Ole Jensen

Dato : 17-08-05 18:45

Lisbeth Jacobsen <lisbeth_jacobsen@hotmail.invalid.com> wrote:

> Har nogen gode argumenter for/imod det ene og andet - altså en eller to
> gange.
>
> Mvh. Lisbeth (som synes det er rigeligt med en gang hækklipning)

Jeg klipper kun en gang om året, og det er i starten/midten af august.

Jeg har læst flere steder, at hækken har bedst af det, men ulempen er,
alt efter hvor meget din hæk vokser, at den kommer til at fylde meget i
bredden.

Hvis du bor på en vej med mange naboer, så er det nok pænest hvis alle
klipper på samme tidspunkt, da det vil se lidt sjusket ud hvis din hæk
stritter ud over det hele
Ole-J
Jeg er ikke ekspert - selvom jeg ofte udtaler mig som sådan

Fra : Søren Mors

Dato : 17-08-05 20:28

Lisbeth Jacobsen wrote:
> Hvor mange gange om året skal hækken klippes?
> Har søgt ligt på nettet og fundet ud af, det med med "før sankt hans" og
> "før 1. oktober" ikke nødvendigvis er sagligt begrundet.

Jeg troede egentligtat det var tidligst til Sankt Hans, af hensyn til de
fugle der nogen gange har reder i hækken.

Søren Mors

Fra : Ole Jensen

Dato : 17-08-05 20:41

Søren Mors <soerenmors@stofanet.dk> wrote:

> Jeg troede egentligtat det var tidligst til Sankt Hans, af hensyn til de
> fugle der nogen gange har reder i hækken.
>
> Søren Mors

For to år siden fandt jeg en rugende solsort da jeg klippede min hæk, og
det var i begyndelsen af august.

Fra : Max

Dato : 17-08-05 20:56

Hej Søren

> Jeg troede egentligtat det var tidligst til Sankt Hans, af hensyn til de
> fugle der nogen gange har reder i hækken.

Jeg har hørt at den med sankt hans er en gammel praktisk ting for
gartnerne, når de havde tilsået haverne om foråret havde de ikke
rigtig noget rigtigt at lave før efter sankt hans, derfor var det praktisk
for dem at have hækkeklipningen overstået på det tidspunkt.

Mvh Max

Fra : Inger Pedersen

Dato : 17-08-05 21:13

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen@hotmail.invalid.com> skrev i en
meddelelse

> Hvor mange gange om året skal hækken klippes?

Mindst én - ellers efter smag og behag.
Jeg klipper min tre gange om året: Lige før løvspring, omkring 1. juli og en
gang sidst på sommeren, når jeg har tid.
Simpelt hen fordi det er hurtigere for mig at klippe hækken end at samle det
afklippede, og med tre gange er afklippet så kort, at det bare kan blive
liggende.
Og så ser hækken som sidegevinst ikke så langhåret ud.

Hilsen Inger

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 17-08-05 22:19

"Inger Pedersen" <inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> liggende.
> Og så ser hækken som sidegevinst ikke så langhåret ud.

Jeg tror også min benzinfræser skal ud at klippe noget oftere. Det største
bøvl ligger i opsamlingen, når der er lange stive grene (tjørn). Og så vil
det da gennemsnitligt se betydeligt mere friseret ud end det gør nu.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Max

Dato : 17-08-05 23:40

Hej Preben

> Jeg tror også min benzinfræser skal ud at klippe noget oftere. Det største
> bøvl ligger i opsamlingen, når der er lange stive grene (tjørn). Og så vil
> det da gennemsnitligt se betydeligt mere friseret ud end det gør nu.

Jeg har en havetosset broder, han klipper hækken hver gang han klipper
græsset, så klare opsamleren på plæneklipperen det hele, og hækken
står fantastisk flot og den gror ekstrem godt.

Mvh Max

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 18-08-05 08:29

> Jeg har en havetosset broder, han klipper hækken hver gang han klipper
> græsset, så klare opsamleren på plæneklipperen det hele, og hækken
> står fantastisk flot og den gror ekstrem godt.

Hej

Ja, hver mand sine lyster

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk

Fra : Max

Dato : 18-08-05 08:39

Hej

> Ja, hver mand sine lyster

Ja nogle kan jo ikke få nok :)

Mvh Max

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 18-08-05 13:29

On Thu, 18 Aug 2005 00:40:24 +0200, "Max"
<Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:
klip
> [...]
>græsset, så klare opsamleren på plæneklipperen det hele, og hækken
>står fantastisk flot og den gror ekstrem godt.

Min nabo gør det samme (ligusterhæk), og den er da ikke særlig
flot, den er aldrig grøn, nærmest brun, men selvfølgelig jævn som
et gulvtæppe
mvh Ebbe

Fra : Martin Bak

Dato : 18-08-05 14:24

"Ebbe Hansen" <ebbeh@mail1.stofanet.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
>>
> Min nabo gør det samme (ligusterhæk), og den er da ikke særlig
> flot, den er aldrig grøn, nærmest brun, men selvfølgelig jævn som

....Det kan jo være, at max ´s bror kun klipper græs 2 gange om året ;)

Martin

Fra : Calle.

Dato : 18-08-05 21:00

Max wrote:
> Jeg har en havetosset broder, han klipper hækken hver gang han klipper
> græsset, så klare opsamleren på plæneklipperen det hele, og hækken
> står fantastisk flot og den gror ekstrem godt.

Enten er han arbejdsløs, og ikke kan få tiden til at gå, ellr har han ikke
lige så meget hæk som jeg.
--
Calle.

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 18-08-05 08:38

> [...]
> Har søgt ligt på nettet og fundet ud af, det med med "før sankt hans" og
> "før 1. oktober" ikke nødvendigvis er sagligt begrundet.

Lige et par tip i forbindelse med hækklipning:

Du kan lade afklippet ligge i en dynge i et par dage, så fylde det meget
meget mindre, da bladene krøller og bliver slappe.

Når du har læsset traileren og sendt lillemor op for at trykke læsset sammen
og strammet snorene, ja så kan der sandelig være et læs mere ovenpå igen.

"Bare fordi benzinen koster 10.- kr."

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk

Fra : Max

Dato : 18-08-05 09:17

Hej

> Når du har læsset traileren og sendt lillemor op for at trykke læsset
sammen
> og strammet snorene, ja så kan der sandelig være et læs mere ovenpå igen.

Og lad være med det hvis det er tjørn eller berberis, det
kan koste dig livet.

Mvh Max

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 18-08-05 09:39

> Hej

> sammen
>
> Og lad være med det hvis det er tjørn eller berberis, det
> kan koste dig livet.

Hej

Der var berberis hele vejen rundt om vores hus da vi købte det, det tog en
vognmand tre timer at fjerne det hele, trukket op med en grab, det er mange
år siden, men der kommer stadigvæk somme tider en lille spire, som straks
bliver fjernet.

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk

Fra : Max

Dato : 18-08-05 09:44

Hej Leif

> [...]
mange
> år siden, men der kommer stadigvæk somme tider en lille spire, som straks

God ide, kan ikke fatte at nogen selvtænkende mennesker kan finde
på at plante sådan noget, specielt ikke på en villavej.

Mvh Max

Fra : Søren Mors

Dato : 19-08-05 15:18

Max wrote:
> Hej

> sammen

> Og lad være med det hvis det er tjørn eller berberis, det
> kan koste dig livet.

Hvordan bærer man sig helt nøjagtigt ad med at slå sig selv ihjel med et
læs berberis. Der er godtnok tårne på, men det dør man vel ikke af.

Desuden var det jo lillemor der skulle derop, så hvis der er nogen der
dør er det vel hende (læser hun egentligt stadigvæk den her gruppe?)

Søren Mors

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 19-08-05 07:33

"Langgaard Bærbar" <langgaard@klarupnet.dk> skrev i en meddelelse

> Når du har læsset traileren og sendt lillemor op for at trykke læsset
> sammen og strammet snorene, ja så kan der sandelig være et læs mere ovenpå
> igen.

Hvem er hende lillemor, der skal trykke mit læs sammen? *G*

Mvh. Lisbeth

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 19-08-05 10:35

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen@hotmail.invalid.com> skrev i en
meddelelse news:430582c5$0$1184$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...
> "Langgaard Bærbar" <langgaard@klarupnet.dk> skrev i en meddelelse

> Hvem er hende lillemor, der skal trykke mit læs sammen? *G*

Hvis du har en mand, så kan han bruges, ellers lån en nabo, jo større jo
bedre

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk

Fra : Calle.

Dato : 18-08-05 21:03

Langgaard Bærbar wrote:
> [...]
>
> Når du har læsset traileren og sendt lillemor op for at trykke læsset
> sammen og strammet snorene, ja så kan der sandelig være et læs mere
Det er da endnu nemmere lige at køre en tur langs hækken med opsamler på
rotorklipperen, så fylder det meget mindre på traileren, og opsamlingen går
lynhurtigt Prøvede det for sjov i år, og det er helt sikkert at det er
den måde jeg gør det fremover.

--
Calle.

Fra : Peter

Dato : 18-08-05 14:54

> [...]
> Har søgt ligt på nettet og fundet ud af, det med med "før sankt hans" og
> "før 1. oktober" ikke nødvendigvis er sagligt begrundet.

Har forstået det samme.

> Har nogen gode argumenter for/imod det ene og andet - altså en eller to
> gange.

For en gang: man skal kun gøre det én gang

> Mvh. Lisbeth (som synes det er rigeligt med en gang hækklipning)

Samme her.

/Peter

Fra : Preben Andersen

Dato : 18-08-05 15:07

"Lisbeth Jacobsen" <lisbeth_jacobsen@hotmail.invalid.com> wrote in message
> [...]
> gange.
>
> Mvh. Lisbeth (som synes det er rigeligt med en gang hækklipning)

Jeg har bøg og avnbøg, og de bliver klippet én gang, i januar eller februar,
hvor planterne er i hvile, og hvor jeg har god tid.

mvh
Preben