Rust i flasker
Fra : Grev Thomas

Dato : 15-08-05 16:08

Hej

Jeg har et par flasker som jeg bruger til alm. luft... altså ikke Nitrox.

Jeg har lige fået dem vendt på en maskine og nu er de jo flotte indeni...
men alligevel vil der jo komme noget rust... og det genere mig.

Er der nogen herinde som gør noget ved deres flasker for at de ikke skal
ruste inden i?

Mvh
Thomas H. Andersen

Fra : Jim

Dato : 15-08-05 17:07

Det eneste bud jeg har er, lad være at lade dem komme under 30 bar, det
skulle "efter sigende" forhindre at der kommer vand i, og hvis du kun bruger
tør luft, sku der vist ikke ske noget...

Men, nu blev jeg da nysgerrig, hvis der sku være et godt middel, ku det
blive nyttigt.

Fra : Grev Thomas

Dato : 15-08-05 19:12

"Jim" <MigSelv_6@msn.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> bruger tør luft, sku der vist ikke ske noget...
>
> Men, nu blev jeg da nysgerrig, hvis der sku være et godt middel, ku det

Ja for kan kun tage mit eget eksempel... Jeg købte en gammel flaske og en
gammel ventil. Syntes ventilen var "sej" så jeg skildte den af og sendte det
hele til forcromeren. Imellem tiden har jeg så fået vendt min flaske og
malet den så det hele står som nu.... dog kan jeg ikke lide at det er rå
metal inde i flasken. Jeg skal hente ventilen i denne uge.... dvs at min
flaske har stået i et stykke tid uden tryk på... derfor er der begyndt at
komme en lille smule... desuden ved man jo ikke hvornår man kommer ud for at
ens flasker står tomme... Jeg hader at der er små skønhedsfejl ved mit
udstyr... det skal bare spille!

Mvh
Thomas H. Andersen

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 16-08-05 07:18

"Grev Thomas" <Sakosod@vip.cybercity.dk> wrote in

> [...]
> jo ikke hvornår man kommer ud for at ens flasker står tomme... Jeg
> hader at der er små skønhedsfejl ved mit udstyr... det skal bare

Jeg tror ikke du kan undslippe rusten 112% (medmindre du måske vælger en
alu-flaske istedet). Der slipper en lille smule fugt gennem kompressoren
(prøv evt. at kigge på luftanalysen for jeres normale kompressor) så den
vil begynde at ruste på et tidspunkt. Det har før været oppe at man kan
skylle flasken med et eller andet kemikalie, men personligt syntes jeg ikke
det virker vildt betrykkende at der skal være et kemikalie-lag eller lign.
inde i min flaske.

Hvorfor er det egentlig du ikke ved om dine flasker står tomme? Det er en
gylden regel at en flaske aldrig må stå uden tryk på netop for at undgå
dels rust og dels at insekter kan kravle ind i din flaske.

Derudover mener jeg at have læst at en flaske der står med 200bar er mere
'ramt' af rust end en flaske der står med 50bar, og at din flaske ikke må
ligge helt ned, man skal stå i en rimelig vinkel (45 grader eller lign).

Min egen flaske står så med 200bar og lodret, den bliver indspiceret,
rullet og renset (til Nitrox) hvert år.

Thomas

Fra : Claus Grell Hansen

Dato : 16-08-05 07:41

> [...]
> ligge helt ned, man skal stå i en rimelig vinkel (45 grader eller lign).

Jeg mener at vide at flaskerne er fremstillet med en større
materialetykkelse i bunden,
og de derfor kan tåle større tærring der end på vægen. Derfor bør flasken
vel altid stå op,
og ikke ligge ned, eller stå i en 45 graders vinkel.

Fra : Ukendt

Dato : 15-08-05 20:00

fyld den op med beton, så opdager du det aldrigt

\michael