Brugtmoms - Hvordan?
Fra : Henriette Jensen

Dato : 01-08-05 23:11

Hej

Vi har en virksomhed, som bl.a. sælger brugte vare, som er indkøbt i større
mængder, og derfor kender jeg ikke den enkelte vares indkøbspris.
Jeg skal derfor beregne moms efter "samlemetoden", hvor jeg skal betale moms
af 80% af forskellen mellem det samlede indkøb og det samlede salg i en
momsperiode. Altså: samlet salg - samlet indkøb * 80% *25%

Men hvordan gør jeg det rent praktisk mht. opkrævning af moms ved kunden?
(private kunder)
Jeg kan jo ikke bare lægge 25% moms oveni fakturaen, og så ellers selv
stoppe den evt. forskel i lommen, vel?
Nogen der har praktisk erfaring med dette?

Mvh
Frank

Fra : Lars Ladingkaer

Dato : 01-08-05 23:19

Henriette Jensen wrote:
> Nogen der har praktisk erfaring med dette?

Der er en vejledning hos Told & Skat:

http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=83329&vID=200181&i=25#i83329

--
/Lars

Forum for DVD+HDD optagere:
www.recordere.dk

Fra : alexbo

Dato : 02-08-05 07:45

"Henriette Jensen" <yokopop@vip.cybercity.dk>

> [...]
> (private kunder)
> Jeg kan jo ikke bare lægge 25% moms oveni fakturaen, og så ellers selv

Momsbeløbet eller satsen må ikke fremgå af fakturaen, heller ikke hvordan
den er regnet ud, det skal derimod
fremgå at prisen er incl. moms.

http://www.erhverv.toldskat.dk/ToldSkat.aspx?oID=83303&vID=200181&i=48&action=close#i83303

mvh
Alex Christensen

Fra : Mercuria

Dato : 02-08-05 08:38

"Henriette Jensen" <yokopop@vip.cybercity.dk> wrote in message
> [...]
> stoppe den evt. forskel i lommen, vel?
> Nogen der har praktisk erfaring med dette?

Ved salg af de brugte ting skal der ikke ske nogen særskilt opkrævning af
moms.
Momsen er allerede inde i prisen.
Køberne kan ikke trække momsen fra, selv om de eventuelt har CVR nummer og
er momsregistrerede.
Mange brugtvaresælgere anvender et stempel på kvitteringerne, hvor der står:

"Varerne er solgt efter de særlige regler for brugtmoms. Køber kan ikke
fratrække købsmoms."

--
Venlig hilsen

Frank

Mercuria
Administrative Services & Regnskab

Bernhard Bangs Allé 39
2000 Frederiksberg

Østergade 1
8000 Århus C

Telefon: 70 25 20 75
Telefax: 70 25 20 85

Effektiv Assistance - Til Tiden!

Fra : Henriette Jensen

Dato : 02-08-05 08:45

Ja, det er også fint nok..... Jeg har også læst vejledningen på toldogskat.
Men mit problem opstår, fordi jeg har både nye og brugte varer. Når en kunde
så køber både nye og brugte varer , er det jo efter to forskellige regler
momsen skal opgøres.
Det giver jo et temmelig stort problem i forhold til fakturakravene.