Vaccination til børn
Fra : IMB

Dato : 10-08-05 19:28

Da historien er på tekstv og sikkert også i nyhederne så er det nok ikke
nogen overraskelse for nogen her, men jeg synes alligevel det er ret
vigtigt:

http://www.ssi.dk/sw174.asp?PAGE=1&ArtNo=2922009

Det korte af det lange er at et argument for ikke at lade sine børn
vaccinere, er blevet tilbagevist i en stor dansk undersøgelse.

Findes der så flere argumenter for ikke at lade sine børn vaccinere?

--
Inger Marie Brunsgaard
Please remove "nospam_" from my email adress if you reply to my message

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 10-08-05 22:22

IMB wrote:

> http://www.ssi.dk/sw174.asp?PAGE=1&ArtNo=2922009
>
> Det korte af det lange er at et argument for ikke at lade sine
> børn vaccinere, er blevet tilbagevist i en stor dansk
> undersøgelse.

Jeg kan ikke helt gennemskue hvad "alvorlige infektioner" dækker over?

Pressemeddelelsen er tvetydig. I første afsnit tales om vaccination vs.
ikke-vaccination, mens der i andet afsnit tales om vaccination vs.
udvidet vaccination. Jeg har desværre ikke kunnet finde den rigtige
artikel, så det er svært at gennemskue.

> Findes der så flere argumenter for ikke at lade sine børn
> vaccinere?

Hvad med den generelle helbredstilstand, hvilket vel er "mindre
alvorlige infektioner"? Jeg ved ikke om der er lavet pålidelige
undersøgelser om dette. Det er også temmelig svært at lave, specielt
når langt de fleste bliver vaccineret.

En mindre målbar ting er den erfaring et sygdomsforløb giver: "Hvad der
ikke slår mig ihjel, gør mig stærkere". Forstået på den måde at lidt
feber eller en rabalderforkølelse ikke opfattes så voldsomt, når man
har været gennem en gang fåresyge. Er vaccinerede mere, mindre eller
lige så tilbøjelige til at klø på, selvom de skranter lidt, end ikke-
vaccinerede er det? Svært at finde ud af.

Det er som bekendt heller ikke et enten-eller valg. Man kan f.eks.
nøjes med at lade sine børn vaccinere mod mæslinger i stedet for den
klassiske MFR. Eller man kan gå i den anden retning og få sine børn
vaccineret med fåresyge, hvilket gøres rutinemæssigt i USA og Tyskland.
--
Far + digitalkamera + webserver = http://ekot.dk/dagbog/

Fra : Kim

Dato : 11-08-05 18:22

"IMB" <im@nospam_brunsgaard.dk> skrev
> Findes der så flere argumenter for ikke at lade sine børn vaccinere?

Umiddelbart ja.
Jeg forbløffes til stadighed over nogle forældres
ligegyldighed m.m overfor deres børn osv.osv.osv...

Mvh Kim
Lyklig enlig far til 9 årig datter

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 11-08-05 18:55

Kim wrote:

> Jeg forbløffes til stadighed over nogle forældres
> ligegyldighed m.m overfor deres børn osv.osv.osv...

Jeg forstår ikke hvor du vil hen med den sætning?
Hvad er det for forældre du taler om?
--
Far + digitalkamera + webserver = http://ekot.dk/dagbog/

Fra : Kim

Dato : 12-08-05 18:56

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> skrev

> Jeg forstår ikke hvor du vil hen med den sætning?

Det jeg skriver: At jeg forbløffes til stadighed over nogle forældres
ligegyldighed m.m overfor deres børn ..
Ved du ikke hvad ligegyldighed er ?
Skal jeg bruge ord som Indifferens, Indolent eller måske
" Nedsat følsomhed, manglende indlevelse "

Hvad er det du ikke forstår ?

> Hvad er det for forældre du taler om?

Alle dem jeg har mødt og stadig møder via min
datters hverdag, Skole, institution, fritid, på gaden,
hvor vi bor, i Føtex osv osv...

/Kim

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 12-08-05 20:10

Kim wrote:

> Hvad er det du ikke forstår ?

Du skrev et svar til et indlæg der handlede om vaccination. Jeg havde
forventet at dit svar ville relatere sig til det oprindelige indlæg.

Din første linje var "Umiddelbart ja.". Du mener altså der _er_ flere
argumenter. Fint nok. Jeg havde så forventet at du ville præsentere en
eller flere af disse, men i stedet kommer du med en bred kommentar, der
intet har med det oprindelige indlæg at gøre. Ja, altså udover at det
handlede om børn. Det virkede temmelig malplaceret, så jeg gik ud fra
jeg havde misforstået dit budskab.

Det var derfor jeg skrev "Jeg forstår ikke hvor du vil hen...", i
stedet for "Jeg forstår ikke de ord du skriver".

Toke:

> Alle dem jeg har mødt og stadig møder via min
> datters hverdag, Skole, institution, fritid, på gaden,
> hvor vi bor, i Føtex osv osv...

Har det nogen specifik relation til vaccinationer eller er det bare en
generel betragtning?
--
Far + digitalkamera + webserver = http://ekot.dk/dagbog/

Fra : Marianne

Dato : 11-08-05 22:22

> [...]
> vaccinere, er blevet tilbagevist i en stor dansk undersøgelse.
>
> Findes der så flere argumenter for ikke at lade sine børn vaccinere?

Ja - i allerhøjeste grad. At mene undersøgelsen 'beviser' noget kræver fx at
man anerkender den videnskabelige metode, undersøgelsen baserer sig på.

mvh
marianne

Fra : IMB

Dato : 13-08-05 20:56

"Marianne" <handelfjerndette@lundbak.dk> wrote in

> Ja - i allerhøjeste grad. At mene undersøgelsen 'beviser' noget kræver
> fx at man anerkender den videnskabelige metode, undersøgelsen baserer
> sig på.

Hvad mener du er galt med den videnskabelige metode som undersøgelsen
baserer sig på?

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 14-08-05 08:55

IMB wrote:

> Hvad mener du er galt med den videnskabelige metode som
> undersøgelsen baserer sig på?

Jeg hopper lige ind, selvom det er Marianne du spørger.

I første omgang vil det være rart overhovedet at kende til metoden. Den
kan findes hos http://jama.ama-assn.org , men jeg har et stort
principielt problem med at betale $12 + moms for at få lov at læse
noget en statsfinancieret forsker har skrevet.

Så på nuværende tidspunkt ved "vi" ikke præcist _hvad_ undersøgelsen
gik ud på og vi ved heller ikke _hvordan_ den foregik.

SSIs pressemeddelelse er fint, hvis man blindt anerkender SSI som
autoritet. Er man mere skeptisk, er den ikke særlig brugbar.
--
Far + digitalkamera + webserver = http://ekot.dk/dagbog/

Fra : Marianne

Dato : 14-08-05 15:46

> Hvad mener du er galt med den videnskabelige metode som undersøgelsen
> baserer sig på?

Jeg mener skam ikke, at der er noget galt med metoden. Det, jeg prøver at
sige, er, at enhver undersøgelses konklusioner baserer sig på nogle
præmiser, man må anerkende, før man anerkender konklusionen.

Statistik er jo ikke noget gudsgivent, men en antagelse om, at vi - ved at
gøre nogle forudsætninger - kan slutte fra noget kendt til noget ukendt.

Så det, jeg svarede på var ikke, om jeg personligt er enig eller ikke. Blot
at du oprindelig skrev

"Det korte af det lange er at et argument for ikke at lade sine børn
vaccinere, er blevet tilbagevist i en stor dansk undersøgelse.

Findes der så flere argumenter for ikke at lade sine børn vaccinere?"

Og til det svarer jeg såmænd bare 'ja' - der er bestemt flere argumenter.

mvh
marianne

Fra : IMB

Dato : 15-08-05 07:56

> [...]
>
> Findes der så flere argumenter for ikke at lade sine børn vaccinere?"
>
> Og til det svarer jeg såmænd bare 'ja' - der er bestemt flere

Jeg er lidt ked af at jeg fik formuleret mig så klodset i mit
oprindelige indlæg. Det jeg ville spørge om var om hvilke argumenter der
egentlig er for ikke at lade sine børn vaccinere, men lade dem blive
syge i stedet når de bliver smittet.

Fra : Ukendt

Dato : 15-08-05 10:30

"IMB" <im@nospam_brunsgaard.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> oprindelige indlæg. Det jeg ville spørge om var om hvilke argumenter der
> egentlig er for ikke at lade sine børn vaccinere, men lade dem blive

Jeg kan ikke rigtigt komme med nogen argumenter for ikke, at benytte
tilbuddet om, at lade sine børn vaccinere. Husker selv hvor syg man var som
barn af f.eks. mæslinger, så jeg er da glad for, at mæslinger er næsten
udryddet nu, pga. muligheden for at vaccinere sit / sine barn / børn.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
Nyt:

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 15-08-05 10:42

"Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> wrote

> Jeg kan ikke rigtigt komme med nogen argumenter for ikke, at
> benytte tilbuddet om, at lade sine børn vaccinere.

Når der er influenzaepedimi og der er en vaccine, lader du så dig selv
og dine børn vaccinere?

Fra : Lumholdt & Riber

Dato : 15-08-05 10:54

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse
> "Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> wrote

> Når der er influenzaepedimi og der er en vaccine, lader du så dig selv
> og dine børn vaccinere?

Snip.

Mener da ikke at sundhedsstyrelsen anbefaler at børn bliver vaccineret mod
influenza??
De risikoer der er ved at få eks.mæslinger som barn kan da vist ikke
sidestilles med influenza.....

/Pernille

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 15-08-05 12:01

"Lumholdt & Riber" <henriklumholdt@hotmail.com> wrote

> Mener da ikke at sundhedsstyrelsen anbefaler at børn bliver
> vaccineret mod influenza??

Kun hvis der er særlige omstændigheder ved barnet.

> De risikoer der er ved at få eks.mæslinger som barn kan da vist
> ikke sidestilles med influenza.....

Det er korrekt. Men hvis "der ikke er nogen grund til ikke at gøre
det", hvorfor så ikke vælge vaccinationen?

Det kan så være der er kendte bivirkninger ved influenzavaccination af
børn - men derfor er der stadig anden halvdel: Hvorfor ikke lade sig
selv vaccinere?

Fra : hamselv\(DKMC\)

Dato : 15-08-05 18:43

"Buffy" <Tjekmig(snabel-a)pc.dk> skrev i en meddelelse
> "IMB" <im@nospam_> skrev i en meddelelse
>jeg er da glad for, at mæslinger er næsten
> udryddet nu, pga. muligheden for at vaccinere sit / sine barn / børn.

Det kommer jo lidt an på hvem man spørger.

http://www.soilandhealth.org/02/0201hyglibcat/020132sinclair/020132vaccination-1.jpg

hamselv herfra
--
www.dkmc.dk

Fra : Marianne

Dato : 15-08-05 18:56

> [...]
> oprindelige indlæg. Det jeg ville spørge om var om hvilke argumenter der
> egentlig er for ikke at lade sine børn vaccinere, men lade dem blive

OK.

Prøv at se her http://www.vaccinationsforum.dk/ eller her:
http://www.idf.dk/

mvh