Moms for foreninger
Fra : Tommy Ipsen

Dato : 23-07-05 13:05

Hej alle

Jeg har nyligt erhvervet kassererposten i den lokale squashklub og i den
forbindelse kunne jeg godt tænke mig, at vide hvilke regler der gælder i
forbindelse med moms for foreninger. Jeg er selvstændig og har i den
forbindelse nogenlunde styr på de momsregler der gælder for alm.
virksomheder, men mener også at have hørt, at foreninger er fritaget for
moms? Hvilke krav gælder for at dette er tilfældet - skal foreningen
registreres, gælder det kun bestemte varer/tjenesteydelser, er det alle
virksomheder der "honorerer" momsfritagelsen?

Håber på at blive lidt oplyst - på forhånd tak!

Mvh Tommy

Fra : KJ

Dato : 23-07-05 15:39

Tommy Ipsen <tipsen@imada.sdu.dk> wrote:

> Håber på at blive lidt oplyst - på forhånd tak!

Mig bekendt - jeg ikke er 100% sikker - så er foreninger ikke fritaget
for moms på andre måder end private.

Der gælder for foreninger ligesom for virksomheder, at hvis den årlige
omsætning overstiger 50000, så skal foreningen momsregistreres, og så
følger foreningen de samme regler som momsregistrerede virksomheder.

Kontingent betalt af medlemmer regnes dog ikke med til omsætningen, så
der skal være tale om ekstra indtægter som eks. lejeindtægter, overskud
fra året bankospil osv.

Du kan altid lade foreningen cvr registrere, men se-nummeret, får du
først brug for, hvis omsætningen kravler over de 50000.

Vh. KJ

Fra : Kert Rats

Dato : 15-08-05 17:29

"Tommy Ipsen" <tipsen@imada.sdu.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> virksomheder der "honorerer" momsfritagelsen?
>
> Håber på at blive lidt oplyst - på forhånd tak!

Prøv evt. at spørge i dk.videnskab.jura - der har jeg set tråde om bl.a.
told- og momsregler.

Venligst

Kert Rats

Fra : O. Hansen

Dato : 16-08-05 07:11

"Kert Rats" <stendod@gravklar.dk> wrote in message

> "Tommy Ipsen" <tipsen@imada.sdu.dk> skrev i en meddelelse
[...klip]
> [...]
[klip...]

Foreninger er almindeligvis ikke momspligtige og skal derfor ikke
registreres hos ToldSkat. Hvis foreningen sælger momspligtige varer, fx i en
kantine, skal denne del af foreningens virke registreres, og der skal
afregnes moms.
vh Ove Hansen