dykning på storebæltsbroen
Fra : LCO

Dato : 01-08-05 18:25

Hejsa!
Vi vil gerne have et par dyk på Storebæltsbroen i næste uge.
Ind til nu har jeg fundet u d af, at man skal melde det i forvejen til
Storebælts vagtcentral. I forbindelse med dette skal man angive, hvilke
piller man påregner at dykke på.....og så var det jeg ville høre om
erfaringer osv.med de forskellige piller.
Er der nogle, der er bedre end andre, eller kan man lige så godt tage den
første og bedste fra Sjællandssiden - ikke mindst for nemhedens skyld?

Mvh
Lykke

Fra : lars_g

Dato : 02-08-05 07:57

For et par år siden var vi et par stykker som tog ud til
storebæltbroen og dykkede. Da vi kommer fra Jylland blev det naturligt
nok på den vestlige bropille at vi dykkede. Det var et godt dyk, jeg
var specielt imponeret over den kæmpe beton konstruktion der er lavet
på bunden. Man kan fktisk ankre op lige bag bropillerne, og blive
overrasket at der kun er ca 3-5 meter dybt, men for så lidt senere at
opdage at man har smidt anker overpå en del af fundamentet til
bropillen. Der var en pæn del af både små og store torsk nede på
bunden, men vi var ikke forberedt på at skulle møde fisk dernede
(ingen harpun med). Der lå meget byggeaffald fra da man byggede broen,
og istedet for at rydde op havde man istedet smidt mange store sten ned
over diverse stillands dele mv. Desværre havde vi ikke tjekket
tidevandstabellen for Storebælt inden vi tog afsted, så der var
temmelig meget strøm, men vi dykkede ned i læ af bropillen. Vi kunne
desværre ikke svømme rundt om hele fundamentet pa den kratige strøm,
men vi fik da set en af de 4 sider på den vestlige broplille. Det kan
jeg anbefale, for det var flot. Men tidevandet har en del indflydelse
på dykket. Da vi havde båd med betød strømmen ikke så meget, men
jeg kunne nu alligevel ikke tænke mig at komme op andre steder end bag
broplillen for der der kommer pænt med store skibe forbi. Mit gæt er
at de to piller stort set er lavet ens, og bunden nok er meget ens ved
de to bropiller, så du kan lige så godt tage den østlige da du bor
nærmest den. Hvis du nu alligevel gider sejle over bæltet så kan jeg
anbefale at tage et dyk nr to på broplillerne ved lav broen. Efter mit
dyk på bropillen til højbroen tog vi nogle snorkeldyk ved
broplillerne til lav broen, dem er der jo en hel del af. Jeg har dykket
ved både de yderste og de inderste, og der er stort set ingen forskel.
Dybden der er jo meget lav, så det er perfekt til nogle snorkel dyk,
efter dit dyk på en af bropillerne. Men der er jo et pænt stykke at
sejle, når du kommer fra Sjælland, men det er absolut turen værd.
mvh Lars G.

Fra : HKN

Dato : 02-08-05 10:06

"LCO" <lychri_fjerndette_@gmail.com> wrote in message
> [...]
den
> første og bedste fra Sjællandssiden - ikke mindst for nemhedens skyld?

Jeg mener at magasinet DYK har lavet en beskrivelse af de enkelte
bropiller - dvs m. dybdeangivelse m.v.

Mvh
Henrik

It has removed 104 spam emails to date.
Try www.SPAMfighter.com for free now!

Fra : U W

Dato : 02-08-05 11:50

Hej
Det er korrekt at du skal ringe til Storebæltsforbindelsen på
forhånd og orientere vagtlederen i Storebælts Vagtcentral på
telefon 58 30 30 51 samt VTS Storebælt på telefon 58 37 68 68 om
planlagte dykkeraktiviteter.
Udover dette skal i som skrevet andetsteds, nok tage et kig på
tidevandstabellen på DMI f.eks. eller på FRV.
Hvis det er muligt for jer at planlægge dykket efter denne, kan i
nok komme hele vejen rundt om pillen.
Jeg synes personligt at Vestbroen er bedre, men det er jo en
smagssag. Beskrivelsen af denne findes i et nummer
af "Sportsdykkeren" - hvis nok fra 2003.
Og lad nu være med at blive væk derude, som nogle dykkere blev i
weekenden (se på SOK) Men turen over Storebælt i helikopter,
skulle eftersigende være vældig flot...
God dykning..
mvh
Ulrik

Fra : Kews

Dato : 03-08-05 15:49

Hejsa,

Vi var ude for at dykke på en pille der - nr. 61 - fra Jyllandssiden.
Jeg har aldrig set så meget strøm - så det blev droppet...Det kan også
anbefales, at have båd, da man skal over nogle ret store granit-blokke.

/Kewin