Preben Christensen wrote:
> Jeg har lige nogle spørgsmål angående opstart.
>
> Hvis nu jeg har et enkeltmansfirma og vælger at tage ud som konsulent for
> et andet firma hvad så med f.eks kørsel (ca 20km hver vej)
Du kan lave et bilag til dit regnskab, så du som privatperson får
udbetalt 3,10 kr. (satsen for 2005) pr. kørt kilometer, som du har kørt
i firmaøjemed. Denne sats gælder kun for de første 20.000 km årligt,
herefter er det en lavere takst (1,62 kr. pr. km mener jeg). Dette er i
øvrigt skattefrit.
Dette kan du naturligvis føre videre til din kunde og anføre "kørsel" på
fakturaen.
> Bilen står i mit navn hvad er der så af kørselsfradrag??
Nej, ikke kørselsfradrag som sådan. Men firmaet kan betale dig som
privatperson for kørslen som nævnt ovenfor.
> Er der fradrag på nogen som helst ting på bilen såsom vægtafgift,
> forsikring, driftomkostninger (dæk og lignende)
Overhovedet ikke. De 3,10 kr. pr. km dækker benzin, afgifter,
forsikring, vedligehold m.m.
> Hvis nu mit firma tjener 20.000kr om måneden og betaler
> mig de 16.000 kr hvad skat betaler man så?
Du skal blot betale almindelige personskat af det. Som
enkeltmandsvirksomhed vil hele firmaets overskud som udgangspunkt være
din årlige indtægt, og du vil derfor blive personbeskattet af hele
firmaets overskud. Dog er der nogle muligheder for at akkumulere noget i
firmaet, så du ikke her og nu bliver beskattet af det. Det vil jeg dog
ikke udtale mig mere om, idet jeg ikke lige ved noget om sådant. Andre
må supplere her.
> Hvad med feriepenge?
Ferie? Som selvstændig har du ikke ferie. Der er som sådan ikke noget,
der hedder feriepenge. Skal du holde ferie, så må du forud have lagt
penge til side. Alternativt skal du bare gøre som mig - nemlig sulte i
tiden efter jeg har holdt ferie og derfor ikke tjent penge
> Hvilke forsikringer skal man have?
Du skal ikke have nogen som sådan, men det kan måske være en god idé at
have nogen.
> Her tænker jeg på f.esk sygdom, eller hvis man skal erstatte noget der hvor
> man arbejder, altså en personlig ansvarsforsikring eller lignende
Netop.
1) Ejer dit firma nogle ting, f.eks. computer, møbler, bøger og
lignende, så skal du være opmærksom på, at din almindelige private
indboforsikring ikke dækker firmaets ejendom - udelukkende din private
ejendom. Medmindre dit firma ejer mange ting, så bliver det desværre
nemt forholdsvis dyrt at tegne en indboforsikring, der kan dække
firmaets ejendele. Jeg undersøgte det selv for år tilbage, og med en
total nyværdi omkring 20-30.000 kr. af firmaets ejendele, så ville en
indboforsikring blive alt, alt for dyr i forhold til omfanget af
ejendele, der var forsikret.
2) Din private ansvarsforsikring dækker ikke, når du er på arbejde. Det
kan derfor også være en god idé at tegne en ansvarsforsikring, der
dækker, når du er ude hos kunder. Tal med dit forsikringsselskab.
3) Endelig er der sygdom. Du har som selvstændig ret til sygedagpenge
fra kommunen efter 14 dages sygdom. 14 dage er dog lang tid at gå ude
penge, og man kan derfor tegne en frivillig forsikring hos
Arbejdsdirektoratet, der medfører, at du vil kunne få dagpenge fra enten
første eller tredje sygedag vist med enten hele eller halv sats. Se mere
på
http://www.adir.dk/ - kig i kolonnen med overskriften "Kommuner og
ydelser" og find punktet "Forsikringsordningerne" (direkte link er:
http://www.adir.dk/extern/temaer/temaforsikrord.htm). Jeg er selv
forsikret fra 1. sygedag med 1/1 sats, og det koster cirka 3000 kr. om
året (det er en privat forsikring, så dit firma kan ikke betale noget af
den; og den er ikke på nogen måde fradragsberettiget). Det er mange
penge, men den sikrer dig økonomisk, hvis du skulle lægge dig syg.
Bemærk, at sygedagpenge er omkring 3000 skattepligtige kr. om ugen, så
det er ingen formue, men måske bedre end intet.
> Hvad skat skal firmaet betale og mig selv?
Dit firma skal ikke betale skat. Du skal derimod betale skat.
> Er der nogen fradrag på f.eks hvis jeg skal bruge pc derhjemme med
> internet??
Tjah ... tag en snak med Told & Skat. De er gode og venlige at snakke
med om alt sådant.