Problemer med GRUB.
Fra : Hans Larsen

Dato : 29-07-05 00:29

Hej ng,

Jeg prøver at ligge Fedora Core 4 ind på mit system. Men efter
installationen vil GRUB ikke starte op. Den skriver bare GRUB nederst på
skærmen. Jeg har to SATA harddiske, hvor windows ligger på den ene, og
det er også den jeg vil ligge root ind på. Den anden er bare til data.
Derudover har jeg to parallel ATA harddiske. Den ene vil jeg bruge til
/home, og den anden er også bare en data disk. GRUB ligger jeg ind på
hda, og i bios'en sætter jeg den første ATA harddisk som boot disken.
Jeg har også prøvet at ligge GRUB ind på hdb (Den disk jeg vil ligge
/home på), og derudover har jeg prøvet at lave en /boot partition på
hdb, men intet virker.
Er der nogen som har en idé?

Hilsen Hans.

Fra : nuno alexandre

Dato : 29-07-05 05:07

Hans Larsen wrote:
> Hej ng,
>
> Jeg prøver at ligge Fedora Core 4 ind på mit system. Men efter
> installationen vil GRUB ikke starte op. Den skriver bare GRUB nederst på
> skærmen.

hvordan ser din grub.conf ud ?

> [...]
> Jeg har også prøvet at ligge GRUB ind på hdb (Den disk jeg vil ligge
> /home på), og derudover har jeg prøvet at lave en /boot partition på

måske sådan noget vil virke:
--8<---
timeout 8
default 0
fallback 1

title linux
root (hd0,0)
kernel (hd0,0)/boot/<kernel navn> root=/dev/sda3
--->8--

Jeg bruger ikke selv fedora.
--
         nuno
"Non-free programs are dangerous to you and to your community.

Fra : Kasper Dupont

Dato : 29-07-05 07:11

nuno alexandre wrote:

> hvordan ser din grub.conf ud ?

Jeg tror ikke den her fejl skal findes i grub.conf.
Det lyder som om problemet opstår før grub.conf
bliver indlæst. Det kunne måske tænkes, at GRUB
ikke er enig med BIOS om hvordan diskene nummereres.

Hans, kan du evt. undersøge hvad der sker, hvis du
frakobler alle andre diske end den du har GRUB
liggende på?

Note to self: Don't try to allocate 256000 pages
with GFP_KERNEL on x86.

Fra : Hans Larsen

Dato : 29-07-05 13:25

Kasper Dupont wrote:
> Hans, kan du evt. undersøge hvad der sker, hvis du
> frakobler alle andre diske end den du har GRUB
> liggende på?

Ok, det virkede faktisk. Jeg tog alle drev fra og lagde Fedora ind på
den éne disk som var tilbage. Da jeg satte de andre drev til igen,
virkede det stadig. (hurra!)
Nu skal jeg bare lige ligge Windows ind i Grub.conf, men det er nu ikke
så svært.

Tak for hjælpen Kasper.

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 29-07-05 13:18

On Fri, 29 Jul 2005 01:28:34 +0200, Hans Larsen wrote:

> Jeg prøver at ligge Fedora Core 4 ind på mit system. Men efter
> installationen vil GRUB ikke starte op.

Har du checket FAQ'en? Punkt 13 virkede for mig, sidst Grub
skabte sig, men check også #14 og #15:

http://www.gnu.org/software/grub/grub-faq.html#q13

--
Stig