Sparring: Fliser på terasse
Fra : Chriz

Dato : 29-07-05 22:16

Min terresse (eksponeret til vind og vejr) er et betondæk ( ca 15 cm)
hvorunder der er beboelse. Under er ca 10 cm isolering, dampspærre og gips.

Spørgsmål:

Er der problemer med at lave dækkets overflade således:

Betondæk, alfix 2 komponent vådrumsmembran, flexibel flisemørtel, frostfrie
fliser og fuge.
Er der mon noget problematisk i denne løsning?

mvh

Chriz

Fra : Andersen

Dato : 29-07-05 22:33

> [...]
> frostfrie
> fliser og fuge.
> Er der mon noget problematisk i denne løsning?

Hej Chriz

Ved ikke om der er noget lovkrav angående vådrumssikring, når det gælder en
udendørs terresse. Hvis der er skal du naturligvis have vådrumssikring, men
hvis ikke, og sådan som jeg læser dit indlæg, så er der jo ikke andet end
den rå beton i øjeblikket. Og er denne ikke utæt, dvs vandet ikke drypper
ned neden under, så ville jeg nok nøjes med følgende :
Betondæk, flexible flisemørtel, "frostfrie" fliser og ditto fuge.

Der ud over skulle jeg ikke se nogen problemer i den løsning, andet en at du
måske vil få et endnu glattere underlag om vinteren end du allerede har nu,
men et mere behageligt underlag om sommeren :)

Mvh
Dennis

Fra : Chriz

Dato : 29-07-05 22:38

Hej Dennis

Tak for svar, dækket er faktisk pt utæt, såderfor tricket med
vådrumsmembran. Selv om en flixibel LIP /Alfix fliseklæber skulle sikre ret
godt er det kritisk hvis armeringsjern ruster. Derfor membranen

Mvh Chriz

Fra : Andersen

Dato : 29-07-05 22:52

> [...]
> ret
> godt er det kritisk hvis armeringsjern ruster. Derfor membranen

Ok, så det er utæt, knap så godt.
Så ville jeg nok personligt have fået fat i en el-hammer, og hakke en smule
ned i det gamle lag beton, så den overflade som du får er meget ru, og sådan
at den gamle overflade med med skidt osv er væk.
Der efter give det en omgang betoflex (binder) og ligge et nyt slidlag på.
For derefter at køre den med fliserne.

Så skulle du i hvert fald være sikret, det kan ikke være meget dyrere end
vådrumsmembranen, samtidig vil du kunne få et helt fladt areal at ligge
fliserne på.

mvh
Dennis