Fjernelse af nikotin fra vægge ?
Fra : Jakob M

Dato : 07-08-05 09:17

Vi har overtaget en lejlighed der trænger til en gang maling, men de
tidligere beboere var storrygere, så vægge og lofter er møgbeskidte. Jeg
havde forestillet mig at fjerne det med en gang Grundrens og en klud på en
gulvskrubbe. Det burde vel være nok til at male over ?.
Gode råd er velkomne.

Mvh
Jakob

Fra : Michael

Dato : 07-08-05 09:53

nej det er det ikke, du kan ikke få det hele af, og hvis du bare maler det
så kommer det bare ud gennem malingen igen, så du skal købe en spærene
maling og give loft og væge med inden du maler med den rigtige farve, hvis
det er slemt så er det bedst du giver det 2 gange over det hele!

Michael Nielsen
PS: Er selv maler.

Fra : Jakob M

Dato : 07-08-05 12:10

"Michael" <michael@baad.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> maling og give loft og væge med inden du maler med den rigtige farve, hvis
> det er slemt så er det bedst du giver det 2 gange over det hele!

OK, hedder den maling noget specielt og hvilke farver fåes den i ?.

Mvh
Jakob

Fra : Marianne Feddersen

Dato : 07-08-05 14:16

Jakob M wrote:
> OK, hedder den maling noget specielt og hvilke farver fåes den i ?.

Vi brugte alkydmaling og jeg er sikker på at din farvehandler vil give
den præcis den kulør du efterspørger.

Marianne Feddersen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 07-08-05 17:33

Jakob M wrote:

> OK, hedder den maling noget specielt og hvilke farver fåes den i ?.

Isolergrunder. Fås bl.a. i hvid.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Lars Christoffersen

Dato : 07-08-05 16:06

> [...]
> havde forestillet mig at fjerne det med en gang Grundrens og en klud på en
> gulvskrubbe. Det burde vel være nok til at male over ?.

Grundrens er desværre overhovedet ikke nok. Da vi overtog vores hus, var
både vægge og loft meget nikotingule. Væggene var nemme, idet vi alligevel
ikke kune lide deres hessian, så der blev omtapetseret med glasvæv.
Loftet (listeloft) var derimod værre. Vi prøvede med afvaskning + diverse
malinger som ifølge farvehandlere skulle kunne stoppe gennemtrængningen.
Efter 7 lag maling, heriblandt 2 typer STOP-maling (i alt 4 lag) har vi
stadig gennemtrængning af nikotin.

Jeg ville passe meget på med at bruge for mange penge på diverse
specialmalinger. Vi kunne have skiftet loftet 2 gange for det vi har brugt
på maling.
5 liter STOP-maling kan nemt koste kr 800,-

Det kan hurtigt betale sig at tapetsere om eller skifte loftet..........

Mvh

/LC

Fra : john@hansen.com

Dato : 07-08-05 16:42

Lars Christoffersen wrote:

> [...]
> 5 liter STOP-maling kan nemt koste kr 800,-
>
> Det kan hurtigt betale sig at tapetsere om eller skifte loftet..........

Jeg har hørt at eddike kan klare problemerne

Mvh
John

Fra : Jakob M

Dato : 07-08-05 19:42

> Grundrens er desværre overhovedet ikke nok.

Det kommer vel an på hvilket materiale loftet er lavet af og om det er
forseglet under snavset ?.
Nu er jeg ikke ekspert på området, men jeg tror vores loft er af gibs. Der
er lidt stuk rundt i kanten, så må det vel være gibs ?.

> [...]
> malinger som ifølge farvehandlere skulle kunne stoppe gennemtrængningen.
> Efter 7 lag maling, heriblandt 2 typer STOP-maling (i alt 4 lag) har vi

I burde kunne få pengene tilbage, når produktet ikke holder hvad det lover
?.

> [...]
> 5 liter STOP-maling kan nemt koste kr 800,-
>
> Det kan hurtigt betale sig at tapetsere om eller skifte loftet..........

Det er en lejelejlighed, så at skifte loftet er ikke en mulighed.

Mvh
Jakob

Fra : Lars Christoffersen

Dato : 07-08-05 20:47

"Jakob M" <smoelf@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Det er en lejelejlighed, så at skifte loftet er ikke en mulighed.

Hvis det er en leje-lejlighed, ville det så ikke være rimeligt at forlange
at den var i nymalet stand inden overtagelsen?
Umiddelbart synes jeg så at problemet ligger ved udlejer/fraflytter.

/LC

Fra : ellisa

Dato : 07-08-05 21:26

"Lars Christoffersen" <LC@edb.FJERNVENLIGSTdettedk> skrev i en meddelelse

> Hvis det er en leje-lejlighed, ville det så ikke være rimeligt at forlange
> at den var i nymalet stand inden overtagelsen?
> Umiddelbart synes jeg så at problemet ligger ved udlejer/fraflytter.

Kun hvis der i kontrakten står, at lejemålet overtages/afleveres nymalet.
I vores kontrakt står der intet, hvilket vi sige at det ikke kan kræves
afleveret i bedre stand end det blev overtaget.

Altså kan man kun kræve at lejemålet afleveres nymalet, hvis de forrige
lejere overtog det sådan.

Der er så lige den "krølle", at misfarvning pga. nikotin i grelle tilfælde
kan komme ind under misligholdelse, da de tidligere lejere så ikke har
vedligeholdt deres vægge. Afvaskning og maling med et par års mellemrum kan
holde det nede.
Lige så vel som man vasker sine døre og gulve, burde man vel også
vedligeholde sine vægge......

/ellisa

Fra : Jakob M

Dato : 08-08-05 10:24

> [...]
> afleveret i bedre stand end det blev overtaget.
>
> Altså kan man kun kræve at lejemålet afleveres nymalet, hvis de forrige

Præcis. Der er så heldigvis en vedligeholdeseskonto der kan bruges til netop
maling og deslige.

> Der er så lige den "krølle", at misfarvning pga. nikotin i grelle tilfælde
> kan komme ind under misligholdelse, da de tidligere lejere så ikke har
> vedligeholdt deres vægge.

Det er blevet godkendt af varmemesteren (der også ryger) som det er. Min
erfaring er at rygere generelt er nogle svin og er ligeglade med deres
efterladenskaber, men den diskution hører ikke til her.

Mvh
Jakob

Fra : Benny Andersen

Dato : 09-08-05 07:07

'Aloma' var vist engang mirakelmidlet som dækkede alt og hæftede på
alt. Det er vist lidt blacklistet af miljøhensyn
--
Regards
Benny Andersen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 10-08-05 00:42

Benny Andersen wrote:
> 'Aloma' var vist engang mirakelmidlet som dækkede alt og hæftede på
> alt. Det er vist lidt blacklistet af miljøhensyn

Rent teknisk var den maling uovertruffen. Men man blev godt nok rundtosset
af at bruge den.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/