Udpint græsplæne
Fra : Andrea

Dato : 22-07-05 21:49

Nu fik jeg nok af min mosplæne...
Vi har i løbet af et par dage fjernet en del mos på vores græsplæne og den
står nu halvbar med nogen ynkeligt udseende græsstrå hist og pist. Den har
sandsynligvis ikke fået gødning eller kalk (hvis den skal ha' det?) de
sidste 5 år, og der er efter mosfjerningen store bare områder, der skal ha'
nogle græsfrø. Den har også nogle steder med noget tæt, lav gevækst (sikkert
ukrudt) og de obligatoriske mælkebøtter o.a., men bør jeg ikke vente med
plænerensen?
Hvad skal jeg nu gøre ved den og i hvilken rækkefølge?
Med venlig hilsen
Kristina

Fra : Lars Knudsen

Dato : 23-07-05 15:44

Hej Karina,

On Fri, 22 Jul 2005 22:49:18 +0200, "Andrea" <no.email@my.box> wrote:

> [...]
>står nu halvbar med nogen ynkeligt udseende græsstrå hist og pist. Den har
>sandsynligvis ikke fået gødning eller kalk (hvis den skal ha' det?) de

Gødning og kalk én gang om året gør underværker her. Kalken har i
øvrigt den smarte effekt, at den slår mosset ihjel så man ikke behøver
hive det op manuelt. Det vil jeg mene du kan give den nu.

>og der er efter mosfjerningen store bare områder, der skal ha'
>nogle græsfrø.

Jeps! Og vandes godt hvis det er tørke. Bedst er at så forår eller
efterår.

>Den har også nogle steder med noget tæt, lav gevækst (sikkert
>ukrudt) og de obligatoriske mælkebøtter o.a., men bør jeg ikke vente med
>plænerensen?

Jo. Plænerens bør anvendes når plænen og ukrudt er i god vækst. Det
hjælper også at slå plænen ofte (et par gange om ugen) - det kan
ukrudtet nemlig ikke lide.

** lars