God navneleg til 15-årige?
Fra : Christian Jakobsen

Dato : 31-07-05 22:06

Hej i gruppen
(krydspostet da jeg ikke helt ved hvor denne hører hjemme).

Jeg skal holde kursus for en flok 15-årige, og har brug for en god navneleg,
så de hurtigt kan lære hinandens navne (og jeg ligeså).

Er der nogen der kender en god en, der passer fint på denne aldersgruppe?

Mvh
/CJ

Fra : Cat

Dato : 31-07-05 22:14

Christian Jakobsen skrev:
> [...]
> så de hurtigt kan lære hinandens navne (og jeg ligeså).
>
> Er der nogen der kender en god en, der passer fint på denne aldersgruppe?

Man sidder i en rundkreds. Den første siger sit navn. Den næste siger
det første navn og sit eget. Den tredie siger første navn, andet navn,
og sit eget. Det bliver længere og længere, men bliver også gentaget
flere og flere gange.

Tine

Fra : Anita

Dato : 31-07-05 22:30

Cat <ta@uu.dk> skrev:

> [...]
> siger det første navn og sit eget. Den tredie siger første navn,
> andet navn, og sit eget. Det bliver længere og længere, men bliver

En sjov udvidelse til den er at man efter sit navn tilføjer et ord med
samme
forbogstav som sit navn.
Så bliver navnerækken noget i stil med:

Anita Ananas, Tine Trompet, Peter Prik osv.

På den måde er det sjovt, lettere at huske og nogle af "kælenavnene" ender
med at hænge ved ;)

Venligst Anita

Fra : Christian Jakobsen

Dato : 31-07-05 22:23

"Cat" <ta@uu.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> første navn og sit eget. Den tredie siger første navn, andet navn, og sit
> eget. Det bliver længere og længere, men bliver også gentaget flere og

Den havde jeg også haft i tankerne. Tænkte bare på om der muligvis var en
anden der var sjovere for denne aldersgruppe, og muligvis også en anelse
mere avanceret....?

/CJ

Fra : Camilla Rømer

Dato : 31-07-05 23:30

"Christian Jakobsen" <jakobsen00@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> så de hurtigt kan lære hinandens navne (og jeg ligeså).
>
> Er der nogen der kender en god en, der passer fint på denne aldersgruppe?

Da jeg i sin tid startede på seminariet, brugte vi en navneleg der gik ud på
at sige sit navn og derefter et særpræg ved sig selv. Eksempelvis: "Jeg
hedder Camilla og jeg har en lille grim hund". Sidemanden (vi stod i
rundkreds som det sig hør' og bør') skulle så sige sit eget navn + særpræg +
"og jeg står ved siden af Camilla som har en lille grim hund". O.s.v.
derfra.
Udover at være ganske underholdende lærte vi hinandens navne - og særheder -
at kende ret hurtigt! Det er vist nemmere at huske et navn hvis man kan
koble det med 'noget særligt'... eller noget
Jeg tror det vil kunne appelere til en flok 15 årige.

med venlig hilsen,
Camilla Rømer

Fra : Kim J.

Dato : 01-08-05 05:37

Hejsa,

> [...]
> navneleg, så de hurtigt kan lære hinandens navne (og jeg ligeså).
>
> Er der nogen der kender en god en, der passer fint på denne aldersgruppe?

Da jeg startede på seminariet brugte vi følgende metode på vor stamhold:

Alle sidder i rundkreds,
den første siger sit navn og et dyr der starter med samme bogstav som
navnet, fx Kaj kat,
den næste skal så sige den førstes navn + dyr, og så selv sige sit navn +
dyr,
den tredje skal sige de forgåendes navne + dyr, samt sit eget navn + dyr
osv.

Sjovt nok, så hænger ret mange navne + dyr ved efter tre år på seminariet.

Jeg er selv en stor klovn til at huske navne, men lærte dog hurtig navnene
på de andre studerende.

Held og lykke med det
Kim J.

Fra : Mikael Jensen

Dato : 01-08-05 09:23

sjovt vi havde samme ordleg, jeg skulle nok bare ikke have fundet på
tilnavnet Møgspand, DET hang nemlig ved =)

Mikael

Fra : Nette

Dato : 01-08-05 11:42

"Mikael Jensen" skrev

> sjovt vi havde samme ordleg, jeg skulle nok bare ikke have fundet på
> tilnavnet Møgspand, DET hang nemlig ved =)

He he, noget siger mig at Kims også hang ved... Læg mærke til han skrev, han
var en Klovn....

Nette

Fra : Kim J.

Dato : 02-08-05 05:31

Hejsa,

"Nette" <nettesnetpostfjerndette@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Mikael Jensen" skrev

> He he, noget siger mig at Kims også hang ved... Læg mærke til han skrev,
> han
> var en Klovn....
>
> Nette

Hov hov Nette, nu er du grov :o/
Læg lige mærke til at det var dyrenavne, og ikke bare ord! Jeg valgte kamel,
en anden havde snuppet kat, så det var det eneste dyr jeg kunne komme på.
Det gjorde det noget nemmere at huske navnene på de øvrige.

Hygge her fra
Kim

Fra : Nette

Dato : 02-08-05 09:50

"Kim J." skrev

> Hov hov Nette, nu er du grov :o/

Jeg ved det, men det var f.... fristende. Sorry

Nette

Fra : N/A

Dato : 01-08-05 07:04

Fra : Mette

Dato : 01-08-05 07:04

"André Høstrup" <meg@NOSPAMcool.dk> skrev i en meddelelse
> Uden at være lyseslukker, men var det ikke bare nemmere med navneskilte
som
> man klister på sit tøj eller sætter på bordet ?
>
> De færreste 15 årige i dag synes vel næppe en navneleg er sjov ?
>
> Men held og lykke med det alligevel.

Det kan godt være, at de synes det er "pinligt" og "barnligt", men så snart
man kommer i gang er det jo faktisk rigtigt sjovt, og er en god måde at
ryste folk sammen på over et godt grin.

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 16-08-05 13:17

"André Høstrup" <meg@NOSPAMcool.dk> skrev i en meddelelse

> Uden at være lyseslukker, men var det ikke bare nemmere med navneskilte
> som man klister på sit tøj eller sætter på bordet ?

Nope... det er bestemt ikke nemmere, hvis opgaven er at lære personer at
kende og tillige huske deres navne. Til det formål er Camillas forslag
faktisk genialt!

Hvis det kun handler om hurtigtst muligt at få præsentationen overstået, er
det ganske rigtigt "nemmere" bare hæfte et skilt på sig. Men effektivt er
det ikke - og når skiltet er væk, er man på den. Der er mere fornuft i at
lære hinanden og hinandens navne at kende - så skilte kan undværes.

> De færreste 15 årige i dag synes vel næppe en navneleg er sjov ?

Kommer an på legen og formålet.

Noget helt andet er, at sådan en navneleg ikke nødvendigvis behøver være
"sjov" - det er vel rigeligt, at den er nyttig *S* Og det var oplyst at være
formålet - mere end at underholde.

Mvh. Lisbeth

Fra : Kristian Damm Jensen

Dato : 16-08-05 18:01

Lisbeth Jacobsen wrote:
> [...]
> være "sjov" - det er vel rigeligt, at den er nyttig *S* Og det var
> oplyst at være formålet - mere end at underholde.

Men det er nemmere at bevare koncentrationen, hvis den er sjov.

Jeg kender et par stykker fra min tid som rusvejleder:
1) Den udfordrende.
Alle sidder i rundkreds. Første person siger sit navn. Anden person siger
navnet på første person og sit eget. Osv.

2) Den lidt brutale.
Denne forudsætter at folk kender hinanden lidt i forvejen, ellers er den for
svær.
Alle sidder i rundkreds. En person er den, og står i midten med en
sammenrullet avis i hånden. En person (A) siger navnet på en anden person
(B). Nu skal B sige navnet på en tredje person inden høn med avisen når at
slå B i hovedet med avisen. Hvis avisejeren når det, bytter høn plads med B.

3) Den pjattede. Også kendt som hovedkanin-sidekanin.
Alle sidder i rundkreds. En er den, og sidder og vifter med begge hænder
oppe ved ørerne som kaninører. Høn er hovedkanin. De to personer ved siden
af sidder med den hånd, der vender mod hovedkaninen, oppe ved øret og vifter
som var det kaninører. De er sidekaniner.
Altså hvis man står foran dem og kigger fra venstre mod højre: sidekanin 1
har venstre hånd oppe, hovedkanin har begge hænder oppe, og sidekanin 2 har
højre hånd oppe.
Hovedkaninen siger nu et navn og holder op med at være hovedkanin. Den hvis
navn er blevet sagt kan vælge at være ny hovedkanin eller at være sidekanin.
I begge tilfælde udpeges implicit to andre, således at mønsteret genskabes:
side-, hoved og sidekanin. Gentag ad nauseam.
Denne kan faktisk også leges selvom man kender hinanden godt. Og så hara den
yderligere den fordel, at det er svært at tage sig selv alt for alvorligt,
når man har prøvet at være side- og/eller hovedkanin nogle gange.

VH
Kristian

--
"Sex is more fun than logic. One cannot prove this, but it is, in the
same way that Mount Everest is and Alma Cogan isn't." The Album of the

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 20-08-05 18:13

"Kristian Damm Jensen" <kristiandammNO@SPAMyahoo.dk> skrev i en meddelelse

> Men det er nemmere at bevare koncentrationen, hvis den er sjov.

Det tror jeg du har ret i *S*

> 1) Den udfordrende.
> Alle sidder i rundkreds. Første person siger sit navn. Anden person siger
> navnet på første person og sit eget. Osv.

Den synes jeg så hverken er sjov eller udfordrende, men umanerligt kedelig,
fordi det bare handler om at repetere.

> 2) Den lidt brutale.

Sjov vil nogle måske mene. Men den hører ikke til dem, der fremmer
indlæringen.

> 3) Den pjattede.

Heller ikke fremmenede for indlæringen.
Nogle vil sikkert finde den morsom. Men den er i den kategori, hvor jeg
melder mig ud (Jeg hader selskabslege!) *S*

Det, der fremmer indlæringen, er - for mange - når de kan forbinde en
persons navn med en billede, en lyd eller en historie. Det må selvfølgelig
gerne være sjovt tillige - men det svære er nok at finde noget ALLE synes er
sjovt. Selskabslege har det med at dele folk i flere grupper, der bestemt
ikke indbyrdes er enige om, hvad der er sjovt.

Mvh. Lisbeth

Fra : Carina

Dato : 01-08-05 08:39

"Christian Jakobsen"

> Er der nogen der kender en god en, der passer fint på denne aldersgruppe?

Da jeg gik på højskole skulle vi også lege den obligatoriske naveneleg i
rundkreds. Det foregik på den måde at man sagde sit navn og derefter et
udsagsord med samme begyndelsesbogstav.

Ex. Jeg hedder Jakob og jeg kan jodle, jeg hedder Carina og jeg kan cykle,
jeg hedder Gert og jeg kan grine osv.

Mens man sagde det, skulle man mime det man nu kunne.

Det helt fantastisk sjove var at da vi havde været hele runden rundt og kom
til den sidste, som hed Helle, sagde hun:

'Jeg hedder Helle og jeg kan gå baglæns' og inden vi vidste af det var hun
gået baglæns helt ned i den anden ende at gymnastiksalen.

Man skulle nok have været der! Men jeg griner af det endnu.

VH
Carina

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 01-08-05 20:24

> [...]
> navneleg, så de hurtigt kan lære hinandens navne (og jeg ligeså).
>
> Er der nogen der kender en god en, der passer fint på denne aldersgruppe?

Jeg kender en lidt barnlig navneleg, men den er måske grænseoverskridende
for 15-årige?
På min idrætshøjskole skulle vi den første dag præsentere os, ved at dele os
i mindre grupper på omkring 10 personer, og ligge på alle fire i rundkreds.
Så som i mange andre navnelege skulle man præsentere sig selv, og huske de
andres navne efter tur. Hvis man glemte en navn, kravlede man hen til
vedkommende, lagde sig på ryggen lige under vedkommendes ansigt og skreg
"Åh, undskyld jeg har glemt hvad du hedder" eller lignende. Lidt
grænseoverskridende at udstille sig selv på den måde første dag, men det
ryster jo os sammen.

Mvh

Emil

Fra : Per Rønne

Dato : 02-08-05 14:37

Christian Jakobsen <jakobsen00@gmail.com> wrote:

> Jeg skal holde kursus for en flok 15-årige, og har brug for en god navneleg,
> så de hurtigt kan lære hinandens navne (og jeg ligeså).

Med navnelege lærer man deres /rækkefølge/, til nød deres /tøj/. Næh,
tag et foto af hver elev, udskriv det - og skriv deres navn på bagsiden.
Så er det let at kontrollere.
--
Per Erik Rønne

Fra : Emil Jensen [2100]

Dato : 02-08-05 15:48

> Med navnelege lærer man deres /rækkefølge/, til nød deres /tøj/. Næh,
> tag et foto af hver elev, udskriv det - og skriv deres navn på bagsiden.
> Så er det let at kontrollere.

Behøves ikke, navnelegen kan køres traditionelt i 5 minutter. Når alle kan
rækkefølgen, bytter folk bare plads

Mvh

Emil

Fra : Per Rønne

Dato : 02-08-05 17:05

Emil Jensen [2100] <lime@jensen73.dk> wrote:

> Behøves ikke, navnelegen kan køres traditionelt i 5 minutter. Når alle kan
> rækkefølgen, bytter folk bare plads

Jeg ville ganske simpelt ikke kunne lære navne på den måde. Og jeg er
næppe den eneste.
--
Per Erik Rønne

Fra : ellisa

Dato : 02-08-05 18:59

""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> skrev i en meddelelse

> Jeg ville ganske simpelt ikke kunne lære navne på den måde. Og jeg er
> næppe den eneste.
> --
> Per Erik Rønne

Næh, jeg har nu også en der er lidt bedre ( imo):

Man sidder i en rundkreds (surprise....) og laver den "traditionelle" med at
nævne sit eget og de forgående navne.
Når så man har lavet den en gang, er der en der kommer ind i midten med en
sammenrullet avis i hånden.
En i kredsen (eller en lærer) starter så med at sige et navn på en af de
andre, som den i midten så skal lokalisere og ramme med avisen (på benet).
Den hvis navn bliver nævnt, kan så afværge "angrebet" ved at nævne navnet på
en af de andre o.s.v.
Hvis/når en person bliver ramt, er det dennes tur til at komme ind i midten.

Det er faktisk hylende skægt. Når man sidder der i kredsen og ens navn
kommer op, så har man kun et par sekunder til at huske om der virkelig VAR
en af de andre der hed Peter....

/ellisa

Fra : Per Rønne

Dato : 02-08-05 19:26

"ellisa" <virker@ikke> wrote:

> Næh, jeg har nu også en der er lidt bedre ( imo):

Det hjælper ikke mig; rækkefølgen /skal/ være helt tilfældig for mig.
Det gælder også for gloser; jeg husker deres rækkefølge, men det hjælper
jo ikke bagefter.
--
Per Erik Rønne

Fra : Per Vadmand

Dato : 02-08-05 19:45

""Per Rønne"" <spam@husumtoften.invalid> wrote in message

> Det hjælper ikke mig; rækkefølgen /skal/ være helt tilfældig for mig.
> Det gælder også for gloser; jeg husker deres rækkefølge, men det hjælper
> jo ikke bagefter.
> --
Glem ikke, at vi faktisk er en del i den mere modne alder, der føler os lige
så pinligt berørt som Stig Helmer i "Riget" ved den slags pjat. Og det er
jeg faktisk ret sikker på, også gælder masser af generte 15-årige.

Per V.

Fra : Mette

Dato : 02-08-05 21:32

> [...]
> så pinligt berørt som Stig Helmer i "Riget" ved den slags pjat. Og det er
> jeg faktisk ret sikker på, også gælder masser af generte 15-årige.

He - ja, som teenager er alting, der blotter én og får overfladen til at
flække nemlig totalt pinligt, mens man som yngre voksen er kommet over det
og sagtens kan grine af sig selv og andre uden at være bange for at se lidt
tosset ud i andres øjne. Men ud fra det du siger, så bliver man pludselig
pinligt berørt igen, når man bliver pensionist?

Jeg mener dog, at teenagere har godt af at opleve at overfladen flækker lidt
og at det ikke er jordens undergang og totalt pinligt, hvis man blotter sig
lidt. Når jeg siger "blotter", mener jeg at man smider facade og stolthed og
tillader sig at være lidt "barnlig" og more sig og skraldgrine. Det er
faktisk meget befriende - især for 15-årige, der let kan føle sig pressede
og stressede over konstant at skulle opretholde en bestemt persona som
værende enten sej, reserveret, primadonna etc.

Fra : Ronny Roy Nielsen

Dato : 03-08-05 07:01

"Per Vadmand" <perve@post.tele.dk> wrote in message

> [...]
> lige så pinligt berørt som Stig Helmer i "Riget" ved den slags pjat. Og
> det er jeg faktisk ret sikker på, også gælder masser af generte 15-årige.

Vi brugte den da vi begyndte i gymnasiet (og der var alle jo 15-17 år). Det
fungerede fremragende. Når man bare har en god grund som undskyldning er det
stadig fedt at lege som teenager ;)

Fra : Per Rønne

Dato : 03-08-05 06:23

Ronny Roy Nielsen <Notreally@nospam.org> wrote:

> Vi brugte den da vi begyndte i gymnasiet (og der var alle jo 15-17 år). Det
> fungerede fremragende. Når man bare har en god grund som undskyldning er det
> stadig fedt at lege som teenager ;)

17-19 årige spejdere kan faktisk sagtens lege. I øvrigt synes drengenes
legealder for rigtigt mange at have rykket op i 20erne, som med
rollespil hvor de er klædt ud i ridderdragter og gennemfører gevaldige
slag i skovene. Eller med paint-ball.
--
Per Erik Rønne

Fra : Holst

Dato : 06-08-05 16:12

Per Rønne wrote:

> [...]
> legealder for rigtigt mange at have rykket op i 20erne, som med
> rollespil hvor de er klædt ud i ridderdragter og gennemfører gevaldige

Jeg har nu indtryk af, at pigernes legealder med rollespillene også er
rykket et godt stykke opad. Jeg har mødt piger i alle teenageårene og
helt op i starten af 20'erne, der var helt vilde med rollespil. Jeg skal
dog ikke sige, om andelen af piger er meget mindre eller ej end
drengenes andel.

Fra : lisa

Dato : 06-08-05 21:37

Som rollespiller kan jeg fortælle dig at der er en del flere rollespillere
der er drenge end pigen.

Alderen hos pigerne er også mere spredt end hos drengene, selvfølgelig er
der også "drenge" i alle aldre, men hos pigerne er det meget spredt.

Det vil så også sige at SÅ mange teenagepiger er det altså heller ikke der
spiller rollespil, selvom der heldigvis kommer flere.

Hilsen
Lisa (rollespilsnybegynder i en alder af 31, og af og til underviser i
folkeskolen, samt spejderleder)

PS hvad navnelege angår tror de fleste af dem jeg kender er blevet nævnt,
samt en masse jeg også kunne bruge :D

Fra : ellisa

Dato : 02-08-05 21:56

> [...]
>
> Det hjælper ikke mig; rækkefølgen /skal/ være helt tilfældig for mig.
> Det gælder også for gloser; jeg husker deres rækkefølge, men det hjælper

Det bliver jo netop i tilfældig rækkefølge når man skal rende rundt i en
kreds og prøve at lokalisere den person, hvis navn lige er blevet sagt. Og
da man jo bytter plads med den person man rammer, så bliver rækkefølgen
ændret hen ad vejen.

Men ok - nogle KAN bare ikke lære navne. En af mine lærere i gymnasiet gav
konsekvent alle i klassen 9 i årskarakter begge de år vi havde ham, da han
ikke kunne lære vores navne. Og det var lige fra "hjernen" der lavede alt
til perfektion, til driverten der sad med hovedtelefoner på og tegnede
kruseduller - hvis han overhovedet mødte op til timerne.

/ellisa

Fra : Per Rønne

Dato : 03-08-05 06:23

"ellisa" <virker@ikke> wrote:

> [...]
> til perfektion, til driverten der sad med hovedtelefoner på og tegnede
> kruseduller - hvis han overhovedet mødte op til timerne.

En lærer /skal/ altså kunne elevernes navne. Jeg har bare opdaget at den
letteste måde er med et foto af hver, med deres navne skrevet bagpå.
--
Per Erik Rønne

Fra : ellisa

Dato : 03-08-05 07:08

> En lærer /skal/ altså kunne elevernes navne. Jeg har bare opdaget at den
> letteste måde er med et foto af hver, med deres navne skrevet bagpå.
> --

Ja, at lære elevernes navne må vel være det mindste man kan forlange af en
lærer. Når en elev markerede i timen, sad vores lærer med klassefotoet og
tilhørende navneliste og ledte i laaaaang tid, før han endelig kunne sige
"Ja...... øhhhhh.... Ole. Hvad vil du sige?"

Så var det bare ærgeligt hvis en elev havde ændret frisure/hårfarve/briller.
Så var han helt lost. Vi prøvede ellers ALT, og i en periode havde vi
navneskilte foran os på bordene og det gik egentlig ok - bortset fra at det
kun var i timerne. Så snart han skulle give karakterer og vi ikke sad foran
ham, gik det galt. Han sagde selv, at når han var i tvivl om, hvem der var
hvem - selv ud fra klassebilledet, så måtte han jo bare give en middel/lidt
over middel karakter til alle.

"mærkeligt nok", var han heller ikke lærer derude ret længe.....

/ellisa

Fra : Leo

Dato : 03-08-05 08:02

Har oplevet en gymnasielærer, der ikke efter tre år kunne elevernes navne.
En elev fik 10 i årskarakter, skønt hun ikke havde mødt i klassen i det
meste af 3. g og faktisk havde forladt gymnasiet - det havde han bare ikke
fået skrevet i sin liste....det kunne han ikke forklare - en anden elev fik
6 - han var den mest støjende og forstyrrende elev, læreren nogen sinde
havde mødt - det hjalp ikke, at den rigtige elev meldte sig, samt at hele
klassen vidnede til fordel for den "ramte" elev - der faktisk var ganske
uskyldig.
han var desuden så genial at opgive en række tekster som gennemgåede, skønt
eleverne aldrig havde set dem og kunne vise, atd e aldrig var blevet
stemplet ud fra biblioteket. Det kunne ikke passe, for dem gennemgik han
altid.
Han havde desuden sjældent styr på hvilken 1, 2, 3 G han tilfældigvis var
havnet i.
Men han var urørlig trods flere klager - uvist af hvilken årsag.

Føres der egentlig statistik over de enkelte læreres "resultater" ved
eksamen?
Jeg ved naturligvis godt, at det er eleverne, der er til eksamen - omvendt
mener jeg, det må sige noget om en lærers kvaliteter som formidler, hvis
han/hun gang på gang præsenterer afgangsklasser, der klarer sig elendigt -
sandsynligheden for at alle dumme elever havner hos samme lærer år efter år
tilsiger det.
Som en matematiklærer udtrykte det - "jeg er en god lærer - hvis I ikke
forstår det, er I dumme elever". Det skal siges, at hun sjældent har elever,
der klarer sig blot hæderligt, og der er en del eksempler på elever, der har
skiftet gymnsaium for at slippe for at undgå hende. Hun burde pålægges
efteruddannelse.
men man fatter jo ikke, at hun ikke indaldes til en kammeratlig samtale med
rektor, når hun år i træk ødelægger glæden ved matematik hos snesevis af
unge mennesker.

Fra : Per Rønne

Dato : 03-08-05 08:23

"ellisa" <virker@ikke> wrote:

> "mærkeligt nok", var han heller ikke lærer derude ret længe.....

Jeg har haft noget af samme problem, men der var det 100 drenge og en
pige. Fire hold murerlærlinge der skulle have edb-undervisning i otte
uger.

3/4 år efter undervisningens afslutning skulle jeg pludselig give
årskarakter. Hvilket jeg ikke havde vidst på forhånd, så der havde jeg
da glemt alle. Men undervisningshæfterne fik jeg nu først fjorten dage
/efter/ undervisningens påbegyndelse, og nogen beskrivelse af hvad de
skulle undervises i kunne jeg ikke få. Det virkede ikke som om det blev
taget særligt alvorligt.
--
Per Erik Rønne

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 20-08-05 18:15

"ellisa" <virker@ikke> skrev i en meddelelse

> Men ok - nogle KAN bare ikke lære navne.

Forkert!

Jeg har været på kursus, hvor selv dem, der IKKE kunne lære navne, fik lært
samlige medkursisters navn inden første formiddag var gået. Og de kunne
huske dem på sidstedagen. (Jeg hører selv til dem, der kan huske
telefonnumre i læssevis, men til gengæld har haft svært ved at lære navne.)

Det handler om teknik!

Mvh. Lisbeth