Blender kursus
Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 08-08-05 13:30

Hej,

Vi afholder CMAS gasblender kursus i Københavns Sportsdykkerklub d. 29. og
31. August. Kurset koster 1200 kr. og instruktøren er Jan Rasmussen
assisteret af undertegnede. Kurset koster 1200 kr.

På kurset gennemgår vi O2 rensning af flasker og flaskeventiler, mix af
nitrox og trimix.

Hvis man har lyst til at deltage kan man kontakte mig på e-mail: Jluttichau
(at) gmail.com

mvh
Jonas

Fra : Allan Norsk

Dato : 08-08-05 14:15

"Jonas Lüttichau" <jluttichau@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> 31. August. Kurset koster 1200 kr. og instruktøren er Jan Rasmussen
> assisteret af undertegnede. Kurset koster 1200 kr.

Hej Jonas

Hvad koster det så at få dig ud og afholde et tilsvarende kursus bagefter?

Jeg kunne godt tænke mig at der blev lidt mere konkurrence mellem de
instruktører der udbyder tekniske kurser inden for DSF. De nuværende priser
viser efter min mening at der er for få instruktører = de holder for mange
kurser og det er nu mere indtægten end lysten der driver værket. Det er også
fair nok - det er jo frit for enhver at sætte pris på beslaglæggelsen af ens
fritid. Men ikke desto mindre et tegn på at vi godt kunne bruge nogle flere
mixer-blender og adv. nitrox instruktører.

Desværre vil DSF ikke acceptere en CMAS** instruktør bevis +
Adv.Nitrox/Mixer-blender fra eksempelvis IANTD som adgang til at blive CMAS
Nitrox eller mixer/blender instruktør. Jeg gætter på at dette vil ellers
gøre det mere tilgængeligt for en del CMAS instruktører.

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 08-08-05 16:05

"Allan Norsk" <allan_norskSLETDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvad koster det så at få dig ud og afholde et tilsvarende kursus bagefter?

Jaaah.. det er jo så spørgsmålet. Problemet for mig er sådan set at jeg
personligt ikke har noget grej til hverken nitrox kurset eller blender
kurset. Jeg bruger udelukkende klubbens udstyr, vi har så til gengæld også
investeret i alt lige fra ultralydsbad til stort dekanteringsanlæg. Jeg
ville som sådan gerne komme ud og køre sådan et kursus uden at skulle tjene
noget på det, men jeg skal jo så leje/låne klubbens udstyr og da det ikke
som sådan kommer klubbens medlemmer til gode vil de nok gerne have en
skilling for det.

> [...]
flere
> mixer-blender og adv. nitrox instruktører.

Ja problemet er også at det kræver en del udstyr og dette udstyr koster
kassen at købe, så hvis ikke ens klub er så medgørlig som min egen så skal
man selv investere og de penge vil man nok gerne have hjem igen.

> [...]
> Nitrox eller mixer/blender instruktør. Jeg gætter på at dette vil ellers
> gøre det mere tilgængeligt for en del CMAS instruktører.

Jah det er jo svært at spekulere om. Vi har, i kraft af at jeg er
basic-instruktør, gjort det muligt for medlemmer af klubben at tage et basic
kursus for 500 kr. Jeg forestiller mig at vi laver nogenlunde det samme med
blender kurset. Men det kan kun lade sig gøre fordi jeg overhovedet ikke har
nogle udgifter til kursus eller materialer og når klubben så har betalt alt
dette for mig vil de gerne have noget tilbage på deres investering og det
udmønter sig så i super billige kurser til medlemmerne.

Motivationen for denne model er at fremme brugen af nitrox fordi det bare er
meget mere sikkert end luft. Vi kunne have valgt en model hvor jeg tager 800
kr. for et basic kursus og efterfølgende betaler jeg så klubben 300 kr. pr.
deltager for brug af materialer men det er jo altsammen noget bureaukratisk
tidsspild. Så nu har vi billige nitrox kurser og nitrox til 4 øre literen.

mvh
Jonas

Fra : Allan Norsk

Dato : 08-08-05 22:19

> [...]
> noget på det, men jeg skal jo så leje/låne klubbens udstyr og da det ikke
> som sådan kommer klubbens medlemmer til gode vil de nok gerne have en

Det lyder jo godt.

Vi kan selv stille med O2 fyldeslanger (den ene med O2 kaskade
dekanteringsanlæg), O2 censorer, diverse flasketumblere, ultralydsbade og
bluegold. Derudover råder vi over fine undervisningsfaciliteter med udsigt
over Øresund. Hvad, ud over litteratur, mangler du mere?

Mvh. Allan
Vedbæk sportsdykkerklub

Fra : Søren Reinke

Dato : 08-08-05 17:33

Allan Norsk wrote:

> [...]
> Nitrox eller mixer/blender instruktør. Jeg gætter på at dette vil ellers
> gøre det mere tilgængeligt for en del CMAS instruktører.

De er da godt nok konservative hvis de ikke accepterer uddannelser fra
andre organisationer :(

Fra : Allan Norsk

Dato : 08-08-05 22:50

>"Søren Reinke" <soren@REMOVE.reinke.dk> skrev i en meddelelse

>De er da godt nok konservative hvis de ikke accepterer uddannelser fra
>andre organisationer :(

Tja, det er hvad de skriver og hvad jeg fik at vide da jeg spurgte. Jeg
synes nok det er lige restriktivt nok. Jeg tror der er en hel del dykkere i
DK der har andre bogstavskombinationer på deres nitrox certifikater end
CMAS. For få år siden fandtes der jo kun alternativer til CMAS i DK.

Jeg har dog fundet følgende tilføjelse til den generelle CMAS/PADI agreement
på nettet, men kan ikke bekræfte oplysningerne på CMAS2000.org

Nitrox

Equivalences TDI/CMAS/IANTD

TDI CMAS IANTD
Nitrox Diver Nitrox Diver EANx Diver
Advanced Nitrox Diver EANx Advanced Diver
Nitrox Instructor Nitrox Instructor EANx Instructor

Kilde: http://www.soc.soton.ac.uk/OTHERS/SDSC/cmaspadi.html

Fra : Mark D

Dato : 09-08-05 09:31

Oplysninger vedr. ækvivalens mellem PADI/CMAS forefindes faktisk på
CMAS' hjemmeside. Man skal bare lede lidt efter dem. Se under:
Technical Committee/official documents/Equivalencies. Herfra kan man
få dem tilsendt via mail. Det har jeg netop gjort med success (næ se
der er noget på CMAS' hjemmeside der virker?!

Ang. gasblender instruktører så har forbundet en liste man kan
downloade med kontakt info til de enkelte instruktører. Så det burde
ikke være så svært at finde en gasblender eller Nitrox instruktør
derude. Undertegnede er f.eks både Nitrox og Gasblender instruktør.

Hvis man ser på priserne for kurser generelt så tror jeg måske man
skal til at vende sig til at der efterhånden er nogen der gerne vil
tjene lidt på kurserne eller få deres udgifter dækket som Jonas
også nævner. Det er ihvertfald den udvikling jeg læser rundt omkring
og også hører fra DSF. Men det emner er der sikkert mange meninger
om...

Mvh Mark
Aquarius
Aquarius-dyk.dk

Fra : HKN

Dato : 09-08-05 09:58

[...]

Ja, det er da i orden at kurser koster penge, og det er også i orden at
klubberne gerne vil have dækket udgifterne.

Men hvis vi ser på det med de gode gamle "klub" øjne, så synes jeg
alligevel
at det kunne se ud som om at klubben får mere end dækket sine udgifter.
F.eks 8 deltagere á kr. 1.200,- = 9.600,- i indtægter for et Nitrox
kursus -
det er vist mere end rigeligt! Jeg er klar over at der skal bruges en
aften
på teori, og at hver deltager også skal have 2 fyldninger, men indtægten
overskrider langt udgiften her. Nitrox/blender kurser i klubregi bør ikke
ikke være en indtægtskilde.

Derimod synes jeg at det er helt iorden i kommercielt regi - det er trods
alt deres levebrød, og de skal konkurrere med andre i markedet.

It has removed 112 spam emails to date.
Try www.SPAMfighter.com for free now!

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 10-08-05 11:04

"HKN" <mabehemaREMOVE@THIStdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> aften
> på teori, og at hver deltager også skal have 2 fyldninger, men indtægten

Du har ret i at der er 9600 kr. i omsætning for et nitrox kursus, men det er
jo langt fra indtægten. Du har nogle udgifter til hver enkelt elev i
forbindelse med kurset, det er ca. 500 kr. pr. elev. Så kommer der ting som
transport osv. oveni. Derudover har DSF fastsat nogle tariffer man må bruge
til at tjene den investering man har lavet ind igen. Hvilke investeringer du
har lavet kan jo variere, her er et eksempel på hvilke vi har lavet i
forbindelse med nitrox i klubben:

Kompressor = 60 000
Continous anlæg = 25 000
Gasbank = 10 000
analysator = 2500
Dekanterings slange = 4500
Ultralydsbad = 7000
Diverse = 5000

Der er helt sikkert nogle ting jeg har glemt.. men du kan godt se at du skal
køre en god sjat kurser før du får tjent alt det hjem. Så det er ikke fordi
man går hjem og er forgyldt når man har kørt disse kurser.

>Nitrox/blender kurser i klubregi bør ikke
> ikke være en indtægtskilde.

Hvorfor bør det ikke det? Det er da oplagt at dem der bruger også er dem der
betaler for det?

Så synes jeg forresten også at prisen pr. kursus er meget rimelig, nu ser
jeg selvfølglig en forskel i at modtage instruktion fra Jan Rasmussen og så
din gennemsnits instruktør i klubben. Jeg vil gerne betale for at få en god
instruktør, men det betyder samtidig at jeg ikke vil betale samme pris hos
en nyuddannet blender instruktør der knap har prøvet at skille en ventil ad
eller aldrig har brugt andet end continous til at blande med.
Jonas

Fra : Allan Norsk

Dato : 09-08-05 11:47

"Mark D" <markden@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>få dem tilsendt via mail. Det har jeg netop gjort med success (næ se
>der er noget på CMAS' hjemmeside der virker?!

Jo men den agrement dækker ikke Nitrox delen. Den har jeg kun kunnet finde
som en TDI/CMAS/IANTD agreement på franske og engelske hjemmesider. Jeg kan
ikke finde noget på organisationernes officielle hjemmesider.

Se evt.
http://alphaplongee.free.fr/document.htm
http://www.soc.soton.ac.uk/OTHERS/SDSC/cmaspadi.html

Den nederste angiver i øvrigt generalsekretæren for CMAS som kilde.

I CMAS standarden står der at man for at blive Mixer blender instruktør skal
være i besiddelse af et CMAS Basic Nitrox instruktør og et CMAS** instruktør
certifikat. Der står ikke noget om at andre ekvivalente uddannelser er
tilstrækkelige. Du kan ikke blive CMAS Basic instructør uden at være CMAS
Adv. Nitrox diver + CMAS** instruktør.

Hvis jeg, som er i besiddelse af et IANTD Adv. Nitrox + IANTD Mixer/blender
cert + CMAS** instruktør, gerne vil være CMAS Mixer/blender instruktør, skal
jeg altså:

1) tage et CMAS adv. Nitrox kursus
2) tage et CMAS Basic instruktør kursus
3) tage et CMAS gasblender instruktør kursus

> [...]
>ikke være så svært at finde en gasblender eller Nitrox instruktør
>derude. Undertegnede er f.eks både Nitrox og Gasblender instruktør.

Det er korrekt, men der figurerer kun 3 gasblenderinstruktører på listen og
priserne for kurserne er vist ens for de tre (skal lige nævne at jeg ikke
selv har undersøgt det - det er kun noget jeg har hørt).
Vi mangler derfor nogle flere gasblender instruktører, så det ikke længere
er sælgers marked. Jeg synes det er helt i orden at kursusholderen ud over
de direkte omkostninger får lidt lommepenge for ulejligheden, men 10.000 for
to aftener, hvor klubben stiller alt til rådighed tyder på at det er sælgers
marked.

Mvh. Allan

Fra : Henrik Manley

Dato : 09-08-05 12:34

> [...]
> de direkte omkostninger får lidt lommepenge for ulejligheden, men 10.000
> for to aftener, hvor klubben stiller alt til rådighed tyder på at det er

De priser disse kurser bliver udbudt til som ikke kommercielle til klubber
er det rene røveri, vi skulle i foråret have uddannet ca. 25 dykkere til
nitrox basic og blender så de kunne klare sig selv. Vi klagede jo lidt hist
og her uden held og endte med at skrive et læserbrev til DSFs blad. Det var
der "desværre" ikke plads til da det vist var lidt af en pind med lort på.

Vores læser brev var faktisk bare for at få en klar udmelding fra DSF om det
skulle køre kommercielt eller på frivillige basis som det altid har været.
Det vakte en masse røre i DSF men vi fik aldrig en officiel reaktion ud over
om vi ikke ville trække det tilbage.

--
Henrik Manley
http://bends.dk m@nley.dk

Fra : Flemming Jensen

Dato : 09-08-05 20:20

Hvad er der egentligt sket med det forslag der blev vedtaget på DSF's
repræsentantskabsmøde i 2001?

Det er jo længe siden, så jeg citerer det herunder:

--

Flemming

Fra : René Kofoed

Dato : 09-08-05 21:00

> [...]
> været. Det vakte en masse røre i DSF men vi fik aldrig en officiel
> reaktion ud over om vi ikke ville trække det tilbage.

Henrik du røre virkeligt ved noget.
På dette område er der virkelig noget lunket ved DSF. Jan Rasmussen som er
med i TU har fået betalt noget teknisk uddannelse af DSF "citat fra Jan
selv", ok han har også været med til at lave nye lærebøger, men han bruger
det også kommercielt, i hans eget dykker firma. Spørgsmålet er bare hvor
går
grænsen, når man får uddannelse betalt af DSF.
Nu kunne man jo ligge op til at udbrede Nitrox og blender uddannelsen på
samme måde som alm. dykkerinstruktør i DSF-regi, men det er jo ikke lige
frem det man gør. Man har derimod lavet en liste hvor man kan kontakte
instruktører, der kan man se at interdive er nævnt, altså henviser DSF til
et kommercielt firma, som vi i klubberne har være med til at betale for i
forbindelse med deres uddannelse.
Nu siger jeg ikke at man ikke kan betale for nogles uddannelse når de jo
nu
er med til at udvikle noget i DSF, men der ligger en etisk grænse for hvad
man kan gøre. Man har jo ikke ligefrem arbejdet for at lave et
forbundskursus for Nitrox instruktør.

René

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 10-08-05 11:28

Hej,

"René Kofoed" <r-kofoed@email.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> går
> grænsen, når man får uddannelse betalt af DSF.

Nu tror jeg vist du er ved at spekulere i noget som du overhovedet ikke har
noget begreb om. Jan har lavet et kæmpe stykke arbejde i forbindelse med
udviklingen af tekniske dykker kurser for DSF, så er det da klart at han
ikke skal betale for det ud af egen lomme. At han så efterfølgende har lavet
et firma som udbyder disse kurser er vel sagen uvedkommende, er han den
eneste der er instruktør? Nej! så hvad er problemet? Du kan bare finde en
anden, de priser Jan kører med er en vejlende pris fastsat af TU incl. moms
fordi det er en firma.

> Nu kunne man jo ligge op til at udbrede Nitrox og blender uddannelsen på
> samme måde som alm. dykkerinstruktør i DSF-regi, men det er jo ikke lige
> frem det man gør.

Sådan at man skal deltage på 2 forbundskurser á 5000 kr. stykket for at
blive basic instruktør? Hvoraf der iøvrigt kun bliver afholdt 2 om året. Det
ville nok have betydet at jeg ikke gad bruge min tid eller penge på det. Man
må sige at det format de har valgt har fremmet udbredelsen enormt!

> [...]
> et kommercielt firma, som vi i klubberne har være med til at betale for i

Klubberne har været med til at betale for udviklingen af tekniske
dykkerkurser gennem DSF, i den forbindelse har man vurderet at det nok var
en god idé at få uddannet nogle forbundsinstruktører der kunne uddanne
instruktører herhjemme. Foreslår du så at man havde bundet disse
instruktører til en kontrakt hvor der står at de ikke må starte firma og
udbyde kurserne, eller at man ikke vil uddanne disse mennesker fordi de
måske kunne finde på at starte firma. Eller handler det bare om at du er så
smålig at du ikke kan bruge 1200 kr. på et kursus fordi du er vant til at
det hele er gratis og det synes du det skal blive ved med at være?

> [...]
> nu
> er med til at udvikle noget i DSF, men der ligger en etisk grænse for hvad

Ja det er rigtigt der er en etisk grænse for hvad man kan gøre, men der er
også en grænse for hvor meget jeg som gratis instruktør gider at lave for
mine egne penge gratis, og hvor meget af min fritid jeg gider at bruge på at
lave gratis kurser for alle de nickle rockets der sidder rundt omkring.

> Man har jo ikke ligefrem arbejdet for at lave et
> forbundskursus for Nitrox instruktør.

Nej det håber jeg da godt nok heller ikke, så ville du da stoppe udbredelse
ganske hurtigt. Som det fungere nu skal jeg afholde ét nitrox kursus for at
blive nitrox instruktør, så mener du at jeg i stedet skulle bruge et par
weekender på at rejse til gjerrild ved Grenå og iøvrigt ende med at betale
penge for at blive instruktør? Vidste du iøvrigt at når du skal være
instruktør skal du kun betale for materialerne, overheads og hvad der nu
ellers er?.. så hvis havbasserne havde været smarte havde de uddannet deres
egne instruktører og efterfølgende fået dem til at uddanne alle disse
mennesker.

mvh
Jonas

Fra : Søren Arnvig

Dato : 10-08-05 15:56

"Jonas Lüttichau" <jluttichau@gmail.com> wrote in message

> de priser Jan kører med er en vejlende pris fastsat af TU incl. moms
> fordi det er en firma.

Hvornår er de blevet fastsat ?
Er der et sted hvor man kan se disse vejledende priser ?

Søren Arnvig

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 10-08-05 15:56

"Søren Arnvig" <sarnvig@FJERNget2net.dk> skrev i en meddelelse
> Hvornår er de blevet fastsat ?

Don't know.

> Er der et sted hvor man kan se disse vejledende priser ?

Blender instruktør manualen.

Fra : Søren Arnvig

Dato : 10-08-05 17:58

> "Søren Arnvig" <sarnvig@FJERNget2net.dk> skrev i en meddelelse
>
> Don't know.

> Blender instruktør manualen.

Så er det nok kun prisen for blender kurset der står der.

Det kunne være sjovt at se hvilke vejledende priser
der er fastsat for de andre certifikater. Så kunne man regne på,
om det kunne betale sig, at lave sin egen dykkerskole.

Søren Arnvig

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 10-08-05 21:27

> Så er det nok kun prisen for blender kurset der står der.

Korrekt

> Det kunne være sjovt at se hvilke vejledende priser
> der er fastsat for de andre certifikater. Så kunne man regne på,
> om det kunne betale sig, at lave sin egen dykkerskole.

Skriv til TU?

mvh
Jonas

Fra : Søren Arnvig

Dato : 10-08-05 21:54

> "Søren Arnvig" <sarnvig@FJERNget2net.dk> skrev i en meddelelse
>
> Korrekt

> Skriv til TU?

ROFLMAO

Søren Arnvig

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 10-08-05 22:33

> ROFLMAO

Jeg forstår ikke hvad det morsomme er?.. men jeg er da glad for at glæde
dig! :)

Fra : Adam Rubin

Dato : 11-08-05 15:20

"Henrik Manley" <m@nley.dk> wrote in message

> [...]
var
> der "desværre" ikke plads til da det vist var lidt af en pind med lort på.

Sportsdykkeren er da ellers ikke bange for artikler med latrinært indhold. I
seneste nummer, der lå i min postkasse i går, var der en to siders artikel
omkring problemer med at komme på toilettet på en dykkertur. Det er godt at
se at spaltepladsen prioriteres på det væsentlige!

Fantastisk...
Adam

Fra : Mark D

Dato : 10-08-05 10:02

Allan Norsk skrev:

> [...]
>
> 1) tage et CMAS adv. Nitrox kursus
> 2) tage et CMAS Basic instruktør kursus
> 3) tage et CMAS gasblender instruktør kursus

Ja det lyder selvfølgelig en del besværligt og op ad bakke. Men man
fristes måske til at stille det omvendte spørgsmål. Når du nu har
en massse udemærkede IANTD beviser. Kan du så med et CMAS instruktør
bevis bliver IANTD gasblender instruktør? Det er vel den samme
problematik vi står overfor blot med en anden organistation. Jeg tror
personligt vi fremover kommer til at se en spredning i hvilke
organisationer/certifikater man underviser i i klubber fremover. Jeg
kunne da sagtens forestille mig IANTD eller TDI få fodfæste i nogle
klubber. Men det må tiden vise. Der er jo i virkeligheden jo ikke den
store forskel

> [...]
> to aftener, hvor klubben stiller alt til rådighed tyder på at det er sælgers

Ja det er jo lidt kedeligt hvis listen ikke er blevet opdateret. Jeg er
ret sikker på at der indenfor det sidste halve år er blevet uddannet
en del andre gasblender instruktører. Så det burde være muligt at
støve en eller flere op der gerne vil udstede gasblender beviser.

Det er rigtigt at f.eks Jan/Interdive tager 1200 kr for et gasblender
kursus men så er der også betalt moms. Og så synes jeg ikke prisen
er spor urimelig.
Personligt kan jeg kun udtale mig om hvordan vi gør i min egen klub.
Her har vi fastsat prisen på et gasblender kursus til 900 kr. Vi har
omtrentligt 500 kr i udgifter på kurset per person (lærebog,
certifikat, tabelblad, nitrox mærkater samt diverser kemikalier mm).
Det efterlader 400 kr i overskud til klubben per deltager. Disse penge
bruger vi så på anskaffelse af fælles Nitrox og gasblender udstyr
så de almindelige luftdykkere ikke føler vi bruger deres kontingent
på eksklusivt Nitrox udstyr. Vi har pt dekanterigns slange, ekstra
filter og oxysensor. Og med tiden vil vi da gerne have et ordentligt
ultralydsbad (Branson 1512 er min favorit model), booster pumpe og
helium analysator. Så det gør ikke noget at Nitrox uddannelsen tjener
lidt penge. Den ordning synes vores medlemmer umiddelbart at være fint
tilfredse med. Men det er jo forskelligt hvordan man griber tingen an.
Så det kan da godt være at der er nogen derude, der skummer fløden.

> Mvh. Allan

Mvh Mark
aquarius-dyk.dk