dagpenge.
Fra : Ukendt

Dato : 27-07-05 20:45

Jeg påtænker at stoppe som selvstændig, da jeg har svært at få det til
at løbe rundt. Men kan man bare få dagpenge når man er medlem af
Dana. eller kan de forlange at man skal arbejde videre, uden man kan
optjene sin egen løn.?
jeg arbejder fuld tid som selvstændig.

--
Vh Per

Fra : Holst

Dato : 27-07-05 20:54

Per H wrote:

> [...]
> at løbe rundt. Men kan man bare få dagpenge når man er medlem af
> Dana. eller kan de forlange at man skal arbejde videre, uden man kan

Du skal fuldstændig ophøre med den selvstændige virksomhed. Du skal
altså afvikle alt og ophøre med at være momsregistreret og lignende.

Jeg er medlem af ASE og fandt denne side hos dem:

http://www.ase.dk/site/18017C12-7A5A-4FD6-AB35-3D815977A271.htm

Siger da lidt om det. Det er ikke umuligt, at der er en karenstid, men
det står der nu ikke umiddelbart noget om.

Fra : Ukendt

Dato : 27-07-05 21:56

On Wed, 27 Jul 2005 21:53:45 +0200, Holst <newsjul05@shelter.dk>
skrev:

> [...]
>

>Siger da lidt om det. Det er ikke umuligt, at der er en karenstid, men
>det står der nu ikke umiddelbart noget om.

hvad så hvis men ikke har 30 timer pr uge de sidste 3 år, og åbenbart
ikke kan få dagpenge, hvad gør man så? får man så mindstesatsen?

http://www.dana-akasse.dk/dp-minsats.shtml

http://www.ase.dk/site/18017C12-7A5A-4FD6-AB35-3D815977A271.htm

siger de 2 sider det samme?

--
Vh Per

Fra : Holst

Dato : 27-07-05 22:03

Per H wrote:

> hvad så hvis men ikke har 30 timer pr uge de sidste 3 år, og åbenbart
> ikke kan få dagpenge, hvad gør man så? får man så mindstesatsen?

Ved det ikke. Hvis jeg var dig, ville jeg ringe til Dana i morgen og
snakke med dem

Fra : Benny Andersen

Dato : 28-07-05 08:05

Per H <> wrote:

> hvad så hvis men ikke har 30 timer pr uge de sidste 3 år, og åbenbart
>ikke kan få dagpenge, hvad gør man så? får man så mindstesatsen?
Nej - så er du ikke berettiget og dit a-kasse kontingent har været
penge ud af vinduet. (mener jeg - det er nogle år siden jeg prøvede
det)

Pas på med at snyde dig selv. Det er blot de ikke de timer du har
faktureret der skal med, men alt vedr. virksomheden, som f.eks.
transport, regnskab, telefon, kundepleje

--
Mvh Benny Andersen

Fra : ha

Dato : 27-07-05 20:57

Per H wrote:
> [...]
> at løbe rundt. Men kan man bare få dagpenge når man er medlem af
> Dana. eller kan de forlange at man skal arbejde videre, uden man kan

Hvorfor kigger du ikke på http://www.dana-akasse.dk
http://www.dana-akasse.dk/dp-when.shtml det tog 5 sekunder.

/ha

Fra : Ukendt

Dato : 27-07-05 22:13

On Wed, 27 Jul 2005 21:56:56 +0200, "ha" <minnewsmail@gmail.slet.com>
skrev:

>Hvorfor kigger du ikke på http://www.dana-akasse.dk
>http://www.dana-akasse.dk/dp-when.shtml det tog 5 sekunder.

har kigget, men kan ikke se hvilke kretierier, der skal til for at
droppe det hele, og kunne få dagpenge.

--
Vh Per

Fra : Carsten Riis

Dato : 28-07-05 18:11

Per H skrev den 27-07-2005 23:12:

> har kigget, men kan ikke se hvilke kretierier, der skal til for at
> droppe det hele, og kunne få dagpenge.

Min akasse forklarer det ganske præcist

http://www.ca.dk/ydelser_regler/ledig/selvstaendig.html

Virksomhedens lokaler skal være afhændet/opsagt
Udstyr og inventar skal være solgt
Varelageret skal være realiseret
Øvrige tegn på virksomhedsophør

--
mvh Carsten Riis
Red liv! 4 gange om året

Fra : ha

Dato : 28-07-05 21:09

Per H wrote:
> har kigget, men kan ikke se hvilke kretierier, der skal til for at
> droppe det hele, og kunne få dagpenge.

Første linier af siden fra link 2 jeg henviste til:
Citat:
For at få ret til dagpenge skal du være ophørt med virksomheden mere end
midlertidigt.
Virksomheden skal enten være solgt eller lukket.
Eller også skal du af andre grunde være afskåret fra at drive virksomheden
videre.

Du kan også ophøre ved at bortforpagte eller udleje virksomheden.
I så fald skal der indgås en skriftlig aftale herom, som skal være gensidigt
uopsigelig
mellem dig og forpagter/lejer i mindst fem år.

Har du drevet virksomhed som ApS. eller A/S, skal du som hovedregel have
solgt
dine anparter eller aktier, inden du kan anses for ledig.
Citat slut.

/ha