Fokert benzin..måske?
Fra : Jørn

Dato : 15-08-05 15:34

Hej
Jeg har en græsslåmaskine med en Brigs&Stratton motor.

Jeg har i mange år, troet at det nummer der står med stort, på selve
skjoldet betød Oktannummeret 96.
Nu har jeg så siden fået troen på, at det var støjneaveau-tallet, og derfor
ændret benzinen fra 95-blyholdig til 92-blyfri.
Lørdag gik maskinen i stå pludselig mens den var godt varm, Det skete
samtidigt med et lille uheld, hvorved maskinen kørte ind under, og sad fast
under kofangeren af en bil.
Idag mandag er den så umulig at starte.
Jeg har checket at tændrøret er vådt af benzin som det skal.
Kan det skyldtes benzinen eller kan det være andet?

Det er en mindst 10 år gammel maskine, og har altid kørt upåklageligt
(startede hvergang o.l)
Jørn

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 15-08-05 17:19

"Jørn" <jornhansen_2@hotmail.com> skrev
> Lørdag gik maskinen i stå pludselig mens den var godt varm, Det skete
> samtidigt med et lille uheld, hvorved maskinen kørte ind under, og sad
fast
> under kofangeren af en bil.

Var du ved at overhale?

> Idag mandag er den så umulig at starte.

Det ved vi så ikke, om det er første gang siden overhalingen. Men hvis
bemeldte køretøj pludselig stoppes i motoren, har den det med at der knækker
en not, så den kommer ud af tænding.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Jørn

Dato : 16-08-05 10:42

Preben skrev " Var Du ved at overhale"...

Vores egen høje varevogn, holdt lige hvor vor græsrabat sluttede, men jeg
kunne (mente jeg) lige akkurart. nå ind til sidste stribe-græs, med omtalte
resultat til følge.

Denne 'Notdims' er det noget jeg kan ordne selv?

Om der er et Link, ville det være alletiders.
Jørn

Fra : Henning Lund

Dato : 16-08-05 17:48

Jørn skrev:

> Denne 'Notdims' er det noget jeg kan ordne selv?

Af med blæseskjoldet, sidder der en startkobling ovenpå svinghjulet kan
du løsne den med et klap af en gummihammer, eller løsne den med en stor
rørtang, der findes et stykke specialværktøj til at løsne den med, men
det er kun reparatører der ligger ende med det.
Derefter kan du tage svinghjulet af, på den koniske aksel sidder noten.
Hvis svinghjulet sidder fast, kan du lægge et stykke hårdt træ ovenpå
akslen, og så plejer et klap af en hammer på træet at ordne resten, det
er sjældent den sidder godt fast efter sådan en overhaling.

Henning Lund
icq 18805021 - mail: hl"snabela"lite.dk
http://sitecenter.dk/freespace bla.med lidt køb & salg

Fra : steen

Dato : 16-08-05 04:31

On Mon, 15 Aug 2005 14:34:00 UTC, "Jørn" <jornhansen_2@hotmail.com>
wrote:

> Jeg har en gr‘ssl†maskine med en Brigs&Stratton motor.

B&S har krt blyfrit siiden 1966, s† det er ikke grunden.

> Jeg har checket at t‘ndrret er v†dt af benzin

Jamen s† har du jo konnstateret at den f†r benzin, men ikke t‘nder,
eller t‘nder p† forkert tidspunkt.

> Kan det skyldtes benzinen eller kan det v‘re andet?

Ved brat standsning kan noten til svinghjulet blive fl†et over, og s†
ryger t‘ndings instillingen sig en tur.

Sad den h†rdt i klemme, s† har skjoldet m†ske lavet hul i et kabel el.
lign..??

Hygge
--
steen - menzi.dk
      Lat 55.33254   Long 9.91410

Fra : O. Hansen

Dato : 16-08-05 07:22

Dit alfabet er vist også revet over? Det ser ud til at stoppe ved Z
vh Ove Hansen

Fra : Gert

Dato : 16-08-05 19:54

"Jørn" <jornhansen_2@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Kan det skyldtes benzinen eller kan det være andet?
>
> Det er en mindst 10 år gammel maskine, og har altid kørt upåklageligt

hejsa
har siddet og studeret dit inlæg + svare der er kommet.

men lige meget hvor mange gange jeg læser, kan jeg ikke finde en grund til
at noten er knækket!

som jeg har forstået det, fik du kilet maskinen ind under din bil. har din
kniv på noget tidspunkt ramt en genstand som ku bringe den til standsning??

hvis ikke er det nok nærmere det elektriske du skal se på så som et hul på
kabel til tændrør.

du skriver dit tændrør er vådt, et tændrør skal ikke være "gennemblødt" af
benzin prøv at tage det ud og tør det grundigt og brænd det efter med en
lighter
eller gasbrænder, sæt det derefter på kablet og kil det mellem cylender og
noget andet, og træk stille og roligt i snoren, og se efter om der kommer
gnist.

hold det ikke fast men hånden, det kan gøre temmelig nas (kan jeg hilse og
sige)

hvis du har gnist, ka du så derefter lave en ca kontrol af om tændingen er
på sin plads (dvs. noten er i orden) tændrøret skal stadig sidde i klemme.
find så en aflang genstand som passer ind i hullet i cylenderen, træk så
stille og roligt i snoren, så vil du kunne mærke stemplets gang, den skal
tænde når stemplet er i top.

det kan være lidt svært at vurdere om den gør det, men prøv aligevel.

når det er gjort og du mener den tænder som den skal sæt så tændrøret i,
igen og start den

hvor gammelt er dit tændrør ?

hvis du ikke har prøvet at hive et svinghjul af før, vil jeg ik råde dig til
at prøve det selv.
man får meget let beskadiet det.

men kort sagt
tjek tændkabel og tændrør samt tænding før du skiller for meget ad

Mvh
Gert

Fra : Jørn

Dato : 16-08-05 21:43

"Gert" >
> som jeg har forstået det, fik du kilet maskinen ind under din bil. har din
> kniv på noget tidspunkt ramt en genstand som ku bringe den til
> standsning??

Nej! Kniven er ikke ramt mod noget, men den øverste del (højeste punkt)..
er dog givetvist blevet 'klemt' ned mod jorden, idet der jo ikke var plads
nok.

> hvis ikke er det nok nærmere det elektriske du skal se på så som et hul på
> kabel til tændrør.

Det kunne være en mulighed, værd at efterprøve.

> [...]
> noget andet, og træk stille og roligt i snoren, og se efter om der kommer

Vi har to maskiner, jeg byttede tændrøret med det fra den anden maskine,
og fortsatte derefter med den, så tændrøret var det ikke og maskinen
starter stadig ikke, på det andet tændrør.

> hvor gammelt er dit tændrør ?

Det er fra foråret.

> [...]
> at prøve det selv.
> man får meget let beskadiet det.

> tjek tændkabel og tændrør samt tænding før du skiller for meget ad

Det vil jeg så prøve først!
Jørn.

Fra : Calle.

Dato : 17-08-05 09:59

Jørn wrote:
> [...]
> Kan det skyldtes benzinen eller kan det være andet?
>
> Det er en mindst 10 år gammel maskine, og har altid kørt upåklageligt
du er sikker på du ikke bare har ødelagt tændkablet ved uheldet
--
Calle.

Fra : Jørn

Dato : 17-08-05 14:10

Så kører maskinen igen..... Tak for hjælpen allesammen! Det var
tændningsskablet, der ved sammenstødet med kofangeren, og deraf følgende
'nedklemning' mod jord, var blevet klippet let igennem af blæserskjoldet.

Der var ikke rigtigt nogen protester, over at jeg var gået over til
92-blyfri, fra 95 blyholdigt benzin. Kan det tænkes at være ligegyldigt? Jeg
anvender intet additiv?

Jørn

Fra : Michael Kjærsgård

Dato : 17-08-05 14:17

> Der var ikke rigtigt nogen protester, over at jeg var gået over til
> 92-blyfri, fra 95 blyholdigt benzin. Kan det tænkes at være ligegyldigt?

Det er mit indtryk at det for de flestes vedkommende er ligegyldigt.
På mindre tankstationer vil du tilmed opleve at det er samme produkt du
får hvadenten du vælger blyfri 92 eller 95 - simpelthen fordi
tankstationen ikke har nok separate tanke.

--
Michael
http://gratishotel.dk

Fra : Henning Lund

Dato : 17-08-05 15:17

Jørn skrev:

> Der var ikke rigtigt nogen protester, over at jeg var gået over til
> 92-blyfri, fra 95 blyholdigt benzin. Kan det tænkes at være
> ligegyldigt? Jeg anvender intet additiv?

Siden midt i 60érne har de kunnet køre blyfri

Fra : Calle.

Dato : 17-08-05 16:27

Jørn wrote:
> [...]
> tændningsskablet, der ved sammenstødet med kofangeren, og deraf
> følgende 'nedklemning' mod jord, var blevet klippet let igennem af

Så var jeg jo ikke gal på den

> Der var ikke rigtigt nogen protester, over at jeg var gået over til
> 92-blyfri, fra 95 blyholdigt benzin. Kan det tænkes at være
> ligegyldigt? Jeg anvender intet additiv?

ja, den er ligeglad
--
Calle.