Fjerne de første 5 karakterer i et filnavn~
Fra : Kasper Lund

Dato : 22-07-05 07:00

Hej ng.

Hvordan klarer jeg subj. på an masse filer i samme folder?

Altså, jeg har 50 filer i en mappe der alle skal have fjernet de føste
fem karakterer i filnavnet.

På forhånd tak for hjælpen.

/Kasper

Fra : Jesper Krogh

Dato : 22-07-05 07:10

I dk.edb.system.unix, skrev Kasper Lund:
> Hvordan klarer jeg subj. på an masse filer i samme folder?
> Altså, jeg har 50 filer i en mappe der alle skal have fjernet de føste
> fem karakterer i filnavnet.

Du mener garanteret "tegn".

> På forhånd tak for hjælpen.

Jeg kommer da genre med morgenens (forhåbentligt ikke simpleste) bud:

$ for i in $(ls); do new=$(echo $i | perl -ane 's/^.{5}(.*)$/$1/;
print'); mv $i $new; done

Semi-testet, men 100% på eget ansvar.

Jesper
--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : Kasper Lund

Dato : 22-07-05 07:57

On Fri, 22 Jul 2005 06:10:28 +0000, Jesper Krogh wrote:

> Du mener garanteret "tegn".

Ja, det er lige det jeg mener..

> Jeg kommer da genre med morgenens (forhåbentligt ikke simpleste) bud:
>
> $ for i in $(ls); do new=$(echo $i | perl -ane 's/^.{5}(.*)$/$1/;
> print'); mv $i $new; done

Jeg ser lige om der ikke skulle komme en lidt mere simpel løsning i
løbet af dagen, men tak for hjælpen

Fra : Kent Friis

Dato : 22-07-05 18:46

Den Fri, 22 Jul 2005 08:57:09 +0200 skrev Kasper Lund:

> Ja, det er lige det jeg mener..

Ahrrr sg* da også, nu havde jeg ellers næsten den helt rigtige regexp...
((00)|(03)|[56789]|(10)|(11)|(13)){5}

Mvh
Kent
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Fra : Henrik Christian Gro~

Dato : 22-07-05 08:14

Jesper Krogh <jesper@krogh.cc> writes:

> Du mener garanteret "tegn".

> Jeg kommer da genre med morgenens (forhåbentligt ikke simpleste) bud:
>
> $ for i in $(ls); do new=$(echo $i | perl -ane 's/^.{5}(.*)$/$1/;
> print'); mv $i $new; done

"Useless use of ls" (udskift "$(ls)" med "*")

Hvis du har perl-udgaven af rename (det har du f.eks. hvis du kører
Debian):
rename 's/^.....//' *

Jeg gjorde noget lignende (men jeg kendte de første tegn, så jeg angav
dem i stedet for .'er) i går aftes på en masse af mine egne filer.

Hvis du ikke har perl-rename kan mmv sikkert klare det. Det er længe
siden jeg har brugt den, men det er nok noget i retning af:
mmv "?????*" "#6"

..Henrik

--
>Helt enig.
Me too ...
      -- vi lader personerne bag være anonyme

Fra : N/A

Dato : 22-07-05 08:32

Fra : Jesper Krogh

Dato : 22-07-05 08:32

I dk.edb.system.unix, skrev Thorbjoern Ravn Andersen:

> Du ved godt at Perl har en rename-funktion, ikke?

Sikkert..

Løser du altid opgaverne på den for systemet mest optimale måde? Jeg gør
ikke, jeg er oftest tilfreds bare jeg får løst opgaven. (og det gør
ovenstående faktisk).

Jesper
--
../Jesper Krogh, jesper@krogh.cc, Jabber ID: jesper@jabbernet.dk

Fra : N/A

Dato : 22-07-05 21:22

Fra : Rander

Dato : 22-07-05 21:22

22 Jul 2005 20:09:39 +0200 brugte Thorbjoern Ravn Andersen 12 linier på at
fortælle dette til dk.edb.system.unix:

>SÅ vil jeg gerne spille Perl Golf med dig :)

Hvad er Perl Golf?

http://rander.dk (temporarily down!)

Blodforgiftning i den ene arm begrundet på en rift på Frederiksberg
Hospital. Har konsumeret flere læger. (Skadesanmeldelse)

Fra : N/A

Dato : 23-07-05 11:51

Fra : Rander

Dato : 23-07-05 11:51

23 Jul 2005 10:50:22 +0200 brugte Thorbjoern Ravn Andersen 13 linier på at
fortælle dette til dk.edb.system.unix:

>Løs en given programmeringsopgave i Perl med færrest antal tegn i
>Perlprogrammet.
>Det har før tiltrukket mange, og man kan lære noget af det ved at se
>hvordan andre har fundet interessante vinkler på et givent problem.

Ahhhh... Det tror jeg ikke at jeg vil være god til...

http://rander.dk (temporarily down!)

En stor leder sætter aldrig sig selv over sine underordnede,
undtagen når det kommer til ansvar. (Jules Ormont)

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 22-07-05 08:28

Kasper Lund skrev:

> Altså, jeg har 50 filer i en mappe der alle skal have fjernet
> de føste fem karakterer i filnavnet.

I bash kan man fx

#v+

cd folder

find . -maxdepth 1 -type f -print \
| while read FILE
do
OLDNAME="${FILE##*/}"
NAMELEN="${#OLDNAME}"
if [ ${NAMELEN} -gt 5 ]; then
NEWNAME="${OLDNAME:5}"
if [ -w "${NEWNAME}" ]; then
echo "Advarsel: filen ${NEWNAME} findes allerede" >&2
else
mv -v "${OLDNAME}" "${NEWNAME}"
fi
else
echo "Advarsel: filnavnet ${OLDNAME} har mindre end 6 tegn" >&2
fi
done

#v-

Eller hvis der kun er et mappeniveau og man er sikker på at alle
filnavne har mere end fem tegn til at starte med, og der ikke er
nogen navnekollisioner, og der ikke er nogle filnavne med mellem-
rum:

#v+

cd folder

for FILE in *