telnet
Fra : Per Andreasen

Dato : 09-08-05 18:42

Jeg har tre computere, 1 WIN2000 (a) og 2 XPHOME (b og tvcomp) , der er sat
op i
netværk. Jeg har i den forbindelse et lille irriterende problem. Hvis vi
kalder de tre computere for a, b og tvcomp, så kan a og b kommunikere med
hinanden begge veje, tvcomp kan kommunikere med a og b, men hverken a eller
b får
lov til at kommunikere med tvcomp. Hvis jeg forsøger, får jeg meddelelsen:

http://per.andreasen.homepage.dk/netvaerk.htm

Jeg har efterhånden erfaret, at problemet har noget med programmet TELNET at
gøre. Dette program ligger åbenbart på tvcomp og spærrer for de andre
maskiners adgang. Jeg har forsøgt at reinstallere maskinen med de CDROM, som
fulgte med, og jeg ved, at jeg ikke på noget tidspunkt har installeret dette
program, TELNET. Det er sikkert et glimrende program til et større
serversystem, men jeg ville meget gerne være fri for det. Kan nogen fortælle
mig, hvordan jeg fjerner det?? Det er ikke i programlisten i KONTROLPANEL.

mvh Per
Andreasen

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 09-08-05 21:17

Jeg tør godt love dig at det intet har med telnet at gøre.

Når du siger "kommunikere" mener du så at du gerne vil kunne finde de
andre maskiner gennem netværksstedet (eller hvad det nu hedder på
windoze) ??

Det lyder mest som om du har rod i dine shares og de tilhørende permissions.

/Uffe

--
Mail mig på uffe <snabelA> skelmose <prik> dk

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 10-08-05 09:06

"Per Andreasen" <per.andreasen@vip.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
fortælle
> mig, hvordan jeg fjerner det?? Det er ikke i programlisten i

Det er korrekt som Uffe siger at TELNET ikke spærrer for noget.
TELNET bliver automatisk installeret, når du installerer IP understøttelse
og er et glimrende værktøj til at checke om der er "hul igennem" på en given
port.
Kunne det tænkes at det er XPs firewall som spærrer ?
Hvad sker der hvis du på a eller b udfører kommandoen ping tvcomp ?

Niels Dybdahl

Fra : Per Andreasen

Dato : 10-08-05 14:21

"Niels Dybdahl" <niels@dybdahl.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Kunne det tænkes at det er XPs firewall som spærrer ?
> Hvad sker der hvis du på a eller b udfører kommandoen ping tvcomp ?

Til Uffe.
Mine shares er med garanti i orden. De virker i øvrigt den modsatte vej med
samme opsætning. Med kommunikere mener jeg, at jeg på den ene maskine
(TVCOMP) kan få lov til uhindret (men dog for langsomt, efter min mening)
adgang til de to andre, mens det omvendte ikke kan lade sig gøre.
Til Niels
Jeg har forsøgt mig uden held med forskellige opsætninger af firewall. Jeg
har endda forsøgt uden firewall tilsluttet. Og det går fint at "pinge"
computerne alle veje.
Når jeg mistænker TELNET, er det fordi et opslag i XP´s hjælpeprogram under
"logontype", som bliver anført i fejlmeddelelsen, fører hen til opsætninger
af programmet TELNET. Derfor ville jeg meget gerne afinstallere det for at
se, om det kunne hjælpe. Jeg er på Herrens mark!!!!
mvh Per

Fra : Uffe S. Callesen

Dato : 10-08-05 20:20

> [...]
> af programmet TELNET. Derfor ville jeg meget gerne afinstallere det for at
> se, om det kunne hjælpe. Jeg er på Herrens mark!!!!

Telnet har _intet_ med dit problem at gøre - så lad være med at bruge
tid på at fjerne den.

Prøv lige følgende..

På hver maskine trykker du start -> kør og skriver

\\<ip på den maskine du vil tilgå> (indtastes uden <> tegnene)

Kan du tilgå alle maskiner på den måde ?

--
Mail mig på uffe <snabelA> skelmose <prik> dk

Fra : Per Andreasen

Dato : 10-08-05 22:14

Hej Uffe
Først tak fordi du bruger tid på mine besværligheder.
Mine IP-adresser ser lidt "lokale" ud. Mask a har f. eks. 10.0.0.2 og den
maskine, jeg ikke kan få adgang til fra de amdre (tvcomp) har 10.0.0.3. Jeg
kan sagtens pinge tvcomp fra f. eks maskine a. Hvis jeg skriver \\10.0.0.3 ,
får jeg meddelelsen:"Syntaksen i filnavnet, mappen eller diskenhedsnavnet er
forkert".
Håber at det er nok til at arbejde videre med.

mvh Per

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 11-08-05 08:25

> [...]
er
> forkert".
> Håber at det er nok til at arbejde videre med.

Hej Per,

Det lyder som om du skriver det i en kommandoprompt. "Kør"-vinduet har en
udvidet funktionalitet så det kan åbne netværksdrev på den angivne måde.
Prøv det istedet.
Nu har du vel husket at share et eller andet på tvcomp ?

Niels

Fra : Per Andreasen

Dato : 11-08-05 16:16

Forsøget med "Kør" i stedet for promt gav desværre ikke noget. Jeg får samme
meddelelse, som vist i første indlæg.
Kan det skyldes, at jeg anvender min Cybercity-router som switch. Jeg kunne
jo prøve at koble mine PCér på en switch, som så har en port til routeren.
Jeg har husket at share et drev. mvh Per

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 12-08-05 08:58

> [...]
kunne
> jo prøve at koble mine PCér på en switch, som så har en port til routeren.

En switch er helt transparent for PCerne, så det burde ikke gøre noget.
Men her kan telnet komme lidt til hjælp. Fildeling på Windows PCere sker
over portene 138,139 og 445. Så prøv at lave en forbindelse fra a eller b
til tvcomp ved hjælp af kommandoen:

telnet 10.0.0.3 139

Den prøver at lave en forbindelse til 10.0.0.3 på port 139. Telnet kender
ikke protokollen som skal bruges, men den viser om der overhovedet er noget
som lytter i den anden ende eller om det bliver spærret undervejs.
Hvis der ikke er noget der lytter (eller det bliver spærret af en firewall
af en eller anden slags), så vil den vente et sekund eller to og skrive
noget om at det ikke lykkedes at lave en forbindelse. Ellers vil den blanke
skærmen og skrive noget uforståeligt så snart du trykker på en taste. I så
fald er der noget der lytter på port 139 og det kan stort set kun være
Windows Fildeling som lytter der.

I første fald skal du checke efter en gang til om fildelingen virkeligt
kører på tvcomp. Du skal også checke om du er kommet til at koble a og b til
WAN porten på routeren. Så kan routerens NAT-system spærre. Hvilke software
firewalls kører der på tvcomp (Microsofts, Zonealarm eller andre ?)

I andet fald skal du checke alt vedrørende rettigheder på det share som du
vil have delt. Hvilke brugernavne er tilladt ? Er der noget domæne
indblandet ? Hvilket brugernavn prøver a og b at koble sig op med ?

Hilsen Niels Dybdahl

Fra : Per Andreasen

Dato : 12-08-05 20:21

Hej Niels
Forsøget med TELNET gav blot endnu en fejlmeddelelse. Jeg kører med XP´s
indbyggede firewall på alle computere.

>Du skal også checke om du er kommet til at koble a og b til
> WAN porten på routeren. Så kan routerens NAT-system spærre.

Hvordan sikrer man sig det?

> I andet fald skal du checke alt vedrørende rettigheder på det share som du
> vil have delt. Hvilke brugernavne er tilladt ? Er der noget domæne
> indblandet ? Hvilket brugernavn prøver a og b at koble sig op med ?

Jeg logger på alle maskiner med samme brugernavn og adgangskode og med
administratorrettigheder. Der er ikke noget domæne, men en arbejdsgruppe med
navnet MSHOME. Udnævnelse af enkeltbrugere med rettigheder er så vidt jeg
kan se ikke muligt på XPHomeEdition i en sharemappe eller et sharet drev.
Jeg har jo adgang fra TVCOMP til de andre i begge retninger, så problemet er
jo til at overse. Det er bare frygteligt irriterende, når man nu ved, at det
skal kunne virke. Jeg takker endnu engang for den energi og tid, du lægger i
mine problemer.
mvh Per Andreasen

Fra : Niels Dybdahl

Dato : 15-08-05 10:48

> Hvordan sikrer man sig det?

Det gør routere til privatbrug normalt som standard.

Hilsen Niels