Billeder skal forblive
Fra : Phillip

Dato : 26-07-05 08:55

Ja.. jeg ved ikke rigtig hvordan overskriften skulle lyde...

nå, i går lavede jeg en hjemmeside med nogle billeder fra en
ferie.

www.tilosbilleder.frac.dk

udover at det er meget irriterende at man skal klikke på index
for at komme til startsiden, så er der også et andet problem!

man klikker på et thumbnail og billedet bliver stort, det virker
fint.

men når man så skal tilbage så skal den til at loade alle
billederne igen... det er ikke store billeder men folk bliver
sindsyge af at vente bare de 5 sec, hvergang de har kigget på et
billede...

er det en cokkie eller et css eller hvad er det jeg skal have fat
i!

coden må gerne vedlægges!

tak på forhånd!

- Pædagogiske tutorials på dansk
- Kom godt i gang med koderne

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 26-07-05 12:58

Phillip skrev:

> [...]
>ferie.

>www.tilosbilleder.frac.dk

>udover at det er meget irriterende at man skal klikke på index

Prøv at kalde din startside for "index.html" - altså med lille i.

En idé der kan spare dig for meget bøvl i fremtiden:
Brug altid kun små bogstaver og altid kun netsikre tegn når du
har med filer på nettet at gøre.
Netsikre tegn er de engelske bogstaver, cifrene samt understreg,
plus og minus.

> [...]
>fint.

>men når man så skal tilbage så skal den til at loade alle

Jeg prøvede lige i IE, Firefox og Opera. Hverken Opera eller
Firefox bruger tid på at genhente noget som helst. Oversigten
kommer frem før man kan nå at blinke med øjnene. Men IE henter
ganske rigtigt hele dynen igen selv om man bruger tilbageknappen.
Jeg prøvede at sætte IE til aldrig at tjekke om der er en ny
version af siden, men det hjalp ikke.

>det er ikke store billeder men folk bliver sindsyge af at vente
>bare de 5 sec, hvergang de har kigget på et billede...

Du kan overveje at lægge en navigeringsmulighed ind på hvert af
de store billeder. Det har jeg f.eks. gjort her:
http://fiduso.dk/obese5/obese5.htm
Så kan man vælge imellem at gå tilbage til oversigten eller få
vist næste store billede.

Det er besværligt at lave i hånden, men med IrfanView kan du få
det lavet automatisk. Jeg har dog programmeret min løsning selv
da IrfanView tilføjer nogle grå striber til frimærkerne for at de
alle kan få samme størrelse.

--
Bertel

Fra : Neuhafen

Dato : 27-07-05 10:40

"Phillip" <philliplind@yahoo.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> billederne igen... det er ikke store billeder men folk bliver
> sindsyge af at vente bare de 5 sec, hvergang de har kigget på et

Hvis ikke du vil lave en ordentlig fremviser, kan du jo bare vise de store
billeder i et nyt vindue...

Neuhafen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 27-07-05 22:37

Neuhafen wrote:

> Hvis ikke du vil lave en ordentlig fremviser, kan du jo bare vise de
> store billeder i et nyt vindue...

Der er ikke nogen værdi "new" til til parameteren target. Skal der åbnes i
et nyt vindue, skal det være sådan:

Men overvej eventuelt disse løsninger:

http://hjemmesideskolen.dk/scripts/dias.asp
http://hjemmesideskolen.dk/scripts/diastxt.asp

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/

Fra : Jens Gyldenkærne Cla~

Dato : 27-07-05 23:34

Erik Ginnerskov skrev:

> Der er ikke nogen værdi "new" til til parameteren target.

Jo - der er alle de værdier man kan lave med gyldige rammenavne
(eneste formelle krav er at navnet skal starte med et bogstav).

Det er derimod ikke et af de fire reserverede target-navne -
_blank, _self, _parent, og _top.

> Skal der åbnes i et nyt vindue, skal det være sådan:

Begge metoder kan fint anvendes - men de virker lidt forskelligt.
Sætter man target="_blank", vil browseren altid åbne et nyt vindue.
Hvis man bruger target="new" (eller en vilkårlig anden, ikke-
reserveret værdi), vil browseren kun åbne et nyt vindue hvis den
ikke i forvejen kender et med rammenavnet "new". Hvis man på en
side med 10 pop op-links med fælles target-angivelse åbner dem
alle, vil man med target="_blank" have 10 nye vinduer fremme, mens
man med target="new" kun har ét nyt vindue - med den side der sidst
blev klikket på fremme.

Genbrug af et vindue er i mine øjne meget praktisk hvis de
sider/billeder man kalder frem i vinduet hænger nært sammen. Jeg
bruger det fx til hjælpetekster og kunne også finde på at bruge det
til et billedgalleri. I andre situationer - fx en liste med
eksterne links - vil genbrugsmetoden formentlig være mere til gene
end til gavn. Her ville jeg enten bruge target="_blank" eller slet
ikke bruge target (og lade brugerne selv bestemme).
--
Jens Gyldenkærne Clausen

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 28-07-05 00:03

Jens Gyldenkærne Clausen wrote:

> [...]

> alle, vil man med target="_blank" have 10 nye vinduer fremme, mens
> man med target="new" kun har ét nyt vindue - med den side der sidst

Aha, så lærte jeg også noget i dag. ;)

Erik Ginnerskov
http://html-faq.dk/