bordplade Køkken
Fra : Kent S. Mikkelsen

Dato : 15-08-05 21:04

Hej NG
Jeg håber der er hjælp at hente her.
Jeg har været ude ved forskellige køkken forhandler.
Kan det passe at en massive træ bordplade skal koste fra 1100kr og op
3000kr
pr meter?
Ham den ene som jeg snakket med sagde at det var fordi at hvis man købte
dem
ved silvan/jem og fix så var det dårlig træ og de var ikke limet så godt.
Nu vil jeg høre om der er nogle her som ved hvad jeg skal gøre, Jeg er
åben
for forslag

Fra : Jan Pedersen

Dato : 15-08-05 21:23

"Kent S. Mikkelsen" <110875@nospam.jubii.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg har været ude ved forskellige køkken forhandler.
> Kan det passe at en massive træ bordplade skal koste fra 1100kr og op

Jep det er prisen, men du kan også som du selv siger, se en stor
kvalitetsforskel det produkt som henholdsvis byggemarkedet og
køkkenleverandøren levere.

http://www.dfi-as.dk/

http://www.geisler.dk/

Jan

Fra : Heino Strauss

Dato : 15-08-05 21:24

Hej

Ja, det er nu meget normal pris, det du især skal lægge mærke til og være
obs på er knaster, en plade i silvan osv. der er utrolig mange knaster i
overfladen hvorimod de "proffe" levere stort set uden, hvis du har den store
pengepung oppe når du køber borplade, så sørg for en eller anden form for
garanti for knaster samt retur ret hvis der er for mange, det skal lige
siges at de er gode til at lave knaster så de ikke ses / flækker, men vær
obs på det

Mvh. Heino

Fra : Mads

Dato : 15-08-05 23:23

On Mon, 15 Aug 2005 22:04:17 +0200, "Kent S. Mikkelsen"
<110875@nospam.jubii.dk> wrote:

> [...]
>ved silvan/jem og fix så var det dårlig træ og de var ikke limet så godt.
>Nu vil jeg høre om der er nogle her som ved hvad jeg skal gøre, Jeg er

Hej

Ham i Silvan har helt ret. Jeg arbejder selv med fremstilling af
sådanne bordplader og hvis du vil have et godt produkt, så
løber prisen hurtigt op. Til gengæld får du så også en bordplade
der kan holde de næste 50 år eller mere, hvis den altså bliver
ordenligt vedligeholdt.
Hos os bliver de enkelte stave håndsorteret efter farve og
kvalitet, og det er efter at de har tilbragt ca. 14 dage i en
tørreovn for at opnå den rette fugtighedsprocent.
Derpå bliver stavene fræst med not og fer, limet under pres,
tørret og høvlet. Bordpladen bliver fræst ud på mål, slebet
og oliebehandlet. Alt sammen en proces der tager 1 til 2 uger
og involverer en 20 - 25 mand, så det er skam ikke billigt at
fremstille sådan en plade. ( og så er det altså heller ikke billigt
at importere de forskellige hårde træsorter fra udlandet )

Selvfølgelig kan du få billigere bordplader, men så er enten
kvaliteten eller udseendet nok også derefter.

--
Mvh Mads

"Gode diskussioner ødelægges tit af folk,
der ved hvad de taler om"

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 16-08-05 07:15

"Mads" <Mads@invalid.post1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Selvfølgelig kan du få billigere bordplader, men så er enten
> kvaliteten eller udseendet nok også derefter.

Jeg havde i forbindelse med mit arbejde kontakt med et firma som leverede
en bordplade, da jeg kunne se at jeg også kunne bruge sådan en, ringede jeg
til firmaet som fremstillede dem, jeg fik at vide at jeg skulle ringe til en
af deres forhandlere, det gjorde jeg og gav dem målene, prisen var så
4900,-, hvad jeg syntes var for meget. Jeg ringede så igen til fabrikken og
forklarede at hvis jeg skulle have den igennem forhandleren, skulle jeg ikke
have nogen plade, da den blev for dyr, efterfølgende bad fabrikanten så om
målene, og jeg fik en pris på 1200,- (med moms og kvittering).

Så hvornår er den samme bordplade dyr eller billig?

Det var en plade i 5cm bøg, ene lyse stave, den skulle bruges til et
sofabord.

Så hvis du vælger den dyre plade så skal du have mindst 25% "rabat".

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk

Fra : Jan Pedersen

Dato : 16-08-05 17:44

> Så hvis du vælger den dyre plade så skal du have mindst 25% "rabat".

Det få du "ingen" steder... med minder din sælger er MEGET sulten, eller
tager røven på dig ved andre produkter...

Jan, Køkkenkonsulent

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 16-08-05 18:03

"Jan Pedersen" <andet@cuk.dk> skrev i en meddelelse

> Det få du "ingen" steder... med minder din sælger er MEGET sulten, eller
> tager røven på dig ved andre produkter...
>
> Jan, Køkkenkonsulent

Ja, ja de køkkenkonsulenter!

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk

Fra : Jesper Jacobsen

Dato : 16-08-05 19:30

> [...]
> løber prisen hurtigt op. Til gengæld får du så også en bordplade
> der kan holde de næste 50 år eller mere, hvis den altså bliver

Det er altså her kæden hopper af for alt for mange. De tror de giver pladen
den rigtige behandling, men det gør de ikke, og så rådner den simpelthen op,
eller bilver angrebet af alt muligt andet. Hvordan brugsværdien er i pladen
for dig ved jeg ikke, men ser jeg på det med mine øjne, så er en bordplade i
massiv træ -- uanset træsort -- spild af penge. Der er bare alt for mange
der ikke ved hvordan man behandler en bordplade, hvad man kan lægge på den,
og hvad man kan bruge den til. Den SKAL gøres ren HVER gang den er brugt
hvilket andre bordplader naturligvis også skal, men gør man det ikke med det
samme på en bordplade af massiv træ, så får man problemer. En bordplade i
rigtig laminat, er mere brugsvenlig, og får man ikke lige tørret op efter
sig med det samme, så kommer der ikke skjolder på, som der kan gøre i en i
træ.

> Hos os bliver de enkelte stave håndsorteret efter farve og
> kvalitet, og det er efter at de har tilbragt ca. 14 dage i en
> tørreovn for at opnå den rette fugtighedsprocent.

Hvordan man laver bordpladen er naturligvis forskellig fra den ene producent
til den anden, men min påstand er, at der er ikke meget forskel på om du
køber pladen det ene eller andet sted. De fleste kommer alligevel samme sted
fra.

Jesper
(der selv har lavet MANGE bordplader til køkkener i massiv træ)

Fra : Nancy Kjøbæk

Dato : 18-08-05 08:06

Hej Kent

Jeg blive lige nødt til at fortælle om min egen erfaring. Vi købte teak
bordplader i Silvan og den dyreste kostede 1200 kr på tilbud og det var den
længeste de havde. Jeg har slebet og olieret 4 gange på hver side efter
anvisning på Trip-Traps olie til køkkenbordplader, og det er blevet
fantastisk. Det er holdbart og selvom vi har glemt en skål eller lignende
der har lavet en ring så forsvinder det igen når det tørrer. Pladerne var
flotte da de blev leveret, og da det var 3 plader i forskellig størrelse så
er jeg tilfreds da der ikke er forskel på dem nu. Jeg har fræset rundinger 2
steder og selv vores tømrer synes det ser godt ud. Jeg tror ikke på at dyrt
altid er bedre.
Med hensyn til træborde så er min erfaring desuden at man skal købe vaske
hvor blandingsbatteriet sættes ned i en del af vasken og ikke i bordet, da
det giver afsætningsplads til sæbe og letter efterarbejdet når der senere
skal efterolieres og poleres

Hilsen
Nancy

Fra : Langgaard Bærbar

Dato : 18-08-05 08:19

"Nancy Kjøbæk" <nancy@kjobaek.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> det giver afsætningsplads til sæbe og letter efterarbejdet når der senere

Selvfølgelig er det da i orden, men en "køkensælger" skal jo sige det
modsatte.

Dit tip med blandingsbatteriet i vasken, er et godt tip som mange vil få
nytte af, for du har helt ret, der er altid lidt lummert inde ved
blandingsbatteriet.

--
Leif Langgaard
www.analogfoto.dk