Bore en skrue ud.
Fra : Ib Nielsen

Dato : 23-07-05 17:37

Jeg har en skrue til at sidde i et stykke metal, som bare IKKE vil ud. Jeg
har prøvet alt, og nu er min eneste udvej, som jeg ser det, at bore skruen
ud. Hvordan er det smartest at gøre det? Skal det gøres oppefra og ned,
eller nede fra og op? Hvad med bagefter kan man bare sætte en ny skrue i,
for gevindet går vel i stykker?

Mvh
Ib

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 23-07-05 18:11

Ib Nielsen skrev:

> Jeg har en skrue til at sidde i et stykke metal, som bare IKKE vil ud. Jeg
> har prøvet alt, og nu er min eneste udvej, som jeg ser det, at bore skruen
> ud. Hvordan er det smartest at gøre det?

Der findes jo den lille 'frække', som kaldes en ornep.. Den kan, i
mange tilfælde, trække selv den mest genstridige skrue ud. Men læs
nu her:
http://tinyurl.com/8kvbm

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Max

Dato : 23-07-05 19:23

Hej Ib

> eller nede fra og op? Hvad med bagefter kan man bare sætte en ny skrue i,
> for gevindet går vel i stykker?

Man kan jo prøve med en ornepik eller linkstap som en anden nævner.
En løsning kan være at bore kernen af skruen væk og så pille rynkerne
op bagefter. Man kan også bore den væk med et bor at samme ydre
diameter som skruen og så sætte et nyt gevind i bagefter, en såkaldt
Helicoil eller et andet fabrikat.

http://www.danlube.dk/default.asp?Action=List&Okat=Coil&Kat=HeliTec

Mvh Max

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 23-07-05 21:57

On Sat, 23 Jul 2005 18:37:09 +0200, Ib Nielsen wrote:

> Jeg har en skrue til at sidde i et stykke metal, som bare IKKE vil ud.

Også at give den nogen dask og/eller stramme skruen lidt?
--
MVH
osv...

Fra : Ib Nielsen

Dato : 23-07-05 22:23

> Også at give den nogen dask og/eller stramme skruen lidt?

Ja det kan du tro. Jeg har gjort alt hvad der var i min magt, og som man
lige kunne gøre.
Men jeg fik måske en ide hvor jeg kan tage en boremaskine og stramme den
fast til skruen og så prøve at få den ud ved hjælp af det. Det må afprøves i
morgen. Ellers bliver der indkøbt en såkaldt 'Ornepik' til formålet.

Mange tak for hjælpen, so far.

Ib

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 23-07-05 23:32

On Sat, 23 Jul 2005 23:22:44 +0200, Ib Nielsen wrote:

> [...]
> fast til skruen og så prøve at få den ud ved hjælp af det. Det må afprøves i

Glem det, borepatronen kan slet ikke klemme hårdt nok til det.

> Ellers bliver der indkøbt en såkaldt 'Ornepik' til formålet.

I så fald skal du sørge for at købe dem i en ordentlig kvalitet - de
billige knækker alt for nemt.
Alternativt kan du, hvis du har adgang til et svejseværk, svejse en
møtrik på. Det plejer at være ret effektivt.

--
MVH
osv...

Fra : Joerlund

Dato : 24-07-05 09:46

En anden mulighed......

Alt efter hvor stor en bolt/diameter vi taler om ! Så kan man bore et
passende hul i center af bolten og
derefter banke et stykke at en sekskantet umbraco nøgle ned i, og så er der
endnu en chance for at skrue
den genstridige bolt ud !

--
Denne mail er checket med
Norton Antivirus 2004.

Med venlig hilsen / Best regards

Construktor
Lasse Tolderlund Jørgensen

Fra : Rene

Dato : 24-07-05 10:57

har du mulighed for at varme den, det kan mange gange løsne skruen.

Fra : Erik Olsen

Dato : 24-07-05 11:26

Ib Nielsen wrote:

> [...]
> gøres oppefra og ned, eller nede fra og op? Hvad med bagefter kan man
> bare sætte en ny skrue i, for gevindet går vel i stykker?

Hvilken skruetype og dimension? Hvilket materialer er skruen og
grundmaterialet af? Er skruen overfladebehandlet? Har du adgang til
begge sider af grundmaterialet? Hvad bruges skruen til at fastgøre?

--
Venlig hilsen
Erik Olsen