God gratis webeditor til Linux
Fra : Kasper Johansen

Dato : 31-07-05 22:25

Hej gruppe.

Jeg vil gerne skifte fra Windows til Linux, hvad andgår skrivning af
webscripts i PHP.

Jeg leder efter en editor der har/kan:

-Syntax highlight
-FTP mulighed (altså redigering direkte via. ftp)
-Gratis (gerne opensource)

Leder faktisk bare efter links og lignende.

--
Mvh Kasper Johansen

Fra : Thomas Damgaard Niel~

Dato : 31-07-05 22:39

Kasper Johansen wrote:
> [...]
>
> Jeg leder efter en editor der har/kan:
>
> -Syntax highlight
> -FTP mulighed (altså redigering direkte via. ftp)

Jeg kan anbefale vim (http://www.vim.org/). Jeg bruger den selv til en
hel masse småting som f.eks. php-scripts.

Hvis du skal have gang i større projekter, burde du måske kigge på et
helt IDE. F.eks. Eclipse (http://www.eclipse.org/,
http://www.phpeclipse.de/).

--
Thomas Damgaard Nielsen
http://thomasdamgaard.dk

``TV is chewing gum for the eyes.'' -- Frank Lloyd Wright

Fra : Glenn Møller-Holst

Dato : 01-08-05 09:22

Thomas Damgaard Nielsen wrote:
> [...]
> hel masse småting som f.eks. php-scripts.
>
> Hvis du skal have gang i større projekter, burde du måske kigge på et

Hej!

Kan nogle af IDEerne og editorerne understøtte HTML 4.01, XHTML og CSS
til layout ligesom nævnt i:

2001-04-12 HTML Utopia -- Designing Without Tables:
http://www.sitepoint.com/article/websites-tables-parts-1-2

Fås de også til at understøtte:
*Unicode (f.eks. UTF-8)

Eller skal man have gang i et CMS som f.eks.:

Midgard Project - Open Source Content Management System (CMS):
http://www.midgard-project.org/

http://en.wikipedia.org/wiki/Wiki_software

http://en.wikipedia.org/wiki/MediaWiki

mvh/Glenn

Fra : Ivar Madsen

Dato : 31-07-05 22:44

Kasper Johansen skrev i dk.edb.system.unix:

> [...]
> Jeg leder efter en editor der har/kan:
> -Syntax highlight
> -FTP mulighed (altså redigering direkte via. ftp)

mc er din ven. På en mandriva (tiderliger kendt som Mandrake) høre den med
som default install.

Ivar Madsen
Hjælp til med at få overblik over CC's ADSL priser efter 22/7. på
http://milli.dk/index.php/CC_priser_post22072005/ !!! NY SIDE !!!

Fra : Martin Andersen

Dato : 01-08-05 08:09

Kasper Johansen wrote:

> Leder faktisk bare efter links og lignende.

www.nvu.com

Martin.

Fra : Martin Schultz

Dato : 01-08-05 09:25

Kasper Johansen <kasper@johansen.tdcadsl.dk> skrev 2005-07-31:
> [...]
>
> Jeg leder efter en editor der har/kan:
>
> -Syntax highlight
> -FTP mulighed (altså redigering direkte via. ftp)

Emacs fra gnu.org (Den er sikkert allerede installeret i din distro. Du
kan også hente den til windows og teste der hvis du ikke pt. har linux
installeret.

Martin
med mindre andet er angivet.

Fra : Mogens Dybaek Christ~

Dato : 03-08-05 21:05

Martin Schultz <news2005@adsltips.invalid> writes:

> Emacs fra gnu.org (Den er sikkert allerede installeret i din distro. Du
> kan også hente den til windows og teste der hvis du ikke pt. har linux
> installeret.

Det skal måske lige tilføjes, at den normalt ikke installeres med
PHP-mode, så den pakke skal man selv hente. Findes formentlig til de
fleste distro'er, ellers er det ret simpelt selv at tilføje.

--
Mogens Dybæk Christensen
e-mail mdc at mail dot tele dot dk

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 01-08-05 00:08

On Sun, 31 Jul 2005 23:24:56 +0200, Kasper Johansen wrote:

> Leder faktisk bare efter links og lignende.
http://www.gphpedit.org/index.orig.phtml
http://freshmeat.net/projects/screem/
http://quanta.kdewebdev.org/
http://bluefish.openoffice.nl/index.html

De fleste af dem findes der sikkert pakker til i din distribution, hvorfor
du bør anvende dem.

En af følgende kommandoer vil sikkert virke fra en terminal;
debian) apt-get install gphpedit screem quanta bluefisk
mandriva) urpmi install gphpedit screem quanta bluefisk
Suse) yast install gphpedit screem quanta bluefisk
fedora) yum install gphpedit screem quanta bluefisk
slackware) pkgadd gphpedit screem quanta bluefisk
--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 09-08-05 12:17

Michael Rasmussen wrote:
> [...]
> fedora) yum install gphpedit screem quanta bluefisk
> slackware) pkgadd gphpedit screem quanta bluefisk

Især hvis du lige skriver bluefish i stedet for bluefisk...

/Andreas

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 09-08-05 16:28

On Tue, 09 Aug 2005 13:17:19 +0200, Andreas Kleist Svendsen wrote:

> Især hvis du lige skriver bluefish i stedet for bluefisk...

Hehe, 8 dage gik der, før der var en, der fandt stavefejlen - inklusiv
mig selv

--
Hilsen/Regards
Michael Rasmussen

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 09-08-05 16:37

Michael Rasmussen wrote:

> Hehe, 8 dage gik der, før der var en, der fandt stavefejlen - inklusiv
> mig selv

Ok, jeg kan ikke se noget indlæg med en rettelse. (Og er i øvrigt lige
vendt hjem fra ferie...)

/Andreas

Fra : Andreas Kleist Svend~

Dato : 10-08-05 20:54

Andreas Kleist Svendsen wrote:

> Ok, jeg kan ikke se noget indlæg med en rettelse. (Og er i øvrigt lige
> vendt hjem fra ferie...)

Og jeg kan heller ikke finde ud af at læse... glem det...

/Andreas