/ Forside / Interesser / Hus og have / Hus og have / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Hus og have
#NavnPoint
Nordsted1 30351
3773 24011
pbp_et 20871
dova 19847
ans 15297
stig54 12614
vagnr 12599
transor 11828
katekismus 10999
10  trimare46 9702
puds
Fra : Peter Kirk


Dato : 06-08-05 23:02

Hej

Vi er igang med at opføre en tilbygning til vores hus, og det nye rum vi
bygge har en væg som er (var) en eksterne væg på det eksisterende hus. Denne
væg er "pudsede" og malede gul. Vi vil gerne sætte et nyt lag puds på
således at vi får en glat overflade som vi også kan male en anden farve, men
er ikke sikker på fremgangsmåde.

Er det nødvendigt at fjerne det eksisterende puds helt tilbage til
murstenene før vi laver et nyt lag puds? Eller kan vi nøjes med at rense
malingen af, og derefter putter et tyndt lag puds på for at gøre overfladen
glat? Eller kan vi bare rense væggen for det værste snavs og sætte ny puds
på?

Hvordan fjerne man puds helt tilbage til murstene? Og hvordan fjerne man
bare overfladen (maling) fra puds? (stål børste?)

Tak
Peter



 
 
Max (06-08-2005)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 06-08-05 23:24

Hej Peter

> Hvordan fjerne man puds helt tilbage til murstene?

Med en hammer.

>Og hvordan fjerne man bare overfladen (maling) fra puds? (stål børste?)

Sandblæsning.

Mvh Max



Frank E. N. Stein (07-08-2005)
Kommentar
Fra : Frank E. N. Stein


Dato : 07-08-05 00:11

On Sun, 07 Aug 2005 00:24:00 +0200, Max wrote:

>>Og hvordan fjerne man bare overfladen (maling) fra puds? (stål børste?)
>
> Sandblæsning.

Indendørs?
--
MVH
osv...



Petersen_Michael (07-08-2005)
Kommentar
Fra : Petersen_Michael


Dato : 07-08-05 09:08

In news:pan.2005.08.06.23.11.03.76009@mail.invalid,
Frank E. N. Stein <flatus@mail.invalid> Typed:

> > Sandblæsning.
>
> Indendørs?

Ja, det virker også indendørs.

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg
fjern dyret i min @dresse ved privat post


Frank E. N. Stein (07-08-2005)
Kommentar
Fra : Frank E. N. Stein


Dato : 07-08-05 09:21

On Sun, 07 Aug 2005 10:08:28 +0200, Petersen_Michael wrote:

>> > Sandblæsning.
>>
>> Indendørs?
>
> Ja, det virker også indendørs.

Vist gør det det, men har man ikke glæde af sandet i mange år fremover?
--
MVH
osv...



Calle. (07-08-2005)
Kommentar
Fra : Calle.


Dato : 07-08-05 09:56

Frank E. N. Stein wrote:
> Vist gør det det, men har man ikke glæde af sandet i mange år
> fremover?

kun hvis du ikke dækker ordenntlig af
--
Calle.



Frank E. N. Stein (07-08-2005)
Kommentar
Fra : Frank E. N. Stein


Dato : 07-08-05 12:54

On Sun, 07 Aug 2005 10:55:38 +0200, Calle. wrote:

>> Vist gør det det, men har man ikke glæde af sandet i mange år
>> fremover?
>
> kun hvis du ikke dækker ordenntlig af

Jeg stod på et tidspunkt og sandblæste lastbiler og min erfaring var, at
sandet kunne komme de mest besynderlige (og ubehagelige) steder hen. Det
virkede ærligt talt ikke som noget man kunne afdække sig ud af.
Det kan selvfølgelig være anderledes når det er en plan flade man
sandblæser...

--
MVH
osv...



Preben Riis Sørensen (07-08-2005)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 07-08-05 23:34


"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.invalid> skrev
> sandet kunne komme de mest besynderlige (og ubehagelige) steder hen.

Jo, men så kløede du vel bare stedet grundigt?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Frank E. N. Stein (08-08-2005)
Kommentar
Fra : Frank E. N. Stein


Dato : 08-08-05 08:27

On Mon, 08 Aug 2005 00:34:24 +0200, Preben Riis Sørensen wrote:

>> sandet kunne komme de mest besynderlige (og ubehagelige) steder hen.
>
> Jo, men så kløede du vel bare stedet grundigt?

Det sker helt automatisk bare man går lidt rundt.
Jeg var hudløst ærlig, da jeg fortalte mester at jeg ikke havde lyst til
at udføre det arbejde mere. Hans svar var lige så ærligt.

Sgu godt man kun er lærling een gang.
--
MVH
osv...



Preben Riis Sørensen (08-08-2005)
Kommentar
Fra : Preben Riis Sørensen


Dato : 08-08-05 11:59


"Frank E. N. Stein" <flatus@mail.invalid> skrev>
> Det sker helt automatisk bare man går lidt rundt.
> Jeg var hudløst ærlig....

Du mener hudløs og ærlig?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen
preben@esenet.dk




Frank E. N. Stein (08-08-2005)
Kommentar
Fra : Frank E. N. Stein


Dato : 08-08-05 20:24

On Mon, 08 Aug 2005 12:59:12 +0200, Preben Riis Sørensen wrote:

>> Det sker helt automatisk bare man går lidt rundt.
>> Jeg var hudløst ærlig....
>
> Du mener hudløs og ærlig?

Også det, ja.
--
MVH
osv...



Max (07-08-2005)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 07-08-05 14:05

Hej

> >>Og hvordan fjerne man bare overfladen (maling) fra puds? (stål børste?)
> > Sandblæsning.
> Indendørs?

Ja, men det havde været smartere at gøre det inden man byggede til,
men man kan jo så finde et firma der bruge is istedet for send.

Mvh Max



Peter Kirk (08-08-2005)
Kommentar
Fra : Peter Kirk


Dato : 08-08-05 08:22


"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i en meddelelse
news:42f60647$0$166$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hej
>
>> >>Og hvordan fjerne man bare overfladen (maling) fra puds? (stål
>> >>børste?)
>> > Sandblæsning.
>> Indendørs?
>
> Ja, men det havde været smartere at gøre det inden man byggede til,
> men man kan jo så finde et firma der bruge is istedet for send.

Interessant ide.... men der er stadigvæk vand over det hele så?



Max (08-08-2005)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 08-08-05 08:41

Hej Peter

> Interessant ide.... men der er stadigvæk vand over det hele så?

Ja, men det løber jo selv væk :)

Hvis tilbygningen er helt færdig med gulv og det hele er det træls
for dig at ingen tænkte sig om og gjorde noget ved den væg langt
tidligere i processen. Men jeg mener jeg har set systemer hvor
man kan rense vægen med en kasse lignende ting hvor der
både suges og blæses på samme tid, så undgår man det
værste svineri, spørg evt. i en malerforretning.

Mvh Max



Peter Kirk (08-08-2005)
Kommentar
Fra : Peter Kirk


Dato : 08-08-05 08:20


"Max" <Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> skrev i en meddelelse
news:42f537d1$0$173$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hej Peter
>
>> Hvordan fjerne man puds helt tilbage til murstene?
>
> Med en hammer.

Det var jeg bange for. Det eksisterende puds klæber rimelig godt til
murstenene.

>>Og hvordan fjerne man bare overfladen (maling) fra puds? (stål børste?)
>
> Sandblæsning.

Eneste problem er at vi nu har bygget til, og sandbæsning ville give en
masse sand over det hele...

Er det muligt med en stålbørste - måske en slags slibningsmaskine eller
noget?



Frank E. N. Stein (08-08-2005)
Kommentar
Fra : Frank E. N. Stein


Dato : 08-08-05 08:42

On Mon, 08 Aug 2005 09:20:18 +0200, Peter Kirk wrote:

>>> Hvordan fjerne man puds helt tilbage til murstene?
>>
>> Med en hammer.
>
> Det var jeg bange for. Det eksisterende puds klæber rimelig godt til
> murstenene.

Når først du har et hul, går det rimeligt nemt at skrabe pudsen af med
en bred mejsel eller et (billigt) stemmejern. Det tager selvfølgelig lidt
tid, men til gengæld sviner det ikke over hele (nærmere halve) hytten.

--
MVH
osv...



Gainsbourg (06-08-2005)
Kommentar
Fra : Gainsbourg


Dato : 06-08-05 23:53

Det kommer an på væggens stand, hvad den tidligere har været behandlet med
etc...

Jeg kan anbefale Politikens bog "Handyman" der forklarer alle facetter
omkring renovering, vedligeholdelde og anlægning af pudsede vægge og
lofter - og hvordan man bedst overfladebehandler dem. Lån den på biblioteket
eller køb den online her for 99 kr incl. forsendelse
http://www.boligtorvet.dk/Boligtorvet/web.nsf/HidIDLookup/XA6FD23F74BB01C97C1257012004124D3

Med venlig hilsen
Gainsbourg



Peter Kirk (08-08-2005)
Kommentar
Fra : Peter Kirk


Dato : 08-08-05 08:22


"Gainsbourg" <isl41688@THORSTENimage.dk> skrev i en meddelelse
news:HabJe.546$ye4.89@news.get2net.dk...
> Det kommer an på væggens stand, hvad den tidligere har været behandlet med
> etc...
>
> Jeg kan anbefale Politikens bog "Handyman" der forklarer alle facetter
> omkring renovering, vedligeholdelde og anlægning af pudsede vægge og
> lofter - og hvordan man bedst overfladebehandler dem. Lån den på
> biblioteket eller køb den online her for 99 kr incl. forsendelse
> http://www.boligtorvet.dk/Boligtorvet/web.nsf/HidIDLookup/XA6FD23F74BB01C97C1257012004124D3
>

Tak for linket



Calle. (07-08-2005)
Kommentar
Fra : Calle.


Dato : 07-08-05 09:55

Peter Kirk wrote:
> Hej
>
> Vi er igang med at opføre en tilbygning til vores hus, og det nye rum
> vi bygge har en væg som er (var) en eksterne væg på det eksisterende
> hus. Denne væg er "pudsede" og malede gul. Vi vil gerne sætte et nyt
> lag puds på således at vi får en glat overflade som vi også kan male
> en anden farve, men er ikke sikker på fremgangsmåde.
>
> Er det nødvendigt at fjerne det eksisterende puds helt tilbage til
> murstenene før vi laver et nyt lag puds? Eller kan vi nøjes med at
> rense malingen af, og derefter putter et tyndt lag puds på for at
> gøre overfladen glat? Eller kan vi bare rense væggen for det værste
> snavs og sætte ny puds på?
>
> Hvordan fjerne man puds helt tilbage til murstene? Og hvordan fjerne
> man bare overfladen (maling) fra puds? (stål børste?)
>
Det er hurtigst at fjerne den gamle puds. Du kan også risikere at det
skaller af , hvis ikke du gør det


--
Calle.



Peter Kirk (08-08-2005)
Kommentar
Fra : Peter Kirk


Dato : 08-08-05 08:24


"Calle." <fake@fake.fake> skrev i en meddelelse
news:s%jJe.21$Tb5.12@news.get2net.dk...
> Peter Kirk wrote:

>> Hvordan fjerne man puds helt tilbage til murstene? Og hvordan fjerne
>> man bare overfladen (maling) fra puds? (stål børste?)
>>
> Det er hurtigst at fjerne den gamle puds. Du kan også risikere at det
> skaller af , hvis ikke du gør det

Hej, tak. Den eksisterende puds virker i rimelig god stand - og er meget
svært at banke ned. Måske en borehammer/mejsel kunne gøre det.



Calle. (08-08-2005)
Kommentar
Fra : Calle.


Dato : 08-08-05 08:59

Peter Kirk wrote:
> "Calle." <fake@fake.fake> skrev i en meddelelse
> news:s%jJe.21$Tb5.12@news.get2net.dk...
>> Peter Kirk wrote:
>
>>> Hvordan fjerne man puds helt tilbage til murstene? Og hvordan fjerne
>>> man bare overfladen (maling) fra puds? (stål børste?)
>>>
>> Det er hurtigst at fjerne den gamle puds. Du kan også risikere at det
>> skaller af , hvis ikke du gør det
>
> Hej, tak. Den eksisterende puds virker i rimelig god stand - og er
> meget svært at banke ned. Måske en borehammer/mejsel kunne gøre det.
Ja, men det er ikke sikker den nye vil hæfte over det hele, og demed skalle
af.
En borhammer med en bred mejsel er ganske fin
--
Calle.



Benny Andersen (08-08-2005)
Kommentar
Fra : Benny Andersen


Dato : 08-08-05 10:01

On Sun, 7 Aug 2005 00:02:07 +0200, "Peter Kirk" <xdzgor@hotmail.com>
>Er det nødvendigt at fjerne det eksisterende puds helt tilbage til
>murstenene før vi laver et nyt lag puds? Eller kan vi nøjes med at rense
>malingen af, og derefter putter et tyndt lag puds på for at gøre overfladen
>glat? Eller kan vi bare rense væggen for det værste snavs og sætte ny puds
>på?
Malinglaget skal væk, men når pudslaget sidder godt fast ville jeg
ikke nødvendigvis fjerne det. Der findes maskiner som er lidt mindre
voldsomme end sandblæser, den hedder facade<et eller andet>, ligner en
vinkelsliber men har tandhjul på 'skiven' og tilslutning til
(profesionel) støvsuger. Alternativt - anvend en lille elmejsel og
skræl et lag af.


--
Mvh Benny Andersen

/Bluch (12-08-2005)
Kommentar
Fra : /Bluch


Dato : 12-08-05 00:28

"Peter Kirk" <xdzgor@hotmail.com> wrote in
news:42f532c6$0$94501$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:

> Hej
>
> Vi er igang med at opføre en tilbygning til vores hus, og det nye rum
> vi bygge har en væg som er (var) en eksterne væg på det eksisterende
> hus. Denne væg er "pudsede" og malede gul. Vi vil gerne sætte et nyt
> lag puds på således at vi får en glat overflade som vi også kan male
> en anden farve, men er ikke sikker på fremgangsmåde.
>
> Er det nødvendigt at fjerne det eksisterende puds helt tilbage til
> murstenene før vi laver et nyt lag puds? Eller kan vi nøjes med at
> rense malingen af, og derefter putter et tyndt lag puds på for at gøre
> overfladen glat? Eller kan vi bare rense væggen for det værste snavs
> og sætte ny puds på?
>
> Hvordan fjerne man puds helt tilbage til murstene? Og hvordan fjerne
> man bare overfladen (maling) fra puds? (stål børste?)
>
> Tak
> Peter
>
>

Måske det var en mulighed at slibe malingen af med en excentersliber, for
herefter at sandspartle pudset.Det kommer dog lidt an på om pudsningen er
udført pænt og lige, eller om der er store ujævnheder. 10 L sandspartel
koster ca. 100 kr og skal påføres i et tyndt lag.
/Bluch

Peter Kirk (12-08-2005)
Kommentar
Fra : Peter Kirk


Dato : 12-08-05 11:47


"/Bluch" <christian_rahbekFJERN@mail.dk> skrev i en meddelelse
news:Xns96B0EF9EF32ABluch@62.243.74.162...
> "Peter Kirk" <xdzgor@hotmail.com> wrote in
> news:42f532c6$0$94501$edfadb0f@dread11.news.tele.dk:
>
>> Hej
>>
>> Vi er igang med at opføre en tilbygning til vores hus, og det nye rum
>> vi bygge har en væg som er (var) en eksterne væg på det eksisterende
>> hus. Denne væg er "pudsede" og malede gul. Vi vil gerne sætte et nyt
>> lag puds på således at vi får en glat overflade som vi også kan male
>> en anden farve, men er ikke sikker på fremgangsmåde.
>>
>> Er det nødvendigt at fjerne det eksisterende puds helt tilbage til
>> murstenene før vi laver et nyt lag puds? Eller kan vi nøjes med at
>> rense malingen af, og derefter putter et tyndt lag puds på for at gøre
>> overfladen glat? Eller kan vi bare rense væggen for det værste snavs
>> og sætte ny puds på?
>>
>> Hvordan fjerne man puds helt tilbage til murstene? Og hvordan fjerne
>> man bare overfladen (maling) fra puds? (stål børste?)
>>
>> Tak
>> Peter
>>
>>
>
> Måske det var en mulighed at slibe malingen af med en excentersliber, for
> herefter at sandspartle pudset.Det kommer dog lidt an på om pudsningen er
> udført pænt og lige, eller om der er store ujævnheder. 10 L sandspartel
> koster ca. 100 kr og skal påføres i et tyndt lag.

Hejså

Kan du forklare hvad en "excentersliber" er for noget?

Overfladen på den eksisterende puds er meget ujævn (den er lavet på den måde
med vilje) . Men vi synes ikke den ser så godt ud nu den bliver til en
indevæg - derfor vil vi påføre et nyt lag puds, for at ende men en glat
overflade.

Den eksisterende puds er rimelig svært at fjerne. Det kan godt lade sig gør
men en hammer og mejsel, eller en borhammer - men den er en langsom og svær
proces.

Vi troede det nemmeste ville være at fjerne malingen, og pudse over den
eksisterende puds. Vi er bekymret for at hvis vi bare pudse over væggen
(over maling og det hele) risikerer vi at det nye lag puds ikke klæber så
godt. Men, måske børster vi med en stål børste og renser ned med grundrens,
og prøver at pudse på malingen.

tak,
Peter



Peter Kirk (12-08-2005)
Kommentar
Fra : Peter Kirk


Dato : 12-08-05 11:56

> Kan du forklare hvad en "excentersliber" er for noget?

Nu har jeg fundet nogle på internettet. Vi har prøvet med en rystepudser -
men det gik ikke så godt (den var ikke kraftig nok).




Torben (12-08-2005)
Kommentar
Fra : Torben


Dato : 12-08-05 12:47

Lej en facadefræser, den "sliber" pudsen af i den tykkelse du justerer den
til. Det går tjept.

Mvh. Torben


"Peter Kirk" <xdzgor@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:42fc7fb6$0$141$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>> Kan du forklare hvad en "excentersliber" er for noget?
>
> Nu har jeg fundet nogle på internettet. Vi har prøvet med en rystepudser -
> men det gik ikke så godt (den var ikke kraftig nok).
>
>
>



Peter Kirk (14-08-2005)
Kommentar
Fra : Peter Kirk


Dato : 14-08-05 16:11


"Torben" <trp@(remove)hajq.dk> skrev i en meddelelse
news:Z_%Ke.1$xH.0@news.get2net.dk...
> Lej en facadefræser, den "sliber" pudsen af i den tykkelse du justerer den
> til. Det går tjept.

Tak for tippet. En facadefræser var lige hvad vi havde brug for. Underligt
at ingen i Silvan, Bauhaus, Johannes Fog, eller Flügger kendte sådan et
stykke værktøj - de nævnte det ikke i hvert fald da vi spurgte hvordan vi
kunne gribe vores puds an.

Peter



Torben (15-08-2005)
Kommentar
Fra : Torben


Dato : 15-08-05 13:10


"Peter Kirk" <xdzgor@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:42ff5e60$0$1229$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>
> "Torben" <trp@(remove)hajq.dk> skrev i en meddelelse
> news:Z_%Ke.1$xH.0@news.get2net.dk...
>> Lej en facadefræser, den "sliber" pudsen af i den tykkelse du justerer
>> den til. Det går tjept.
>
> Tak for tippet. En facadefræser var lige hvad vi havde brug for. Underligt
> at ingen i Silvan, Bauhaus, Johannes Fog, eller Flügger kendte sådan et
> stykke værktøj - de nævnte det ikke i hvert fald da vi spurgte hvordan vi
> kunne gribe vores puds an.
>
> Peter

Jeg hørte også første gang om den af en murer, da jeg ville have sandblæst
mine ydervægge

NB! Hvor lejede du den, og til hvilken pris ?? Er den nem at arbejde med ?

Mvh. Torben



Peter Kirk (15-08-2005)
Kommentar
Fra : Peter Kirk


Dato : 15-08-05 14:23


"Torben" <trp@(remove)hajq.dk> skrev i en meddelelse
news:8C%Le.10$ln2.8@news.get2net.dk...
>
> "Peter Kirk" <xdzgor@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:42ff5e60$0$1229$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...
>>
>> "Torben" <trp@(remove)hajq.dk> skrev i en meddelelse
>> news:Z_%Ke.1$xH.0@news.get2net.dk...
>>> Lej en facadefræser, den "sliber" pudsen af i den tykkelse du justerer
>>> den til. Det går tjept.
>>
>> Tak for tippet. En facadefræser var lige hvad vi havde brug for.
>> Underligt at ingen i Silvan, Bauhaus, Johannes Fog, eller Flügger kendte
>> sådan et stykke værktøj - de nævnte det ikke i hvert fald da vi spurgte
>> hvordan vi kunne gribe vores puds an.
>>
>> Peter
>
> Jeg hørte også første gang om den af en murer, da jeg ville have sandblæst
> mine ydervægge
>
> NB! Hvor lejede du den, og til hvilken pris ?? Er den nem at arbejde med
> ?

Jeg lejede den igennem "Ledøje Udlejning".
http://www.udlejer.dk/facadefraeser.htm
Den kostede 380,-, inklusiv støvsugemaskine (24 timer).

Jeg ville ikke sige det var nemt - men heller ikke umuligt - det er mest at
man skal holde den op på væggen hele tiden. Jeg er iøvrigt ikke den største
håndværker type, så umuligt for "normale" mennesker er det ikke.

Silvan har dem også - selv om de ikke anbefalede dem som en løsning til mit
problem. Hvis man søge efter "facadefræser" på nettet kan man finde mange
steder hvor de udlejes.

Peter



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177554
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408857
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste