Om at frigøre sig fra (forældre)autoritet
Fra : Bo Warming

Dato : 07-08-05 17:07

_ At handle uden styring fra sine forældre er en svær manddomsprøve_

Forældres job er at gøre børn til gode borgere, og borgerdyr adlyder
janteloven, så Freud&Co har ret i at der kan ligge stor sundhed i at frigøre
sig fra den tidlige barndoms samvittigheds-programmering og andre skjulte
tankespor.
Forældre siger de ønsker selvhjulpne og selvstændige børn, men er ikke altid
lige glade for at teenagere og ældre børn "flyver fra reden". De vil gerne
realisere sig selv via afkommet, fortsat, og have en finger med i spillet
vedr bolig og kæreste mm.

"Min største præstation har været, at jeg kunne befri mig fra min mors, min
svigermors og mine tanters for¬-mynderskab.
Rosalyn Carter

" We have to hate our immediate predecessors to get free of
their authority. D. H. Lawrence

" The ideal is youth, handsome, empty youth.
Henry Miller

De, der altid lader børn gøre, hvad de vil,
har fuldstændig misforstået frihedsbegrebet. Det er simpelthen fejt at sige
til sine børn: I kan gøre, hvad I vil. Astrid Lindgren

Man må bære over med sine forældre - de har en generations
mindre erfaring at bygge på, end man selv har. Nis Petersen
1897-1943

Man må overvinde ungdommen i sig, hvis man vil blive barn på ny
Nietzsche

Mødet mellem forberedelse og mulighed skaber det resultat, vi
kalder held W. Somerset Maugham

No man has ever lived that had enough, / Of children's gratitude
or woman's love. William Butler Yeats

Parents can only give good advice or put them on the right
paths, but the final forming of a person's character lies in their own
hands. Anne Frank

Forældrene lever videre. - De uopløste dissonanser i forholdet mellem
forældrenes karakter og indstilling klinger videre i barnets væsen og udgør
dets indre lidelseshistorie.Nietzsche

Det er svært at slås med en fjende, der har forposter i ens eget hovede.
Sally Kempton

Så snart vi er frie, søger vi altid igen nye autoriteter, for frihed er det
vanskeligste overhovedet. Esther Vilar

"Penge er især gode at have, hvis man ofte vil have besøg af sine børn"
Oscar Wilde