Vær dig selv, sagt på 100 måder
Fra : Bo Warming

Dato : 15-08-05 20:06

Men vi vil alle være , så vi accepteres, Vi efterligner dumme idealer -
forbilleder - skrivebordsteori. Moral skal komme indefra. Skadelig kultur
skal man arbejde sig ud af. Men er det dig selv som 1 årig eller som ½ årig
der er dit sande jeg?

Alle de mange nedenstående tænkere kan ikke tage fejl....
Hvem har mod til at mene , at bedst regering er mindst mulig regering og
bedst opdragelse er mindst mulig opdragelse?

" Ingen kan tvinge mig til at blive lykkelig på hans måde.
Immanuel Kant

" People are usually more convinced by reasons they discover
themselves, than by those found by others Blaise
Pascal

"Livet er ikke et problem der skal løses.Det er en tilstand der
skal erfares" Buddha (og Søren Kierkegaard)

"Nydelse skal stjæles, nydelse følger viljen. Den skal ikke
påtvinges os. Man kan ikke tvinge folk til at blive lykkelige . Rousseau.

" Den officielle moral er noget man kræver af andre,

Den, som i omgangen med mennesker ikke lejlighedsvis changerer i
alle nødens farver, grøn og grå af væmmelse, lede, medfølelse, formørkelse,
ensomhed, han er bestemt ikke et menneske af højere smag."
Nietzsche

mi Det er en underlig ting i denne verden, at skønt vi alle er
uenige med hinanden, så har vi alle sammen altid ret.
Logan Pearsall Smith

Mi Det er usikkert og utilrådeligt, at gøre noget mod sin
samvittighed. Martin Luther

Mi Det man gerne gør, gør man som regel godt. Japansk
ordsprog

mi Det store er ikke at være enten det ene eller det andet - men
at være sig selv - og det formår hvert eneste menneske, hvis det vil.
Søren Kirkegaard

Mi Det tager mig normalt tre uger at forberede en improviseret
tale. Mark Twain

mi En af de mange grunde, hvorfor unge mennesker gerne bliver
tilhængere af et nyt system i sandheden rige, er sikkert den, at
resultaterne af det gamle bibringes dem i en alder, da de endnu ej føler
åndelig trang dertil. Poul Martin Møller

Mi Folk skulle ikke altid tænke så meget over, hvad de skulle
gøre; de skulle hellere tænke over hvad de skulle være . Var de blot gode,
ville deres handlinger lyse af sig selv. Eckhart

mi Generøse mennesker bliver ikke sindsyge. Oscar Wilde

Mi Hvorfor jeg skriver? Jeg har ikke funden anden måde at slippe
af med mine tanker. Nietzsche

mi I did it my way. Frank Sinatra

Mi I et godt stykke har alle ret. Freidrich Hebbel

mi Ikke at følge din egen forstand og samvittighed er ulydighed
mod Gud. Thomas Aquinas

mi It is slavery to live in the mind unless it has become part of
the body. --Kahlil Gibran

Mi Jeg har brugt min genialitet på mit liv, på mine værker har jeg
kun brugt mit talent. Oscar Wilde

mi Krænkelsen er et bæger med gift, dere holdes til dine læber.Ej er der
mand på jord så stærk, at han kan vriste din mund op og nøde dig til at
drikke det.Dit had ene formår det. D.G. Monrad 1811-1887.

mi Man sætter pris på kulturen hos et menneske, men elsker kun
naturen. Frithiof Brandt 1892-1964

Mi Mange afviser en god idé, blot fordi det ikke er deres egen.
Luis Buñuel

Mi Mange mennesker er mægtig søde, når de selv kan bestemme, hvem
de vil være søde imod. Mikal Rode

mi Men jeg lever i mit eget lys, jeg drikker de flammer i mig
igen, som bryder ud af mig.

mi Mine handlinger vil aldrig blive styret af andres mening, kun
af min egen samvittighed. Lucillius Seneca (B.C. 3-65 A.D)

mi Mænd, der absolut ikke kan være tro, bliver dermed i hvert
fald sig selv tro. Vivien Leigh

mi Naturens onde grundsætning er den, at ingen nogensinde skal
finde , hvad han er nødt til at søge! Nietzsche

mi One should only speak where one cannot remain silent, and only
speak of what one has conquered - the rest is all chatter, ´literature´or
bad breeding. Nietzsche

mi There is no purifier like knowledge in this world: /time makes
man find himself in his heart. Bhagavadgita

Mi Verden er fuld af folk der har forfejlet deres kald. Ernest
Dichter

Mi Verden er fuld af folk med succes, der har forfejlet deres
kald. Ernest Dichter

mi"Bliv fornem, bliv dig selv, - lær at være din egen lov."Nietzsche

mia Der er kun én sand moral for hver menneske: men hvert menneske
har ikke den samme sande moral. Bernard Shaw

miam Hundrede mænd, der vil, er mægtigere end hundredtusinde, der
skal. Schopenhauer

ly Hemmeligheden ved succes er stadig at ville noget.
Benjamin Disraeli1808-1881

mid A man convinced against his will is not convinced.
Laurence J. Peter

mid De bedste ting bliver uappetitlige, når de bliver en
påtvunget. Madame de Sévigné

mid En stor fejl: at man tror at være mere, end man er, og vurderer
sig selv lavere, end man er værd. Goethe

mid How I do hate those enemies of the human race, who go around
enslaving God's free people with pledges - to quit drinking instead of to
quit wanting to drink. Mark Twain

mid Misfortunes one can endure, they come from outside, they are
accidents. But to suffer for one's own faults, ah!, there is the sting of
life. Oscar Wilde

Middelalderlig studentervise

miEG Det er i den grad en grundholdning hos mig, at alt, hvad jeg kan
blive fri for at bestemme, vil jeg også helst overlade til andre.
Glistrup

miEg If a man does not keep pace with his companions, perhaps it is
because he hears a different drummer. Let him step to the music he hears,
however measured or far away. Thoreau

mieg Men jeg lever i mit eget lys, jeg drikker de flammer i mig
igen, som bryder ud af mig.Nietzsche

Miguel de Cervantes

Miguel de Cervantes

mih At forblive jorden tro/Vær jorden tro Nietzsche

mih Den vigtigste ting i verden er at forstå at tilhøre sig selv.
Montaigne

mih Et godt liv, som jeg forstår det, er et lykkeligt liv. Jeg
mener ikke, at du vil blive lykkelig, hvis du er god. Jeg mener, at hvis du
er lykkelig, vil du blive god. Bertrand Russell

mih Everything must come out of ones own nature Oscar Wilde

mih For mig er det umuligt at anerkende storhed, som ikke er
forbundet med ærlighed og oprigtighed mod ens eget jeg" Nietzsche

mih Fri er ikke den, der kan gøre, hvad han vil, men den, der kan
blive, hvad han skal. P. Lagarde

mih Frihed er at vide hvad ens skæbne vil - og gøre det.
Johannes Hohlenberg

Mih Hvis galningen fremturede i sin galskab, ville han blive vis.
William Blake

mih Hvorpå kender man i enhver stand og stilling den ædle? Det er
ham, der, hvilken fordel han end har, altid tenderer mod ligevægt. Goethe

mih Ingen kan gøre mig skade, eftersom ingen kan tvinge mig selv
til noget ondt eller lavt. Marcus Aurelius

mih Jeg elsker sandheden lidt mere, når det er mig selv, der finder
den, end hvis det er en anden, som påpeger den over for mig. Voltaire

mih No thinker´s thoughts give me so much pleasure as my own. This
of course proves nothing in their favour,

mih Only work which is the product of inner compulsion can have
spiritual meaning. Walter Gropius

mih Peace comes from within. Do not seek it without.
Gautama Buddha (B.C. 568-488)Indian - Founder of Buddhism

mih Selvgjort er velgjort. Gl. Dansk
mundheld.

mih Speak what you think today in words as hard as canon balls, and
tomorrow speak what tomorrow thinks in hard words again, though it
contradict every thing you said today. Emerson
BRAINSTORMER Sig hvis du tænker idag med ord så hårde som kanonkugler og sig
imorgen hvad imorgen tænker med hårde ord igen, også selvom det modsiger
hvad du sagde idag. Ralph W Emerson, Amerikansk filosof 1803-1882

mih The great law of culture: Let each become all that he was
created capable of being. Carlyle
(1795-1881)Scottish Author and Philosopher

mih The only thing that proves, if a man has value, is his
capacity to stick to his guns. Nietzsche

mih There is no secret in life. Life's aim, if it has one, is
simply to be always looking for temptation. Oscar Wilde

mih Vi skal kunne stå over moralen: og ikke blot stå med ængstelig
stivhed som en, der hvert øjeblik frygter for at glide ud og falde, men også
svæve og lege over den. Nietzsche

mih Vær dig selv. Du er ikke hvad du i øjeblikket gør, mener,
begærer. Nietzsche

mih What is moral is what you feel good after, and what is immoral
is what you feel bad after. Ernest Hemmingway

mih. My own mind is the direct revelation which I have from God and
far least liable to mistake in telling his will of any revelation
Emerson

miharmoni Den kvinde, der hver dag arbejder med kost og
komfur, giver de bedste kærtegn. Goethe

mihFor at dådkraftigt Menneske kommer det kun an på, at han gør det rette.
Om det rette sker, skal han ikke bekymre sig om." Goethe

mihps All freedom of spirit - i.e., instinctive scepticism - is a
prerequisite for greatness. Nietzsche

mihps Rare men would rather perish than work without delight in their
labour.

mij Det er vanskeligt at affinde sig med tidens fejltagelser:
stritter man imod den, står man alene; lader man sig indfange af dem, så får
man heller ikke hverken ære eller glæde deraf. Goethe

mijante mis "Grundtvig er den umiddelbare, der skaber hvadenten
han vil eller ej,

minu Jo ældre jeg bliver, desto mere forlader jeg mig på den lov,
efter hvilken rosen og lillien blomstrer.Goethe

mipslav- Stol mere paa egne kræfter, end paa andres hjælp.

mis Den, der ikke elsker sig selv, elsker ikke
godt, og den, der ikke hader sig selv, hader ikke godt.
Oscar Wilde

Mis Den eneste vej til at virke ægte, det er at være ægte.
Piet Hein

Mis In the human heart here is a ceaseless birth of passions, so
that the destruction of one, is almost the establishment og another. Grev La
Rochefouceauld

Mis Men seldom give pleasure when they are not pleased themselves.
Samuel Johnson

miS The greater amount of truth is impulsively uttered, so the
greater amount is spoken, not written. Edgard Allan Poe

mis Ved umiddelbar reaktion, frigør man sig fra forgiftningen,
gentagelsen og naget. Nietzsche

mis"Naturens onde grundsætning er den, at ingen nogen sinde skal finde, hvad
han er nødt til at søge!"Nietzsche

Mri En dyd skal være vores egen opfindelse, vores eget personlige
forsvar og nødvendighed. . Nietzsche

mri FORFÆNGELIGHED er angst for at ligne sit sande
jeg. Nietzsche

mri Glæde afhænger af os selv. Aristotles

Mri "Bliv fornem, bliv dig selv" er Nietzsches bud, "lær at være
din egen lov." Nietzsche

mri Al moral må komme fra hjertets overflod. / All
moral must come from the riches of the heart.
Gotthold Ephraim Lessing

Mri At leve som individualist er den eneste luksus, der findes i
denne kollektive tid. Orson Welles

mri At være naturlig er at være så umoralsk som naturen er.
Nietzsche

MRi Civilization does everything for the mind and favors it entirely
at the expense of the body. Napoleon

Mri Den, som altid viger for andre, ender med ikke at have et
eneste princip, der er hans eget. Æsop

MRi Der er kun én sand moral for hver menneske: men hvert menneske
har ikke den samme sande moral. Bernard Shaw

mri Det bedste karriere-råd til de unge: Find ud af, hvad du bedst
kan lide at lave, og få så nogen til at betale dig for at lave det.
Catherine Whitehorn

mri Det er ikke moral at gøre noget fordi det er moral. Piet Hein

Mri Du skal blive den, du er. Nietzsche

mri Enhver optagethed af ideer om, hvad der er rigtig og forkert
opførsel, er tegn på en stagneret åndelig udvikling. Oscar Wilde

Mri Enhver røv elsker at høre sig selv fise. Ukendt

Mri Every high degree of power always involves a corresponding
degree of freedom from good and evil. Nietzsche

mri For at man kan respektere sig selv, må man være i stand til at
være ond. Nietzsche

Mri Igen siges det, at "mennesket skal realisere sig selv". Og igen
siges det ikke, hvordan vi skal værge os imod de mennesker, hvis selv vi
ikke står os ved at få realiseret. Palle Lauring

mri Jesus sa til sine jøder: "Loven var for treller, - elsk Gud
slik jeg elsker Ham, som er hans sønn! Vi som er Guds sønner, hva angår
moralen oss!" -Nietzsche

mri Kun den stærke kan være mild mod andre uden at være det af
svaghed.Nietzsche

mri Kun én hovedregel for al menneskelig samkvem bliver aldrig
forældet. Det er den at handle mod sine medmennesker ud fra et godt hjerte.
Emma Gad

mri Lige fra starten er vi ulogiske og derfor uretfærdige væsener.
Nietzsche

mri Man skal ikke nyde hvor man ikke giver noget at nyde. Og man
skal ikke ville nyde Nietzsche

mri Men hvad er din pligt? Dagens krav. Goethe

mri Overflod er typisk for ægte godhed. Vital personlig formue er
forudsætning. Nietzsche

mri To be natural means to dare to be as immoral as Nature
is.Nietzsche

MRi Vi er stadigvæk sandhedens kamikazepilot. Moralen står ikke
nødvendigvis i livets tjeneste.Livet frem for moralen. livets ulidelighed
skyldes nihilisme" at man jo knægter livsprincippet. Sverre Reffnsøe

Mri Vi skal kunne stå over moralen: og ikke blot stå med ængstelig
stivhed som en, der hvert øjeblik frygter for at glide ud og falde, men også
svæve og lege over den. Nietzsche

mridy Moralen er en lemlæstelse af mennesket, en skæren bort af
lidenskaber og drifter. Men ve os, hvis de dekadentes syge lidenskaber,
deres "vilde hunde" slippes løs! Kun de stærke og sunde kan være deres egen
lov Nietzsche.

Mrif "Friheden kommer, Sancho, den er en af de kosteligste gaver, som
mennesket har modtaget fra himlen. Miguel de
Cervantes (Don Quixote til sin væbner)

Mrif "Jeg betragter etiketter og varemærker som fordomme. Det
allerhelligste for mig er menneskekroppen, sundhed, intelligens, talent,
begejstring, kærlighed og absolut frihed - frihed fra vold og løgn og uanset
hvilken form de to sidstnævnte antager Anton Tjeckov 1840-1904

Mrif Frihed er at vide hvad ens skæbne vil - og gøre det.
Johannes Hohlenberg