Min halsmanchet er for stram
Fra : Torben

Dato : 30-07-05 11:47

Kan man sætte fx. en bold i for at udvide den, hvorlænge skal den sidde,
andre gode råd ?

Fra : __vaDer

Dato : 30-07-05 13:13

Hej,

"Torben" <trp@removehajq.dk> wrote in message
> Kan man sætte fx. en bold i for at udvide den, hvorlænge skal den sidde,
> andre gode råd ?

Ja du kan starte med at skrive hvilken type det er!
Det vil gøre et svar lidt nemmere :)

Fra : Torben

Dato : 30-07-05 13:35

"__vaDer" <vaderFJERNES@city.dk> wrote in message
> Hej,
>
> "Torben" <trp@removehajq.dk> wrote in message
>
> Ja du kan starte med at skrive hvilken type det er!
> Det vil gøre et svar lidt nemmere :)

Sorry, det er en latex/gummi manchet

Mvh. Torben

Fra : Søren Bergh Jensen

Dato : 30-07-05 14:09

Hej Torben

Jeg formoder, at din halmanchet er konisk. Såfremt den er konisk skal du
klippe lidt af toppen. Du skal klippe tynde skiver af, ca. 0,5 cm ad gangen,
og du skal klippe hele vejen rundt. Du skal bruge en skarp saks, og du ikke
må lave hakker i latexen. Hvis du er usikker på hvordan du skal klippen i
latexen, så få hjælp af en der har erfaring med det. Om nødvendigt betal dig
fra det hos din "grejpusher". Det er helt sikker billigere end at skulle
sætte en ny halsmanchet på.

M.v.h.
Søren BJ

Fra : Torben

Dato : 30-07-05 16:02

"Søren Bergh Jensen" <soren.bergh@jensen.mail.dk> wrote in message
> [...]
dig
> fra det hos din "grejpusher". Det er helt sikker billigere end at skulle

Den er helt ny, men desværre for lille, jeg har prøvet at sætte en bold i,
og lade den sidde, så må jeg prøve at klippe hvis det ikke virker.... Tænkte
bare at man evt. kune udvide den, og varme den op eller noget ?

Mvh. Torben

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 30-07-05 16:29

> [...]
Tænkte
> bare at man evt. kune udvide den, og varme den op eller noget ?

Tålmodighed, hvis du klipper den inden den har nået at udvide sig vil den
udvide sig så meget at den bliver utæt på sigt. Hvor mange dyk har du lavet
med denne halsmanchet?

Fra : Torben

Dato : 30-07-05 17:04

"Jonas Lüttichau" <jluttichau@gmail.com> wrote in message

> [...]
>
> Tålmodighed, hvis du klipper den inden den har nået at udvide sig vil den
> udvide sig så meget at den bliver utæt på sigt. Hvor mange dyk har du

Hej Jonas,

Manchetten er helt ny så ingen dyk - siger du jeg skal dykke med den, og se
tiden an ?

NB! Fodbolden sidder i nu - jeg skal nemlig til Island en uges tid, så det
skulle jo gerne bare spille

Mvh. Torben

Fra : Jonas Lüttichau

Dato : 30-07-05 18:25

> Manchetten er helt ny så ingen dyk - siger du jeg skal dykke med den, og
se
> tiden an ?

Hvis du overhovedet ikke har dykket med den og du så klipper den, så den
passer. Så vil jeg æde min hat på at den bliver så slap at den bliver utæt
indenfor de næste 20 - 50 dyk du laver.

> NB! Fodbolden sidder i nu - jeg skal nemlig til Island en uges tid, så det
> skulle jo gerne bare spille

God idé at forsøge at udvide den, men gør det af små skridt og prøv dragten
engang imellem.

Den skal ikke være så stram at blodet ikke kan løbe frit, så må du ikke
dykke med den. Men på den anden side så skal den jo sidde så stramt at den
holder tæt, det er svært at vurdere din halsmanchet da det er en subjektiv
vurdering. Men er du gasblå i hovedet efter 10 minutter i dragten så er den
nok lidt for stram :)

mvh
Jonas

Fra : Torben

Dato : 30-07-05 21:17

> [...]
> vurdering. Men er du gasblå i hovedet efter 10 minutter i dragten så er

Takker
Jeg har vurderet at den er for stram i forhold til den jeg havde på før, den
var behagelig og tæt

Mvh. Torben

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 31-07-05 09:14

Torben wrote:

> Takker
> Jeg har vurderet at den er for stram i forhold til den jeg havde på før, den
> var behagelig og tæt

Den du havde før var sikkert også dykket "til" Men hvis den er
ubehagelig at have på så ville jeg klippe 5mm af den. Evt. efter at have
den på en bold eller lign. i en 8 timer.

Du kunne også prøve at købe noget glat neopren (5cm bredt og 2-3mm tykt)
klippe til så det sidder tæt på halsen og lime sammen med neoprenlim.
Dette "rør" kan du så tage inden under din latexmanchet således at
trykket fra manchetten bliver fordelt over et større område og dermed
ikke trykker så voldsomt eet sted. En anden god ting ved dette er, at du
undgår "sugemærker"/"kvælemærker" som godt kan forekomme med en ny (og
lidt for stram) manchet.

Thomas

Fra : Torben

Dato : 31-07-05 22:24

> [...]
> den

> Takker
> Jeg har vurderet at den er for stram i forhold til den jeg havde på før,

Så er den testet på Røsnæs rev, og den var ubehagelig stram - men tæt. Jeg
lader Bolden sidde i til Onsdag, og tager saksen med til Island takker
for råd...

Er der iøvrigt nogle der kender til et sted man kan smide en gummibåd i
vandet ved røsnæs, vi brugte havnen, men den er lidt langt væk.. ifølge
dykinfo kan man bruge parkeringspladsen til højre, men den jeg fandt havde
en lang trappe nedad, der kunne man ikke tage en båd med... Måske ude ved
fyret ?

Kanon flot naturdyk iøvrigt, nåede det lige inden tordenvejret

-Torben

Fra : Allan Norsk

Dato : 01-08-05 19:18

"Jonas Lüttichau" <jluttichau@gmail.com> skrev i en meddelelse
> Hvis du overhovedet ikke har dykket med den og du så klipper den, så den
> passer. Så vil jeg æde min hat på at den bliver så slap at den bliver utæt
> indenfor de næste 20 - 50 dyk du laver.

En FOR stram halsmanchet er ikke noget man skal tage let på. En god
tommelfingerregel er at hvis halsmanchetten føles for stram, ja så ER den
for stram.

En for stram halsmanchet kan føre til:

a) hamrende hovedpine
b) kvalme
c) Cartoid Sinus Syndrom => bevidstløs

Ad c). "Carotid sinus syncope is a brief period of unconsciousness resulting
from pressure on the pressure sensors in the carotid artery (the main
arteries supplying blood to the brain).
The carotid sinus (an area within the carotid artery near the branch point)
is normally sensitive to blood pressure changes. When the carotid sinus
senses pressure, either blood pressure or external pressure, it may send a
signal to slow the heart rate or decrease the blood pressure without slowing
the heart rate. Syncope may result from stimulation of the carotid sinus
pressure sensors by turning the head to one side, by a tight collar, or even
by shaving over the region of the sinus in the neck."

Halsmanchetter kan miste deres elasticitet hvis man ikke passer meget på
dem, dvs. vasker hudfedt af dem efter hvert dyk og pudrer dem med talkum. De
fleste springer nok dette over en gang imellem, og så er løsningen at skifte
manchetterne lidt oftere.

Fra : sln

Dato : 31-07-05 08:49

"Torben" skrev d. 30-07-05 11:47 dette indlæg :
> Kan man sætte fx. en bold i for at udvide den, hvorlænge skal den
sidde,
> andre gode råd ?

Mål din hals med et måle bånd samme sted som når du tager mål til en
skjorte,din halsmanchet skal så være mellem 15 0g 25 % mindre du starter
selvfølgelig med de 15%

Med venlig hilsen sln.

http://www.kandu.dk/

Fra : sln

Dato : 31-07-05 09:00

"Torben" skrev d. 30-07-05 11:47 dette indlæg :
> Kan man sætte fx. en bold i for at udvide den, hvorlænge skal den
sidde,
> andre gode råd ?

omvendt selvfølgelig !fra 25% og ned til 15%
sln

http://www.kandu.dk/