Ankelbly
Fra : Michael Kristensen

Dato : 07-08-05 10:45

Skal ud og købe noget ankelbly, og så er der 2 spørgsmål:

1. Hvilken vægt? 0.5, 0.75 eller 1 kg per ankel?

2. Hvilken model?

Har set lidt på dem Andre ude i Søsport sælger.
http://www.sosport.dk/nye_billeder/bly_ankel.jpg

Men har på nettet fundet nogle Scubapro ankelbly poser til blyhagl.
http://sportsbutikken.dk/catalog/product_info.php?cPath=28_84&products_id=200

vh
Michael Kristensen

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 07-08-05 12:00

Michael Kristensen wrote:
> [...]
> http://www.sosport.dk/nye_billeder/bly_ankel.jpg
>
> Men har på nettet fundet nogle Scubapro ankelbly poser til blyhagl.

1: Jeg har 900g per ankel og det er for meget (nu). Dykker trilaminat
der passer rimelig godt i benene (ikke voldsomt meget luft) Jeg skal
have hevet lidt bly ud af dem så jeg kommer ned på omkring 6-700g.

2: Jeg vil klart vælge dem Søsport sælger. De sidder perfekt på anklen
og er lidt elastiske så de bliver siddende selv på dybden. Har set
ankelbly noget lig de scubapro du linker til, de havde ikke indbygget
elastik så da dragten blev komprimeret på dybden hang de nærmest under
hælen på dragten.

Men prøv at spørge nogle af dem du dykker med, om ikke du kan låne dig
til et sæt for at se om det er passende med vægten. Jo mere erfaring du
har med din tørdragt jo mindre bly behøver du også at have på anklerne.

Thomas

Fra : Henrik Manley

Dato : 07-08-05 12:50

> Skal ud og købe noget ankelbly, og så er der 2 spørgsmål:
>
> 1. Hvilken vægt? 0.5, 0.75 eller 1 kg per ankel?
>
> 2. Hvilken model?

Du mangler spørgsmål nr. 0, "Har jeg brug for ankel bly?" Hvis du synes du
har for meget opdrift/luft i dine ben skal du hellere tage noget bly af dit
bælte i stedet for for at komme noget mere om dine ankler.

--
Henrik Manley
email m@nley.dk http://bends.dk

Fra : Poul Olesen

Dato : 10-08-05 13:49

Henrik Manley wrote:

> Du mangler spørgsmål nr. 0, "Har jeg brug for ankel bly?" Hvis du synes du
> har for meget opdrift/luft i dine ben skal du hellere tage noget bly af dit
> bælte i stedet for for at komme noget mere om dine ankler.

Eller også skal der blot lidt ankelbly til at få et bedre trim.

Med neopren støvler (for at holde varmen), vingevest med stålbagblade og
2x10 stålflasker (som selvfølgelig sidder højt nok så man kan lave
shutdown) så er det ikke nødvendigvis manglende teknik eller for meget
luft i benene der er problemet. Jeg følte selv at mit trim blev totalt
ødelagt efter skift til ovenstående efter at have dykket i 15 år i
skaltørdragter, BCD og enkeltflaske. Mit trim blev heller ikke bedre med
en stageflaske hvor ventil og førstetrin også vejer lidt og sidder højt
på kroppen. Jeg dykkede tidligere med gummifinner, men de var for små
til neoprenstøvlerne på min nuværende dragt.

Jeg bruger 1 kg per ankel og kan igen nyde dykningen

Jeg er helt enig i at de fleste ikke behøver ankelbly, man det afhænger
altså også af udstyret og hvorfor købe tunge gummifinner hvis man er
klad for de finner man har

Poul Olesen

Fra : Ukendt

Dato : 10-08-05 15:54

"Poul Olesen" <aquarius-abuse@cbs.dk> wrote in message
Henrik Manley wrote:

> [...]

på kroppen. Jeg dykkede tidligere med gummifinner, men de var for små
til neoprenstøvlerne på min nuværende dragt.

hej Poul,
problemet er dine 2x10, hvis det var 2x12 var problemet sikkert væk da de er
længere og der med flytter lidt vagt ned mod enden, man kan også få en
"ende" vægt (BUTTWEIGHT) feks fra Agir (
http://www.aquashoppen.dk/acatalog/Accessories.html ), som fikser problemet
med for korte dobelt sæt, efter min mening er det en bedre løsning da man
ikke kan glemme eller tabe denne vægt som man kan med ankel bly.

ud over det vil jeg sige at jeg har set mange deltagere på et fondamentals
kursus påstå det samme som dig, og som efter kurset ikke har haft nogle
problemer med trimet.

ang gummi finner der er for små så skal du bare have turttel fin, de er
store nok. http://www.aquashoppen.dk/acatalog/copy_of_Gummi_finner.html

mvh Morten

Fra : Ukendt

Dato : 07-08-05 13:22

hvis du vil have ankel bly så er det klart, dem fra søsport der er de
bedste, men du har ikke behov for dem.

ankel bly er en ny opfindelse, tørdragten er meget gammel, i mange mange år
har folk dykket i tørdragt uden at have problemer med opdrift i benene, og
så er der lige nogle smarte folk der har opfundet ankel bly og ny tror folk
at man ikke kan dykke i tørdragt uden ankel bly. i virkligheden er det
mangel på teknik der gør at folk har brug for ankel bly.

det halve at det udstyr folk går og køber kunne undværes ved at forbedre sin
teknik.

mvh Morten

Fra : f_chinmart@yahoo.dk

Dato : 08-08-05 19:27

Morten har fuldstændig ret !
øvelse gør mester.
Hvis du absolut vil have lidt vægt ned til benene så køb et sæt
gummifinner de kan købes i de fleste dykkerforretninger.
prøv at tage ud og øve dig med din makker, det er sjovere billigere
og lærerigt og du vil finde ud af at ankelbly er salgsfis....

Felix

Fra : Søren Reinke

Dato : 08-08-05 19:58

f_chinmart@yahoo.dk wrote:
> [...]
> prøv at tage ud og øve dig med din makker, det er sjovere billigere
> og lærerigt og du vil finde ud af at ankelbly er salgsfis....

Ja jeg har prøve scubapro's gummi finder, dem så mange bruger, jeg må
indrømme jeg har aldrig prøvet finner der var så ubehagelige at dykke med.

Jeg vil til enhver tid foretrække min Dacor Panther, men hængsel, meget
mere behagelige og langt mindre belastende for benene.

--
Søren Reinke
Chief Technology Officer

Fra : Ukendt

Dato : 08-08-05 22:02

"Søren Reinke" <soren@REMOVE.reinke.dk> wrote in message

> [...]
> Jeg vil til enhver tid foretrække min Dacor Panther, men hængsel, meget
> mere behagelige og langt mindre belastende for benene.

som med alt andet er det øvels, træning og teknik
det er jo klart at hvis dine ben og svømme teknik er vant til et par Dacor
Panther og du så skifter til nogle så andeledes finder som scubapro's gummi
finder så skal man jo lige vende sig til dem de kraver nok lidt flere
krafter i benene, men det kommer hurtig, i øvrit kan du lave en masse ting
med en god gummi finde, som næsten er umulig med alle de ny modense pop
finner med diverse fis og klik spænder.

alle de moderne finder der raklamere med at man næsten ikke mærker dem, har
måske ret men det er fordi man ikke kommer nogle vejende,
den eneste måde man kan komme frem i vand på er ved at skubbe vand bagud, og
ju blødere finne og jo flere knæk osv jo mindre vand flyttes bagud, og
derfor er de også mere bahagelige, hvis man har svæge ben, men i stedet
skulle man måske kikke på teknikken, den måde alle lære at dykker på er ikke
ret efektiv, det er at fakt at den måde de fleste svømmer på med strakte
ben, skubber lige så meget vand op og ned end bagud altså en masse kraft går
tabt, der er der så et hav af firmaer der prøver at finde på forskælige
"pop" måd at få mere vand bagud end op og ned. Men i virkligheden kunne folk
bare lære at bruge frock kick, her bliver ALT vandet skubbert bagud hvis man
laver dem rigtig, og i stedet for at bruge musklerne i hoften er det de
store lår suskler der arbejder, så det er en mere efektiv bevagelse og det
er en bevægelse hvor vi kan lægge flere krafter i.

mvh Morten

Fra : Søren Reinke

Dato : 09-08-05 06:56

> som med alt andet er det øvels, træning og teknik

Selvfølgelig er det korrekt, men der er også den faktor der hedder smag
og behag.

> [...]
> finder så skal man jo lige vende sig til dem de kraver nok lidt flere
> krafter i benene, men det kommer hurtig, i øvrit kan du lave en masse ting

Jeg kommer fint hurtigt frem hvis jeg har brug for det, med dem jeg har nu.

> med en god gummi finde, som næsten er umulig med alle de ny modense pop
> finner med diverse fis og klik spænder.

Tja det er igen din holdning, jeg kan meget hurtigt komme ind og ud af
mine finner.

Måske er de ikke DIR, DIT, eller DAT godkendt, men det er yderst
behagelige at dykke med.

> [...]
> ju blødere finne og jo flere knæk osv jo mindre vand flyttes bagud, og

Som sagt tidligere jeg har rigeligt med fart på, med mine dacor finer.
Personligt har jeg nu heller ikke ligefrem travlt når jeg dykker, jeg
foretrækker at se det jeg dykker forbi.

> derfor er de også mere bahagelige, hvis man har svæge ben, men i stedet

Svage ben har jeg bestemt ikke, jeg svømmer 2-4 KM per uge + løber,

> [...]
> "pop" måd at få mere vand bagud end op og ned. Men i virkligheden kunne folk

'pop' måde, ja det er nu engang den mest logiske måde for folk at bevæge
benene på.

> bare lære at bruge frock kick, her bliver ALT vandet skubbert bagud hvis man

Det er korrekt, men elever har rigeligt med andre ting at lære så at
tvinge dem til at bruge frock kick også tilfører bare endnu en stress
faktor som reelt ikke betyder det mindste for langt de fleste der skal
lære at dykke.

Tunge stive gummi finner er sikkert fint til nogle dykkere, men vi er
også rigtigt mange (jeg vil tro langt flere) som bestemt hellere vil
havde dem du så gerne vil nedgøre, nemlig helt almindelige finner.

Fra : f_chinmart@yahoo.dk

Dato : 09-08-05 08:13

Jeg har selv for 1 års tid siden skiftet min Mares volo finner ud med
et par gummi finner og de første par gange havde jeg da "hjemve" og
tænkte ord der ikke tåler dagens lys ...

Men efter et par timer i vandet har det været ren fornøjelse og jeg
benytter mig også af frog kick !

med frog kick kommer jeg ikke f...... hurtigt frem !
men jeg har et trim det er vildt fedt, og som så meget andet, er al
begyndelse svær !

DIR - - - DIT...DAT !
Du får det til at lyde som et skældsord
jeg har som landet ligger i dag, valgt at være "Semi-DIR" og det vil
for mig sige at jeg har hugget med arme og ben hvad jeg syntes er
rigtig for mig, jeg er omgivet af en del DIR dykkere og når jeg ser
noget som er smart, så holder jeg mig ikke tilbage for at hugge, det
er jeg sikker på jeg ikke er den eneste der gør, ellers er man sgu
for ensporet.

/Felix

Fra : Søren Reinke

Dato : 09-08-05 18:22

f_chinmart@yahoo.dk wrote:
> Jeg har selv for 1 års tid siden skiftet min Mares volo finner ud med
> et par gummi finner og de første par gange havde jeg da "hjemve" og
> tænkte ord der ikke tåler dagens lys ...

hehe :)

> [...]
>
> med frog kick kommer jeg ikke f...... hurtigt frem !
> men jeg har et trim det er vildt fedt, og som så meget andet, er al

Det er det uden tvivl, og jeg skal da ikke udelukke jeg kunne vende mig
til dem med tiden, jeg ser bare ingen grund til at skifte. Ihvertefalde
ikke så længe mine dacor stadigvæk fungere fint.

> DIR - - - DIT...DAT !
> Du får det til at lyde som et skældsord

Okay det var ikke meningen, kunne bare ikke lige komme på andre
organisationer der kræver lige den type finner.

> [...]
> noget som er smart, så holder jeg mig ikke tilbage for at hugge, det
> er jeg sikker på jeg ikke er den eneste der gør, ellers er man sgu

DIR er uden tvivl godt for dem som følger det. Men jeg er altid bekymret
når man skal rette sig så meget ind efter en standard. Dermed ikke sagt
at der er noget galt i det. Men min alm. erfaring siger mig den slags
ensretning ikke er gode for alle.

I PDF'en man kan hente her:
http://www.xray-mag.com/pdfs/xray06/X-Ray6_part3.pdf

Som er en af delene fra det nyeste nummer af XRAY mag, er der en
udemærket artikel skrevet af Leigh Cunningham, som bestemt ikke er en
uerfaren tech dykker. Han skriver blandt andet der ikke findes en
løsning som passer til alt og alle. Dette meget gode tips gælder jo også
software udvikling, husbygning, frikadelle opskrift osv

Som sagt det er ikke en kritik af DIR, kunne sagtens selv finde på at
tage de dele af det.

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 10-08-05 22:05

Søren Reinke skrev i Message-ID:
<42f8e652$0$78287$157c6196@dreader1.cybercity.dk>:
> Han skriver blandt andet der ikke findes en løsning som passer til alt
> og alle. Dette meget gode tips gælder jo også software udvikling,
> husbygning, frikadelle opskrift osv

Jeg synes ikke han lyder specielt velovervejet i sin gennemgang af
tabelløsninger. Konklusionen er grundlæggende: dyk med en computer og
slå hjernen fra.

--
Peter Fjelsten (DIR-DK, EKPP) Om DIR <http://www.dir-dk.org/>
MSN "fjelsten@yahoo.com" Huledykning <http://www.ekpp.org/>

Fra : Søren Reinke

Dato : 11-08-05 06:54

Peter Fjelsten wrote:
> Søren Reinke skrev i Message-ID:

> Jeg synes ikke han lyder specielt velovervejet i sin gennemgang af
> tabelløsninger. Konklusionen er grundlæggende: dyk med en computer og
> slå hjernen fra.

'Slå hjernen fra' Det er helt din egen fortolkning af det han skriver.

Han skriver også 'dives must be executed with the same high degree of
accuracy and maturity as they have always been' Og at men ikke skal
begynde at ændre sin profil i takt med dykket som en computer kunne
foranledige.
Det alene er jo netop at man ikke skal slå hjernen fra.

Og husk, selvom du bruger de 'gammeldags' papir tabeller osv, så er der
ingen garanti for at du ikke for dekompressionssyge og lignende.

Selvfølgelig kan der være fejl i computerens software, men det kan der
også sagtens være i GAP, Z-Plan, og alle de andre deko software tools på
markedet, samt i de tabeller man anvender, specielt hvis man går helt
til grænserne.

Igen som, jeg også skrev på baggrund af hans artikel 'der ikke findes en
løsning som passer til alt og alle'

Det gælder også her.

En helt anden ting, du har så vidt jeg husker en del styr på DIR ikke ?
Hvis man gerne vil læse/lære noget om det pga udvide horisonten
hvad/hvor skal man så gøre det ?
Det er jo altid rart at udvide horisonten.

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 11-08-05 15:40

<42fae7f3$0$67255$157c6196@dreader2.cybercity.dk>:

> 'Slå hjernen fra' Det er helt din egen fortolkning af det han skriver.

Ja.

> [...]
> foranledige.
> Det alene er jo netop at man ikke skal slå hjernen fra.

Men alligevel skal man putte alle sine æg i en kurv (computeren) - og
gøre hvad den siger.

> Og husk, selvom du bruger de 'gammeldags' papir tabeller osv, så er
> der ingen garanti for at du ikke for dekompressionssyge og lignende.

No shit! Det er jeg ingenlunde i tvivl om. Jeg regner næsten at få
DCI på ét aller andet tidspunkt!

> [...]
> også sagtens være i GAP, Z-Plan, og alle de andre deko software tools på
> markedet, samt i de tabeller man anvender, specielt hvis man går helt

Jeg tror de vigtige i denne specifikke diskussion er at ingen kender
disse grænser. Ingen kender nødvendigvis deko - nogle gange viser
erfaringen noget andet end pixels på en skærm.

> [...]
> ? Hvis man gerne vil læse/lære noget om det pga udvide horisonten
> hvad/hvor skal man så gøre det ? Det er jo altid rart at udvide

Du kan jo begynder på lænkerne herunder. Ellers er GUEs The Fundamentals
of Better Diving et godt sted at begynde. Derudover er det massevis af
sider på nettet. Jeg vil anbefale du tilmelder dig listen herunder og
stiller spørgsmål der, hvis der er noget du er uklar med eller ikke helt
forstår.

Fra : Søren Reinke

Dato : 11-08-05 17:04

Hej Peter

> Men alligevel skal man putte alle sine æg i en kurv (computeren) - og
> gøre hvad den siger.

Præcis det samme som når man bruger en tabel

Måske er tabellerne testet mere, men der kan stadigvæk være fejl.

> No shit! Det er jeg ingenlunde i tvivl om. Jeg regner næsten at få
> DCI på ét aller andet tidspunkt!

Lad os håbe de overstås uden komplikationer.

> Jeg tror de vigtige i denne specifikke diskussion er at ingen kender
> disse grænser. Ingen kender nødvendigvis deko - nogle gange viser
> erfaringen noget andet end pixels på en skærm.

Helt enig, og erfaring viser mere end papir tabellerne.

> [...]
> sider på nettet. Jeg vil anbefale du tilmelder dig listen herunder og
> stiller spørgsmål der, hvis der er noget du er uklar med eller ikke helt

Jeg takker for disse links og vil studere dem nærmere når jeg har tid.

Fra : Peter Fjelsten

Dato : 11-08-05 20:31

<42fb76dd$0$78279$157c6196@dreader1.cybercity.dk>:

> Præcis det samme som når man bruger en tabel

Ikke helt. Når jeg dykker efter tabel - følger jeg den ikke slavisk.

Hele pointen er: computere skaber dykkere, der er i stand til at kigge
på et display og gøre hvad der bliver sagt.

Dykker man efter tabeller (på udvidet facon), vil man hele tiden have
mere styr på hvad der sker under vand: hvad har gennemsnitsdybden været
(vi bruger ofte gennemsnitsdybder ved dekoberegning)? Hvornår begyndte
bundtiden? Når man så skal lave sin deko kan man modificere/ekstrapolere
sin dekoplan ud fra tabellerne, erfaringen og dagens kampform. For at
man er i stand til dette, er man nødt til at sætte sig ind i
dekompression. Folk der bruger computer gør sjældent dette.

Groft sagt.

Fra : Søren Reinke

Dato : 11-08-05 20:32

> dekompression. Folk der bruger computer gør sjældent dette.

Den sidste sætning er meget vigtig synes jeg.

Ja nogle folk parkerer hjernen derhjemme, men det gælder mange
situationer, ikke kun dykning.

Selvfølgelig må man aldrig glemme sin erfaring, sin hjerne eller sin
sunde fornuft.

Og det gælder både det at bruge tabel, computer, eller bare lalle
forvirret rundt i vandet. (okay sidst nævnte har nok glemt hjernen
derhjemme)

Fra : Mette

Dato : 12-08-05 12:07

"Peter Fjelsten" <fjelsten@despammed.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> man er i stand til dette, er man nødt til at sætte sig ind i
> dekompression. Folk der bruger computer gør sjældent dette.

En anden meget vigtig faktor er også at computeren ikke benytter sig af
deepstop.
Lær at beregne dyknene med deepstop giver en meget mere rolig opstigning og
en bedre dekompresion.

Casper

Fra : Søren Reinke

Dato : 13-08-05 10:46

> En anden meget vigtig faktor er også at computeren ikke benytter sig af
> deepstop.

Det er ikke korrekt, Dacor har en computer der gør, Suunto D9 gør. og
sikker flere andre.

> Lær at beregne dyknene med deepstop giver en meget mere rolig opstigning og
> en bedre dekompresion.

Ja det er der nogle teoretiske modeller der mener.

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 13-08-05 11:33

"Søren Reinke" <soren@REMOVE.reinke.dk> skrev i en meddelelse

>Det er ikke korrekt, Dacor har en computer der gør, Suunto D9 gør. og
>sikker flere andre.

Det her er lige præcis problemet med at stole på at computeren tager sig af
din decompression og at du ikke behøver at bruge tid på det. Kan du fortælle
mig hvad et deepstop er og hvordan computeren "benytter" sig af deepstops?

>Ja det er der nogle teoretiske modeller der mener.

Men det er ikke baseret på teoretiske modeller, det er baseret på empiri fra
WKPP og fra perledykkere ved australien.

mvh
Jonas

Fra : Søren Reinke

Dato : 13-08-05 20:01

> [...]
> mig hvad et deepstop er og hvordan computeren "benytter" sig af deepstops?

Ja det kan jeg godt.

Nu kender jeg ikke den præcise software der anvendes, men man kan gå ud
fra deres algorime bruger de samme data som papir tabellerne anvender.

Fordellen er en computer kender den præcise tabel, det går din papir
udgave ikke.

> Men det er ikke baseret på teoretiske modeller, det er baseret på empiri fra
> WKPP og fra perledykkere ved australien.

De er stadigvæk teoretiske da man ikke kan med 100% sikkerhed kan
garantere at de er 100% korrekt for alle mennesker og alle dyk. Derfor
er det ikke en bevist videnskab og derfor en til dels teoretisk model.

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 15-08-05 11:18

deepstops?

>Ja det kan jeg godt.

ok?

>Nu kender jeg ikke den præcise software der anvendes, men man kan gå ud
>fra deres algorime bruger de samme data som papir tabellerne anvender.

Hvilke papir tabeller?

>Fordellen er en computer kender den præcise tabel, det går din papir
>udgave ikke.

Du mener at fordi den sampler hver 4. sekund så er den bedre til at holde
styr på din mætning end en papirtabel? Men som du selv siger er det jo bare
en model så selv om det er præcist efter modellen er det jo stadig langt fra
din krop. Så hvorfor har du brug for denne præcisering?

>De er stadigvæk teoretiske da man ikke kan med 100% sikkerhed kan
>garantere at de er 100% korrekt for alle mennesker og alle dyk.

De er teoretiske i den forstand at de er en generalisering af den empiri man
har opsamlet på mange hundrede dyk, er det det du mener? Hvor din RGBM
algoritme er en matematisk formel der skulle kunne gengive kroppens
funktioner. Denne formel er så baseret på forsøg med rotter og
militærdykkere på Los alamos, med noget inspiration fra WKPP som jeg forstår
det. Og så er det i øvrigt ikke meningen at de skal være korrekt for alle
menensker eller dyk.

>Derfor
>er det ikke en bevist videnskab og derfor en til dels teoretisk model.

Det er vist de færreste videnskaber man kan bevise, men det er en helt anden
filosofisk diskussion.

Min konklusion er at du ikke ved hvad deepstops er eller hvordan computeren
implementerer dem, og du ved heller ikke helt hvordan RGBM algoritmen i din
computer opfører sig fordi det er en suunto RGBM som stadig tager dig op til
de lave stop så hurtigt som muligt ligesom bühlman gør det? Her ligger så
forskellen mellem at tage sin computer og hoppe i vandet og håbe på at den
kan finde ud af hvilken deko du skal lave. Hvor man på den anden side af
hegnet gerne vil sætte sig ind i hvilke stop man skal lave og hvorfor.

mvh
Jonas

Fra : Søren Reinke

Dato : 15-08-05 17:28

> ok?

Kan du ?

Denne diskussion er ikke om mit eller dit kendskab til deepstop eller
lignende. jeg forlanger heller ikke du kan redegøre for de integraler
der ligger til baggrund for beregningerne af teoretisk mætningsniveau i
forskellige vævstyper i vores krop. Eller hvordan man bedst
implementerer sådanne ligninger i den type microprocessor man anvender i
den respektive dykker computer.

Men hvis du fortæller mig om det, så skal jeg nok fortælle hvad jeg ved
om deepstops :)

> Du mener at fordi den sampler hver 4. sekund så er den bedre til at holde

Ja, den er mere præcis.

> styr på din mætning end en papirtabel? Men som du selv siger er det jo bare
> en model så selv om det er præcist efter modellen er det jo stadig langt fra
> din krop. Så hvorfor har du brug for denne præcisering?

Tja hvorfor regner du ikke bare med dit dyk til 75 meter i 37 minutter,
ikke bare varede 30 min. Det er da sådanne et dejligt rundt tal.

> Og så er det i øvrigt ikke meningen at de skal være korrekt for alle
> menensker eller dyk.

Lige netop, så for dig er din model måske fin nok, for mig er computeren
fin nok.

> Det er vist de færreste videnskaber man kan bevise, men det er en helt anden
> filosofisk diskussion.

Ja.

> [...]
> kan finde ud af hvilken deko du skal lave. Hvor man på den anden side af
> hegnet gerne vil sætte sig ind i hvilke stop man skal lave og hvorfor.

Tja det er din konklussion, og den er du selvfølgelig i din gode ret til
at havde.

Hvis jeg så skal kommer med en konklusion på din viden, må jeg nok
indrømme jeg stoler en hel del mere på Leigh Cunningham's viden og tips
og tricks, end jeg gør på din viden. Der er sikkert nogle punkter i dine
udtalelser der er sande, men Leigh's erfaring er nok meget større end
din. Samt diverse dykkercomputerproducenters ingeniører og dykkere som
har implementeret algoritmerne.

Så når en meget kompetent dykker kommer med sådanne udtalelser som han
gjorde i Xray-Magazine så er der nok en hel del fornuft i det. Istedet
for bare at afvise det med det samme skulle man måske prøve at følge med
udviklingen, men det er selvfølgelig helt op til dig selv.

Husk man skal være åben for nye ideer, nye metoder, også selvom nogle af
dem er en erstatning af dem man har brugt i lang tid (jeg tænker ikke
specifik på deko dykning her).

p.s. Nu lyder det dog alligevel som om du har lidt styr på tingene, så
skulle du kende til steder på nettet hvor man har testet dykkercomputere
op imod din beregningsmetode. Så vil jeg meget gerne se dem. Dog skal de
være af nyere dato.

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 15-08-05 22:51

> [...]

>forskellige vævstyper i vores krop. Eller hvordan man bedst
>implementerer sådanne ligninger i den type microprocessor man anvender i

Det handler om du ved hvad din computer vil sende din krop igennem mens du
har valget mellem at gøre det eller ikke. Eller om du stoler blindt på at
den vil lave "deepstop" osv.

>Men hvis du fortæller mig om det, så skal jeg nok fortælle hvad jeg ved
>om deepstops :)

hmm...

>Ja, den er mere præcis.

>Tja hvorfor regner du ikke bare med dit dyk til 75 meter i 37 minutter,
>ikke bare varede 30 min. Det er da sådanne et dejligt rundt tal.

Ville du så stole mere på en computer der sampler hvert ½ sekund?

> [...]
>udtalelser der er sande, men Leigh's erfaring er nok meget større end
>din. Samt diverse dykkercomputerproducenters ingeniører og dykkere som

Tjah.. det er ikke ingeniøren eller Leigh der skal ligge og stole på at
algoritmen passer på netop din krop det er kun dig.. så jeg ville nok sætte
mig ind i hvad det egentligt er den laver før jeg hopper i vandet og stoler
på det.

> [...]
>for bare at afvise det med det samme skulle man måske prøve at følge med
>udviklingen, men det er selvfølgelig helt op til dig selv.

Tjoh.. jeg ved ikke hvad han har lavet der gør ham kompetent når det kommer
til dekompressions teori.. men hvis du siger det.

>Husk man skal være åben for nye ideer, nye metoder, også selvom nogle af
>dem er en erstatning af dem man har brugt i lang tid (jeg tænker ikke
>specifik på deko dykning her).

Ligeover.

> [...]
>skulle du kende til steder på nettet hvor man har testet dykkercomputere
>op imod din beregningsmetode. Så vil jeg meget gerne se dem. Dog skal de

Du kan købe ethvert dekoprogram og teste alt hvad du vil, GAP, V-Planner,
DecoPlanner.. GAP sammenligner endda buhlmann med RGBM så der sparer du
noget tid.
Tror du at en ny computer bringer noget nyere på banen?? Tror du at Suunto
har lavet noget revolutionerende reasearch indenfor dekompression og smidt
det i deres D9 computer?.. så vidt jeg har forstået har man bare taget en
bruce wienke RGBM i stedet for deres suunto RGBM.. og fordi den laver dybere
stop end en buhlman så siger man at den nu har deepstops. Jeg kan tage fejl,
det er sket før.

mvh
Jonas

Fra : Søren Reinke

Dato : 16-08-05 05:39

Hej Jonas

> Du kan købe ethvert dekoprogram og teste alt hvad du vil, GAP, V-Planner,
> DecoPlanner.. GAP sammenligner endda buhlmann med RGBM så der sparer du
> noget tid.

Okay nu forvirrer du mig.

Så du vil gerne ligge din tillid til et stykke PC software, men ikke til
et stykke embeddet software (software i din håndholdte dykkercomputer).

Vil det sige hvis du kunne få en alm. intel/amd baseret laptop der kunne
klare f.eks. 250 meters dybde,så ville du gerne følge den ?

> [...]
> stop end en buhlman så siger man at den nu har deepstops. Jeg kan tage fejl,

Netop de anvender de samme algoritmer som alle andre, måske tilpasset
lidt hist og her.

--
Best regards
C.T.O. Søren Reinke

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 16-08-05 09:17

>Så du vil gerne ligge din tillid til et stykke PC software, men ikke til
>et stykke embeddet software (software i din håndholdte dykkercomputer).

Nej, men hvis du vil teste profiler så behøver du ikke dykkercomputere du
kan bare bruge de deko programmer der findes. Og nej, fordi algoritmerne er
i et program er de stadig ikke rigtige.

>Vil det sige hvis du kunne få en alm. intel/amd baseret laptop der kunne
>klare f.eks. 250 meters dybde,så ville du gerne følge den ?

nej.

>Netop de anvender de samme algoritmer som alle andre, måske tilpasset
>lidt hist og her.

Hvorfor skal du så bruge en computer af nyere dato?

Jeg ved ikke hvorfor men når jeg svarer på dine indlæg vil den ikke indrykke
den tekst jeg svarer på??

mvh
Jonas

Fra : Søren Reinke

Dato : 16-08-05 16:55

Jonas Lüttichau wrote:
> [...]
> kan bare bruge de deko programmer der findes. Og nej, fordi algoritmerne er

Så misforstod vi hinanden, jeg vil gerne læse en test hvor det bliver
bevist/mod bevist at din metode er bedre/dårligere end de metoder
diverse dykkercomputere anvender.

Hvorfor er det lige du tror mere på din metode end den metode
dykkercomputerne anvender ?

> Hvorfor skal du så bruge en computer af nyere dato?

Af samme årsag som at du vel heller ikke anvender de allerførste
tabeller der blev lavet

> Jeg ved ikke hvorfor men når jeg svarer på dine indlæg vil den ikke indrykke
> den tekst jeg svarer på??

No idea.

--
Best regards
C.T.O. Søren Reinke

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 16-08-05 17:39

> [...]
>diverse dykkercomputere anvender.

>Hvorfor er det lige du tror mere på din metode end den metode

Tag et tech 1 kursus, spørg på DIR listerne eller læs artiklerne på
www.rgbmdiving.com

>Af samme årsag som at du vel heller ikke anvender de allerførste
>tabeller der blev lavet

Men det du ikke forstår er at suunto RGBM laver det samme deko som haldane
tabellerne? Op på 6 og 3 meter og lav alt din deko der.

mvh
Jonas

Fra : Ukendt

Dato : 16-08-05 18:54

"Jonas Lüttichau" <jluttichau@gmail.com> wrote in message

> Jeg ved ikke hvorfor men når jeg svarer på dine indlæg vil den ikke
> indrykke
> den tekst jeg svarer på??

sikkert fordi du bruger outlook expres og den er meget fejl behæftet, jeg
har på et tidspungt set et fix til den netop til det problem.

mvh Morten

Fra : Søren Arnvig

Dato : 15-08-05 18:15

> [...]
> sig af
> din decompression og at du ikke behøver at bruge tid på det.

I visse situationer kan det dog være en fordel med en computer,
som ikke lader sig forvirre. Man kan forstille sig en dykker, som
af en aller anden årsag ikke er istand til at beregne sin deco i
hovedet. Ikke en erfaren dykker , selvfølgelig , men en novice,
som kommer udover sin plan ved et tilfælde. Her kan
computeren komme ham (eller hende) til hjælp og give en væsentlig
større sansynlighed for en uproblematisk opstigning.

Jeg ved godt at mange af jer fyre, har en indbygget intuition
for hvor meget deco jeres krop behøver, og at i er istand til
at ekstrapolere over dette til enhver given dybde og tid. ;)

Os almindelige dødelige foretrækker at holde os til en bredt
anerkendt algoritme, implementeret i en computer, eller en
tabel (som også er beregnet af en computer). En algoritme som
er til at gentage hver gang og ikke baseret på fingerspitzgefühl
eller intuition. ;;))

Søren Arnvig

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 15-08-05 22:36

Hej søren

"Søren Arnvig" <sarnvig@FJERNget2net.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> computeren komme ham (eller hende) til hjælp og give en væsentlig
> større sansynlighed for en uproblematisk opstigning.

Hvis du kommer ud over din plan ved et tilfælde eller der sker noget på
dybden som kræver at du fraviger din plan kan du let korrigere den.

> Jeg ved godt at mange af jer fyre, har en indbygget intuition
> for hvor meget deco jeres krop behøver, og at i er istand til
> at ekstrapolere over dette til enhver given dybde og tid. ;)

Det er ikke intuition, det er bare nogle lette beregninger som tangere en
tabel eller computer.

> Os almindelige dødelige foretrækker at holde os til en bredt
> anerkendt algoritme, implementeret i en computer, eller en
> tabel (som også er beregnet af en computer).

Jeg ved ikke om det er bredt anerkendt, det har jeg intet statistiske
materiale der kan underbygge men det er anerkendt af dem som ved hvad de
snakker om som f.eks. wienke.

>En algoritme som
> er til at gentage hver gang og ikke baseret på fingerspitzgefühl
> eller intuition. ;;))

Denne model er også til at gentage hver gang, den er ikke baseret mere på
intuition end tabel dykning eller computere. Som alt andet så lægger du
nogle minutter til hvis du synes det har været koldt eller der er andre
faktorer der gør at du godt kan ofre et par minutter mere på deko.

mvh
Jonas

Fra : Søren Arnvig

Dato : 16-08-05 05:38

> [...]
> andre
> faktorer der gør at du godt kan ofre et par minutter mere på deko.

"hvis du synes" ?

I rest my case, your honor.

Søren Arnvig

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 16-08-05 09:45

"Søren Arnvig" <sarnvig@FJERNget2net.dk> skrev i en meddelelse
> "hvis du synes" ?
>
> I rest my case, your honor.

Du er et klasse eksempel på hvorfor jeg og andre mener at dykkercomputeren
er en skidt idé.

mvh
Jonas

Fra : Ukendt

Dato : 13-08-05 17:33

> [...]
> deepstop.

Det er ikke korrekt, Dacor har en computer der gør, Suunto D9 gør. og

Suunto D9 DeepStop, er på INGEN måde det samme som feks WKPP DeepStop
D9 starter lidt dybere en den de gamle suunto modeller men det er slet ikke
rigtig deepstop
men DeepStop er blevet et reklame ord.

så inden længe ser vi nok alle computer holde feks 1 min på 14 meter og så
kander de dem for DeepStop og kan så sælge dem til allt tech wannerbee, der
har læst om deepstop på nettet

mvh Morten

Fra : Søren Reinke

Dato : 13-08-05 20:04

Morten Dall Darmer wrote:
> [...]
> D9 starter lidt dybere en den de gamle suunto modeller men det er slet ikke
> rigtig deepstop men DeepStop er blevet et reklame ord.

Tja det er din vurdering af situationen. Men så skulle du måske designe
en computer der bruger de modeller du tror er bedre, hvis du har ret får
du nok hvad man i software branchen kalder for 'instant fame'

> så inden længe ser vi nok alle computer holde feks 1 min på 14 meter og så
> kander de dem for DeepStop og kan så sælge dem til allt tech wannerbee, der
> har læst om deepstop på nettet

Og hvor er så forskellen fra dem som sælger papir udgaven til alle tech
analfabeterne i dykker branchen ?

Jeg siger ikke at computeren er 100% sikker, men det er papir udgaven
med sikkerhed heller ikke !

Bare at afvise en dykker computer fordi man ikke forstår hvordan de
virker, er ligesom dengang man mente TV'et var det ondes værktøj osv.

Dykkere skal selvfølgelig også kende til papir modellen, men der er
ingen grund til bare at afvise en computer komplet.

Eller er du bare generelt imod udviling ? Du dykker måske stadigvæk med
overfladeforsynet kobber hjelm, bly sko, osv ?

Udviklingen kan i ikke bremse ligemeget hvor meget i forsøger.

Fra : Ukendt

Dato : 14-08-05 02:26

Morten Dall Darmer wrote:

> [...]

>analfabeterne i dykker branchen ?

>Jeg siger ikke at computeren er 100% sikker, men det er papir udgaven med

du misforstår fuldstændig det jeg siger, der var en der siger at vi ikke
bruger computer fordi de giver forkert deco (efter vores mening) fordi de
blandt andet ikke bruger deepstop, så skriver du at det gør feks suunto D9,
så gør jeg dig bare opmærksom på at det D9 laver har intet med det vi mener
når vi snakker DeepStop

>Bare at afvise en dykker computer fordi man ikke forstår hvordan de virker,
>er ligesom dengang man mente TV'et var det ondes værktøj osv.

hvad mener du med "forstår" jeg er uddanne elektronik mekanikker og
datamatikker, jeg kan forsikre dig for at jeg forstår hvordan en dykker
computer virker.

Dykkere skal selvfølgelig også kende til papir modellen, men der er
ingen grund til bare at afvise en computer komplet.

i min verdern er der, af et hav af grunde, som jeg ikke gider at spilde tid
på at skrive, for jeg vil ikke prøve at over bevise dig eller andre, det er
simpelthen umulig, især over netter. derfor har jeg på intet tidspungt gået
ind i diskusjonen om mit hove + tabel er bedre end din computer, det er tids
spild, det eneste jeg fortælte dig var bare at D9 DeepStop ikke har noget
med det vi kalder DeepStop, derfor laver D9 stadig en forkert deco profil,
efter vores mening.

> Eller er du bare generelt imod udviling ? Du dykker måske stadigvæk med
> overfladeforsynet kobber hjelm, bly sko, osv ?
> Udviklingen kan i ikke bremse ligemeget hvor meget i forsøger.

næææ det er jeg da ikke, jeg er skam for udvikling, udviklingen er bare ikke
nået langt nok med dykker computere endnu.
en dykker computer er bare den helt gammel klasiske tabel som der så bare
konstant bliver regnet på under hele dykket, så en komputer et på ingen måde
ny teknologi, så er der begyndt at komme modeller hvor de skriver de bruger
feks RGBM og DeepStop, men der er ikke rigtig "RGBM og DeepStop" derfor
skriver suunto heller ikke at de bruger RGBM men at de bruger "Suunto RGBM"
som der en alm. byleman tabel men lidt extra lange stop på grund af lidt
RGBM koriksjoner. så man kan faktisk sige at der til dels er fordi
computerne er for gammeldages at de er uinterasante, om nogle år kan man med
garanti få dykker computere der køre med rigtig RGBM og DeepStop og så er
der da et argumetn mindre for at droppe computeren og så kan vi jo tage
diskusjonen op igen.

så nej jeg er hverken bange for eller imod udvikling, jeg er bare meget imod
at bruge et sted mellem 2500,- og 6000,- på et stykke udstyr som man ikke
har brug for og som efter min mening giver dig et forkert resultat. men som
nævnt tidliger så er det en diskusjon som jeg ikke gider ind i for hvis
pengene brænder i lomme og man ligger og drømmer om en D9 om natten så skal
man da endlig købe den, jeg vil bare heller bruge de penge på noget andet
udstyr.

og som instruktør, ser jeg jo hver år folk elever der kommer med noget skod
udstyr, for dig de blev fristet af en lækker computer, og så mådte de jo
skære ned på beløbet til vest og regulator sæt for at holde budgettet, og
det syntes jeg er en meget forkert deisposisjon.

--
mvh morten

Fra : Søren Reinke

Dato : 14-08-05 08:56

> så gør jeg dig bare opmærksom på at det D9 laver har intet med det vi mener
> når vi snakker DeepStop

Ahh religionsspørgsmål

Der findes forskellige modeller i bruger en af dem suunto en anden, og
ingen ved reelt hvilken der er bedst.

> hvad mener du med "forstår" jeg er uddanne elektronik mekanikker og
> datamatikker, jeg kan forsikre dig for at jeg forstår hvordan en dykker
> computer virker.

Udemærket, er selv elektronikmekaniker, svagstrømsingeniør med software
udvikling i embeddede systemmer som speciale :)

> [...]
> med det vi kalder DeepStop, derfor laver D9 stadig en forkert deco profil,

Der rammer du sømmet lige på hovedet med, 'efter vores mening'

> [...]
> har brug for og som efter min mening giver dig et forkert resultat. men som

Igen det er din mening, og hvis du f.eks. kigger på SDI som er den alm.
dykker del af tech dykker organisationen TDI (og et kopi af Padi) vil du
se at de faktisk ikke påkræver man bruger papir tabeller mere, da de
mener computere er ligeså gode/bedre, da de netop beregner ens profil on
the fly, og man derfor ikke bliver straffet for at havde beregnet sin
profil som et firkant dyk, (ned til max dybde, blive der hele dykket og
op igen), selvfølgelig kan man beregne det som et multilevel dyk, men
igen bliver dykkeren straffet for det hvis han ikke bliver på den
beregnede dybde hele tiden. Skulle han evt. være så usmart at overskride
den før dykket bestemte tid, tager computeren også hensyn til dette on
the fly.
Til alm. dykning giver det i mine øjne som instruktør en mere sikker
profil for folk. Men det er 'min mening' for at beskrive det på samme
måde som 'jeres mening og suunto algoritme'

> [...]
> man da endlig købe den, jeg vil bare heller bruge de penge på noget andet

Det er du selvfølgelig velkommen til.

> [...]
> skære ned på beløbet til vest og regulator sæt for at holde budgettet, og
> det syntes jeg er en meget forkert deisposisjon.

Igen det er din mening, langt største delen af de dykkere der findes har
ikke brug for halcyon bcd, med dobbelt blære og plads til dobbelt 18'er
sæt, spandevis af o-ringe til påhængning af stagetanke, og diverse
lygter, line hjul osv.

Husk der findes utroligt mange forskellige type dykkere, og de færreste
er reelt trimix dykkere, osv :)
På verdens plan er Padi den største organisation, de er faktisk størrere
end alle andre tilsammen, de uddanner ikke dekompressionsdykkere, så
blandt deres kunder/elever (eller hvordan du vil kalde dem) betyder det
intet om deres computer bruger deepstop eller ej

Men der findes selvfølgelig også lande der følger andre organisationers
program, som på klubbasis stadigvæk kræver makkerline og pony flaske
osv, selvom andre lande i samme organisation for mange år siden er gået
bort fra det.

Verdenen er så forskellige, og rigtigheden af ting afhænger af
synspunktet og idiologier, dette gælder dykning, religion, politik osv.

Fra : Ukendt

Dato : 14-08-05 22:55

> Der findes forskellige modeller i bruger en af dem suunto en anden, og
> ingen ved reelt hvilken der er bedst.

det har du ret i jeg bruger bare den jeg tror på, og det er da klart du skal
bruge den du tror på, med deco kan ingen jo sige hvad der er ret og galt,
men man må jo vælge den model man personlig tror på, det e du vel enig med
mig i?

>Der rammer du sømmet lige på hovedet med, 'efter vores mening'

ja det kan jo altid kun være efter min/vores/nogles mening i et spørgsmål
hvor man ikke kan bevise hvad der er det rigtige

> mener computere er ligeså gode/bedre, da de netop beregner ens profil on
> the fly, og man derfor ikke bliver straffet for at havde beregnet sin
> profil som et firkant dyk

det kan godt være at det i nogles øre lyder lidt vildt, men når vi snakker
vi no-deco dyk så beregner DIR dykker deres no-deco tid on-the-fly
og det vil du nok sige at man ikke kan gøre særlige præsis, MEN det er
faktisk slet ikke så svært, jeg har først lige lært det for nylig og er
derfor ikke den mest erfarne på området, men det går da rimeligt, for at
teste det af tog mig og en kami til Hemor og dykke vi havde 4 dyk i løbet af
den dag, jeg regnede alle vores tider ud, og vi dykkede heledagen efter mine
on the fly beregninger, samtidig tjekkede min kammi med sin Suunto cobra
computer, og de fleste tider passede lige på minuttet når det var meste galt
afveg mine beregninger med 1 min, så kan man godt tænke at så laver jeg da
ikke andet end ligger og beregner på hele dykket, men det gør jeg faktisk
ikke det er ikke noget jeg tænker videre over.
OK det er ikke en metode for nye dykker med spærsom erfaring eller elever,
ferie dykkere osv.
men de kan jo så lave firkant dyk, og få det du kalder straf, man kunne jo
også vælge at se det som indbygget extra sikkerhed i stedet for som straf

> Men der findes selvfølgelig også lande der følger andre organisationers
> program, som på klubbasis stadigvæk kræver makkerline og pony flaske

når du bruger ord som pony flaske trikker det mig, det må jeg komentere, jeg
går ud fra et du mener 0.4l vest flaske ?
det er ikke en pony flaske, en pony flaske er en mindre flaske med seperart
regulator der monteres på hovede flasken som en extra sikkerhed (iøvrit
total værdiløs efter min mening, men igen det er kun min mening og ikke
noget der skal diskuteres)
en vest flaske er en lille flaske typisk 0.4 - 0.5l der er monteret på
vesten hvis eneste formål er at kunne fylde vesten.

og så tilbage til din påstand om DSF og CMAS, lad os lige præsisere at det
ikke er CMAS der siger noget som helst om makkerline og vest flaske, det er
DSF, Dansk Sports Dykkerforbund, som er et forbund for alle danske dykkere
ikke kun CMAS dykkere, DSF har nogle sikerheds regler der siger noget om
makkerline (vest flasken droppede de for nogle år siden) men husk på at
DSF's sikkerheds regler er kun vejledende og ikke tvang eller lov og har
slet ikke noget med CMAS at gøre, det står altså klubberne totalt frit om de
vil følge dem eller ej.

> Verdenen er så forskellige, og rigtigheden af ting afhænger af synspunktet
> og idiologier, dette gælder dykning, religion, politik osv.

ja det har du helt ret i derfor bliver vi nok heller ikke lige enige om hvad
der er bedst
men put så får vi da de kolde sommere aftner til at gå med at klapre lidt på
tastaturet

--
mvh Morten

Fra : Claus Grell Hansen

Dato : 15-08-05 12:12

Man fristen til at spørge: "Hvorfor er en computer så ikke god nok?"....
Men det gør jeg ikke....

sualC

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 15-08-05 22:56

"Claus Grell Hansen" <nospam@divein.dk> skrev i en meddelelse
> Man fristen til at spørge: "Hvorfor er en computer så ikke god nok?"....
> Men det gør jeg ikke....

Hej Claus,

Det er et meget godt spørgsmål selv om du ikke stillede det :) Det er fordi
at mængden af deko er det samme dvs. begge metoder giver dig måske 20
minutter men det handler også om at lave den rigtige profil. Og selv hvis du
lavede en computer med det bedste fra buhlman og RGBM og deepstops så
opfordre den stadig til at du lægger dit hoved på båden og hopper i vandet
uden at planlægge dit dyk. Så der er flere årsager til at vi er nogle der
mener at det ikke er så hot med sådan en computer. Men det er et rigtigt
godt værktøj til at lære fra, fordi man kan logge sine profiler og sidde
derhjemme og nærstudere dem.

De folk som jeg kender der udelukkende bruger computeren gider ikke
planlægge noget fordi de har computeren til at holde styr på det.

Fra : Søren Reinke

Dato : 16-08-05 05:47

Hej Jonas

> lavede en computer med det bedste fra buhlman og RGBM og deepstops så
> opfordre den stadig til at du lægger dit hoved på båden og hopper i vandet
> uden at planlægge dit dyk. Så der er flere årsager til at vi er nogle der

Nej den opfordre ikke til det, det er ene og alene et valg dykkeren tager.

> mener at det ikke er så hot med sådan en computer. Men det er et rigtigt

Nemlig det er jeres personlige mening.

> godt værktøj til at lære fra, fordi man kan logge sine profiler og sidde
> derhjemme og nærstudere dem.

Det er korrekt.

> De folk som jeg kender der udelukkende bruger computeren gider ikke
> planlægge noget fordi de har computeren til at holde styr på det.

Tja det siger mere om dem du kender end det siger om computerens
fordele/ulemper.

Ligesom alt andet er det et personligt valg.

Om x antal år, er der måske rigtigt mange der synes det er 'gammeldags'
at beregne sådanne ting i hånden fordi det har vist sig computeren er
ligeså god til det. Ligesom de færreste i dag dykker med
overfladeforsyning leveret fra en pumpe drevet af to svedige mænd/damer.

--
Best regards
C.T.O. Søren Reinke

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 16-08-05 09:24

>Nej den opfordre ikke til det, det er ene og alene et valg dykkeren tager.

Ja, you say tomato i say tomato.

>Nemlig det er jeres personlige mening.

Hvad skulle det ellers være?

>Tja det siger mere om dem du kender end det siger om computerens
>fordele/ulemper.

Jah jeg er sikker på at alle dem der skriver er undtagelsen på reglen. Jeg
har endnu ikke set nogen der er hoppet i vandet for at dykke computer
dykning som har tjekket de NDL tider computeren kører med eller har beregnet
om de har gas nok til at lave den deko den spytter ud. Gør du det eller
mener du det er unødvendigt?

>Om x antal år, er der måske rigtigt mange der synes det er 'gammeldags'
>at beregne sådanne ting i hånden fordi det har vist sig computeren er
>ligeså god til det.

Ja jeg regner det i hovedet og får en bedre deko, både teoretisk og
subjektivt. Så hvad er det jeg skal med computeren?

mvh
Jonas

Fra : Søren Reinke

Dato : 16-08-05 16:56

> Ja jeg regner det i hovedet og får en bedre deko, både teoretisk og
> subjektivt. Så hvad er det jeg skal med computeren?

Når du siger 'bedre' hvad mener du så med bedre ?

--
Best regards
C.T.O. Søren Reinke

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 16-08-05 17:40

>Når du siger 'bedre' hvad mener du så med bedre ?

Jeg mener at den tager hensyn til bobler og gas i opløst tilstand.

mvh
Jonas

Fra : Søren Reinke

Dato : 15-08-05 17:15

Hej Morten

> [...]
> men man må jo vælge den model man personlig tror på, det e du vel enig med

Det kan vi sagtens blive 100% enig i.

> ja det kan jo altid kun være efter min/vores/nogles mening i et spørgsmål
> hvor man ikke kan bevise hvad der er det rigtige

Lige netop, derfor er giver det heller ingen mening når folk bare
afviser computere komplet. De har mindst ligeså meget deres plads i
dykkerverdenen som så mange andre typer udstyr.

> det kan godt være at det i nogles øre lyder lidt vildt, men når vi snakker
> vi no-deco dyk så beregner DIR dykker deres no-deco tid on-the-fly
> og det vil du nok sige at man ikke kan gøre særlige præsis, MEN det er

De vil gerne gøre det i hånden, jeg stoler på min computer. Som du selv
sagde 'må jo vælge den model man personlig tror på'.

> [...]
> computer, og de fleste tider passede lige på minuttet når det var meste galt

Har du ikke lige i form af et 4 dyk's forsøg demonstreret at Cobra'en på
lige de dyk du havde der, var ligeså god som at gøre det selv ?

> [...]

> også vælge at se det som indbygget extra sikkerhed i stedet for som straf

Hehe det har du ret i, man kan også bedes ens computer om at være extra
konservativ.

> når du bruger ord som pony flaske trikker det mig, det må jeg komentere, jeg
> går ud fra et du mener 0.4l vest flaske ?

Sorry my mistake, jeg har aldrig og kommer heller aldrig til at dykke
med sådanne en så jeg fik lige blandet udtrykkende sammen. Men jeg mener
nu bestemt de dykkere der var på besøg i Sharm kalde dem det, men pyt
det er irrelevant.

> [...]
> regulator der monteres på hovede flasken som en extra sikkerhed (iøvrit
> total værdiløs efter min mening, men igen det er kun min mening og ikke

Helt enig, hvis folk ikke kan overvåge deres luftmængde i deres
hovedtank, hvordan kan man så forvente de klarer en lille flaske .

> en vest flaske er en lille flaske typisk 0.4 - 0.5l der er monteret på
> vesten hvis eneste formål er at kunne fylde vesten.

Yeps, som jeg personligt også mener er unødvendig, da ligesom før hvis
folk ikke kan holde øje med deres luftmængde igennem dykket, måske
skulle begynde på golf i stedet. Og sådanne en flaske er endnu en
mulighed for defekt udstyr.

> og så tilbage til din påstand om DSF og CMAS, lad os lige præsisere at det

Hov, hov, jeg satte med vilje ingen navne på organisationerne. Men siden
du vælger dem så lad os sludre om dem :)

> ikke er CMAS der siger noget som helst om makkerline og vest flaske, det er
> DSF, Dansk Sports Dykkerforbund, som er et forbund for alle danske dykkere

Så kan jeg jo ikke lade være med at tænke at det er spøjst et lille
lands lokale dykkerorganisation føler det nødvendigt at kompensere for
mangler i anvisninger fra den organisation de følger.

> [...]
> slet ikke noget med CMAS at gøre, det står altså klubberne totalt frit om de

Det er så helt korrekt

> [...]
> der er bedst
> men put så får vi da de kolde sommere aftner til at gå med at klapre lidt på

Hehe, men ville verdenen ikke også være kedelig hvis vi alle var enige.
Og det er jo netop diskussioner som denne der gør at vi måske selv lærer
noget, eller andre der læser dem ser andre vinkler på situationen osv.

Fra : Søren Arnvig

Dato : 15-08-05 17:45

>Helt enig, hvis folk ikke kan overvåge deres luftmængde i deres
>hovedtank, hvordan kan man så forvente de klarer en lille flaske .

Det er ikke meningen at ponyflasken skal være en backup for den,
som ikke kan holde øje med sit luftforbrug (selvom den kan bruges til
det)

Ponyen skal redde den dykker, som får en eller anden fejlfunktion,
der gør primærregulatoren ubrugelig: På samme måde som hvis
man dykker med dobbeltsæt og to regulatorer eller en Y-ventil
med to regulatorer.

Man kan have forskellige holdninger til ponyen, men det er
vist almindeligt anerkendt, at det er bedre med end uden,
hvis alternativet er 1 flaske med 1 regulator.

Søren Arnvig

Fra : Ukendt

Dato : 16-08-05 19:08

"Søren Reinke" <soren@REMOVE.reinke.dk> wrote in message

> Har du ikke lige i form af et 4 dyk's forsøg demonstreret at Cobra'en på
> lige de dyk du havde der, var ligeså god som at gøre det selv ?

jo det har du lige præsis ret i, snakker vi ikke deco dyk så jo så gør
Cobra'en det lige så godt som mit hovede og derfor vil jeg hellere spare de
4-5.000,- sådanne en fætter koster, dem kan jeg jo så bruge til en masse
andet godt udstyr

mvh Morten

Fra : Søren Reinke

Dato : 16-08-05 18:42

> [...]
> 4-5.000,- sådanne en fætter koster, dem kan jeg jo så bruge til en masse

Men den virker også selvom du måske er extremt påvirket af nitrogen
narkose og ikke længere er i stand til at regne :)

Men det er selvfølgelig dig eget valg.

--
Best regards
C.T.O. Søren Reinke

Fra : Ukendt

Dato : 17-08-05 00:35

> Men den virker også selvom du måske er extremt påvirket af nitrogen
> narkose og ikke længere er i stand til at regne :)

ja men nu dykker DIR dykker som regel slet ikke på luft, alle dyk på under
30m udføres på nitrox 32 og alle dyk over 30m udføres på trimix med en max
EAD på 30m

så derfor skulle vi ikke gerne have den vilde nitrogen narkose så vi ikke er
i stand til at tænke.

mvh Morten

Fra : Søren Reinke

Dato : 17-08-05 06:51

Morten Dall Darmer wrote:

> [...]
> EAD på 30m
>
> så derfor skulle vi ikke gerne have den vilde nitrogen narkose så vi ikke er

Okay i vil ikke stole på en computer der beregner dykkerprofiler, men
gerne på en computer der måler oxygen/helium mængde i en gasblanding.

Fair nok, det må i selv om.

--
Best regards
C.T.O. Søren Reinke

Fra : Ukendt

Dato : 17-08-05 17:00

> Okay i vil ikke stole på en computer der beregner dykkerprofiler, men
> gerne på en computer der måler oxygen/helium mængde i en gasblanding.

Okay Søren, ind til nu har du sådanne set haft nogle okay argumenter, MEN nu
gik det da galt for dig, hvad har de ting med hianden at gøre.
det ene er et måle instrument, som man bruger til at teste en gas med det
andet er et spørgsmål om teorier og modeller som ikke kan bevises med andet
en statistik.

hvis du tror det er fordi vi ikke stoler på elektronik så er du da helt gal
på den, vi bruger jo også digitale dybde måler og digital tidsmåling
ur/timer

iøvrit har du ret i at der er en risiko for at måleren fejler, derfor
tjekker jeg også med 2 forskælige

mvh Morten

Fra : Søren Reinke

Dato : 17-08-05 16:58

> Okay Søren, ind til nu har du sådanne set haft nogle okay argumenter, MEN nu

Mange tak.

> gik det da galt for dig, hvad har de ting med hianden at gøre.

En hel del som jeg beskriver lidt længere nede.

> [...]
>
> hvis du tror det er fordi vi ikke stoler på elektronik så er du da helt gal
> på den, vi bruger jo også digitale dybde måler og digital tidsmåling

Jeg må lige starte med et spørgsmål.

Hvorfor er en dykkercomputer ikke okay, imens en O2, dybde, tid måle
computer er ?

Lidt baggrundsinformation:
Tæt på de aller fleste ting som et ur, et digitalt O2 meter som hvis jeg
husker rigtigt faktisk bare er et volt meter. Og en dybde måler som også
bare måler på en sensor, er faktisk også computere.

De indeholder en CPU, en rom, evt. også noget ram. Det kan godt være
deres programmer er meget meget mere simple end beregning af en
dekompressions profil osv. Men det ændrer ikke på de reelt er en
computer :) De kan programmeres osv. Måske ikke ved hjælp af et C#.net
program eller et perl script, men de skal designes og programmeres
alligevel.

Selv i en almindelig lille trådløs optisk mus sidder der reelt en
computer, eller i en moderne vaskemaskine, med diverse vaske programmer
osv, eller i nyere biler.

Du kan i dag få komplete computere i et 8 DIP's hus så du selv kan lege
rundt med det (hvilket jeg også gør, er ligesom svagstrømsingeniør :))

Så nu kommer det store spørgsmål hvorfor stoler nogle af jer på en måle
computer til O2 måling, eller et ur osv. men ikke på en computer der
måler tid og dybde og spytter nogle dekompressions dybder og tider ud.

Som Jonas har givet udtryk for er det pga han hellere vil bruge en anden
algoritme hvilket er helt okay. Men han har dog ikke ville tage stilling
til om han ville bruge en computer hvis nogle lavede en der fulgte hans
foretrukne algortime.

Men hvis det er pga. angst for computere generelt, så har man reelt et
meget stort problem i vores samfund idag. På godt dansk ville være
grundigt på røven hvis vi blev udsat for en enorm EMP (Elektro magnetisk
puls) sådanne en ville nemlig kort fortalt ødelægge en stor mængde
microprocessorer osv.

> iøvrit har du ret i at der er en risiko for at måleren fejler, derfor
> tjekker jeg også med 2 forskelige

Hehe Det er altid en god ting at havde backup på den ene eller anden
måde.

--
Best regards
C.T.O. Søren Reinke

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 17-08-05 17:14

> [...]
>algoritme hvilket er helt okay. Men han har dog ikke ville tage stilling
>til om han ville bruge en computer hvis nogle lavede en der fulgte hans

Det har jeg svaret på søren.. og jeg vil stadig ikke bruge computeren.

mvh
Jonas

Fra : Ukendt

Dato : 17-08-05 21:40

Søren Reinke wrote:

> [...]
> grundigt på røven hvis vi blev udsat for en enorm EMP (Elektro
> magnetisk puls) sådanne en ville nemlig kort fortalt ødelægge en stor

hej søren du spiller din tid med at skrive en meget lang forklaring om hvad
der indeholder CPU, som jeg tror langt de fleste her inder udemærket er klar
over, og jeg skrev jo netop i mit forige indlæg, at der ikke har noget med
at vi ikke stoler på en computer at gøre, det er dels at vi er uenige med
den om den profil den udstikker, dels at alle jeg møder der dykker med
computer stoler blindt på den, de filtigste af dem tjekker måske lige hurtig
om det nu kan passe med en tabel, mange af dem ved slet ikke hvordan man
udfylder en log bog og finder mætnings grupper for det har de ikke brugt
siden de tog beviset. og jeg har aldrig set en computer dykker lave gas
plænlægning før et dyk, og det kan jo også være svært for du ved jo ikke på
forhånd hvilken deco profil komputeren vil smide ud til dig, så hvordan
laver man gas plænlægning,,,,,,, tja dem jeg har set dykke med computer
hopper i, og når den begynder at bibbe, konstatere de om det er luft eller
tid der er ved at løbe tør for og afbryder dykket (groft sagt

mvh Morten

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 17-08-05 20:42

"Morten Dall Darmer" <mrnews (a) tiscali.dk> skrev i en meddelelse
>tja dem jeg har set dykke med computer
> hopper i, og når den begynder at bibbe, konstatere de om det er luft eller
> tid der er ved at løbe tør for og afbryder dykket (groft sagt

Det største problem som jeg ser det er faktisk at man ikke kan simulere et
dyk men kun få NDL tiderne ud for en given dybde. Du har overhovedet ingen
idé om hvilken form for deco den vil finde på.

mvh
Jonas

Fra : Søren Arnvig

Dato : 17-08-05 21:17

> [...]
> ingen
> idé om hvilken form for deco den vil finde på.

Vrøvl !

Jeg kan simulere et dyk, incl deko på min gamle Aladin Pro fra 97.

20 min på 39 m giver 19 min deko,
startende med 3 min på 6 m.
(VPM +2 giver 20 min)

Eneste problem er at jeg ikke kan simulere dyk dybere end 60 m

Søren Arnvig

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 17-08-05 21:52

"Søren Arnvig" <sarnvig@FJERNget2net.dk> skrev i en meddelelse
> Vrøvl !

Så så, jeg bliver forskrækket når du gør..

> Jeg kan simulere et dyk, incl deko på min gamle Aladin Pro fra 97.

Humm.. meget interessant.. hvad så hvis du vil lave et dyk hvor bundtiden er
et "multilevel" dyk?

f.eks.
50 m 10 min
40 m 10 min
30 m 10 min

?

mvh
Jonas

Fra : Søren Arnvig

Dato : 17-08-05 22:46

> Så så, jeg bliver forskrækket når du gør..

> Humm.. meget interessant.. hvad så hvis du vil lave et dyk hvor
> [...]

Så kunne jeg bruge min Polar Diving Systems NitrO2x computer
Det giver 20 min deco
6 min på 6m og 14 min på 3 m

En temmelig agressiv profil, som jeg ikke selv ville følge,
men computren kan planlægge den, Quod Erat Demonstrandum

Søren Arnvig

Fra : Søren Arnvig

Dato : 17-08-05 23:05

"Søren Arnvig" <sarnvig@FJERNget2net.dk> wrote in message

> [...]
>
> En temmelig agressiv profil, som jeg ikke selv ville følge,
> men computren kan planlægge den, Quod Erat Demonstrandum

upps, my bad. Jeg havde sat den til at skifte gas til EAN50 i 10 m

Man kan planlægge med deko, gasskifte , multilevel,
gentagne dyk e.t.c. på den computer.

Søren Arnvig

Fra : Søren Reinke

Dato : 18-08-05 06:39

Jonas Lüttichau wrote:

> Så så, jeg bliver forskrækket når du gør..

> Humm.. meget interessant.. hvad så hvis du vil lave et dyk hvor bundtiden er
> [...]

Kan du også på Suunto Vytec, med triple gas skift osv (dog kun nitrox)

--
Best regards
C.T.O. Søren Reinke

Fra : Søren Reinke

Dato : 17-08-05 21:17

Morten Dall Darmer wrote:

> [...]
> hopper i, og når den begynder at bibbe, konstatere de om det er luft eller
> tid der er ved at løbe tør for og afbryder dykket (groft sagt

Det spøjse er jo at nogle herinde ikke engang ville bruge en computer
selvom den gjorde tingene nøjagtigt som de selv ville på papiret, eller
i hovedet.

Igen at folk glemmer at beregne dyk når de bruger computer er deres egen
skyld.

Personligt kan jeg tæt på min organisations tabel i hovedet, så jeg ved
ca. hvor længe jeg kan være på en vis dybde, også vel gentagne dyk i
mange dage (læs 5 måneder). Og min computer har altid fungeret optimalt
til det. Når jeg laver teknisk dykning beregner jeg tingene først på
papir, har planerne med, og har så alligevel en computer med, og følger
så den mest konservative af planerne. nogle gange er det faktisk
computeren. :)

--
Best regards
C.T.O. Søren Reinke

Fra : Søren Arnvig

Dato : 15-08-05 18:21

"Morten Dall Darmer" <mrnews (a) tiscali.dk> wrote in message
> [...]
> dig var bare at D9 DeepStop ikke har noget med det vi kalder
> DeepStop, derfor laver D9 stadig en forkert deco profil, efter vores

Hej Morten

Jeg kan godt se, at det kan tage tid at give en fyldestgørende
forklaring, men er du ked af lige at ridse op,
de væsentlige forskelle på jeres deepstops og D9 deepstops ?

Måske kort redegøre for hvordan du/i finder jeres deepstops ?

Søren Arnvig

Fra : Ukendt

Dato : 16-08-05 19:13

> Hej Morten
>
> Jeg kan godt se, at det kan tage tid at give en fyldestgørende
> forklaring, men er du ked af lige at ridse op,
> de væsentlige forskelle på jeres deepstops og D9 deepstops ?

ja det er jeg ked af

det er jeg nok ikke den rette til.

mvh Morten
PS jeg er også MEGET MEGET ked af at DSF lige i dag har aflyst det A1 kursus
jeg skulle på, på lørdag

Fra : Søren Arnvig

Dato : 16-08-05 18:27

"Morten Dall Darmer" <mrnews (a) tiscali.dk> wrote in message
> "Søren Arnvig" <sarnvig@FJERNget2net.dk> wrote in message

> ja det er jeg ked af
>
> det er jeg nok ikke den rette til.

Men du ved dog, at der er forskel.
Kan du ikke komme med et enkelt lille hint ?

> mvh Morten
> PS jeg er også MEGET MEGET ked af at DSF lige i dag har aflyst det
> A1 kursus jeg skulle på, på lørdag

Det er vi flere, der er MEGET MEGET kede af.
Man fristes til at kalde det uacceptabelt.
Noget må der gøres !

Søren Arnvig

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 16-08-05 22:36

"Søren Arnvig" <sarnvig@FJERNget2net.dk> skrev i en meddelelse
> Men du ved dog, at der er forskel.
> Kan du ikke komme med et enkelt lille hint ?

D9'erens deepstops starter på halvvejen mellem max dybden og første stop, så
igen på halvvejen mellem det første deepstop og dit første stop. WKPP
deepstops er starter på 80% af dybden og næste sæt starter på 65% af dybden,
på de 2 sæt er stoppene af forskellig længde. På D9'eren skal du i
opsætningen definere om du vil lave 1 eller 2 minutter på dine deepstops.
WKPP deepstops er en funktion af tiden.

Husk du kan ikke lære at dykke på internettet lad være med at bruge disse
stop med mindre du forstår helheden af hvad der foregår!

mvh
Jonas

Fra : Søren Arnvig

Dato : 17-08-05 05:46

> D9'erens deepstops starter på halvvejen mellem max dybden og første
> stop, så
> igen på halvvejen mellem det første deepstop og dit første stop.

"dit første stop", er det efter en standard Bühlman ?

> [...]
> på de 2 sæt er stoppene af forskellig længde. På D9'eren skal du i
> opsætningen definere om du vil lave 1 eller 2 minutter på dine

Se det er jo klar tale.

Hvis man laver et dyk til 40 m, så vil WKPP lave første stop
i 32 m, mens D9 vil lave det første stop omkring 23 m

Så striden står om, kort sagt,
om man skal lave første stop på 57% eller 80% af dybden ?

Men starter man altid på 80% af dybden,
uanset hvilken gas man anvender ?
På hvilken dybde går man over til almindelig deko
(hvornår er det ikke længere "deep-stops")

> Husk du kan ikke lære at dykke på internettet lad være med at bruge
> disse
> stop med mindre du forstår helheden af hvad der foregår!

Nej nej, det er alt for svært for mig. Jeg holder mig til min
gode gamle 69.02. Den giver en god sikkerhed og det ved
jeg, for det har min instruktør selv sagt til mig i 1981 og
den menneskelige fysiologi har ikke ændret sig siden da, vel ?

Søren Arnvig

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 17-08-05 11:12

> "dit første stop", er det efter en standard Bühlman ?

For D9 vil det være suunto RGBM, for mit vedkommende vil det være noget der
ligner en buhlmann 30/85 eller VPM +2.

> Så striden står om, kort sagt,
> om man skal lave første stop på 57% eller 80% af dybden ?

Langt fra.

> Men starter man altid på 80% af dybden,
> uanset hvilken gas man anvender ?

Afhængig af hvor meget deko du skal lave, ved NDL profiler starter du ved
65% af max. dybden.

> På hvilken dybde går man over til almindelig deko
> (hvornår er det ikke længere "deep-stops")

Afhænger af hvilken deko du skal lave, der er forskellige regler afhængig af
mængden af deko og om du skifter til en dekogas.

Den virkede heller ikke dengang.. :)

mvh
Jonas

Fra : Ukendt

Dato : 17-08-05 00:40

"Søren Arnvig" <sarnvig@FJERNget2net.dk> wrote in message

> Men du ved dog, at der er forskel.
> Kan du ikke komme med et enkelt lille hint ?

jooo men et lille hint, har er der vist kommet fra anden side i denne tråd.

> Det er vi flere, der er MEGET MEGET kede af.
> Man fristes til at kalde det uacceptabelt.
> Noget må der gøres !

du har ret, jeg er nog sur over det, jeg havde sagt nej til en kuldentur i
denne weekend for det kursus, og nu hvor de 3 dage før har aflyst det, så er
der ikke nogle ledige pladser tilbage, så jeg skal sidde i perfekt dykker
vejer og tænke på at de andre er på kulden og jeg ikke kan udnytte vejeret,
da de har taget båden med til kulden.
ØV ØV

hvad skal vi gøre ?????

mvh Morten

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 16-08-05 20:45

"Morten Dall Darmer" <mrnews (a) tiscali.dk> skrev i en meddelelse
> PS jeg er også MEGET MEGET ked af at DSF lige i dag har aflyst det A1
kursus
> jeg skulle på, på lørdag

Man må sige det er ret utjekket..