Teknisk dykkeruddanelse?
Fra : Ny husejer

Dato : 14-08-05 18:40

Hej

Jeg kunne godt tænke mig at komme igang med noget huledykning.
Hvad kræver det af dykkeruddannelse? Hvilken af de mange tekniske udd. vil i
anbefale? Og hvorfor?
Er pt. udd. padi instruktør, nitrox, cmas**.
?Har overvejet IANTD Advanced Nitrox til en start. Men der skal jo mere til.
Hvor kan det gøres henne i dk, eller omegn.

/P

Fra : KC

Dato : 14-08-05 20:07

www.wkpp.org
www.gue.com
www.dir-dk.org

KC

Fra : AK

Dato : 15-08-05 17:32

Hej,

Master Dive i Helsingør, afholder IANTD´s Adv Nitrox, Adv Rec
Trimix,. enten er de begyndt at holde Normox og Trimix, ellers begynder
de snart.

Med hensyn til grotterne, bliver det nok svært at gøre i DK, der skal
du nok til Frankrig eller nord Norge.

Jeg er ikke selv grotte uddannet, men GUE´s kurser skulle være enormt
grundige.

Med Venlig Hilsen

Anders Knudsen

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 15-08-05 22:24

> [...]
> Jeg kunne godt tænke mig at komme igang med noget huledykning.
> Hvad kræver det af dykkeruddannelse? Hvilken af de mange tekniske udd. vil

Hej JJ,

Jeg har taget mit hulekort hos David Rhea i florida og det var en rigtig fed
oplevelse og jeg lærte sindssygt meget på det kursus. Han kører kun GUE
kurser men parallel certificere dig som NACD eller hvad du nu har lyst til,
kurset kræver dog at du i forvejen har deltaget på og bestået GUE
fundamentals kurset, som også er et rigtig godt kursus hvor du også lærer
rigtig meget om du er på det ene eller det andet niveau.

Hvis du vælger at tage et GUE cave 1 som det hedder så er der også en skare
af mennesker her i danmark som tager til frankrig og dykker huler nogle
gange om året så der faktisk er lejlighed til at bruge det du har lært.

Her kan du læse lidt om David og hans setup. Det er meget godt fordi du
betaler en pris og så er det inklusiv alt dykning, overnatning osv.
http://groups.msn.com/CaveDiving

Alternativt har vi talt om at få en instruktør til frankrig og køre et
kursus der, så kan vi andre være behjælpelige med logistikken og måske lave
mad osv. mens i andre er på kursus.

Du er velkommen til at kontakte mig hvis du vil høre nærmere.

mvh
Jonas

Fra : Søren Reinke

Dato : 16-08-05 06:06

Jonas Lüttichau wrote:

> [...]
>
> Her kan du læse lidt om David og hans setup. Det er meget godt fordi du
> betaler en pris og så er det inklusiv alt dykning, overnatning osv.

Hej Jonas

Når man kigger på den webside du henviser til kan man se på
'checklisten' at han anbefaler/kræver 'jet fins' nok dem fra Scubapro.
Samtidigt læser man så 'He works as the Regional Manager for SCUBAPRO
diving equipment and as a dive industry consultant. His technical
expertise has been instrumental in the development of many new products
by SCUBAPRO. He has cave trained several of the SCUBAPRO representatives
as well as engineers and designers.'

Er det ikke lidt tankevækkende af han kræver/anbefaler en bestemt slags
finner fra et bestemt firma han rent tilfældigvis arbejder for ?

Eller stoler du blindt på hans bedømmelse af finner ?

--
Best regards
C.T.O. Søren Reinke

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 16-08-05 09:13

"Søren Reinke" <soren@REMOVE.reinke.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

>finner fra et bestemt firma han rent tilfældigvis arbejder for ?

>Eller stoler du blindt på hans bedømmelse af finner ?

Lad mig sige det sådan her, jeg ankom med et par grønne cressi finner og
kunne ikke følge med. Jeg fik et par jetfins på og det gik en hel del
lettere.

mvh
Jonas

Fra : Søren Reinke

Dato : 16-08-05 16:58

Jonas Lüttichau wrote:

> Lad mig sige det sådan her, jeg ankom med et par grønne cressi finner og
> kunne ikke følge med. Jeg fik et par jetfins på og det gik en hel del
> lettere.

Jeg betvivler skam heller ikke din bedømmelse af de finner. Men at kræve
folk lige præcist bruger de finder han synes man skal bruge er lidt
diktatorisk i mine øjne. En anden dykker kunne måske bedre bruge en
anden model.

Men nok om det, det er selvfølgelig en smagssag.

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 16-08-05 17:35

> [...]
>folk lige præcist bruger de finder han synes man skal bruge er lidt
>diktatorisk i mine øjne. En anden dykker kunne måske bedre bruge en

Velkommen til DIR verdenen, stedet hvor alle aspekterne er tænkt i gennem og
konklusionen er klar, hvis du vil hører hvorfor en anden dykker også skal
have denne finne så spørg på DIR skand eller DIR quest for den sags skyld.

mvh
Jonas

Fra : Søren Arnvig

Dato : 16-08-05 17:42

"Jonas Lüttichau" <jluttichau@gmail.com> wrote in message

> Velkommen til DIR verdenen, stedet hvor alle aspekterne er tænkt i
> gennem og
> konklusionen er klar,

Man behøver ikke engang at tænke selv

Det er faktisk lidt ligesom en dykker computer,
bare meget meget større .

Søren Arnvig

Fra : Søren Reinke

Dato : 16-08-05 18:46

Jonas Lüttichau wrote:
> [...]
> have denne finne så spørg på DIR skand eller DIR quest for den sags skyld.

Er det bare mig eller modsiger du lidt dig selv ? :) Altså når det
gælder udstyrs valg.

Du mener folk ikke tænker selv hvis de anvender en dykkercomputer og
stoler på den, og dermed de folk der har lavet den.

Men derimod stoler du blindt på dem som har valgt hvad en DIR dykker
skal bruge for at være DIR dykker.

Hvis de selvsamme personer laver en dykkercomputer og kræver du skal
bruge den for at være DIR dykker, hvad gør du så ?

Fra : Allan Hansen

Dato : 16-08-05 19:06

Hvis de selvsamme personer laver en dykkercomputer og kræver du skal
bruge den for at være DIR dykker, hvad gør du så ?

Bare rolig, Halcyon producerer ikke dykkercomputere.

Halcyon
Fax: 386.454.0815

GUE
386.454.0815 (FAX)

Allan Hansen

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 16-08-05 20:42

Hej Søren,

"Søren Reinke" <soren@REMOVE.reinke.dk> skrev i en meddelelse
>Er det bare mig eller modsiger du lidt dig selv ? :) Altså når det
>gælder udstyrs valg.

Det er så trættende at i hele tiden skal misforstå hvad jeg skriver. Hør og
læs argumenterne, gå derefter ud og efterprøv dem.. det er som om folk på
denne gruppe tror der er tale om en eller anden form for massepsykose eller
måske er vi blevet hypnotiseret gennem internettet.

>Men derimod stoler du blindt på dem som har valgt hvad en DIR dykker
>skal bruge for at være DIR dykker.

Det jeg ikke forstår er hvordan du udleder det, af hvad jeg har skrevet?

>Hvis de selvsamme personer laver en dykkercomputer og kræver du skal
>bruge den for at være DIR dykker, hvad gør du så ?r

Hvad tror du?

mvh
Jonas

Fra : Søren Reinke

Dato : 16-08-05 20:47

> [...]
> denne gruppe tror der er tale om en eller anden form for massepsykose eller
> måske er vi blevet hypnotiseret gennem internettet.

Ikke for at være grov, men evt. skriv så man ikke misforstår det.

> Det jeg ikke forstår er hvordan du udleder det, af hvad jeg har skrevet?

I går linkede du til en David Rhea tror jeg han hedder, der havde en
udstyrsliste man skulle/blev opfordret til at følge.
Det svarer til at ligge hjernen ligesom du synes folk med en computer gør.

> Hvad tror du?

Hvis jeg vidste det spurgte jeg ikke.

Jeg vil gerne høre din argumentation for hvad du ville gøre i den situation.

Ville du følge deres rød, fordi de nu ikke var Suunto osv. Eller ville
du stadigvæk beregne det hele selv og ikke stole på en computer, selvom
du stoler på deres valg af f.eks. finner ?

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 16-08-05 22:09

hej Søren,

> [...]

>udstyrsliste man skulle/blev opfordret til at følge.
>Det svarer til at ligge hjernen ligesom du synes folk med en computer gør.

Nu synes jeg vi bevæger os ud i en diskussion der er så meget spild af tid
at selv jeg ikke længere gider deltage.

> Hvad tror du?
>
>Hvis jeg vidste det spurgte jeg ikke.
>
>Jeg vil gerne høre din argumentation for hvad du ville gøre i den
situation.

Jeg ville da selvfølgelig købe den da den jo er stemplet DIR af en gut fra
USA, det burde da være klart for enhver at jeg overhovedet ikke tænker men
bare kopiere oversætter og videregiver argumenter som jeg har fået
overleveret i min sekt.

>Ville du følge deres rød, fordi de nu ikke var Suunto osv. Eller ville
>du stadigvæk beregne det hele selv og ikke stole på en computer, selvom
>du stoler på deres valg af f.eks. finner ?

Det virker nogle gange som om man skriver en mængde ting og det kun er den
første sætning der registreres hos modtageren "hej søren". Det er MIT valg
af finner, jeg har haft 4 forskellige slags finner og JEG har VALGT jetfins
fordi de fungere bedre når jeg dykker som jeg gør (jeg dykker dir, jeg
interessere mig for mit trim og min afbalancering, jeg dykker ikke med
ankelbly, jeg interessere mig for IKKE at hvirvle bunden op og smadre sigten
for resten af selskabet). Jeg har 2 computere liggende nede i kælderen
buhlman og RGBM henholdsvist og JEG har VALGT ikke at bruge dem, fordi jeg
for det første ikke behøver dem for det andet fordi de gjorde mig dum!.. jeg
var mere optaget af hvilket dekotal der stod på computeren end hvilken deko
jeg rent faktisk skulle lave.

Dengang jeg var ung og dum lå jeg sammen med min unge og lige så dumme
kammerat og lavede 35 minutters deko i en gennemvåd tørdragt hvor vi i
virkeligheden skulle have været ude af vandet efter 15 minutter, men fordi
vi var flasket op med at fokusere på hvad computeren fortalte os blev vi
liggende. Nu er jeg faktisk gået tilbage til mit citizen ur fordi den giver
mig dybden og tiden og det er alt hvad jeg har brug for, resten er bare med
til at forvirre.

Så nej, jeg vil ikke købe en computer der laver min deko for mig, men jeg
vil gerne have en computer der f.eks. laver mit gennemsnit hvis den følger
den algoritme jeg finder mest egnet, og hvis den ellers passer til mine
behov. Vores sekt anbefaler faktisk folk at købe en aladin tec wrist, den
har noget af den funktionalitet man har brug for, men samtidig så laver den
f.eks. gennemsnittet af dybden forkert osv. så man har nogle bookmark
funktioner som kan være meget smarte men der er lang vej til det optimale og
så kan jeg lige så godt bruge mit ur.

Tænk at jeg gang på gang lader mig trække ind i disse diskussioner..

mvh
Jonas - den evigt godtroende og naive weeniediver.

Fra : Søren Reinke

Dato : 17-08-05 06:56

> [...]
> USA, det burde da være klart for enhver at jeg overhovedet ikke tænker men
> bare kopiere oversætter og videregiver argumenter som jeg har fået

hehe, hvorfor kravler du uden om spørgsmålet. Jeg vil gerne høre dit
reele svar.

> [...]
> var mere optaget af hvilket dekotal der stod på computeren end hvilken deko

'gjorde mig dum' det siger mere om brugeren end om computeren. Den er
ligesom ikke koblet til din hjerne så påvirke dig kan den ikke.

> liggende. Nu er jeg faktisk gået tilbage til mit citizen ur fordi den giver
> mig dybden og tiden og det er alt hvad jeg har brug for, resten er bare med
> til at forvirre.

Til at forvirre dig. Ikke til at forvirre alle.

> funktioner som kan være meget smarte men der er lang vej til det optimale og
> så kan jeg lige så godt bruge mit ur.

Det er så dit helt personlige valg.

> Tænk at jeg gang på gang lader mig trække ind i disse diskussioner..
>
> mvh
> Jonas - den evigt godtroende og naive weeniediver.

hehe

Fra : Søren Arnvig

Dato : 17-08-05 07:15

"Søren Reinke" <soren@REMOVE.reinke.dk> wrote in message

>'gjorde mig dum' det siger mere om brugeren end om computeren. Den er
>ligesom ikke koblet til din hjerne så påvirke dig kan den ikke.

Jeg synes man skal respektere, at Jonas har fravalgt noget han ikke
kan styre.

Søren Arnvig

Fra : Henrik Manley

Dato : 17-08-05 07:35

> [...]
> vi var flasket op med at fokusere på hvad computeren fortalte os blev vi

Den profil kunne jeg godt tænke mig at høre nærmere til. Den lyder lidt som
en historie der ikke er blevet dårligere med tiden. Jeg har været udsat for
at en computer har givet for meget deko pga. den er stillet forkert (for
konservativt) eller at den har været lånt ud på et forgående dyk. I så fald
hænger man den bare på deko tovet til den er færdig.

--
Henrik Manley
http://bends.dk m@nley.dk

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 17-08-05 10:57

"Henrik Manley" <m@nley.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
fald
> hænger man den bare på deko tovet til den er færdig.

Jeg kan ikke helt huske hvordan profilen så ud, men vi lavede deko på 50%
nitrox og computerne antog at vi var på luft.. vi skulle selvfølgelig bare
have fulgt vores plan og ladet computerne ligge på deko mens vi spiste
frokost.

mvh
Jonas

Fra : Henrik Manley

Dato : 17-08-05 11:08

> [...]
> nitrox og computerne antog at vi var på luft.. vi skulle selvfølgelig bare
> have fulgt vores plan og ladet computerne ligge på deko mens vi spiste

Skidt ind, skidt ud sådan er det også med computere. Selv computerdyk skal
planlægges og hvis du havde gjort det var du måske kun blevet straffet med
5-10 minutters deko med mindre du havde dykket en kasse profil.

--
Henrik Manley
http://bends.dk m@nley.dk

Fra : Søren Reinke

Dato : 17-08-05 16:59

Jonas Lüttichau wrote:

> [...]
> nitrox og computerne antog at vi var på luft.. vi skulle selvfølgelig bare
> have fulgt vores plan og ladet computerne ligge på deko mens vi spiste

Eller havde brugt en computer der forstår gasskift

p.s. Havde jeres beregnede profil været bedre hvis i havde udregnet den
under samme forhold som computeren ?

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 17-08-05 17:12

>p.s. Havde jeres beregnede profil været bedre hvis i havde udregnet den
>under samme forhold som computeren ?

Ikke forstået?

mvh
Jonas

Fra : Søren Reinke

Dato : 17-08-05 17:29

Jonas Lüttichau wrote:
> "Søren Reinke" <soren@REMOVE.reinke.dk> skrev i en meddelelse

> Ikke forstået?

Du skrev i brugte 50% O2 som deko gas, men computeren troede i brugte
21% O2. Men jeres beregning var lavet på den korrekte deko gas.

Hvordan havde jeres egen deko tid set ud hvis i havde beregnet den på
21% O2.

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 17-08-05 17:42

>Hvordan havde jeres egen deko tid set ud hvis i havde beregnet den på
>21% O2.

Anderledes..

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 16-08-05 10:39

Jonas Lüttichau wrote:

> Lad mig sige det sådan her, jeg ankom med et par grønne cressi finner og
> kunne ikke følge med. Jeg fik et par jetfins på og det gik en hel del
> lettere.

Man kunne også sige det sådan her. Jetfins er ikke de eneste sorte
gummifinner i verden. Men jeg har da selv et par Jetfins, som iøvrigt
er udemærkede.

Og det siger da sige selv, at grønne finner aldrig kan virke.

J.O.

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 16-08-05 10:53

<jenspolsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>Man kunne også sige det sådan her. Jetfins er ikke de eneste sorte
>gummifinner i verden. Men jeg har da selv et par Jetfins, som iøvrigt
>er udemærkede.

Der er nogle kopier som ligner meget godt og der er nogle kopier som bare er
fucked up.. jeg har hverken tid eller penge til at rende rundt og prøve alle
sorte gummifinner så jeg køber bare den originale.

mvh
Jonas

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 16-08-05 13:34

Jonas Lüttichau wrote:
> Der er nogle kopier som ligner meget godt og der er nogle kopier som bare er
> fucked up.. jeg har hverken tid eller penge til at rende rundt og prøve alle
> sorte gummifinner så jeg køber bare den originale.

Hvordan finder du så ud af om nogle af de andre gummifinner er bedre
end Jetfins?

Fra : AK

Dato : 16-08-05 21:23

Hej,

Denne diskussion er en af de ting vi dykkere aldrig kan blive enige om,
nemlig DIR, os der følger det ser det som det eneste rigtige, men jeg
kan da godt forstå en vis skepsis over for et system der siger at man
f.eks. skal bruge finner fra Scubapro, selvom der ikke står nogle
steder at man skal bruge bestemte mærker, ( udover på David Rhea´s
side,) og jeg er ret sikker på at hvis du kom med f.eks. et par Turtle
fins, så ville du nok få lov at gennemfører kurset alligevel.

For at vende tilbage til DIR aspektet, er det så ikke tankevækkende
at det på de fleste nyhedsgrupper, er det DIR dykkere der skal
forsvare hver eneste stump af deres udstyr, ret mig endelig hvis jeg
tager fejl. Hvis vi holder os til finnerne, Hvorfor bruger vi gummi
finner? Spørger man om dette, vil der komme argumenter om, hvor meget
nemmere det er at lave forskellige finneteknikker med korte brede
finner også argumentet med trim bliver nævnt i den sag, men kunne det
ikke være sjovt at gøre det omvendt? Hvorfor bruger du de grønne
finner fra Cressi? eller hvorfor bruger du en kort slange på den
primære regulator ?
Jeg siger ikke at jeres argumenter ikke er lige så gode som vores, DIR
er bare en måde at dykke på, og gælder det ikke bare om at komme ud
og hygge sig under overfladen?

Som Peter skrev i sin klumme i DYK, så er DIR´s største problem nok
navnet DIR, fordi det antyder at alle andre gør det forkert.

Med Venlig Hilsen

Anders Knudsen

Fra : Bo Poulsen

Dato : 16-08-05 22:34

Hej Anders

Som du selv skriver nederst, så hænger det nok sammen med at DIR (GUE) og De
dykkere der anvender principerne mener at de har fundet de vise sten til
sikker dykning. Og prøver med mere eller mindere heldig forsøg på at
overbevise os andere om at det er det helt rigtige. Samtidig med at mange
andere (red: ikke DIR dykkere) bliver provokeret af navnet DIR, da det
indirekte fortæller at de gør det forkert. Det provokere squ også mig at få
at vide at det jeg gør er er direkte livsfarligt, blot fordi jeg ikke lige
anvender de rigtige finner eller fordi min regulator ikke er af det rigtige
mærke. Det er meget fint alt sammen men hvis jeg har lyst til at dykke med
grøne finner, så dykker jeg squ med grøne finner eller for den sags skyld
lyserøde.

Jeg anvender selv nogle af de ting de tale om, men ene og alene fordi jeg
mener at det gavner min og min makkers sikkerhed. Jeg har desvære oplevet
flere gange at høre "enten gør du det helt eller også burde du lade helt
være" Det gør mig skide sur at få slynget sådan en bemærkning i fjæset. For
hvad fanden hvis jeg mener at det er det rigtige jeg gør og det fungere så
kan jeg ikke se det store problem.

Jeg tivler ikke på at der ligger meget arbejde bag de principper som DIR
dykkere anvender og jeg respektere fuldt ud at de vil dykke på den måde,
hvis de respektere at jeg dykker på min måde.Så længe det ikke bliver til en
religion man forsøger at trække ned over ørene på folk der dykker på en
anden måde. Verden i dag har squ nok problemer med mennesker der er mener at
de er herre folk (red: konflikten i mellem østen og den blomsterende
fundamentalisme) Så måske skulle blot se vores hobby som det det er en
mulighed for at komme til at være sammen med nogle med mennesker vi nok ikke
vil komme til at møde uden for sporten, også nyde den verden vi kan kommet
til at op leve der nede.

I det store perspektiv er der jo tale om en fritids interesse for de fleste
af os.

Med venlige hilsener

Bo Poulsen

Dykker fordi det er sjovt(Red: spændene) og får mulighed for at møde nye
spænden mennesker

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 16-08-05 23:06

Hej Bo,

"Bo Poulsen" <frenning@FJERNDETTEtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> andere (red: ikke DIR dykkere) bliver provokeret af navnet DIR, da det
> indirekte fortæller at de gør det forkert.

Det er en hård kamp men en dag vil vores sekt regere verden! :) (for jer der
sidder derhjemme og måske ikke helt fangede den, så vil jeg lige gøre
opmærksom på at der blev anvendt ironi i forhenværende sætningen)

> [...]
> grøne finner, så dykker jeg squ med grøne finner eller for den sags skyld

Jeg tror i virkeligheden ikke at der er nogen der interessere sig for om du
dykker med den ene eller den anden farve finner.. eller mærke for den sags
skyld. Men hvis du derimod begynder at argumentere for hvorfor dine grønne
finner er så gode så vil jeg bevare min gode ret til at påpege svaghederne
ved dine lyserøde cressifinner fra mit synspunkt. (Jetfins fås også i
lyserød og gul)

> [...]
For
> hvad fanden hvis jeg mener at det er det rigtige jeg gør og det fungere så

Jeg kan godt huske da jeg var på det sted hvor jeg tror du er nu, hvor man
tager nogle ting og andre afskriver man som åndssvage eller bagateller.. men
det jeg tror de fleste har oplevet er at muligvis virker det som om at nogle
få af delene virker ude af sammenhæng. Men de fungere bare så meget bedre
når man godtager hele pakken, og nogle af tingene fungere slet ikke ude af
sammenhæng. En lang slange er jo f.eks. ikke bare en lang slange, du skal
montere karabinhager på den så den ikke hænger og dingler/falder ned og går
i stykker, du skal have den anlagt korrekt for at få det fulde udbytte af
hele idéen med den lange slange.
Der er hele tiden nogle meget konkrete udstyrskrav og så er der en hel masse
idéer om hvordan man bruger udstyret på den bedste måde, det med udstyret er
det lette resten kræver at man tager sig tid til at finde ud af hvordan det
fungere. Men hvis man investere tiden er min erfaring at du får et stort
udbytte.

> Jeg tivler ikke på at der ligger meget arbejde bag de principper som DIR
> dykkere anvender og jeg respektere fuldt ud at de vil dykke på den måde,
> hvis de respektere at jeg dykker på min måde.

Når jeg er på en dykkerbåd så interessere jeg mig overhovedet ikke for
hvordan alle andre har deres grej eller bruger det, nogle gange står man dog
og kigger nysgerrigt og prøver at regne ud hvad der foregår. Der synes jeg
faktisk at alle andre har langt flere kommentarer om hvordan jeg
konfigurerer mit grej, og jeg har lagt mærke til at de fleste kritikpunkter
udspringer af misforståelser af hvad det er der foregår. Jeg er som
udgangspunkt altid villig til at svare på spørgsmål omkring hvad jeg gør og
hvorfor, men en eller anden der render rundt og har travlt med at fortælle
hvor åndssvagt DIR er, ham lader jeg bare være. Det samme gælder når man
overhører samtaler hvori der diskuteres DIR og ligende, jeg blander mig kun
på direkte spørgsmål og ellers lytter jeg nysgerrigt.

> [...]
ikke
> vil komme til at møde uden for sporten, også nyde den verden vi kan kommet

Det tror jeg også er langt de flestes primære formål med sporten.

Og husk, it's just fucking scuba diving!

mvh
Jonas

Fra : Mette

Dato : 17-08-05 10:52

> [...]
> For hvad fanden hvis jeg mener at det er det rigtige jeg gør og det
> fungere så kan jeg ikke se det store problem.

Jeg oplever faktisk oftere at Cmas instruktører og andet godtfolk skal rende
rundt og belære folk at det de har gang i er meget forkert osv. hvis man
ikke gør det som de mener er rigtigt.
Min holdning er klar at alle skal have lov til at dykke det de har lyst til,
uanset om det så er solo eller hvad man ellers kan finde på. Det må være op
til dykkeren selv at finde ud af hvordan han/hun ønsker at dykke.

Jeg dykker selv efter DIR principper og står heller et dyk over end at
skulle slække på sikkerheden ved f.eks at skulle bruge makkerline. For den
er i min verden et faremoment og ikke en sikkerhed.
Og man skal bare møde op et nyt sted med sit udstyr, så står der en skare af
gode dykkere der vil diskutere sikkerhed. Man behøver slet ikke at sige DIR

Slap af og dyk på den måde du vil og med de finner du har købt, så kan andre
sq tænke hvad de vil

Casper.

Fra : KC

Dato : 17-08-05 16:02

Hej Bo...

> [...]
> få at vide at det jeg gør er er direkte livsfarligt, blot fordi jeg ikke
> lige anvender de rigtige finner eller fordi min regulator ikke er af det

Hvem har sagt til dig at det er livsfarligt, at dykke med andet end
gummifinner med jet?

Det er meget fint alt sammen men hvis jeg har lyst til at dykke med
> grøne finner, så dykker jeg squ med grøne finner eller for den sags skyld
> lyserøde.

Det tror jeg ALLE DIR-dykkere vil syntes er helt fint!!!! Jeg kender ingen
DIR-dykkere som vil have noget imod at du vælger at dykke med bestemte
finner.
Måske vil nogen, som jeg gør nu, spørge HVORFOR du dykker med lyserøde eller
grønne finner.
Jeg ved præcist hvorfor jeg bruger Jetfins med springheels og jeg fortæller
det gerne hvis nogen spørger.

> [...]
> flere gange at høre "enten gør du det helt eller også burde du lade helt
> være" Det gør mig skide sur at få slynget sådan en bemærkning i fjæset.

Igen. Jeg tror simpelthen ikke på at en DIR dykker har sagt ordret til dig:
"enten gør du det helt eller også burde du lade helt
være", men det er helt rigtigt at hvis du vil dykke DIR (og det vil du jo
tydeligvist ikke) så kan du kun gøre det på en måde. Det betyder jo ikke at
DIR-dykkerne vil blande sig hvordan du dykker!!!!!

For
> hvad fanden hvis jeg mener at det er det rigtige jeg gør og det fungere så
> kan jeg ikke se det store problem.

Det kan jeg heller ikke, og det tror jeg heller ikke at nogen andre
kan!!!!!!!!

> Jeg tivler ikke på at der ligger meget arbejde bag de principper som DIR
> dykkere anvender og jeg respektere fuldt ud at de vil dykke på den måde,
> hvis de respektere at jeg dykker på min måde.

Nemlig... dyk som du vil. Jeg tror ikke der ligger specielt meget "arbejde
bag de principper som DIR dykkere anvender", men der ligger helt sikkert en
utroligt masse erfaring bag!

Så længe det ikke bliver til en
> religion man forsøger at trække ned over ørene på folk der dykker på en
> anden måde.

Helt enig. Som jeg vist har sagt, mener jeg ikke nogen prøver at trække
noget ned over ørene på nogen. Personligt fortæller jeg meget gerne hvor jeg
gør - som jeg gør.

Verden i dag har squ nok problemer med mennesker der er mener at
> de er herre folk (red: konflikten i mellem østen og den blomsterende
> fundamentalisme)

Meget meget besynderlig sammenligning. Du må virkeligt have mødt nogle
særdeles ubehagelig sportsdykkere på din vej

> [...]
> mulighed for at komme til at være sammen med nogle med mennesker vi nok
> ikke vil komme til at møde uden for sporten, også nyde den verden vi kan

Præcist. Du vil iøvrigt møde præcist det samme argument i "The Fundamentals
of Better Diving". Det handler om at have det sjovt og nyde det vi oplever
u/v.

> I det store perspektiv er der jo tale om en fritids interesse for de
> fleste af os.

Der findes nok ikke erhvervsdykkere som anvender DIR på arbejde af helt
åbenlyse grunde.

> Med venlige hilsener
>
> Bo Poulsen
>
> Dykker fordi det er sjovt(Red: spændene) og får mulighed for at møde nye
> spænden mennesker

Jeg tror godt at jeg kan tale på alle danske DIR-dykkeres vegne når jeg
siger: det gør jeg også

Den her diskussion og mange andre diskussioner om DIR eller ej, handler ikke
om DIR, men om nogle folk som enten misforstår signaler eller folk som
sender forskellige signaler. Helt grundlæggende er det, at selv DIR-dykkere
syntes folk kan dykke præcist som de vil - men vil de dykke og kalde deres
måde at dykke på for DIR, ja så er der kun en måde.

Det vi aldrig får diskuteret er hvad i DIR-systemet ikke bryder sig om. Det
syntes jeg vi skal prøve, derfor starter jeg en ny pind om præcist det emne.

KC

Fra : Søren Arnvig

Dato : 17-08-05 06:35

"AK" <Anders_Sjod@Yahoo.dk> wrote in message

>Som Peter skrev i sin klumme i DYK, så er DIR´s største problem nok
>navnet DIR, fordi det antyder at alle andre gør det forkert.

nææ, det største problem er at man siger det ene og gør det andet
og det virker utroværdigt på de fleste mennesker.

Søren Arnvig

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 16-08-05 22:22

AK wrote:
> [...]
> nemlig DIR, os der følger det ser det som det eneste rigtige, men jeg
> kan da godt forstå en vis skepsis over for et system der siger at man

Mit indtryk er nærmere, at det er den totale afvisning at at overveje
om man kunne lære af erfaringer fra andre ikke-DIR dykkere, koblet med
en tilsyneladende fuldstændig kritikløs accept af alt hvad der måtte
komme fra DIR-samfundets definerende skikkelser, der gør, at en del
ikke-DIR dykkere stiller sig selv det spørgsmål, om DIR-dykkere har
det mål af selvstændig kritisk tænkning i forbindelse med egen
dykning, der gør dykningen sikker.

Et klassike eksempel finder du ved at gå tilbage i arkiverne på denne
nyhedsgruppe. En DIR-dykker var helt sikker på, at vandmodstanden var
proportional med kvadratet på tværsnittet i bevægelsesretningen og
ikke blot ligefrem proportional med tværsnittet. Grunden til
DIR-dykkerens urokkelige sikkerhed i sin tro var, at der på side 39 i
en DIR-bog skrevet af en af guruerne stod, at vandmodstanden var
proportional med kvadratet på tværsnittet. Selv ikke de mest
indlysende og simple fysiske argumenter kunne overbevise ham. Ja end
ikke vidnedsbyrd fra en professor i fluid-mekanik kunne rokke ham, da
der jo nok ikke var fejl i en DIR-bog. Men ok, ret skal være ret, til
sidst indså han da, at han vistnok tog fejl.

> Som Peter skrev i sin klumme i DYK, så er DIR´s største problem nok
> navnet DIR, fordi det antyder at alle andre gør det forkert.

Mit indtryk er snarere, at problemet med DIR navnet er at, nogen (IKKE
alle) tager det bogstaveligt og mener at det er en licens til på den
mest primitive måde at nedgøre andre. Og dette uden at de
pågældende selv er i stand til at komme med andre gode argumenter for
egen udstyrsargumentation end at det siger DIR.

Det er vel den samme mekanisme der f.eks. er på spil i rockerklubber
og lignende. Når man laver et fællesskab og fortæller folk der
tilslutter sig, at de er bedre end andre, så skal det uværgeligt
resulterer i tilslutning også fra et ubehageligt sammenrend af folk
med mindreværd, der kompenserer for mindreværdsfølelsen ved med
fællesskabet i ryggen at nedgøre andre.

Ja det var så det. Lad os dog kalde en spade for en spade, og få de
synspunkter frem om DIR som reelt er dem der udtrykkes i
dykkermiljøet.

Jens Olsen

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 16-08-05 23:21

>Mit indtryk er nærmere, at det er den totale afvisning at at overveje
>om man kunne lære af erfaringer fra andre ikke-DIR dykkere,

Det er muligvis sandt, men man skal passe på med at generalisere.. og det
går begge veje.

> [...]
>ikke-DIR dykkere stiller sig selv det spørgsmål, om DIR-dykkere har
<det mål af selvstændig kritisk tænkning i forbindelse med egen

Det er mit indtryk at interessen for DIR netop udspringer af en kritik af
etablerede systemer som f.eks. CMAS i danmark med makkerliner eller folk der
dykker solo og alt sådan noget. Jeg tror bare at dem der er fortalere for
DIR filosofien har været på det sted hvor man ser på filosofien med kritiske
øjne, men at man nu kan se den større sammenhæng og har mærket på sin egen
krop at det fungerer.

> [...]
>der jo nok ikke var fejl i en DIR-bog. Men ok, ret skal være ret, til
>sidst indså han da, at han vistnok tog fejl.

Tjah, jeg ved ikke helt konkret hvad du taler om her. Men man kan sige at vi
sikkert allesammen har prøvet at tage fejl, og så synes jeg da det er
positivt at man ikke bare sådan uden videre overgiver sig til folk der
præsentere sig som eksperter på internettet. Men ja den bog er noget skod.

>Mit indtryk er snarere, at problemet med DIR navnet er at, nogen (IKKE
>alle) tager det bogstaveligt og mener at det er en licens til på den
>mest primitive måde at nedgøre andre.

Du mener George Irvine og alle hans meget underholdende fornærmelser?

>Og dette uden at de
>pågældende selv er i stand til at komme med andre gode argumenter for
>egen udstyrsargumentation end at det siger DIR.

Ah jeg har nu aldrig været ude for at der er mangel på gode argumenter, det
er måske nærmest det der er mest af.

> [...]
>resulterer i tilslutning også fra et ubehageligt sammenrend af folk
>med mindreværd, der kompenserer for mindreværdsfølelsen ved med

Jeg håber da virkeligt ikke det sker i KDC når du nu bliver mobbet af alle
de DIR dykkere. :) (for dem der sidder derhjemme og måske ikke helt fangede
den vil jeg lige gøre opmærksom på at der der i forhenværende sætning blev
brugt humor, typen hvor man griner med hinanden og ikke af hinanden)

>Ja det var så det. Lad os dog kalde en spade for en spade, og få de
>synspunkter frem om DIR som reelt er dem der udtrykkes i
>dykkermiljøet.

Jeg synes det er meget blandet hvad jeg støder på af holdninger, der er alt
lige fra ham der gerne vil høre argumenterne lige indtil man siger det
magiske ord DIR og så afskriver han med det samme alle argumenter
kategorisk, til dem der er nysgerrig og mener de kan lære noget af det eller
bare gerne vil høre hvorfor man gider gå så meget op i alle detaljerne.

Mvh
Jonas

Fra : Søren Reinke

Dato : 17-08-05 06:59

> [...]
> der jo nok ikke var fejl i en DIR-bog. Men ok, ret skal være ret, til
> sidst indså han da, at han vistnok tog fejl.

hehe, ja sådanne er det jo når man stoler for blindt og endegyldigt på
noget andre siger/skriver/udtaler sig om. Derfor skal man havde en sund
kritik over for alt man læser/hører/ser. Mange konflikter kunne stoppes
hvis folk gjorde det.

<funny mode on>
Ud fra andre skribenters udtalelse har han sikker brug en computer for
de gør åbenbart folk dumme, men da han var DIR dykker bruger han jo ikke
en computer, så gad vide hvad han så er blevet dum af ? hmmmmm
</funny mode on>

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 17-08-05 11:19

Jonas Lüttichau wrote:
> <jenspolsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Det er muligvis sandt, men man skal passe på med at generalisere.. og det
> går begge veje.

I ethvert miljø kan man vel nok finde dykkere der ikke ønsker at
tænke selvkritisk på egen dykning. Men det er mit indtryk, at nogle
dykkere betragter DIR som en blåstempling af denne holdning. De dykker
DIR, som de har fået fortalt ER det rigtige, og så skal ingen bede
dem om at have en selvkritisk holdning til deres dykning.

> Det er mit indtryk at interessen for DIR netop udspringer af en kritik af
> etablerede systemer som f.eks. CMAS i danmark med makkerliner eller folk der
> dykker solo og alt sådan noget.

Man behøver bestemt ikke at have været præsenteret for DIR for at
have en kristisk holdning til etablerede systemer. Gå f.eks. blot ind
i en af rigtigt mange DSF-klubber, så vil du finde en velovervejet
kritisk holdning til makkerliner og reservetrækstænger.

> [...]
> øjne, men at man nu kan se den større sammenhæng og har mærket på sin egen

Man kan vel også mærke om noget fungerer på egen krop uden at
abonnere på DIR.

> [...]
> positivt at man ikke bare sådan uden videre overgiver sig til folk der
> præsentere sig som eksperter på internettet.

Ja, ja fint nok. Man skal ikke lytte efter den først den bedst på
nettet. Men min respekt er langt større, hvis modargumentationen er
bygget på egen tænkning og research, end på at sådan står der
altså i DIR-bogen.

> Du mener George Irvine og alle hans meget underholdende fornærmelser?

Ja, hvis du finder det underholdende at manden udtaler sig som de
værste fordrukne hooligans, og udtaler at han håber, at sådan nogle
svin der modsiger ham dør på næste dyk.

Det er muligt at man i visse kredse i USA finder den slags mandigt
charmerende. Men hvis jeg dykkede med DIR-opsætning/metoder, så tror
jeg nok at jeg ville skynde mig at gøre at mærksom på, at godt nok
benyttede jeg opsætningen og metoderne; men ville man ikke nok lade
være med at associere mig med DIR-organisationen.

> Jeg håber da virkeligt ikke det sker i KDC når du nu bliver mobbet af alle
> de DIR dykkere. :)

Jeg klarer mig. Danskere er i reglen rimelige mennesker. Men prøv at
læse armerikanske nyhedsgrupper. Så vil du se nogle mennesker, som du
nok helst ikke ønskede associerede sig med samme organisation som du
selv.

Vi har en DIR-dykker i klubben, og ham har jeg set udføre et meget
u-DIR-agtigt dyk efter at han blev DIR, såååhhh........

Jens Olsen

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 17-08-05 11:56

> [...]
>nettet. Men min respekt er langt større, hvis modargumentationen er
>bygget på egen tænkning og research, end på at sådan står der

Det er da meget fint, men jeg har hverken tid eller lyst til at researche
medicin eller fysik for at undervise i dykning.. jeg går ud fra at du heller
ikke har den helt store research kørt i stilling for at skrive på
nyhedsgruppen?.. jeg finder det yderst tilstrækkeligt at nøjes med hvad jeg
finder i litteraturen..

> [...]

>Ja, hvis du finder det underholdende at manden udtaler sig som de
>værste fordrukne hooligans, og udtaler at han håber, at sådan nogle

Jeg synes faktisk han er hylende morsom, lidt ligesom at læse ekstra bladet.
Men det betyder jo ikke at jeg er enig i hans meninger.

mvh
Jonas

Fra : Henrik Manley

Dato : 17-08-05 12:01

> [...]
> ikke har den helt store research kørt i stilling for at skrive på
> nyhedsgruppen?.. jeg finder det yderst tilstrækkeligt at nøjes med hvad

Det behøver du heller ikke, du skal bare bruge din sunde fornuft. Desværre
er der en meget lille afstand imellem filosofi og region.

--
Henrik Manley
http://bends.dk m@nley.dk

Fra : Mette

Dato : 17-08-05 12:10

Jonas Lüttichau wrote:
> [...]

Vi har en DIR-dykker i klubben, og ham har jeg set udføre et meget
u-DIR-agtigt dyk efter at han blev DIR, såååhhh........

Alt efter hvad du kalder u-DIR-agtigt dyk, så kan han vel ikke kalde sig DIR
dykker.
Hvis han kalder sig DIR dykker og f.eks laver dyb luft dykning eller
krævende dyk uden DIR opsætning osv er han på ingen måde DIR.

Casper

Jens Olsen

Fra : Henrik Manley

Dato : 17-08-05 12:18

> [...]
> Hvis han kalder sig DIR dykker og f.eks laver dyb luft dykning eller
> krævende dyk uden DIR opsætning osv er han på ingen måde DIR.

Det er jo det som er rigtigt genialt. Da man jo umuligt kan komme galt
afsted med DIR udstyr og DIR uddannelse sker der ingen ulykker med DIR
dykkere. Kommer man galt afsted er man automatisk disket som DIR dykker og
derfor ikke druknet men også en stroke.

--
Henrik Manley
http://bends.dk m@nley.dk

Fra : Mette

Dato : 17-08-05 12:51

> [...]
> afsted med DIR udstyr og DIR uddannelse sker der ingen ulykker med DIR
> dykkere. Kommer man galt afsted er man automatisk disket som DIR dykker og

Hey Champ.
LÆS hvad jeg skriver.
Hvis han render rundt og kalder sig DIR dykker og laver dybe luft dyk, eller
hvad han nu laver, så er han nok ikke ret meget DIR!!
Når han kommer til skade på sit dyk med luft i munden er han stadig ikke
DIR!!!

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 17-08-05 12:12

Jonas Lüttichau wrote:
> <jenspolsen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Det er da meget fint, men jeg har hverken tid eller lyst til at researche
> medicin eller fysik for at undervise i dykning..

Hvis det var mig der fra flere sider blev præsenteret for rigtigt gode
argumenter for hvad der stod i min lærebog var forkert, så havde jeg
nok slået op hvad andre kilder mente om sagen. Men det er så
forskellen på os.

> jeg går ud fra at du heller
> ikke har den helt store research kørt i stilling for at skrive på
> nyhedsgruppen?.. jeg finder det yderst tilstrækkeligt at nøjes med hvad jeg
> finder i litteraturen..

Ja, præcis. Jeg researcher tilgængelig litteratur. Og helst flere
forskellige kilder.

> Jeg synes faktisk han er hylende morsom, lidt ligesom at læse ekstra bladet.
> Men det betyder jo ikke at jeg er enig i hans meninger.

Men synes du så også at det er hylende morsomt, at du ved at være
DIR-dykker automatisk associeres med manden?

Jens Olsen

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 17-08-05 15:21

>Men synes du så også at det er hylende morsomt, at du ved at være
>DIR-dykker automatisk associeres med manden?

Jeg interessere mig ikke rigtig for hvad andre mennesker associere mig med..
så nu er vi tilbage ved en af mine første pointer nemlig at man skal lade
være med at generalisere.. og som jeg også sagde så er jeg udemærket klar
over at det går begge veje.

Mvh
Jonas

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 17-08-05 22:39

Jonas Lüttichau wrote:
> [...]
> være med at generalisere.. og som jeg også sagde så er jeg udemærket klar

Jeg interesserer mig ikke specielt for hvad andre mennesker synes om
mig. Til gengæld ville det nok interessere mig, hvis en organisation
jeg havde tilknytning til blev tegnet af en person der opførte sig som
et ualmindeligt dumt svin. Jeg ville være bekymret for den afsmittende
effekt på opfattelsen af min person og sikre mig at gøre min holdning
til vedkommende helt klar for alle.

Jeg kender problemet i meget mindre målestok i forbindelse med at
være tilknyttet en DSF-klub, hvorefter folk automatisk tror at man
går ind for makkerline og nedgørelse af
PADI-dykkere.....................Nej ok, det med PADI-dykkerne ved vi
jo godt passer

Jens Olsen

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 21-08-05 23:09

Søren Reinke skrev i Message-ID:
> [...]

> kræve folk lige præcist bruger de finder han synes man skal bruge er
> lidt diktatorisk i mine øjne. En anden dykker kunne måske bedre bruge

Jeg er temmelig sikker på det ikke behøver at være ScubaPro Jetfins.
Sagen er, at når nogen nævner DIR-udstyr vil de oftest nævne det mest
anvendte mærke. David Rhea kan jo ikke prøve alle mulige og umulige
finner og så liste dem, han mener er passende. Dette betyder (sikkert)
ikke, at ingen andre finner dur. Blot at man skal have nogle "gode
gummifinner".

Som nævnt mange gange: DIR er ikke mærkespecifikt.

--
Peter Fjelsten (DIR-DK, EKPP) Om DIR <http://www.dir-dk.org/>
MSN "fjelsten@yahoo.com" Huledykning <http://www.ekpp.org/>

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 21-08-05 23:18

Søren Arnvig skrev i Message-ID:
<4302cc89$0$82754$edfadb0f@dread15.news.tele.dk>:

> nææ, det største problem er at man siger det ene og gør det andet og
> det virker utroværdigt på de fleste mennesker.

Det lyder spændende. Kan du fortælle mere?

(Hjemme fra EKPP projekt)

Fra : Søren Arnvig

Dato : 21-08-05 23:54

"Peter Fjelsten" <fjelsten@despammed.com> wrote in message
> Søren Arnvig skrev i Message-ID:

> Det lyder spændende. Kan du fortælle mere?

Nix, jeg gider ikke diskutere DIR mere.

Dyk og lad dykke.

Søren Arnvig