Rødder op gennem gulv :-(
Fra : Henrik Nielsen

Dato : 31-07-05 07:35

Min nabo har et meget stort Asktræ stående meget tæt på mit udhus. Rødderne
er begyndt at komme op gennem betongulvet, og er et par steder over
gulvniveau. Jeg kan vel ikke bare hugge rødderne over? Træet kan vel
risikere at vælte...! Nogen gode råd? Jeg vil gerne have støbt nyt gulv
igen, men vil gerne have fjernet årsagen først. Er den eneste løsning at
fælde træet? Det går naboen nok ikke med til....

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Andersen

Dato : 31-07-05 09:56

> [...]
> Rødderne er begyndt at komme op gennem betongulvet, og er et par steder
> over gulvniveau. Jeg kan vel ikke bare hugge rødderne over? Træet kan vel

Hvis det er et stort træ, kan jeg ikke se der skulle være noget problem med
at hugge rødderne over, og det vælter nok aldrig af den grund, da et træ har
et ret godt rodnet.

> Jeg vil gerne have støbt nyt gulv igen, men vil gerne have fjernet årsagen
> først. Er den eneste løsning at fælde træet? Det går naboen nok ikke med
> til....

Nu skriver du ikke hvor tæt det stå på din grund, men jeg mener, at hvis det
står inden for 1,75 meter fra dit skel kan du faktisk kræve træet fældet.
Men om naboskabet så bliver godt skal jeg ikke turde sige noget om :)
Står det tilgængæld 1,75 meter eller længere væk fra skel, så er det vidst
hegnsloven som er gældende, og så må det være lige så højt som det kan være.
(når det nu er et gammelt træ, går jeg ud fra at det er højt, tager lys osv
fra din grund, så den kan også benyttes, i stedet for det med at det er
rødderne som er problemet.)

Mvh
Dennis

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 31-07-05 12:58

"Nu skriver du ikke hvor tæt det stå på din grund"

Omkring ½ meter fra skel.

"Hvis det er et stort træ, kan jeg ikke se der skulle være noget problem med
at hugge rødderne over, og det vælter nok aldrig af den grund, da et træ har
et ret godt rodnet"

Hmm. Ok, men de er ret kraftige de rødder. Man har i sin tid støbt uden om
rødderne, men nu er de altså vokset og har ødelagt mit gulv.

Men jeg må igang med at hakke de 2 rødder over... Og håber det gode naboskab
holder

Det tager ikke lys fra min grund da det står på nordsiden..

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 31-07-05 14:08

Henrik Nielsen wrote:
> [...]
> holder
>
> Det tager ikke lys fra min grund da det står på nordsiden..

Mon ikke også der findes regler for at træer og lign. der laver skade på
naboejendommen kan kræves fældet? Man kan jo frygte hvor ellers det træ
har rødder henne i dit hus? Men igen så kommer naboskab måske på prøve
hvis man vil køre den helt til tops.

Har du snakket med din nabo om problemet? Mange gange kan en snak over
en kop øl eller kaffe løse mange små problemer mellem naboer.

Thomas

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 31-07-05 17:59

"Har du snakket med din nabo om problemet?"

Jep, og jeg har ingen problemer med min nabo. Men det var kun et forsøg på,
om der var en mulighed for at bevare træet. Det vil nabo'en helst og det er
da meget flot...

Fra : Calle.

Dato : 31-07-05 10:09

Henrik Nielsen wrote:
> [...]
> have støbt nyt gulv igen, men vil gerne have fjernet årsagen først.
> Er den eneste løsning at fælde træet? Det går naboen nok ikke med

Hak du bare, træet har jo flere rødder
--
Calle.