Decobøje fra Suunto
Fra : Michael Kristensen

Dato : 08-08-05 17:35

Hej

Går og kigger på en gul decobøje fra Suunto til 250 kr.

Den er lavet i nylon og rullet sammen inde i en "pose", som hænger fast i
selve bøjen.

Har nogen erfaringer med denne eller generelle meninger?

vh
Michael Kristensen

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 08-08-05 18:17

"Michael Kristensen" <mbk112@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Har nogen erfaringer med denne eller generelle meninger?

Jeg har prøvet mange forskellige bøjer og har fundet at halcyons er den der
er lettest at sætte op, den har det halve volumen af Buddy versionen men er
lige så lang.

mvh
Jonas

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 08-08-05 20:29

Michael Kristensen wrote:
> [...]
> selve bøjen.
>
> Har nogen erfaringer med denne eller generelle meninger?

Ja, en gul decobøje kan være noget skrammel at se i modlys og med lidt
hvide toppe på bølgerne. Oplevede det i sommers hvor der var en der
dykkede med sådan en skrig-gul decobøje. Det var rent held at jeg
opdagede bøjen (ca. et par hundrede meter fra kutteren) der skiftevis lå
ned eller pegede direkte op i luften. Det var i et lidt skummelt dagslys
(dis/tåge) så bøjen og horisonten blændede fint sammen. En skrig-orange
bøje kan næsten altid (har endnu ikke oplevet det modsatte) ses.

Jeg bruger en Buddy wrappet uden om et lille blylod med ca. 10m snor
mellem, og det fungere fint. Den er uden ventil eller noget andet halløj
(blot en pølse). Den kostede vist også deromkring 200kr hos Søsport.

Thomas

Fra : Michael Kristensen

Dato : 09-08-05 10:13

Decobøje med ventil:

En god ting eller en opreklameret unødvendig ting?

Fra : Lasse

Dato : 09-08-05 15:06

"ventil eller ikke ventil..."
Det er vel afhaegigt af hvad man skal bruge den til.. Hvis den kun er
til at have i lommen saa er det vel ligemeget...
Hvis du skal ligge paa deko med den i lang tid saa er det i min mening
noedvendigt med en ventil for at sikre at "gassen ikke gaar af
ballonen"...
Hvis man laver dyk med moderat deko, saa er det vel lige meget...
Har ogsaa engang proevet at fyre en boeje af uden ventil i haard
stroem.. Den kom ned igen .. den tiltede paa vej op og tabte pusten...
Det skete fordi jeg ikke holdt linen stram nok da jeg sendte den op..
Det ville ikke have vaeret sket hvis der var ventil paa.
(Bly indlaeget i boejen gjorde den negativ naar den ikke var fyldt med
luft...Boejer med ventil er ikke negative og bliver paa overfladen
selvom der ikke er luft i dem,,, hvis man ikke hiver i linen
selvfoelgelig...)
Personligt dykker jeg med en primaer boeje der er ventil paa og er fast
monteret paa et line hjul med "skralle/skralde". Min sekundaer boeje
sidder paa en spole.

En boeje koster ikke meget, og er et essentielt stykke sikkerheds
udstyr alle dykkere skulle kunne haandtere.. (Dem der dykker fra baad i
det mindste..) Jeg foreslaar man koeber (maaske laaner af en god ven)
een af hver type og ser hvad der virker bedst for en selv.

Hygge,
Lasse (Med den gule kasse) eller kasse lasse

Fra : Poul Olesen

Dato : 10-08-05 21:29

Lasse wrote:
> Personligt dykker jeg med en primaer boeje der er ventil paa og er fast
> monteret paa et line hjul med "skralle/skralde". Min sekundaer boeje
> sidder paa en spole.

Er der ikke en større risiko for at et linehjul med skralle låser mens
du sender bøjen op i forhold til en spole?
Jeg bruger spole på min dekobøje. Jeg skal have en ekstra decobøje snart
og tænkte at jeg ville have den sekundære decobøje uden ventil i en
lomme og så sætte den på linehjulet (som ellers bruges på f.eks. vrag)
hvis jeg fik brug for den - altså ikke have den monteret på liniehjulet
før jeg evt. skulle bruge den sekundære. Er det en dårlig møde at bruge
dekobøjer på?

Med venlig hilsen
Poul Olesen

Fra : Lasse

Dato : 10-08-05 23:02

Nej, jeg syntes ikke det er noget problem med de linehjul jeg har
proevet.. Men igen ;det er min personlige mening.
Jeg laerte at dykke i England hvor man naesten altid skyder boeje af
fra baad dyk.. Alle de'r havde nogenlunde den samme konfiguration (ikke
at det noedvendigves goer den rigtig). Boejen med ventil sidder fast
med karabin paa line hjuilet med skralde. Det hele holdes sammen af en
bungee. Hvis man skal fyre boejen af hurtigt er det en klar fordel at
det hele sidder sammen fra starten. Hvis jeg bruger mit line hjul som
lede line, saa har jeg jo typisk "massere" af tid til at klargoere det
til den funktion.
Der er ikke andet at goere at proeve med forskelige konfigurationer og
finde ud af hvad der virker bedst for dig.

Hygge,
Lasse

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 11-08-05 06:58

"Lasse" <lassescuba@hotmail.com> wrote in news:1123710598.072218.121010
@g14g2000cwa.googlegroups.com:

> [...]
> Der er ikke andet at goere at proeve med forskelige konfigurationer og
> finde ud af hvad der virker bedst for dig.

Tjaa, der er mange måder, men skyder du/I bøjen af mens linehjulet sidder
fast? Eller afmonteres linehjulet før afskydelsen? Hvis det første så er
det vel et risikomement da linehjulet jo kan filtres ind/blokeres eller
lign. med efterfølgende risiko for en ukontrolleret opstigning pga. den
opdrift der er i bøjen indtil den kommer til overfladen.

/Thomas

Fra : Lasse

Dato : 12-08-05 10:06

Der er mange der svaerger til at saette linehjulet fast hvis muligt...
Jeg har dog altid holdt linehjulet i haanden naar jeg sender den op.
Har aldrig haft problemmer med filtret line...
Men.. Hvis den laver knuder og du bliver noed til at slippe den.. Ja,
saa bruger du din backup..
Det er saa rimeligt vigtigt at man holder linen stram paa backup
boejen, saa overflade mandskabet kan see hvilken af boejerne du ligger
paa. I princippet burde det ikke vaere det helt store problem, da du er
sandsynligvis driver i samme retning som den ensomme boeje, men man ved
jo aldrig i de danske farvande..
Naar jeg har brugt linehjulet ruller jeg altid linen ud paa overfladen
efter dykket for at sikre mig det ligger ordentlig paa hjulet.

Hygge,
Kasse

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 12-08-05 10:14

"Lasse" <lassescuba@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Der er mange der svaerger til at saette linehjulet fast hvis muligt...

Det er jo direkte livsfarligt?

> [...]
> Har aldrig haft problemmer med filtret line...
> Men.. Hvis den laver knuder og du bliver noed til at slippe den.. Ja,

Hvad med at bruge et system som ikke kan jamme som f.eks. spolen?

> [...]
> paa. I princippet burde det ikke vaere det helt store problem, da du er
> sandsynligvis driver i samme retning som den ensomme boeje, men man ved

Ikke hvis vinden blæser en anden vej, andre er før blevet væk til søs
(f.eks. mig) fordi båden har fulgt efter bøjen og ikke manden. Men man skal
selvfølgelig være lidt specielt hvis man følger en bøje i 2 timer og ikke
undre sig over at der ingen bobler er.

> Naar jeg har brugt linehjulet ruller jeg altid linen ud paa overfladen
> efter dykket for at sikre mig det ligger ordentlig paa hjulet.

God idé..

mvh
Jonas

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 12-08-05 12:40

"Lasse" <lassescuba@hotmail.com> wrote in news:1123837548.503764.306020
> [...]

> Har aldrig haft problemmer med filtret line...
> Men.. Hvis den laver knuder og du bliver noed til at slippe den.. Ja,

Ja selvfølgelig slipper man den, det var så det mit spørgsmål gik lidt på,
for hvis en bøje er gjort fast med karabinhage (eller brandmandshage) så er
den jo ikke til at slippe på et splitsekund hvis noget går galt under
afskydningen. At du ikke har haft problemer med filtret line skyldes nok
dels lidt held og at du så omhyggeligt sørger for at omrulle linen efter
brug. Det kan jo også være det 'bare' er linehjulet der jammer af en eller
anden grund.

Om man anvender spole, blylod eller linehjul er vel mest af alt et
temperamentsspørgsmål.

Thomas

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 12-08-05 14:26

"Thomas Rasmussen" <thomas@p7.dk.invalid.too> skrev i en meddelelse
> Om man anvender spole, blylod eller linehjul er vel mest af alt et
> temperamentsspørgsmål.

¤")#%"=#)/¤=")#¤!!!!!

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 12-08-05 15:33

Jonas Lüttichau wrote:

> ¤")#%"=#)/¤=")#¤!!!!!

42?

/T

Fra : Jan Kisak Rasmussen

Dato : 12-08-05 19:56

Lad nu være med at fortælle hele handlingen.
Nogen har ikke set filmen endnu.

Jan

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 13-08-05 09:47

Jan Kisak Rasmussen wrote:
> Lad nu være med at fortælle hele handlingen.
> Nogen har ikke set filmen endnu.

Det har jeg heller ikke selv... håber at få tid til det på søndag

Thomas

Fra : Lasse

Dato : 21-08-05 11:59

Hmm, naar jeg laeser mit indslag igen kan jeg godt se at der er
mulighed for misforstaaelse.
Naar jeg skriver at mange svaerger til at saette line hjulet fast, ja
saa er det jo selvfoelgelig fast til vraget jeg mente...
Man boer aldrig haegte sig selv fast til boejen...

Jonas : Det med boblerne, dur kun hvis det er en OC dykker man foelger.
;)

Hygge,
Lasse

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 21-08-05 13:29

Lasse wrote:
> [...]
> saa er det jo selvfoelgelig fast til vraget jeg mente...
> Man boer aldrig haegte sig selv fast til boejen...

Aaah... OK, det giver straks mere mening. Bare lidt trælst hvis der nu
ikke lige er et vrag i nærheden (eller at der ikke er så meget line på
hjulet til at den kan nå overfladen)

Thomas