sofabord i bøg - mørknes pga sæbebehandlin~
Fra : Wallie

Dato : 15-08-05 05:57

Et nyt og skønt lyst bøge-sofabord har pga. bla. div. pletter
fået sin første behandling med opløste sæbespåner som anbefalet.
Nu har farven desværre fået en anden lyd............ bordet er ikke mere
lyst,
men (ift. før) alt for mørkt.
Hvad gøres galt ?
Kan det ændres ?

Per

Fra : TG4600

Dato : 15-08-05 08:47

"Wallie" <jpg@jubii.dk> wrote in message
> [...]
> fået sin første behandling med opløste sæbespåner som anbefalet.
> Nu har farven desværre fået en anden lyd............ bordet er ikke mere

Jeg ved ikke hvad der gøres galt, men mit bøgetræs sofabord blev lyst hver
gang det blev skuret med sæbespåner. Jeg brugte, hvis bordet var slemt
snavset, en neglebørste til at skure det med. Jeg går udfra at du fra start
af har sæbebehandlet bordet, da det jo også skal virke som en imprægnering,
der forhindrer snavs/fedt i at trænge ind i træet?!?

/TG

Fra : Inger Pedersen

Dato : 15-08-05 09:35

"TG4600" <no@where.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg ved ikke hvad der gøres galt, men mit bøgetræs sofabord blev lyst hver
> gang det blev skuret med sæbespåner.

Samme her.

Hilsen Inger

Fra : Wallie

Dato : 15-08-05 13:00

> [...]
> imprægnering,
> der forhindrer snavs/fedt i at trænge ind i træet?!?

Bordet er få måneder gammelt. Købt i ILVA.
Første og hidtil eneste behandling er foretaget i weekenden.
Til sammenligning haves samme bord i halv størrelse, samme købstidspunkt,
og stadig ubehandlet, og derfor lyst af udseende. Der er visuelt en verden
til forskel.

Per

Fra : Ukendt

Dato : 15-08-05 18:02

Måske dumt spørgsmål, men er det det rigtige sæbe ?

Mvh. Per.

Fra : Wallie

Dato : 15-08-05 20:18

"Per Olsen" <per.olsen snabel-a post3.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Måske dumt spørgsmål, men er det det rigtige sæbe ?
>
> Mvh. Per.

Det er alm. "hvide" sæbespæner opblødt i varmt vand.
Afkølet og hensat til det får karakter af budding.

Fra : mg

Dato : 15-08-05 20:32

hej

Husk vandet skal koges, det er vigtigt det ikke er vand fra vandhanen,
lad vandet med sæben i , køle ned så det højest er lunken,
brug det inden det bliver til budding, det er da for sent at bruge det,
Ved gentagne behandlinger , bliver det lysere,
husk at mellemslibe sandpapir nr 240 eller 180
eller alternativt en grøn skure svamp, af de billige, hvor man køber 10 i en
pakke
husk doseringen også skal være rigtig, ikke alt for meget hvis sæbespåner i

Er lige ved at tro haslev møbelfabriks hjemmeside, der kan du finde op
skriften

MVH

Fra : Wallie

Dato : 16-08-05 15:50

Det ER koldt vand fra vandhanen, der efterflg. koges.
Det nedkøles og overfladen får efterhånden budding-karakter.
Kender nogle med samme bord, der anvender samme sæbemærke
på samme bord fra ILVA, og som bruger sæbes op til et par dage efter.
De har ikke mine problemer.
Per

Fra : Wallie

Dato : 16-08-05 16:08

I bordet anvisning står der at anvendes en blanding af sæbespåner og kogt,
afkølet vand.
Men sæbespånerne skal vel selvsagt i vandet, mens det stadig er kogende ?

Fra : Inger Pedersen

Dato : 16-08-05 20:04

> [...]

>afkølet vand.
> Men sæbespånerne skal vel selvsagt i vandet, mens det stadig er kogende ?

Jeg har aldrig taget så nøje, om det var kogt vand eller fra
varmtvandshanen - kun når der var mange fedtpletter på bordet, har jeg brugt
kogende vand.
Og uanset hvad har jeg aldrig haft det problem, du beskriver.

Jeg ville henvende mig i forretningen, hvor du har købt bordet, det lyder
som om, der er noget galt med bordet.

Hilsen Inger

Fra : Rune Simonsen

Dato : 26-08-05 01:41

On Tue, 16 Aug 2005 21:04:10 +0200, "Inger Pedersen"
<inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> wrote:

> Jeg ville henvende mig i forretningen, hvor du har købt bordet, det lyder
> som om, der er noget galt med bordet.

Hvad forestiller du dig, der kunne være galt med bøgetræet?

Under alle omstændigheder vil de bare sige, at det skulle have været
mættet med sæbespåner inden det blev taget i brug og ikke først nu.

--

Rune Simonsen