Gangstier i haven
Fra : Staun

Dato : 28-07-05 11:01

Er ved at lave nye gangstier i haven og har nu hørt utallige meninger om
hvor meget sand der skal ligge under betonstenene. Så i frygt for at få lige
så meninger prøver jeg lige her i æteren.

Hvor meget sand skal jeg have under stenene til disse gangstier?

Har fået bud fra 1 cm til 10 cm (det er noget af en forskel - skal jo have
gravet al jorden væk, og lidt doven er man vel altid)

Takker

Fra : Søren

Dato : 28-07-05 13:28

"Staun" <js@odin.hgmf.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Har fået bud fra 1 cm til 10 cm (det er noget af en forskel - skal jo have
> gravet al jorden væk, og lidt doven er man vel altid)

Hvis det kun er _gangstier_, åltså ikke til en bil - så kan du nok nøjes med
er par cm.

Det gælder vel bare om at have et stabilt og jævnt fundament til fliserne.

Hvis fliserne begynder at ligge skævt, kan du jo bare tage dem op og smide
mere sand/grus på.

Søren

Fra : Inger Pedersen

Dato : 28-07-05 14:11

> [...]

> Har fået bud fra 1 cm til 10 cm (det er noget af en forskel - skal jo have
> gravet al jorden væk, og lidt doven er man vel altid)

Det kommer an på, hvor tolerant du er mht. buler, sætninger og ukrudt mellem
fliserne.

Politikens Havebog anbefaler til havestier og let færdsel (ingen køretøjer)
en totaltykkelse på 15 - 20 cm.
Forudsat en flisetykkelse på 5 cm:
Nederst 10 - 13 cm bundsikringsgrus eller slagger, herover 2 cm.
afretningsgrus og øverst fliserne.
Vibrer for hvert lag du lægger (også bundjorden), så er risikoen for sætning
mindst.

Hvis du har det ok med at skulle tage fliser op igen- eller at de ligger som
Kong Volmers r.. - alternativt at skulle lægge dem om en gang imellem - og
luge/sprøjte ukrudt, kan du naturligvis nøjes med 1 cm.
Du bestemmer selv.
Jeg kan godt se forskellen på min brostensgang, der hvor gruset var sluppet
op, og jeg tænkte, at den sidste meter lægger jeg bare, så kan jeg altid...
Det gør jeg ikke igen.

Hilsen Inger

Fra : Finn Christiansen

Dato : 28-07-05 21:07

"Inger Pedersen" <inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg kan godt se forskellen på min brostensgang, der hvor gruset var
> sluppet op, og jeg tænkte, at den sidste meter lægger jeg bare, så kan jeg

Det er et must at alt organisk materiale er fjernet, du skal ned til råjord,
dvs.at alt hvad der ligner muld eller rødder skal fjernes. Det bliver
nemmelig ved med at svinde efterhånden som ormene får spist sig igenem.
Hvis du bruger rådet med en til ti cm vil du ret hurtigt komme til at
begræde den beslutning.
Med hensyn til Gyldendals Havebog kan jeg kun sige at de går med livrem og
mere end et par seler. Under en gangsti uden trafik som vejer " trykker"
mere end en person på en cykel ( Det tryk pr. cm2 er faktisk ganske stort)
er almindeligt bundsikringsgrus tilstrækkeligt. Beskrivelsen fra gyldendal
passer bedre på en indkørsel til en personbil.
Så frem med skovlen og grav ned til råjord det kan være meget variabelt hvor
tykt muldlaget er men hvis der ikke er for mange rødder er det rimmelig
overkommeligt at grave i.
Så fylder du bundsikringsgrus på i lag, lagenes tykkelse afhænger af hvilken
pladevibrator du har tilrådighed. Er det den man kan leje i et byggemarked
som vejer knapt 100 kg skal du ikke påføre mere end 15 cm hver gang. Kører
du med en som vejer omkring 500 kg kan du gå op til 40 cm. Hvor mange gange
du skal køre over arealet afhænger af grusets lerprocent (det bedste er 12%)
og vandindhold vandprocent kan jeg ikke udtale mig om.
En sidste men nok så væsentlig ting. Hvis råjorden efter udgravning ikke er
jævn så brug første lag grus til at rette op, en pladevibrator er nemmelig
kun rigtig effektiv hvis den kører vandret.

mvh FC

Fra : Staun

Dato : 29-07-05 10:20

Tak for jeres input alle sammen - Jeg graver lige et par cm mere af
rå-jorden.

Staun