Gulv i kaninbur
Fra : Nick

Dato : 04-08-05 18:35

Hej,

Jeg er ved at bygge et kaninbur, og mangler en god idé til hvad jeg skal
bruge som gulv. Buret er bygget af lægter med træplade - også i benden, men
den kan kaninen jo ikke drøne rundt på direkte; det er jo ikke sikkert at
den huske at bruge "toilettet" hver gang...

Har I nogle idéer?

/Nick

--

Vi gør opmærksom på, at denne e-mail sandsynligvis indeholder fortrolig og
landsskadelig information. Hvis du ved en fejltagelse modtager e-mailen,

Fra : Ukendt

Dato : 04-08-05 22:34

"Nick" <newsSLETMIG@skudenSLETMIG.dk> skrev i en meddelelse

> Har I nogle idéer?

Vinyl eller måske plexiglas....

--
Mvh. www.tjekmig.dk
Nyt:

Fra : Calle.

Dato : 06-08-05 08:37

Buffy wrote:

> Vinyl eller måske plexiglas....

for glat for kaninen
--
Calle.

Fra : Ukendt

Dato : 06-08-05 09:47

"Calle." <fake@fake.fake> skrev i en meddelelse news:KMZIe.19

> for glat for kaninen

Nu kommer der jo strøelse ovenpå underlaget....

--
Mvh. www.tjekmig.dk
Nyt:

Fra : Calle.

Dato : 06-08-05 10:02

Buffy wrote:

> Nu kommer der jo strøelse ovenpå underlaget....
Ja, men hvordan tror du halm ligger fast på et vinyl gulv?

--
Calle. (som kommer fra landet)

Fra : Ukendt

Dato : 06-08-05 10:55

"Calle." <fake@fake.fake> skrev i en meddelelse news:70%Ie.29

> Ja, men hvordan tror du halm ligger fast på et vinyl gulv?

Ja, ok det kan du nok have ret i.
Her har vi marsvin og strøer med savsmuld / træpiller.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
Nyt:

Fra : Tom Nielsen

Dato : 04-08-05 22:51

> [...]
> den kan kaninen jo ikke drøne rundt på direkte; det er jo ikke sikkert at
> den huske at bruge "toilettet" hver gang...

Halm og rengøring - det er jo ikke en swimmingpool du bygger

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 04-08-05 23:31

Nick wrote:
> [...]
> skal bruge som gulv. Buret er bygget af lægter med træplade - også i
> benden, men den kan kaninen jo ikke drøne rundt på direkte;

Du har da vel tænkt dig at give kaninen noget halm at gå på inde i buret?
Altså er din træbund god nok.

> det er jo
> ikke sikkert at den huske at bruge "toilettet" hver gang...

Kaniner plejer at forrette deres nødtørft det samme sted hver gang. Kaniner
er næsten lige så renlige som katte.

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Gainsbourg

Dato : 04-08-05 23:44

Jeg har ikke særlig gode erfaringer med bare at nøjes med en træplade i
bunden. Jeg synes at det bliver hurtigt snasket og får lidt dårlig lugt og
uhygiejnisk udseende - også selvom man lægger spåner og halm i bunden og
renser ud ofte.

Vinyl fungerer sådan set efter hensigten - er nemt at rengøre i bund etc.
Det eneste minus er bare, at nogle kaniner ikke kan lade være med at gnave i
kanten af det. Man er derfor nødt til at sætte en liste over kanten eller
lignende, for at det får lov at sidde i fred - og man skal lige være lidt
opmærksom på hjørnerne, så der ikke er nogle steder de kan få fat med
tænderne.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Nick

Dato : 05-08-05 06:57

"Gainsbourg" <isl41688@THORSTENimage.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> lidt opmærksom på hjørnerne, så der ikke er nogle steder de kan få fat med

Tak for dit svar. Det kan jeg da bruge til noget - i modsætning til de andre
svar. Og for at folk ikke skal blive sure, vil jeg lige kommentere dem:

Nej, selvf. vil jeg ikke nøjes med bare en træplade. Så havde jeg jo ikke
spurgt her, hvad jeg kan bruge ovenpå den...

Nej, jeg bygger ikke en svimmingpool. Jeg bygger et kaninbur. Og en kanin
kan godt komme til - som alle dyr - at snaske urin, drikkevand m.m. ud på
gulvet. En træplade suger det til sig. Altså skal der noget ovenpå. Derfor
spørger jeg.

Det er rart med svar man kan bruge til noget. Flabede svar om svimminpools
m.m. er da hyggelige, men ret uanvendelige.

Hilsen

Nick

PS: Mener du alm. vinyl/voksdug. Man kunne lime det på pladen og - som du
skriver - sætte en liste i kanten hele vejen rundt.

Fra : Tom Nielsen

Dato : 05-08-05 16:21

> [...]
> gulvet. En træplade suger det til sig. Altså skal der noget ovenpå. Derfor

Fint, så det er ikke fordi du har i sinde at lade den stå længe uden at
blive renset - sådanne eksempler har jeg desvære set hvor de gik i et stort
terrarie... halmen blev våd og kaninerne syge.

Skal du tætne dit bur vil jeg forslå at de giver det silolak, det bider de
ikke i stykker ligesom vinyl, plexiglas og hvad man ellers kan finde på at
anvende.
Husk at være udendørs når du lakere, og lad det tørre igennem inden du tager
det ind.

Hvis det er ude kaniner, så husk at du IKKE må tage dem ind om vinteren bare
fordi det bliver koldt - de vil simpelthen koge over da de selv tilpasser
sig (pelsen) til ude temp.
De har bedst af at gå udendørs, men kan naturligvis også holdes indendørs,
bare de starte inde om sommeren.

- Tom
ps. har selv haft masser af kaniner, dog har alle gået i stald.

Fra : Nick

Dato : 05-08-05 20:08

"Tom Nielsen" <tom_nielsenNO_REPLY@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> Skal du tætne dit bur vil jeg forslå at de giver det silolak, det bider de
> ikke i stykker ligesom vinyl, plexiglas og hvad man ellers kan finde på at
> anvende.

Tak for din idé. Det ser ud til, at det er en god idé at blot lakere træet
godt og grundigt.

Næh, den skal være udendørs hele året, og den starter på torsdag, når vi får
den hjem

Jeg tænkte lidt på at tilføje en lille "tunnel" i siden af buret, ned til et
udendørs "netbur" på et par kvadratmeter, så kan den selv drøne ud når den
vil. Med sådan noget hønsenet-agtigt metalnet i siderne, som tag og -
vigtigt - i bunden.

Mon det er en idé en kanin vil bifalde?

/Nick

Fra : Hanne Bech-Jensen

Dato : 06-08-05 00:42

"Nick" <newsSLETMIG@skudenSLETMIG.dk> wrote in message

Mon det er en idé en kanin vil bifalde?<<

Hej Nick.

Det vil den elske.
Vores kaniner havde lige præcis sådanne boligforhold. Vi havde lavet en skrå
stige af en smal plade med lister på. Men de brugte den slet ikke... de
hoppede direkte op i indgangen. Ret godt ramt, for åbningen var ikke meget
større end kaninen. Vi havde også lavet en lille skydeplade dør, så vi kunne
lukke dem inde om natten når det blev for koldt om vinteren... Man er vel en
hønemor

Vores kaniner går stadig i boliger med adgang til løbegård hele tiden. Men
nu har vi bygget et skur til dem hvor de går i en form for store kasser med
låg med net i. Så nu løber de direkte ud i deres løbegårde og de er mest
ude, på alle tider af året.

Det eneste minus ved løbegårde er at de er svære at rengøre, jorden altså.
Vi har gravet bunden en halv meter ned så de kan grave små huler. Det har
dog aldrig været et problem for vores voksne kaniner... men vi har lige
mistet et par unger pga. infektion, nok fra ophobet afføring i jorden.
Jeg ville blot lige nævne det, hvis du en dag skulle få lyst til have få
unger på den. Jeg anede det nemlig ikke før det var for sent. Nu er vi
begyndt at rense de værste pølle-hjørner i gårdene, ved simpelthen at skrabe
det øverste jordlag af en gang imellem. Bare for en sikkerheds skyld... men
som sagt har det aldrig været et problem med de voksne dyr.

Rigtig god fornøjelse med din ninus. Vi har 7, kun som kæledyr... og de er
bare så herlige.

Hilsen,
Hanne i Glostrup

Fra : Nick

Dato : 06-08-05 07:51

"Hanne Bech-Jensen" <solsort_dk12@34hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> skrabe det øverste jordlag af en gang imellem. Bare for en sikkerheds
> skyld... men som sagt har det aldrig været et problem med de voksne dyr.

Så hvis jeg nu graver græsset af og fjerner 30-40 cm jord, lægger
hønsenettet og fylder det hele på igen, så er den bare fjong?

/Nick

PS: Tak for inputtet!

Fra : Calle.

Dato : 06-08-05 08:47

Nick wrote:
> "Hanne Bech-Jensen" <solsort_dk12@34hotmail.com> skrev i en meddelelse
>

> Så hvis jeg nu graver græsset af og fjerner 30-40 cm jord, lægger
> hønsenettet og fylder det hele på igen, så er den bare fjong?

Jeps, men regn ikke med at du kan holde græs der i lang tid.

--
Calle.

Fra : Hanne Bech-Jensen

Dato : 06-08-05 12:03

> hønsenettet og fylder det hele på igen, så er den bare fjong?<<

Lige præcis. Men husk også den del af siderne som er under jorden. Du skal
simpelthen grave jorden væk og bygge løbegården nede i hullet, og så fylde
jorden tilbage ind i løbegården bagefter. En låge så I kan komme derind er
også nødvendigt, eller at 'taget' kan løftes. Både til rengøring, men det er
også hyggeligt at sidde derinde hos dem.

Jeg tilslutter mig desuden et andet indlæg om at det skal være voliere-net,
det med de firkantede masker.

Vi har også efterfølgende fyldt noget mere jord derind så de har kunnet lave
små høje, og enkelte græstørv når vi har gravet noget af. Det er rigtigt at
græsset ikke holder længe... de gnaver simpelthen livet af det.
Selv en forsythia vi plantede derinde fik de gnavet rødderne i stykker på.
Rent faktisk er de perfekte til at rense jorden for skvalderkål... et års
tid derinde så er der ikke en bid af rødderne tilbage, dem elsker de nemlig
også

Jeg synes nu ikke at jorden bliver så ulækker som det bliver nævnt i en
anden post. De flytter rundt på den hele tiden så mange af pøllerne bliver
begravet. Og hvis du samler de fleste op i hjørnerne som vi gør nu, bliver
problemet endnu mindre.

Jeg tror det at de har fri adgang til at gå ud hele tiden betyder mest for
dem, men det er bare min mening.

Hilsen
Hanne

P.S. Vi skal bygge til i Kaninhøjen hér i weekenden så vi får plads til 1(2)
boliger mere til vores 3 unger som skal blive hér Så pas på... vi
startede med én kanin for 6 år siden, og nu er vi oppe på 7!

Fra : Calle.

Dato : 06-08-05 12:11

Hanne Bech-Jensen wrote:
> P.S. Vi skal bygge til i Kaninhøjen hér i weekenden så vi får plads
> til 1(2) boliger mere til vores 3 unger som skal blive hér Så pas
> på... vi startede med én kanin for 6 år siden, og nu er vi oppe på 7!
Det er da ikke meget, det kan komme på 1/2 år
--
Calle.

Fra : Gainsbourg

Dato : 06-08-05 09:50

> Med sådan noget hønsenet-agtigt metalnet i siderne, som tag og - vigtigt -
> i bunden.

Jeg ville nok bruge volierenet (det med rektangulære huller i stedet for
sekskantede). Hønsenet er ikke hunde, katte eller ræve-sikkert, da det kan
skride i maskerne. Volierenet er derimod tykkere i tråden og fæstnet i hver
maske.

Du kan også lave et udendørsbur med net i bunden, som man bare stiller oven
på græsset. Hvis græsset ikke er for højt, stikker det op gennem nettet og
buret kan så flyttes med nogle dages mellemrum, så der altid er frisk græs i
stedet for afgnavet bar jord fyldt med afføring, som det ellers nemt bliver
efter ganske kort tid, med mindre buret er _kæmpe_ stort.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

P.S. Kom lige i tanke om, at jeg engang har set et kaninbur med en bund i en
slags bukket metalplade - tror nok at det var zinkplade.

Fra : Calle.

Dato : 06-08-05 08:44

Nick wrote:
> [...]
> kanin kan godt komme til - som alle dyr - at snaske urin, drikkevand
> m.m. ud på gulvet. En træplade suger det til sig. Altså skal der

Ja halm, og ikke vinyl. Det er ikke naturligt for en kanin at gå på, og
halmen ved den sprade op i den ene ende.
> PS: Mener du alm. vinyl/voksdug. Man kunne lime det på pladen og -
> som du skriver - sætte en liste i kanten hele vejen rundt.

Nej, der skal bare halm nok i buret, og IKKE vinyl

--
Calle.

Fra : Calle.

Dato : 06-08-05 08:42

Gainsbourg wrote:
> [...]
> - og man skal lige være lidt opmærksom på hjørnerne, så der ikke er
> nogle steder de kan få fat med tænderne.

Hvis pladen blir fugtig, så er der ikke halm nok til at suge.
Hvordan tror du pladen vil se ud under vinylen.
--
Calle.

Fra : Petersen_Michael

Dato : 05-08-05 07:09

In news:42f251ab$0$25947$edfadb0f@dread12.news.tele.dk,
Nick <newsSLETMIG@skudenSLETMIG.dk> Typed:

> Har I nogle idéer?

Du kunne prøve at finde en signatur der overholder standarten.
Hint: 4 linier af max 72 tegn.

--
Med venlig hilsen Michael Petersen
residerende i Nyborg

Fra : Nick

Dato : 05-08-05 14:21

"Petersen_Michael" <petersen_michael.dengyldnemåge@mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:42f30295$0$171$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Du kunne prøve at finde en signatur der overholder standarten.

Ja, sorry, så det ikke da jeg sendte posten.
Men så fik du da leget politimand for en dag. Jubii

/Nick

Fra : Petersen_Michael

Dato : 05-08-05 15:31

In news:42f367c1$0$75419$edfadb0f@dread16.news.tele.dk,
Nick <virker@ikke.dk> Typed:

> Men så fik du da leget politimand for en dag. Jubii

Prøv nu om du kan undlade at optræde flabet og nedladende i gruppen, over
for dem der svarer dig. Hvad enten du synes svarene er brugbare eller ej.

Fra : Nick

Dato : 05-08-05 15:36

"Petersen_Michael" <petersen_michael.dengyldnemåge@mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:42f3782f$0$178$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>...Hvad enten du synes svarene er brugbare eller ej.

Øhh? Hvad med om man prøvede at holde vittighederne til vittighedsgruppen og
undlod at svare flabet med kommentarer om swimmingpools etc. Jeg kan slet
ikke følge din opfattelse af mit tidligere svar. Måske er fejlen, at jeg
forventer at folk der har et brugbart svar, svarer, og at folk der kun har
"sjove" kommentarer og nytteløst sniksnak, undlader at svare. Det andet
skaber for meget støj i gruppen, ikke?

Fortsat god dag.

/Nick

Fra : MAndersen

Dato : 05-08-05 07:45

> [...]
> men den kan kaninen jo ikke drøne rundt på direkte; det er jo ikke sikkert
> at den huske at bruge "toilettet" hver gang...

Klippet en alt for lang signatur.

Jeg har brugt vandfast krydsfiner i bunden af vores. Den står ude hele året,
og fejler intet.

MAndersen

Fra : Bettina Hansen

Dato : 05-08-05 09:47

Hej Nick

Nick wrote:
> [...]
> den kan kaninen jo ikke drøne rundt på direkte; det er jo ikke sikkert at
> den huske at bruge "toilettet" hver gang...

Mine chinchillabure er også bygget i træ og med træ i bunden. Jeg har
givet bunden tre gange gulvlak - det er stærkt og nemt lige at tørre
over med en klud :)
Det skal dog bemærkes at chinchillaer ikke drikker (og dermed heller
ikke tisser) særlig meget - meget mindre end f.eks. marsvin - så selvom
det virker fint her så ved jeg ikke om det fungere i et kaninbur - det
kan du nok bedst selv vurdere ;)

Mvh Bettina

--
http://chin.dk
http://sponsorbarn.info

Fra : Nick

Dato : 05-08-05 14:20

"Bettina Hansen" <bettina@chin.dk> skrev i en meddelelse
> Mine chinchillabure er også bygget i træ og med træ i bunden. Jeg har
> givet bunden tre gange gulvlak - det er stærkt og nemt lige at tørre over
> med en klud :)

God idé! Tak!

/Nick

Fra : Jens G

Dato : 05-08-05 16:37

On Thu, 4 Aug 2005 19:34:35 +0200, "Nick"
> [...]

>den kan kaninen jo ikke drøne rundt på direkte; det er jo ikke sikkert at
>den huske at bruge "toilettet" hver gang...

Da min far for mange år siden gik op i racekaniner havde han en støbt
betonbund i burene. Det var nemt at køre rent, og kaninerne kunne ikke
bide det istykker.
Måske kan man bruge noget eternitplade, og fuge ude ved kanten med
noget der hærder hårdt op?

--
Jens G

Fra : Calle.

Dato : 06-08-05 08:40

Nick wrote:
> [...]
> benden, men den kan kaninen jo ikke drøne rundt på direkte; det er jo
> ikke sikkert at den huske at bruge "toilettet" hver gang...

Det er jo derfor man strør halm hos en kanin, så det suger. En kanin har
normalt et bestemt sted den har toilet. Lav en skuffe så du kan trække
bunden ud, og tømme den, eller en låge, så du kan skrabe halmen direkte ud i
trillebøren.

--
Calle.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 08-08-05 13:03

On Thu, 4 Aug 2005 19:34:35 +0200, "Nick" <newsSLETMIG@skudenSLETMIG.dk>
wrote:

> [...]
>den kan kaninen jo ikke drøne rundt på direkte; det er jo ikke sikkert at
>den huske at bruge "toilettet" hver gang...

I mit gamle, tre-etagers kaninbur er der brugt flade eternitplader som
bund - uden en træplade under. Det fungerer rigtig godt.