Nyfødt. Rejse til udlandet?
Fra : Jens Peder Johansen

Dato : 08-08-05 16:56

Hej

Min amerikanske kone og jeg fik en dejlig søn her den 13/6 2005. Nu vil min
kone gerne til USA sammen med den lille for at vise familien vores nye søn.
Hun vil gerne afsted inden Thanksgiving (4. torsdag i november). Jeg har
sagt til hende at jeg ikke vil have at hun allerede nu tager ud og rejser
med vores barn...bl.a. fordi han kun er nogle måneder gammel. Vi skal
alligevel flytte til USA næste år så der får min svigerfamilie rig mulighed
for at se vores søn.

Jeg har sagt til min kone at jeg mener at det første år af vores søns liv er
reserveret til os og hvis familien gerne vil se ham er de mere end velkommen
til at komme her. Jeg sagde til min kone at hvis penge var et problem for
hendes mor, så kunne vi bare betale hendes flybillet. Så jeg føler, at jeg
har været ret imødekommende, men min kone er sur og kalder mig egoistisk og
insisterer på at komme afsted. Jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal stille op?

Måske kan jeg få nogle gode råd herinde?

Tak på forhånd

Fra : Holst

Dato : 08-08-05 17:13

Jens Peder Johansen wrote:

> [...]
> insisterer på at komme afsted. Jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal stille op?
>
> Måske kan jeg få nogle gode råd herinde?

Idet hun er amerikansk føler jeg, at det er et ganske naturligt ønske
fra hendes side at tage barnet med hjem og vise det frem. I stor
udstrækning vil jeg give din kone ret, når hun påstår, at du er egoistisk.

Fra : Cat

Dato : 08-08-05 17:16

Jens Peder Johansen skrev:
> [...]
> insisterer på at komme afsted. Jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal stille op?
>
> Måske kan jeg få nogle gode råd herinde?

Hvis hun ammer, er det næsten lettere nu end senere. Man kan amme ved
landing og take-off, så han ikke får vrøvl med ørerne, og han er sikkert
helt ligeglad med tidszonerne. Han sover alligevel det meste af dagen.

Jeg kan godt forstå, at din kone gerne vil vise ham frem. Hun er sikkert
meget stolt af ham, og tit får man meget behov for at snakke med sin
egen mor, når man selv bliver mor.

Hvis ikke du er bange for, at hun bortfører ham, så synes jeg, du skulle
lade hende tage afsted. Jeg tror ikke, det er barnets tarv du varetager,
ved at lade dem blive hjemme. Jeg tror, det er dine egne
beskytterinstinkter, der træder i kraft. Og det er der jo sådan set ikke
noget galt i, men kald det så bare det.

Han bliver meget mere påvirket af at flytte om et år, fordi han til den
tid er vant til sine omgivelser og kender dem. Lige nu kan han alligevel
ikke se meget mere end 30 cm.

Tine

Fra : Mette

Dato : 08-08-05 17:24

"Jens Peder Johansen" <ingenspam@tak.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> med vores barn...bl.a. fordi han kun er nogle måneder gammel. Vi skal
> alligevel flytte til USA næste år så der får min svigerfamilie rig

Jeg kan ikke rigtigt finde dine argumenter for, at hun ikke skal tage over
og besøge sin familie. Er det bare det, at du mener, at I bare skal være jer
tre i et år uden familiebesøg? I så fald skal din danske familie jo heller
ikke se jeres barn...

Et spædbarn tager ikke skade af en flyvetur - fløj selv første gang med min
datter da hun var to mdr (indenrigs USA), og da hun var 5 mdr. fløj jeg over
Atlanten og tilbage igen uden problemer.
Prøv at forstå, at din kone har et stort behov for at dele denne enorme
oplevelse at få et barn, sammen med sin kødelige familie. Det handler ikke
om, at hun ikke vil være sammen med dig, men om at hun vil vise sin øjesten
frem og dele det med dem, hun elsker.

Jeg ville have følt det som et stort tab, hvis ikke jeg kunne have rejst
hjem til DK og været sammen med min familie et par uger, da min datter var
spæd. Faktisk forsøgte faderen at sabortere det, men heldigvis betalte mine
forældre billetten.

Jeg forstår ikke, hvorfor du har så meget i mod det. Hun har jo stadigvæk en
familie, der betyder meget for hende, selvom I nu er blevet en familie.

Fra : Jens Peder Johansen

Dato : 08-08-05 17:33

Det har jeg også forståelse for og jeg har intet imod besøg. Hendes far
har været her og hendes mor er mere end velkommen til at komme og
besøge os i så lang tid som hun nu har lyst til. Jeg har sagt til min kone
at vi kan betale for hendes billet hvis penge er et problem.

---------

Fra : Holst

Dato : 08-08-05 17:54

Jens Peder Johansen wrote:

> [...]
> besøge os i så lang tid som hun nu har lyst til. Jeg har sagt til min kone
> at vi kan betale for hendes billet hvis penge er et problem.

Ja, og det lyder jo godt, men hvorfor skulle I dog ikke også kunne tage
på familiebesøg? Det kan vel næppe siges at være til nogens fordel, hvis
i burer jeg inden for hjemmets fire vægge i det første år eller så.

Hvad er dine argumenter for, at I ikke også skal tage ud og vise barnet
frem? Hvorfor skal alle komme til jer?

Fra : Inger Pedersen

Dato : 08-08-05 17:44

> [...]

> sagt til hende at jeg ikke vil have at hun allerede nu tager ud og rejser
> med vores barn...bl.a. fordi han kun er nogle måneder gammel.

- og så...
hun vil godt have, du vil ikke have - hvad er det, der gør, at du
tilsyneladende har mere ret end hun...

hilsen inger

Fra : Jens Peder Johansen

Dato : 08-08-05 17:58

For mig er det ikke et spørgsmål om hvem der har ret. Jeg forstår hendes
behov. Jeg er dog usikker på om det er sundt for barnet at komme ud og rejse
i en så tidlig alder.

----------

Fra : Cat

Dato : 08-08-05 18:19

Jens Peder Johansen skrev:
> For mig er det ikke et spørgsmål om hvem der har ret. Jeg forstår hendes
> behov. Jeg er dog usikker på om det er sundt for barnet at komme ud og rejse
> i en så tidlig alder.

Barnet er helt ligeglad - bare mors bryster er inden for rækkevidde og
liften er med så han sover et velkendt sted.

Lad du dem bare tage afsted.

Tine

Fra : Mette

Dato : 08-08-05 18:23

> For mig er det ikke et spørgsmål om hvem der har ret. Jeg forstår hendes
> behov. Jeg er dog usikker på om det er sundt for barnet at komme ud og
rejse
> i en så tidlig alder.

Sundt? Hvorfor skulle det være usundt? Mener du fysisk eller psykisk eller
begge dele? En baby fatter ikke rigtigt hvad der sker omkring ham eller
hende, bare han er tryg og glad og sammen med sin primære omsorgsgiver - så
har det ingen betydning om det er i luften eller i USA.

Fra : Jens Peder Johansen

Dato : 08-08-05 18:50

Jeg tænker på at hans immunsystem endnu ikke er veludviklet.

Fra : Holst

Dato : 08-08-05 20:00

Jens Peder Johansen wrote:

> Jeg tænker på at hans immunsystem endnu ikke er veludviklet.

Hvis det nu var Afrika eller lignende, du ville rejse til, så ville jeg
nok også betænke mig en gang eller to. Men USA er jo ikke ligefrem et
"farligt" land at tage til rent sundhedsmæssigt, det er såmænd næppe
meget værre end Danmark.

Fra : Cat

Dato : 08-08-05 21:32

Jens Peder Johansen skrev:
> Jeg tænker på at hans immunsystem endnu ikke er veludviklet.

Han er ganske godt beskyttet af sin mors mælk. Han får masser af
immunstoffer fra hende. Ofte ser man ammebørn slippe, mens resten af
familien lægger sig med roskildesyge eller influenza.

Du er smadderbekymret som alle nybagte fædre og det tjener til din ære
og viser, at du kerer dig. Men det er altså ikke nødvendigt

Tine

Fra : Christian

Dato : 08-08-05 20:46

"Jens Peder Johansen" <ingenspam@tak.com> wrote in message
> [...]
> jeg skal stille op?
>
> Måske kan jeg få nogle gode råd herinde?

der er overhoved ingen fare for at baby'er tager med ud og flyve, din kone
har ikke ret i du er egoist, du tager bare beslutninger på forkerte
grundlag,-der er ingen grund til at opfinde og tro det er farligt for små
børn at de er ude at flyve,-eller i det hele taget komme ud og se den verden
de lige er kommet ud i.

Fra : Lars Ehlers

Dato : 09-08-05 06:38

On Mon, 8 Aug 2005 17:55:58 +0200, "Jens Peder Johansen"
<ingenspam@tak.com> wrote:

> [...]
>med vores barn...bl.a. fordi han kun er nogle måneder gammel. Vi skal
>alligevel flytte til USA næste år så der får min svigerfamilie rig mulighed

Der er intet i vejen for, at hun kan rejse med den lille, selvom han
kun er nogle få måneder gammel. Da vi fik vores søn for et halvt år
siden, var det min kones brændende ønske at rejse til østkysten for at
besøge familien, så de alle kunne se ham. Desværre tillod mit arbejde
ikke, at jeg kunne rejse med, så jeg sendte hende afsted alene. Han
var omkring 3 måneder gammel og kan klarede de 5-6 timers flyvetur
uden problemer.

Vi var i Danmark for at holde barnedåb en månedstid senere, og han
rejste fint også denne gang. Vi havde ham med fra San Francisco til
New York, videre til Paris og så til Milano i nogle dage. Derefter til
Danmark for at holde barnedåb og så hjem igen via New York. Alle
steder blev der gjort meget ud af ham, kabinepersonalet på div. fly
var utroligt hjælpsomme og søde.

> [...]
>insisterer på at komme afsted. Jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal stille op?

Jeg synes du er lidt egoistisk. Hvis din kone rejser til USA, så er
der jo mange fra hendes familie, der får mulighed for at se ham,
sikkert flere end, der har mulighed for at rejse til Danmark. Der er
nu ikke noget som at komme hjem som stolt forælder og vise ungen frem.

Jeg er til gengæld enig i, at I skal have lidt tid til jer selv som ny
familie. Vi frabad os besøg de første 3 måneder, men derefter har der
været både venner og familie på besøg.

--
Lars Ehlers, San Francisco
http://www.ehlers.us/mustang

Fra : Morten Nørgaard

Dato : 11-08-05 06:26

"Jens Peder Johansen" <ingenspam@tak.com> skrev i en meddelelse
> Hej

Hej Jens,

det lader til at der er en flertalsbestemmelse for at i skal til USA
. Blot så du ikke går med helt dårlig samvittighed eller lign. nu, skal
jeg indskyde at jeg pga. overbeskyttertrang sagtens selv kunne (dengang)
finde på at skrive et lignende indlæg som dit . Så du er ikke den eneste

/Morten

Fra : Cat

Dato : 11-08-05 17:03

Morten Nørgaard skrev:
> [...]
> jeg indskyde at jeg pga. overbeskyttertrang sagtens selv kunne (dengang)
> finde på at skrive et lignende indlæg som dit . Så du er ikke den eneste

Det hører nemlig med til at være forældre.

Jeg sendte for 10 dage siden min 12-årige datter *alene* til England til
nogle mennesker, ingen af os kendte.

Jeg følte mig som en nybagt mor. (hun har det godt)

Tine

Fra : loida petersen

Dato : 11-08-05 22:13

Hej,

Jeg kommer fra Filippinerne og har to børn. Da den ældste var født, der var
ingen diskussion om vi skal rejse og besøge min familie lige så snart vi
kan. Det gjorde vi da hun var 5 måneder. Det var 14 timer i flyet og det gik
fint. Hun sov bare og vågnede når hun skulle amme. Den eneste problem var
hvor varmt det er på Filipinerne!

Nu fik vi vores anden datter, hun er fra 9-4-05.I starten havde jeg ingen
planer at rejse her i år, men jeg savner min familie og vil gerne vise mine
døtre til dem. For mig det er ikke KUN at vise min baby men mere at se min
familie. At få børn har været en hård (men dejlig!) oplevelse og jeg føler
mig stadigvæk træt,sårbar og svag. Den tanke om at et par mdr. ser jeg min
familie igen gør mig stærkere. Der er noget andet at tænke på end alle de
mærkelige tanker i mit hoved( blame it on the hormones!)

Du skal ikke bekymre dig for den lille. Han bliver knap 5 mdr. til Nov., han
skal nok klare det.

Hilsen,

Loida

better do it than have an unfriendly wife!