Skolevej - hvor lang ?
Fra : mig28

Dato : 30-07-05 15:10

I disse skolestarts tider kunne jeg godt tænke mig at høre, hvor langt
jeres børn har til skole?
Altså til den helt almindelige danske kommuneskole, der ligger i
bymæssig bebyggelse.
Hvis man bor på landet -eller "forfølger" en pædagogisk retning på en
bestemt friskole eller lignende, kan afstanden jo godt være længere end
til kommuneskolen, der ligger i byen.
Og hvor gamle skal børnene være, før de "slippes fri" til selv at cykle
til og fra skole ? ( afhænger vel af afstanden og trafikken ).
Har selv børn på 6 og 7 år, som jo ikke kan transportere sig selv endnu.
Leder efter bolig i næheden af skolen, men synes, at det er svært at
gennemskue, hvilke konsekvenser det vil få for børnene, hvis skolevejen
f.eks bliver 2 kilometer - eller derover.
Een ting er selvfølgelig selve vejen - trafikken og vores eget
"logistiske problem" i forhold til transport af børnene..og overvejelser
om, hvornår de evt kan cykle de 2 kilometer selv.
Men er der nogen, der har erfaring for, om en sådan afstand til skolen
- og kammeraterne - vil kunne betyde noget på den sociale side ?- kommer
klassekammeraterne sådan bare lige forbi, hvis der er 2 kilometer, eller
derover ?
Kort sagt - hvor langt har jeres børn til skole ?
Og hvordan klarer de transporten...og hvad med besøg af kammeraterne ?

Fra : Cat

Dato : 30-07-05 15:21

mig28 skrev:
> [...]
> Kort sagt - hvor langt har jeres børn til skole ?
> Og hvordan klarer de transporten...og hvad med besøg af kammeraterne ?

Vi har børn i privatskole ca. 2-2.5 km væk.

De er blevet fulgt med bussen i begyndelsen.

Ved starten af 2. klasse/fyldt 8 år får de lov at tage hjem med bussen
alene (de skal ikke over den største vej på vej hjem). Dog ikke til et
tomt hus og kun efter at vi har ringet til SFO og sagt: Nu!

Et år senere får de lov at tage bussen til skole selv.

Først tæt på 12 år fik den store lov til at cykle - der er noget med, at
børn ikke kan håndtere trafik, fart og spændende oplevelser samtidigt
før de er 12. Vi bor ved Bispebjerg i København - altså meget trafikeret
og meget myldretid.

Tine

Fra : Ukendt

Dato : 30-07-05 17:11

"Cat" <ta@uu.dk> skrev i en meddelelse news:E1MGe.62806

> [...]
> børn ikke kan håndtere trafik, fart og spændende oplevelser samtidigt
> før de er 12. Vi bor ved Bispebjerg i København - altså meget trafikeret

Ja, der er selvfølgelig forskel på, om barnet/ børnene har et lukket
stisystem som skolevej, eller om de skal cykle af en meget trafikeret vej.
Jeg er ikke sikker på, at jeg kunne finde ud af, at gebærde mig på cykel i
en storby.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
Nyt:

Fra : Ukendt

Dato : 30-07-05 15:43

"mig28" <mig28@sol.dk> skrev i en meddelelse news:42eb8a4d$0$30208

> Kort sagt - hvor langt har jeres børn til skole ?
> Og hvordan klarer de transporten...og hvad med besøg af kammeraterne ?

Vores børn har ca. 8 km. til skolen. De kører med bus til skole, og de har
fået et buskort af skolen. Der er forskellige regler omkring afstanden til
skole, barnets klassetrin og bevilling af buskort, men alle børn i vores by
fra 0-10 klasse, får et buskort.
Vores børn leger mest med de børn, der bor hernede i byen. Vi bor udaf en 1½
km. grusvej, så det er afstanden ned til byen.

Ved andre legeaftaler + børnefødselsdage følges børnene hjem fra skole til
fods, med bus eller vi henter og bringer dem i bil.

I kan nok bedst selv bedømme, hvornår jeres børn er klar til evt. at cykle 2
km. selv. Nogle 6-7 årige kan fint klare sådan en cykeltur, imens andre i
samme alder måske lige skal vente et år eller to endnu, til man som forældre
er sikker på, at de har ordenligt styr på det.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
Nyt:

Fra : Gitte

Dato : 31-07-05 07:02

Hej

> [...]
>Kort sagt - hvor langt har jeres børn til skole ?
>Og hvordan klarer de transporten...og hvad med besøg af kammeraterne ?

Jeg står godt nok først over for skolestart næste år, men lidt
alligevel herfra.
Der er ca 1½ km til skolen her (selv om vi bor på landet). Vi regner
med, at skulle transportere ham til og fra skole den første tid, og så
vurdere hvornår han kan være klar til at cykle - det kommer meget an
på, hvordan han udvikler sig over de næste par år.
Skolevejen er lidt blandet. De første par hundrede meter er det en
meget trafikeret landevej, men så kommer han over på en stille vej,
hvor jeg sagtens kan forestille mig, at han må/kan cykle i 8-års
alderen. Den stille vej ender i den anden stille vej, som skolen
ligger på (50 meter fra, hvor vejene krydser). Så det bliver måske en
løsning med at følge ham ad landevejen om morgenen, og så han selv kan
cykle resten af vejen.
De fleste venner i børnehaven (som han skal fortsætte i skole med) bor
også lidt spredt, så de bliver kørt rundt til hinanden, når de skal
lege i fritiden. Og det fortsætter nok godt ind i skolealderen. Men på
landet er alle jo også vant til, at bo langt fra tingene, så det er
helt naturligt at man har lidt transport.

MVH
Gitte

Fra : benny.dk

Dato : 01-08-05 16:35

Hej

>I disse skolestarts tider kunne jeg godt tænke mig at høre, hvor langt
>jeres børn har til skole?

Nu bor vi godtnok på landet, men vores den store startede i skole
(børnehaveklasse) sidste år, så jeg vil da alligevel komme med et indput.

Haan tager selv bussen i skolen og hjem og har gjort dette hele tiden. I
starten var lærerne ude ved bussen og hente dem og igen afleverer dem,
men ret hurtigt gjorde de det selv.

Om morgnen holder bussen lige uden for vores dør. Om eftermiddagen skal
han gå en lille km, og den tager tit lang tid, da hans bedste kammerat
bor halvvejs. Det er utroligt hvor længe de to kan stå og snakke

Det er den eneste skole (kommune-) i hele kommunen (Højer), så der er
børn langvejs fra, men det er ikek noget problem. Hvis de skal lege med
vores dreng tager de bare bussen og så henter forældrene. Modsat hvis
vores dreng skal til dem, så følges de med hjem og vi henter. Nogen
gange skal de med bus, andre gange bliver de hentet og en enkelt går de til.

Vi har ikek nogen problemer med det, men han har også tidligt (tak til
vores dagplejer) fået et godt syn på hvordan man oopfører sig i trafikken.

/benny.dk

Fra : tina

Dato : 02-08-05 07:45

> [...]
> Kort sagt - hvor langt har jeres børn til skole ?
> Og hvordan klarer de transporten...og hvad med besøg af kammeraterne ?

Min datter startede i børnehaveklasse sidste år. Vi har ca 300 meter i skole
den ene vej og 500 meter den anden vej, så vi er meget heldige, hun har selv
cyklet den "lange" vej da det er den mindst trafikerede, stort set siden hun
startede i bh. klassen. Nu bor vi jo så i en lille landsby ude på bøhlandet.

Tina

Fra : Nina Svanholm

Dato : 02-08-05 22:59

tina <tije@tdcspace.dk> skrev:

Vi har ca 300 meter i skole
>den ene vej og 500 meter den anden
>vej,

Øhm, der knak min film..........jeg troede frem og tilbage var
lige langt?!

Venlig hilsen Nina Svanholm.

Fra : Gitte

Dato : 03-08-05 06:13

Hejsa

> Vi har ca 300 meter i skole
>
>Øhm, der knak min film..........jeg troede frem og tilbage var
>lige langt?!

Joo, det er der da en vis logik i Men måske der i stedet menes, at
der er 2 forskellige/mulige veje til/fra skole - den ene 300 meter og
den anden 500?

MVH
Gitte

Fra : Nina Svanholm

Dato : 03-08-05 06:21

Gitte <gajb@ofir.dk> skrev:

>Joo, det er der da en vis logik i
> Men måske der i stedet menes, at
>der er 2 forskellige/mulige veje
>til/fra skole - den ene 300 meter og
>den anden 500?

Nå ja, det gir´lidt bedre mening, godt der er nogen af os der kan
være lidt vågne

Venlig hilsen Nina Svanholm.