Sær USB kortlæser
Fra : Lasse Jensen

Dato : 04-08-05 07:19

Jeg har 2 USB kortlæsere. Den første er en Cool 8in1 (Fakta) USB 1.1 og
baseret på ICSI IC1110 chippen. Den anden er NorthQ Combo Reader (Aldi) USB
2.0 og baseret på ICSI 1210 chippen og har iøvrigt indbygget HUB.

Hvis jeg sætter et kort i den første finder Linux det automatisk, men den
anden skal resættes for at finde nye kort. Det ville såmænd også være til
at leve med, hvis det ikke var fordi at jeg så skal umounte mine USB diske,
som sidder i HUB'en. Nogen der kan hjælpe med en fornuftig forklaring på
hvorfor de to kortlæsere opfører sig forskelligt? Ligger problemet i
software eller hardware? Og kan jeg løse det eller skal jeg bare futte ud
og købe en anden HUB?

--
Lasse Jensen [fafler at g mail dot com]
Linux, the choice of a GNU generation.

Fra : Henrik Blunck

Dato : 04-08-05 07:22

Lasse Jensen skrev Torsdag den 4. august 2005 08:18 i beskeden
<42f1b224$0$67258$157c6196@dreader2.cybercity.dk> i gruppen
dk.edb.system.unix:

> [...]
> forklaring på hvorfor de to kortlæsere opfører sig forskelligt? Ligger
> problemet i software eller hardware? Og kan jeg løse det eller skal jeg

De ved garanteret en del mere om det på news:dk.edb.system.unix.hardware

Kører din computer "ægte" USB 2.0? For det er umiddelbart dér jeg kunne
forestille mig det var interessant at vide hvilket bundkort der sidder i
din maskine. Det kunne være en flash af BIOS hjalp. Ofte kommer der jo
opdateringer til bundkortets grundindstillinger *efter* man finder fejl.
Dette har jeg, i sin tid, været ude for på et ECS K7S5A-bundkort...

Henrik Blunck
Vil du vide mere om Linux - http://www.linux-svar.dk
Oversættelse af manualer m.v. - http://www.ikt-strategi.dk

Fra : Lasse Jensen

Dato : 04-08-05 07:54

Henrik Blunck wrote:

> De ved garanteret en del mere om det på news:dk.edb.system.unix.hardware

Det har du nok egentlig ret i.

> [...]
> opdateringer til bundkortets grundindstillinger *efter* man finder fejl.
> Dette har jeg, i sin tid, været ude for på et ECS K7S5A-bundkort...

Har et iWill DBD100 bundkort med Intel BX chipsset og en VIA VT6202 PCI USB
2.0 controller. Problemet er det samme på begge controllere. Og jeg har den
nyeste BIOS.

Fra : Henrik Blunck

Dato : 04-08-05 07:25

> [...]
> forklaring på hvorfor de to kortlæsere opfører sig forskelligt? Ligger
> problemet i software eller hardware? Og kan jeg løse det eller skal jeg

Mulighed nr. to. Kommer i tanke om: kører du servicen "hotplug", for jeg
havde lignende problem på den nuværende 800mhz-maskine, hvis ikke jeg
ventede med at sætte kortlæseren i til *efter* installationen af Mandriva.
Når denne så var monteret, hentede jeg opdateringer, og alt kørte.

Fra : Lasse Jensen

Dato : 04-08-05 07:57

Henrik Blunck wrote:

> [...]
> ventede med at sætte kortlæseren i til *efter* installationen af Mandriva.
> Når denne så var monteret, hentede jeg opdateringer, og alt kørte.

Ja, den kører. Og virker jo også ved den første kortlæser.

Fra : Lasse Jensen

Dato : 04-08-05 08:09

Lasse Jensen wrote:

> [...]
> forklaring på hvorfor de to kortlæsere opfører sig forskelligt? Ligger
> problemet i software eller hardware? Og kan jeg løse det eller skal jeg

Kan iøvrigt fortælle at jeg kører Debian testing og Linux 2.6.11.7. Og at
min bærbare, som også kører debian, men nok ikke har været opdateret i et
stykke tid, ikke vil finde kort i nogen af kortlæserne. Hvilket tyder på at
det er software relateret.

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 04-08-05 14:46

Lasse Jensen <fafler@gmail.com> hit the keyboard.
Afterwards the following was on the screen:

> [...]
> hvorfor de to kortlæsere opfører sig forskelligt? Ligger problemet i
> software eller hardware? Og kan jeg løse det eller skal jeg bare futte ud

Det er ikke alle kortlæsere, der genererer "hotplug" events. Min
kortlæser gør f. eks. ikke, så jeg har:

BUS="scsi", SYSFS{model}="USB SD Reader", NAME{all_partitions}="usbsd"
BUS="scsi", SYSFS{model}="USB CF Reader", NAME{all_partitions}="usbcf"
BUS="scsi", SYSFS{model}="USB SM Reader", NAME{all_partitions}="usbsm"
BUS="scsi", SYSFS{model}="USB MS Reader", NAME{all_partitions}="usbms"

i min /etc/udev/rules.d/030_local.rules . Den laver alle
device-filerne i /dev, jeg skal bruge og jeg automounter den herefter
med autofs.

Det bør nok nævnes at jeg kører Debian.

/Rasmus

Christ, you haven't even seen the film yet and you're comparing it,
unfavourably, to a dressing gown.
-- Freakstone on alt.fan.douglas-adams