/ Forside / Interesser / Fritid / Madlavning / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Madlavning
#NavnPoint
Nordsted1 13396
frieda 10657
smuller54 10429
vagnr 9687
pifo 9117
piaskov 8417
ans 7901
mcloud 7316
HelleBirg.. 6846
10  dova 6027
Kryderiere??
Fra : Paminu


Dato : 08-08-05 08:09

Jeg steger noget kylling på en pande, smider nogle grøntsager, flåede
tomater og lidt jævning i. Så plejer jeg at koge noget ris ved siden af som
jeg så spiser til.

Men det smager ikke af en skid. Jeg har forsøgt at bruge karry, salt, peber,
timian, tørrede tomater, bullion etc. Men af en eller anden grund så syntes
jeg det er svært at give det en spændende smag.

Er der nogen som har en ide til hvilke kryderier som er gode til denne type
ret? Det må meget gerne være minde om noget fra østen.



 
 
Eva (08-08-2005)
Kommentar
Fra : Eva


Dato : 08-08-05 10:35


> Jeg steger noget kylling på en pande, smider nogle grøntsager, flåede
> tomater og lidt jævning i. Så plejer jeg at koge noget ris ved siden af
som
> jeg så spiser til.
>
> Men det smager ikke af en skid. Jeg har forsøgt at bruge karry, salt,
peber,
> timian, tørrede tomater, bullion etc. Men af en eller anden grund så
syntes
> jeg det er svært at give det en spændende smag.
>
> Er der nogen som har en ide til hvilke kryderier som er gode til denne
type
> ret? Det må meget gerne være minde om noget fra østen.

Jeg bruger gerne sødpaprika, krydderurter og så et eller andet stærkt
krydderi, fx cayennepeber eller lidt chilipulver. For at give retten
"dybde", kommer jeg noget brun sukker i, der gør, at det stærke ikke virker
så stærkt, men det giver smagen en dybde, når man både har sødt og stærkt.

Mvh
Eva



IMB (08-08-2005)
Kommentar
Fra : IMB


Dato : 08-08-05 13:35

"Paminu" <asdad@asd.com> wrote in news:dd77g9$oiq$1@news.net.uni-c.dk:

> Jeg steger noget kylling på en pande, smider nogle grøntsager, flåede
> tomater og lidt jævning i. Så plejer jeg at koge noget ris ved siden
> af som jeg så spiser til.
>
> Men det smager ikke af en skid. Jeg har forsøgt at bruge karry, salt,
> peber, timian, tørrede tomater, bullion etc. Men af en eller anden
> grund så syntes jeg det er svært at give det en spændende smag.
>
> Er der nogen som har en ide til hvilke kryderier som er gode til
> denne type ret? Det må meget gerne være minde om noget fra østen.
>
>

Du kunne marinere kyllingekødet først. Ellers er karry (svitset) ingefær.
soya, chili, paprika, kanel (!), spidskkommen og diverse krydderiblandinger
(garam masalamv) alle gode til sådanne retter - men pas på ikke at blande
for meget sammen.

--
Inger Marie Brunsgaard
Please remove "nospam_" from my email adress if you reply to my message

Paminu (08-08-2005)
Kommentar
Fra : Paminu


Dato : 08-08-05 15:45

IMB wrote:

> "Paminu" <asdad@asd.com> wrote in news:dd77g9$oiq$1@news.net.uni-c.dk:
>
>> Jeg steger noget kylling på en pande, smider nogle grøntsager, flåede
>> tomater og lidt jævning i. Så plejer jeg at koge noget ris ved siden
>> af som jeg så spiser til.
>>
>> Men det smager ikke af en skid. Jeg har forsøgt at bruge karry, salt,
>> peber, timian, tørrede tomater, bullion etc. Men af en eller anden
>> grund så syntes jeg det er svært at give det en spændende smag.
>>
>> Er der nogen som har en ide til hvilke kryderier som er gode til
>> denne type ret? Det må meget gerne være minde om noget fra østen.
>>
>>
>
> Du kunne marinere kyllingekødet først. Ellers er karry (svitset) ingefær.
> soya, chili, paprika, kanel (!), spidskkommen og diverse
> krydderiblandinger (garam masalamv) alle gode til sådanne retter - men pas
> på ikke at blande for meget sammen.
>


Skal man lade være med at bruge flåede tomater. Syntes det er umuligt at
smage krydderier når man bruger dem.

Benedikte Brisson (08-08-2005)
Kommentar
Fra : Benedikte Brisson


Dato : 08-08-05 14:45


"Paminu" <jadajada@asd.com> skrev i en meddelelse
news:dd7k4k$rf8$1@news.net.uni-c.dk...
> IMB wrote:
>

> Skal man lade være med at bruge flåede tomater. Syntes det er umuligt at
> smage krydderier når man bruger dem.

Jeg bruger ikke flåede tomater til den slags. Men et par teskefuld Rajah
Hot
Curry og en lille dåse kokosmælk. Og så smider jeg lidt løg, gulerod,
frosne
bønner og hvad jeg nu har i også.
Hvis jeg ikke skal have kylle-i-pande-med-carry, kan jeg finde på at smide
en tsk af carryen eller en tsk af Rajahs tandoori i risen. Tandoorien gir
den mest spændende lyserøde farve *G*

Min mor lavede 'indiske bryllupsris' med safran i kogevandet og tilsatte

en håndfuld rosiner og en lille håndfuld peanuts før servering. Også mums!

Venlig hilsen Dikte


--
Jeg beskyttes af den gratis SPAMfighter til privatbrugere.
Den har indtil videre sparet mig for at få 504 spam-mails.
Betalende brugere får ikke denne besked i deres e-mails.
Hent gratis SPAMfighter her: www.spamfighter.dk



Ole Larsen (08-08-2005)
Kommentar
Fra : Ole Larsen


Dato : 08-08-05 15:32

IMB skrev:

.. Ellers er karry (svitset)

Hvorfor svitset ?


--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (05.aug.2005) design og nye billeder(G6) på:
http://home.tiscali.dk/muggler

IMB (08-08-2005)
Kommentar
Fra : IMB


Dato : 08-08-05 20:55

Ole Larsen <olenospam@nospam.dk> wrote in news:42f76ce2$0$18641$14726298
@news.sunsite.dk:

> IMB skrev:
>
> . Ellers er karry (svitset)
>
> Hvorfor svitset ?
>
>

Fordi det står i alle mine kogebøger og så gør jeg det for det meste også.
Jeg mener forklaringen er noget med at så kommer smagen rigtig frem eller
sådan noget.

--
Inger Marie Brunsgaard
Please remove "nospam_" from my email adress if you reply to my message

Christensen (08-08-2005)
Kommentar
Fra : Christensen


Dato : 08-08-05 21:06


"IMB" <im@nospam_brunsgaard.dk> wrote in message
news:Xns96ACDEE315D8Dimnospambrunsgaarddk@62.243.74.162...
> Ole Larsen <olenospam@nospam.dk> wrote in news:42f76ce2$0$18641$14726298
> @news.sunsite.dk:
>
>> IMB skrev:
>>
>> . Ellers er karry (svitset)
>>
>> Hvorfor svitset ?
>>
>>
>
> Fordi det står i alle mine kogebøger og så gør jeg det for det meste også.
> Jeg mener forklaringen er noget med at så kommer smagen rigtig frem eller
> sådan noget.
>

jaja - det skal voldbrunes for at blive rigtigt godt. Til Paminu - hvad med
mangochutney?

/f christensen



Ole Larsen (08-08-2005)
Kommentar
Fra : Ole Larsen


Dato : 08-08-05 21:14

Christensen skrev:
> "IMB" <im@nospam_brunsgaard.dk> wrote in message
> news:Xns96ACDEE315D8Dimnospambrunsgaarddk@62.243.74.162...
>
>>Ole Larsen <olenospam@nospam.dk> wrote in news:42f76ce2$0$18641$14726298
>>@news.sunsite.dk:
>>
>>
>>>IMB skrev:
>>>
>>>. Ellers er karry (svitset)
>>>
>>>Hvorfor svitset ?
>>>
>>>
>>
>>Fordi det står i alle mine kogebøger og så gør jeg det for det meste også.
>>Jeg mener forklaringen er noget med at så kommer smagen rigtig frem eller
>>sådan noget.
>>
>
>
> jaja - det skal voldbrunes for at blive rigtigt godt. Til Paminu - hvad med
> mangochutney?
>
> /f christensen
>
>
Ja, det med bruning ( brænde af som nogle siger ) undrer mig. Det ændrer
smag herved, men imho ikke ubetinget til det bedre. Synes det kommer
lidt an på hvad man vil opnå.
Men jeg ved godt, at det står i "alle" bøger - mon ikke det er en
reminiscens fra dengang da det ikke måtte smage og da man kogte
grøntsagerne helt ud

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (05.aug.2005) design og nye billeder(G6) på:
http://home.tiscali.dk/muggler

Christensen (08-08-2005)
Kommentar
Fra : Christensen


Dato : 08-08-05 21:25

>>
> Ja, det med bruning ( brænde af som nogle siger ) undrer mig. Det ændrer
> smag herved, men imho ikke ubetinget til det bedre. Synes det kommer lidt
> an på hvad man vil opnå.
> Men jeg ved godt, at det står i "alle" bøger - mon ikke det er en
> reminiscens fra dengang da det ikke måtte smage og da man kogte
> grøntsagerne helt ud
>

hmmmm...tjooo....men jeg synes ikke det kommer til at smage af karry hvis
man ikke bruner det. Har prøvet et par gange hvor sovsen bliver lidt for
flad, og det synes jeg ikke jeg kan kompensere for (så smagen bliver rigtig)
ved bare at hælde mere karry i - altså uden bruning.

Men det er da nok smag og behag - men hvis spørgeren ikke synes det smager
af noget, ville jeg helt klart starte med at brune karry'en og så droppe
tomaterne...og så ikke være forsigtig med peber og ISÆR salt....

/f christensen



Paminu (08-08-2005)
Kommentar
Fra : Paminu


Dato : 08-08-05 21:45

Christensen wrote:

>>>
>> Ja, det med bruning ( brænde af som nogle siger ) undrer mig. Det ændrer
>> smag herved, men imho ikke ubetinget til det bedre. Synes det kommer lidt
>> an på hvad man vil opnå.
>> Men jeg ved godt, at det står i "alle" bøger - mon ikke det er en
>> reminiscens fra dengang da det ikke måtte smage og da man kogte
>> grøntsagerne helt ud
>>
>
> hmmmm...tjooo....men jeg synes ikke det kommer til at smage af karry hvis
> man ikke bruner det. Har prøvet et par gange hvor sovsen bliver lidt for
> flad, og det synes jeg ikke jeg kan kompensere for (så smagen bliver
> rigtig) ved bare at hælde mere karry i - altså uden bruning.
>
> Men det er da nok smag og behag - men hvis spørgeren ikke synes det smager
> af noget, ville jeg helt klart starte med at brune karry'en og så droppe
> tomaterne...og så ikke være forsigtig med peber og ISÆR salt....
>
> /f christensen


lidt dumt spørgsmål...hvordan bruner man karry? Går udfra at jeg skal gøre
det som det første og dernæst smide kyllingen i?

Ralph (08-08-2005)
Kommentar
Fra : Ralph


Dato : 08-08-05 23:05

"Paminu" <jadajada@asd.com> skrev i en meddelelse
news:dd8g9k$1kd$1@news.net.uni-c.dk...
> lidt dumt spørgsmål...hvordan bruner man karry? Går udfra at jeg skal gøre
> det som det første og dernæst smide kyllingen i?

Dumme spørgsmål findes IKKE, du har ret, man varmer lidt olie eller smør og
bruner karryen inden de andre ingredienser kommes i, man kan dog godt
tilføje karry senere i retten, men så smager den anderledes (mildere)


--
venligst
Ralph



JytteJ (09-08-2005)
Kommentar
Fra : JytteJ


Dato : 09-08-05 02:54


"Paminu" <jadajada@asd.com> skrev i en meddelelse
news:dd8g9k$1kd$1@news.net.uni-c.dk...
> Christensen wrote:
>
>>>>
>>> Ja, det med bruning ( brænde af som nogle siger ) undrer mig. Det ændrer
>>> smag herved, men imho ikke ubetinget til det bedre. Synes det kommer
>>> lidt
>>> an på hvad man vil opnå.
>>> Men jeg ved godt, at det står i "alle" bøger - mon ikke det er en
>>> reminiscens fra dengang da det ikke måtte smage og da man kogte
>>> grøntsagerne helt ud
>>>
>>
>> hmmmm...tjooo....men jeg synes ikke det kommer til at smage af karry hvis
>> man ikke bruner det. Har prøvet et par gange hvor sovsen bliver lidt for
>> flad, og det synes jeg ikke jeg kan kompensere for (så smagen bliver
>> rigtig) ved bare at hælde mere karry i - altså uden bruning.
>>
>> Men det er da nok smag og behag - men hvis spørgeren ikke synes det
>> smager
>> af noget, ville jeg helt klart starte med at brune karry'en og så droppe
>> tomaterne...og så ikke være forsigtig med peber og ISÆR salt....
>>
>> /f christensen
>
>
> lidt dumt spørgsmål...hvordan bruner man karry? Går udfra at jeg skal gøre
> det som det første og dernæst smide kyllingen i?

Jo- man kalder det at brænde karryen af, og det er for at få den fulde smag
og aroma frem, kan evt. gøres sammen med lidt løg, hvis det ellers skal i
retten.

Ellers prøv spidskommen og koriander (det sidste fås både tørret og frisk,
men der er meget stor forskel på smagen, jeg synes det lugter meget eksotisk
og varmt og ihvertfald udenlandsk.

VH.
JytteJ



Ole Larsen (09-08-2005)
Kommentar
Fra : Ole Larsen


Dato : 09-08-05 07:14

JytteJ skrev:

> Jo- man kalder det at brænde karryen af, og det er for at få den fulde smag
> og aroma frem, kan evt. gøres sammen med lidt løg, hvis det ellers skal i
> retten.

Det er hvad bøgerne siger. Med nogle karryer synes jeg det forholder sig
omvendt (ødelægger smag og aroma at brænde af) Der er nogle karrytyper
hvor det anbefales først at tilsætte lige før servering. Måske husker
jeg forkert, men er nogle af ingredienserne ikke allerede under
fremstillingen blevet ristet ?


--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
Nyt (05.aug.2005) design og nye billeder(G6) på:
http://home.tiscali.dk/muggler

Paminu (08-08-2005)
Kommentar
Fra : Paminu


Dato : 08-08-05 21:45

Christensen wrote:

>
> "IMB" <im@nospam_brunsgaard.dk> wrote in message
> news:Xns96ACDEE315D8Dimnospambrunsgaarddk@62.243.74.162...
>> Ole Larsen <olenospam@nospam.dk> wrote in news:42f76ce2$0$18641$14726298
>> @news.sunsite.dk:
>>
>>> IMB skrev:
>>>
>>> . Ellers er karry (svitset)
>>>
>>> Hvorfor svitset ?
>>>
>>>
>>
>> Fordi det står i alle mine kogebøger og så gør jeg det for det meste
>> også. Jeg mener forklaringen er noget med at så kommer smagen rigtig frem
>> eller sådan noget.
>>
>
> jaja - det skal voldbrunes for at blive rigtigt godt. Til Paminu - hvad
> med mangochutney?
>
> /f christensen


mangochutney? Hvad er det, fås det på dåse eller er det en slags frugt?

as (08-08-2005)
Kommentar
Fra : as


Dato : 08-08-05 16:03


"Paminu" <asdad@asd.com> skrev i en meddelelse
news:dd77g9$oiq$1@news.net.uni-c.dk...
> Jeg steger noget kylling på en pande, smider nogle grøntsager, flåede
> tomater og lidt jævning i. Så plejer jeg at koge noget ris ved siden af
> som jeg så spiser til.
>
> Men det smager ikke af en skid. Jeg har forsøgt at bruge karry, salt,
> peber, timian, tørrede tomater, bullion etc. Men af en eller anden grund
> så syntes jeg det er svært at give det en spændende smag.
>
> Er der nogen som har en ide til hvilke kryderier som er gode til denne
> type ret? Det må meget gerne være minde om noget fra østen.

JA, prøv at droppe de flåede tomater og brug fantasien derfra
Prøv fx at stege kyllingestykkerne med løg, soya, lidt farin, rød og grøn
peber i strimler og så en halv dåse ananas, og evt lidt sherry, og evt
peanuts, og evt ..........



IMB (08-08-2005)
Kommentar
Fra : IMB


Dato : 08-08-05 20:58

"as" <nospam@spam.dk> wrote in news:tuKJe.534$Yo2.220@news.get2net.dk:

> JA, prøv at droppe de flåede tomater og brug fantasien derfra
> Prøv fx at stege kyllingestykkerne med løg, soya, lidt farin, rød og
> grøn peber i strimler og så en halv dåse ananas, og evt lidt sherry,
> og evt peanuts, og evt ..........
>
>
>

Nå ja - du nævner ananas og så kommer jeg til at tænke på at appelsin saft
- gerne direkte fra appelsiner - er faktisk en god basis for en sovs i
stedet for tomater, især hvis man vil have det lidt fremmedartet.
Appelsinsaft kan også bruges til marinaden og går fortrintligt sammen med
soya. Det får sådan en sur/sød ting over sig især hvis det kombineres med
lidt sukker.

--
Inger Marie Brunsgaard
Please remove "nospam_" from my email adress if you reply to my message

Brian S (09-08-2005)
Kommentar
Fra : Brian S


Dato : 09-08-05 04:35

Hvor doven og uvidende har man lov at være med en internetforbindelse
og dermed adgang til Google?


IMB (09-08-2005)
Kommentar
Fra : IMB


Dato : 09-08-05 06:26

"Brian S" <brian_skryder@yahoo.dk> wrote in news:1123558516.742494.123510
@z14g2000cwz.googlegroups.com:

> Hvor doven og uvidende har man lov at være med en internetforbindelse
> og dermed adgang til Google?
>

Hvor uforskammet skal man være for at må poste i denne ng?

Mangochutney købes på glas eller du kan lave den selv:
http://www.webopskrifter.dk/madopskrifter/2114/


Det minder nok mest om stærk syltetøj.

--
Inger Marie Brunsgaard
Please remove "nospam_" from my email adress if you reply to my message

Linda Hedegaard Jens~ (09-08-2005)
Kommentar
Fra : Linda Hedegaard Jens~


Dato : 09-08-05 13:32

> Jeg steger noget kylling på en pande, smider nogle grøntsager, flåede
> tomater og lidt jævning i. Så plejer jeg at koge noget ris ved siden af
> som jeg så spiser til.
>
> Men det smager ikke af en skid. Jeg har forsøgt at bruge karry, salt,
> peber, timian, tørrede tomater, bullion etc. Men af en eller anden grund
> så syntes jeg det er svært at give det en spændende smag.
>
> Er der nogen som har en ide til hvilke kryderier som er gode til denne
> type ret? Det må meget gerne være minde om noget fra østen.
>

Jeg har min "egen" opskrift på en kyllingeret. Jeg tager nogle
kyllingestrimler som jeg lynsteger på panden i noget olie. Herefter
tilsætter jeg soya efter smag, salt og peber. Når det er brunet taget jeg
det af panden og lynsteger nogle grønsager (hvad man nu kan lide) i tynde
strimler. Også godt med soya. Når grønsagerne er blevet møre men stadig med
bid hælder jeg kylligekødet tilbage på panden, tilsætter 1/4
madlavningsfløde og varmer op til kogepunktet. Det smager himmelsk med ris
eller frisk pasta.

Linda



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408934
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste