Forskel på fersk- og saltvand
Fra : Michael Kristensen

Dato : 12-08-05 18:22

Et regnestykke: Jeg vejer 75 kg, flasken vejer 25 kg , bly + andet 20 kg. I
alt 120 kg.

Jeg dykker i en ferskvandssø, hvor vandet har desisteten 1 kg/L, og her
ligger jeg perfekt afbalanceret på 3 meters dybde. Så smutter jeg ud i
havet, hvor densiteten er 1.025 kg/L. Hvor meget mere vægt skal jeg have på,
for igen at være perfekt afbalanceret på 3 meters dybde?

Vi antager, at jeg fortrænger den samme mængde vand begge steder, og at den
ekstra mængde bly ikke fylder noget.

Derfor er jeg nød til at have en densitet, der er (1.025-1 / 1.025) = 2.4 %
større.

Ekstra blymængde: 0.024 x 120 kg = 2.9 kg.

Er det rigtigt eller har jeg lavet en regnefejl et sted?

vh
Michael Kristensen

Fra : Søren Arnvig

Dato : 12-08-05 18:50

"Michael Kristensen" <mbk112@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> større.
>
> Ekstra blymængde: 0.024 x 120 kg = 2.9 kg.
>
> Er det rigtigt eller har jeg lavet en regnefejl et sted?

Hvis massen er m og Densiteten er d

Så er m1/d1 = m2/d2

Det ville sige at 120 / 1,000 = (120+X) / 1.025

X = (120 x 1,025) - 120 hvilket giver 3 Kg

Det stemmer også med at densiteten er 2.5 % større (1.025-1,000 /
1.000)

120 x 0.025 = 3 Kg

Fejlen i dit stykke er, at du regner den procentuelle stigningen af
den densitet du kommer til, ikke den du kommer fra (som modsvarer de
120 kg.)

Søren Arnvig

Fra : Michael Kristensen

Dato : 13-08-05 00:39

> Fejlen i dit stykke er, at du regner den procentuelle stigningen af
> den densitet du kommer til, ikke den du kommer fra (som modsvarer de
> 120 kg.)

Dette var netop den antagelse jeg antog i problemformuleringen Antagelsen
har du også gjort brug af, da du holder volumen konstant (den ekstra mængde
bly fylder jo lidt).

Men det var mere det, om man i "virkeligheden" har brug for 3 kg bly på.

vh
Michael Kristensen

Fra : Søren Arnvig

Dato : 13-08-05 06:18

> [...]
> mængde
> bly fylder jo lidt).
>
> Men det var mere det, om man i "virkeligheden" har brug for 3 kg bly

Min erfaring er , at jeg gerne vil have 1-2 kg mere når jeg
dykker Kullen og Lysekil, i forhold til Øresund., men som regel
er der plads til at squeeze dragten, så man kan anvende det samme
bly overalt.

Søren Arnvig

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 13-08-05 09:46

Søren Arnvig wrote:

> [...]
> dykker Kullen og Lysekil, i forhold til Øresund., men som regel
> er der plads til at squeeze dragten, så man kan anvende det samme

I sommerferien havde jeg fornøjelsen at dykke både i kattegat, øresund
og østersøen indenfor en uge. Samme udstyr, dragt, tøj osv. I kattegat
og Øresund havde jeg 8kg på bæltet, men det var *ALT* for meget da jeg
kom til Østersøen (kunne ikke have nok luft i dragten uden det fes ud af
manchetten). Der tog jeg 2 kg af bæltet og blev meget bedre balanceret.
Da vi kom tilbage til Øresund tog jeg de 2 kg på bæltet igen, for ellers
ville jeg simpelthen føle mig helt vakuumpakket. Jeg dykker i trilaminat
tørdragt hvor squeezed måske nok føles meget hårdere end i en
tilsvarende neopren dragt.

Jeg var meget overrasket over at man så tydeligt kunne smage forskel på
vandet (salt holdigheden) fra Kattegat (hvor den er rimelig salt) til
Øresund (hvor man stadig kunne smage at det var salt) til Østersøen hvor
det næsten var som at smage på ferskvand.

Så om du skal pille 3kg på, eller kan 'nøjes' med fx. 2 kg, kommer lidt
an på forskellige ting, men jeg vil klart sige at man i virkeligheden
har brug for ekstra bly. Det går hen og bliver rigtig 'trælst' hvis du
skal ligge på deko på 3-4 meter og ikke kan blive på den dybde pga.
opdrift og manglende vægt i form af luften i din flaske.

Thomas

Fra : Nikolaj Bech

Dato : 14-08-05 19:48

Hej

Er det bare mig der husker teorien forkert eller forstår jeg ikke formlen?

Michael Kristensen wrote:
> Et regnestykke: Jeg vejer 75 kg, flasken vejer 25 kg , bly + andet 20
kg. I
> alt 120 kg.
> Ekstra blymængde: 0.024 x 120 kg = 2.9 kg.

Den ekstra oprift skal vel beregnes udfra volumen og her kan man vel
ikke sætte ligmed tegn mellem vægt og volumen? eller?

mvh
Nikolaj

Fra : Michael Kristensen

Dato : 15-08-05 09:55

"Nikolaj Bech" <news@fjernesnikb.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Den ekstra oprift skal vel beregnes udfra volumen og her kan man vel
> ikke sætte ligmed tegn mellem vægt og volumen? eller?

I ferskvand, som har desiteten 1 kg/L er vægt og volumen det samme. Jeg har
så for nemhed skyld lavet den antagelse, at volumen holder sig konstant,
d.v.s. den ekstra mængde bly kun bidrager til vægten, men ikke til volumen.
Dette gør, at resultatet på 3 kg er lidt under det rigtige resultat.

vh
Michael Kristensen

Fra : Nikolaj Bech

Dato : 16-08-05 08:55

Nu tror jeg at ti øren faldt!

Du vejer 120kg. er afbalanceret i ferskvand hvorfor din volumen
nødvendigvis må være 120l.

Elementært kære dykker, elementært!

mvh
Nikolaj