/ Forside / Teknologi / Udvikling / Java Scripts / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Java Scripts
#NavnPoint
molokyle 5410
Klaudi 2799
smorch 2439
kim 1360
Harlekin 1134
bentjuul 984
gibson 800
severino 695
Random 675
10  konsulent.. 626
userAgent el. navigator.appName
Fra : CHRistian


Dato : 05-06-01 02:41

Hvilken forskel er der på at undersøg browseren vha. enten
userAgent- eller navigator.appName-egenskaben?
userAgent må vel være mest sikker, hvis man fx skal finde
Operabrugere, da O jo kan sættes til at angive noget andet i
appName. Noget input på dette?

Ex:
appName: Netscape
UserAgent: Mozilla/5.0 (Windows 95; U) Opera 5.11 [da]

--
Opera på 5,3% - http://browserwatch.internet.com/stats/stats.html
Ja, en browser-site for folk med interesse i browsere, men det er
jo klart, at det netop er hér tingene begynder at kunne mærkes
først - Opera på vej frem...

 
 
Jakob Andersen (05-06-2001)
Kommentar
Fra : Jakob Andersen


Dato : 05-06-01 10:19

"CHRistian" <nospam@direkte.org> wrote in message
news:73eohtg2bk7lgqgusrm5fru5q99p3ur36r@news.inet.tele.dk...
> Hvilken forskel er der på at undersøg browseren vha. enten
> userAgent- eller navigator.appName-egenskaben?

Begge to er read-only propertys af navigator objektet og begge er
implementeret i Javascript 1.0 så ingen ko på isen der.

> userAgent må vel være mest sikker, hvis man fx skal finde
> Operabrugere, da O jo kan sættes til at angive noget andet i
> appName. Noget input på dette?

En Opera bruger der har sat sin browser op til at identificere sig som
Internet Explorer spytter vil også en IE header afsted i Requestet, ellers
burde opera da stå noget højere i statistikken da jeg ikke går udfra at de
identificerer browsere vha. Javascript?

> appName: Netscape
> UserAgent: Mozilla/5.0 (Windows 95; U) Opera 5.11 [da]

Skummelt, dvs. at enten er Opera meget lidt brug eller også fanger mange af
statistikkerne deres browserstats med Javascript.

--
Jakob Andersen
FAQ for webdesign gruppen på
<http://www.usenet.dk/oss/dk.edb.internet.webdesign>
"Det er rart at være vigtig, men det er vigtigere at være rar "



CHRistian (05-06-2001)
Kommentar
Fra : CHRistian


Dato : 05-06-01 12:25

"Jakob Andersen" <jakob@andersen.as>'s posting:

>> userAgent- eller navigator.appName-egenskaben?
>Begge to er read-only propertys af navigator objektet og begge er
>implementeret i Javascript 1.0 så ingen ko på isen der.

Men hvor kommer de fra? De må vel blive fortolket ud fra
HTTP-UserAgent'en, eller hvordan?

>En Opera bruger der har sat sin browser op til at identificere sig som
>Internet Explorer spytter vil også en IE header afsted i Requestet, ellers

Well, nix....
Opera:
UserAgent: Opera/5.11 (Windows 95; U) [da]
appCodeName: Mozilla
appNameera
appVersion: 5.11 (Windows 95; U)

Hvor pokker får den CodeName til Mozilla, hvis det er ud fra UA,
hvori der jo intet står om dette.

NN:
UA: Mozilla/X (Windows 95; U) Opera 5.11 [da]
appCodeName: Mozilla
appName:Netscape
appVersion: X (Windows 95; U)

IE:
UA: Mozilla/4.0 (compatible; MSIE 5.0; Windows 95) Opera 5.11 [da]
appCodeName: Mozilla
appName:Microsoft Internet Explorer
appVersion: 4.0 (compatible; MSIE 5.0; Windows 95)


Jeg synes ikke rigtig, jeg kan finde nogen logik i dette. Nogen der
ved, hvordan dette hænger sammen? Men må vel gå ud fra, at det er
UserAgent, der er mor til alle de andre info i JS, men hvis så,
hvordan er UA-infoen blevet omformet, for jeg synes ikke, der er
nogen logisk sammenhæng i de info, der optræder i JS's
navigator-egenskaber, set ud fra, at de vel bør stamme fra UAen.

>burde opera da stå noget højere i statistikken da jeg ikke går udfra at de
>identificerer browsere vha. Javascript?

Det kommer vel an på hvordan det er sat til at tjekke ud fra UA'en.

De sider, jeg har haft problemer med, har det 90% af gangene hjulpet
at skifte til en anden UA-ID-streng, såååå.

En af de sjove sider er http://browserwatch.internet.com. Når man
ID'er som Opera I Opera, så få man layoutet totalt ødelagt (nogle
kæmpe reklamebannere), mens man (stadig i Opera) ved ID som fx IE
får et OK layout. Der er et eks. på, at selvom Opera optræder i
UAen, så betyder det ikke noget.

--
Opera på 5,3% - http://browserwatch.internet.com/stats/stats.html
Ja, en browser-site for folk med interesse i browsere, men det er
jo klart, at det netop er hér tingene begynder at kunne mærkes
først - Opera på vej frem...

Jakob Andersen (05-06-2001)
Kommentar
Fra : Jakob Andersen


Dato : 05-06-01 13:17

"CHRistian" <nospam@direkte.org> wrote in message
news:ragpht406lilr5sps8moqrkqq247u53tte@news.inet.tele.dk...
> Men hvor kommer de fra? De må vel blive fortolket ud fra
> HTTP-UserAgent'en, eller hvordan?

userAgent propertien kommer fra HTTP klientens request header.

Mens at appName bliver returneret direkte af det "host environment" hvor
scriptet afvikles, det vil sige i dette tilfælde direkte af browseren(Altså
uafhængigt af requestet til serveren).

Hvor appName så helt præcist får returneret sit browsernavn fra er ikke godt
at vide.

--
Jakob Andersen
FAQ for webdesign gruppen på
<http://www.usenet.dk/oss/dk.edb.internet.webdesign>
"Det er rart at være vigtig, men det er vigtigere at være rar "



CHRistian (05-06-2001)
Kommentar
Fra : CHRistian


Dato : 05-06-01 16:06

"Jakob Andersen" <jakob@andersen.as>'s posting:

>userAgent propertien kommer fra HTTP klientens request header.

Ja, det kunne jeg næsten gætte mig til

>Mens at appName bliver returneret direkte af det "host environment" hvor
>scriptet afvikles, det vil sige i dette tilfælde direkte af browseren(Altså
>uafhængigt af requestet til serveren).

Jo, men man kunne måske tænke sig, at browserens UA-streng var den,
klientscriptet læste og så fortolkede ud fra.

Detr må vel nødvendigvis være indbygget "noget" (en
konverteringstabel el. lign) i JS/ECMAScript.

>Hvor appName så helt præcist får returneret sit browsernavn fra er ikke godt
>at vide.

Jeg har prøvet lige hurtigt at se ECMAScript-standarden igennem, men
jeg kunne ikke finde noget om det - underligt.

--
Opera på 5,3% - http://browserwatch.internet.com/stats/stats.html
Ja, en browser-site for folk med interesse i browsere, men det er
jo klart, at det netop er hér tingene begynder at kunne mærkes
først - Opera på vej frem...

Jakob Andersen (05-06-2001)
Kommentar
Fra : Jakob Andersen


Dato : 05-06-01 17:48

"CHRistian" <nospam@direkte.org> wrote in message
news:90tphtko6j6u147skrln4i2sc3t2qju4tb@news.inet.tele.dk...
> Jo, men man kunne måske tænke sig, at browserens UA-streng var den,
> klientscriptet læste og så fortolkede ud fra.

Tror jeg næppe.. Den returnerer det fra et builtin objekt i browerens
hostenvironment

> Jeg har prøvet lige hurtigt at se ECMAScript-standarden igennem, men
> jeg kunne ikke finde noget om det - underligt.

ECMAscript standarden ser ikke på javascript som et specifikt WEBscripting
sprog. Derfor er alle "host-environment specifikke objekter ikke medtaget.
(F.eks. window, navigator, history )

Og i hverken Microsofts[1] eller Netscapes[2] hostenvironment beskrivelser
er der særlig meget info om Navigator objektet.

(Og lige "for the record" navigator er faktisk ikke et JS objekt men et
"nonstandard" host object...)

Nu ved jeg dog ikke hvilken opera du tester i, men i Opera 3.x og ældre var
Javascript inplementationen fyldt af fejl, f.eks. klassikeren som at
Math.round (1.2) gav 2 §-)

[1]:
<http://msdn.microsoft.com/workshop/author/dhtml/reference/properties/appNam
e.asp>
[2]:
<http://developer.netscape.com/docs/manuals/js/client/jsref/nav.htm#1193285>

--
Jakob Andersen
FAQ for webdesign gruppen på
<http://www.usenet.dk/oss/dk.edb.internet.webdesign>
"Det er rart at være vigtig, men det er vigtigere at være rar "



CHRistian (05-06-2001)
Kommentar
Fra : CHRistian


Dato : 05-06-01 21:32

"Jakob Andersen" <jakob@andersen.as>'s posting:

>ECMAscript standarden ser ikke på javascript som et specifikt WEBscripting

Ok, det kunne lige være, jeg skulle få nærlæst de 200 sider

>sprog. Derfor er alle "host-environment specifikke objekter ikke medtaget.
>(F.eks. window, navigator, history )

Hmm, så de er kun def. ud fra X-browser producenter...

>Og i hverken Microsofts[1] eller Netscapes[2] hostenvironment beskrivelser
>er der særlig meget info om Navigator objektet.

Jeg troede (læs håbede) faktisk, at man kunne blive enig om en
standard, at der så åbenbart ikke findes en skuffer/irriterer mig
sgu lidt. Hvad med

>Nu ved jeg dog ikke hvilken opera du tester i, men i Opera 3.x og ældre var
>Javascript inplementationen fyldt af fejl, f.eks. klassikeren som at
>Math.round (1.2) gav 2 §-)

Den passer nu ikke helt. I O3.62 Beta-et-eller-andet bliver det, som
det skal, 1.

--
if (navigator.userAgent.indexOf("MSIE") == -1)
{ alert("Håååv, du bruger jo ikke en browser... du bruger ikke IE...
mig ik forstå, mig tro www = IE"); }

Jakob Andersen (05-06-2001)
Kommentar
Fra : Jakob Andersen


Dato : 05-06-01 21:59

"CHRistian" <nospam@direkte.org> wrote in message
news:iveqhtk92t78vakiejjqt095fslognt4tf@news.inet.tele.dk...
> Ok, det kunne lige være, jeg skulle få nærlæst de 200 sider

Kan bestilles gratis i bogformat fra.documents@ecma.ch ...

> Hmm, så de er kun def. ud fra X-browser producenter...

Jeps desværre, men hos ECMA arbejder man svjv på underspecifikationer som
skal gælde for de enkelte hosts f.eks. browser, køleskabe or whate ever

> Den passer nu ikke helt. I O3.62 Beta-et-eller-andet bliver det, som
> det skal, 1.

Det ville også være underligt hvis de ikke fik rettet en sådan fejl ret
kvikt ...

--
Jakob Andersen
FAQ for webdesign gruppen på
<http://www.usenet.dk/oss/dk.edb.internet.webdesign>
"Det er rart at være vigtig, men det er vigtigere at være rar "



CHRistian (05-06-2001)
Kommentar
Fra : CHRistian


Dato : 05-06-01 22:18

"Jakob Andersen" <jakob@andersen.as>'s posting:

>> Ok, det kunne lige være, jeg skulle få nærlæst de 200 sider
>Kan bestilles gratis i bogformat fra.documents@ecma.ch ...

Gratis? Er du sikker? Det må da koste noget til at betale for
forsendelse, trykomkostninger...? Har du evt. en adr. til en side
herom?

Jeg har godt luret på, om jeg skulle printe den ud, men ca. 200
sider er måske lidt meget (selvom det "kun" ville tage 17-20 min).

>Jeps desværre, men hos ECMA arbejder man svjv på underspecifikationer som
>skal gælde for de enkelte hosts f.eks. browser, køleskabe or whate ever

Lys for enden :)

--
if (navigator.userAgent.indexOf("MSIE") == -1)
{ alert("Håååv, du bruger jo ikke en browser... du bruger ikke IE...
mig ik forstå, mig tro www = IE"); }

CHRistian (05-06-2001)
Kommentar
Fra : CHRistian


Dato : 05-06-01 22:23

CHRistian <nospam@direkte.org>'s posting:

>Gratis? Er du sikker? Det må da koste noget til at betale for
>forsendelse, trykomkostninger...? Har du evt. en adr. til en side

Nå, jeg fandt den vist selv http://www.ecma.ch/ecma1/GETIT.HTM -
synes dog stadig, det lyder "vildt" at bogformen er helt gratis.
Nogen, der faktisk har prøvet at få nogle af ECMA's bøger?

--
if (navigator.userAgent.indexOf("MSIE") == -1)
{ alert("Håååv, du bruger jo ikke en browser... du bruger ikke IE...
mig ik forstå, mig tro www = IE"); }

Jakob Andersen (05-06-2001)
Kommentar
Fra : Jakob Andersen


Dato : 05-06-01 22:41

"CHRistian" <nospam@direkte.org> wrote in message
news:k8jqht067vlduc5cjhchhhgfn7lmbr3sfj@news.inet.tele.dk...
> Nå, jeg fandt den vist selv http://www.ecma.ch/ecma1/GETIT.HTM -
> synes dog stadig, det lyder "vildt" at bogformen er helt gratis.
> Nogen, der faktisk har prøvet at få nogle af ECMA's bøger?

Ja, jeg har en stak blå bøger til at lægge her ved siden af.. ECMAScript
standarden.

> if (navigator.userAgent.indexOf("MSIE") == -1)
> { alert("Håååv, du bruger jo ikke en browser... du bruger ikke IE...
> mig ik forstå, mig tro www = IE"); }

Hov det linjeskift der vil vist give en fejl hva

--
Jakob Andersen
FAQ for webdesign gruppen på
<http://www.usenet.dk/oss/dk.edb.internet.webdesign>
"Det er rart at være vigtig, men det er vigtigere at være rar "



CHRistian (06-06-2001)
Kommentar
Fra : CHRistian


Dato : 06-06-01 03:57

"Jakob Andersen" <jakob@andersen.as>'s posting:

>> Nogen, der faktisk har prøvet at få nogle af ECMA's bøger?
>Ja, jeg har en stak blå bøger til at lægge her ved siden af.. ECMAScript
>standarden.

Ja, det lyder jo ganske interessant. Jeg mener fx at have set, at
ISO ville have penge for deres bøger.

>> if (navigator.userAgent.indexOf("MSIE") == -1)
>> { alert("Håååv, du bruger jo ikke en browser... du bruger ikke IE...
>> mig ik forstå, mig tro www = IE"); }
>Hov det linjeskift der vil vist give en fejl hva

Hmm,

--
http://home12.inet.tele.dk/chrmax/hvorfor-vi-elsker-js.html - host
(NB: på eget ansvar)

--
if (navigator.userAgent.indexOf("MSIE") == -1)
{ alert("Håååv, du bruger jo ikke en browser... du bruger ikke IE...
mig ik forstå, mig tro www = IE"); }

CHRistian (06-06-2001)
Kommentar
Fra : CHRistian


Dato : 06-06-01 03:59

CHRistian <nospam@direkte.org>'s posting:

>>> if (navigator.userAgent.indexOf("MSIE") == -1)
>>> { alert("Håååv, du bruger jo ikke en browser... du bruger ikke IE...
>>> mig ik forstå, mig tro www = IE"); }
>>Hov det linjeskift der vil vist give en fejl hva
>Hmm,

Hmm, jeg må være træt: Men prøver igen:
"Hmm," det er muligt (er ikke spec. JS-nørd), men det var enten det
eller .sig'ens længde, der skulle bestå, såå :)

--
http://home12.inet.tele.dk/chrmax/hvorfor-vi-elsker-js.html - host
(NB: på eget ansvar)

--
if (navigator.userAgent.indexOf("MSIE") == -1)
{ alert("Håååv, du bruger jo ikke en browser... du bruger ikke IE...
mig ik forstå, mig tro www = IE"); }

Jesper West Ørngreen (06-06-2001)
Kommentar
Fra : Jesper West Ørngreen


Dato : 06-06-01 07:57

On Wed, 06 Jun 2001 04:58:44 +0200, CHRistian <nospam@direkte.org> wrote:


> http://home12.inet.tele.dk/chrmax/hvorfor-vi-elsker-js.html

Næææh, Sikke en fiiin boks man får...

.-----------------------------------------.
| Fejl |
|-----------------------------------------|
| .-. Der opstod en fejl under kørslen. |
| ( X ) Vil du søge efter fejlen? |
| '-' |
| Linie: 9 |
| Fejl: Argumentet er ugyldigt. |
| ___________ ___________ |
| | Ja || | Nej || |
| '===========' '===========' |
'-----------------------------------------'


DEBUG:> open("./hvorfor-vi-elsker-js.html","HAHA-popup", "toolbar= osv.osv.osv.

Kan du ikke lige fjerne den bindestreg i "HAHA-popup" ?



--
Mvh

Jesper Ørngreen admin@orngreen.dk
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
Always remember you are unique - just like everybody else

CHRistian (07-06-2001)
Kommentar
Fra : CHRistian


Dato : 07-06-01 03:16

admin@orngreen.dk (Jesper West Ørngreen)'s posting:

>> http://home12.inet.tele.dk/chrmax/hvorfor-vi-elsker-js.html
>Næææh, Sikke en fiiin boks man får...

Hvad er et JS uden en fejl :)

Det var faktisk meningen, der skulle være en fejl, men nu ikke
der,men onClick="HahaEnFejl(Buuha) på linket. Funktionen er slet
ikke def.

>DEBUG:> open("./hvorfor-vi-elsker-js.html","HAHA-popup", "toolbar= osv.osv.osv.
>Kan du ikke lige fjerne den bindestreg i "HAHA-popup" ?

Ka' da prøve..

--
www.mozilla.org/ - validate? Næ.
www.netscape.com/ - validate? Næ.
www.microsoft.com/ - validate? Næ.
www.opera.com/ - validate? Øh, ja hvad ellers

Stig Nygaard (05-06-2001)
Kommentar
Fra : Stig Nygaard


Dato : 05-06-01 12:10

Hej !


> userAgent må vel være mest sikker, hvis man fx skal finde
> Operabrugere, da O jo kan sættes til at angive noget andet i
> appName. Noget input på dette?

Ja den ville jeg også bruge, evt. noget lignende som Peter-Paul Koch gør det
på:

http://www.xs4all.nl/~ppk/js/
(http://www.xs4all.nl/~ppk/js/index.html?/~ppk/js/detect.html)

men læs også hans pointer om support detection fremfor browser detection...


--

Mvh.
Stig Nygaard
stig@rockland.dk

Stig Nygaard
Norgesgade 1, 2.th.
DK-2300 Kbh. S
Tlf. 32540362

Homepage: http://home.worldonline.dk/~snygaard/
Rockland: http://www.rockland.dk/
Bandlist.dk: http://bandlist.dk/ - Tjek det nye design ud !

* EB 5/9 2000: http://www.eb.dk/visartikel.iasp?pageID=107578 *



CHRistian (05-06-2001)
Kommentar
Fra : CHRistian


Dato : 05-06-01 16:08

"Stig Nygaard" <stig@nospam-rockland.dk>'s posting:

>(http://www.xs4all.nl/~ppk/js/index.html?/~ppk/js/detect.html)

Interessant læsning. Bekræfter mig i, at i hvert fald
UserAgent-stregnen ikke rigtig er standardiseret. Det gør det jo
ikke ret let, hm.

--
Opera på 5,3% - http://browserwatch.internet.com/stats/stats.html
Ja, en browser-site for folk med interesse i browsere, men det er
jo klart, at det netop er hér tingene begynder at kunne mærkes
først - Opera på vej frem...

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408934
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste