tekst-størrelse
Fra : Martin Persson

Dato : 05-06-01 13:47

Jeg er ved at være godt træt af at halvdelen af de sider jeg besøger bruger
teksstørrelser min browser (IE 5.0) ikke kan vise tydeligt. Jeg har set det
før hos andre og nu er jeg også plaget af det.

Jeg tror det er når tekststørrelsen er under 9px eller deromkring. Mit
spørgsmål er nu:
1. er det browseren der er noget hø

2. eller har det noget med mine fonte at gøre

3. eller noget helt andet

det er ikke min skærmopløsning fordi det hjælper ikke når jeg sætter den
ned.

Hilsen Martin

Fra : Mickey

Dato : 05-06-01 13:56

"Martin Persson" <dis-mp@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> før hos andre og nu er jeg også plaget af det.
> Jeg tror det er når tekststørrelsen er under 9px eller deromkring. Mit

har du kigget hva din "vis" -> "tekststørrelse" er indstillet til ?

--
|-|$235-|)k - Mickey
http://susie.dk - mickey(at)susie.dk

Fra : Martin Persson

Dato : 05-06-01 14:11

Mickey <news002@susie.dk> skrev i en

> har du kigget hva din "vis" -> "tekststørrelse" er indstillet til ?

ja nu har jeg og det var det der skulle til. Men nu fatter jeg bare ikke
hvorfor man så overhovedet bruger tid på at lave tekstformatering på sine
websider når brugeren bare kører med sine egne indstillinger eller bruges
brugerens indstillinger kun hvis andet ikke er angivet?

Martin

Fra : Jens Peter Karlsen

Dato : 05-06-01 15:06

Folk tror at de er meget bedre til at bedømme hvor stor teksten skal
være før brugeren ser den klart, end brugeren selv, og selvfølgelig
tager de fejl.
Når det er sat med CSS kan størrelsen godt bestemmes uafhængigt af Vis
- tekststørrelse men dette kan også omgås med et personligt Style
Sheet. Det er dog de færreste der sætter et sådant op.
Bedst er at anvende relative størrelser (procent eller em) så brugeren
kan justere så det passer til netop hans syn.
Dette stiller større krav til design og det er formentlig derfor nogen
vælger faste størrelser.

Fra : Martin Persson

Dato : 05-06-01 15:03

Jens Peter Karlsen <jpkarlsen@mvps.org> skrev i en
> [...]
> kan justere så det passer til netop hans syn.
> Dette stiller større krav til design og det er formentlig derfor nogen

ok det kunne være man skulle prøve det

Tak for svarene

Martin