opsætning af ftp? ( ubuntu )
Fra : co0kie

Dato : 21-07-05 19:41

Hej,

Jeg kører Ubuntu 5.04 (server) på en lille bærbar, og vil prøve at sætte
en rigtig webserver op.
Jeg kan rent faktisk sætte alt op på den som jeg har brug for, php4,
mysql, phpmyadmin og selvfølgelig apache2.
Men nu mangler jeg "bare" lige ftp adgang til den bærbare, dertil vil
jeg gerne "bare" bruge et standard ftpd, evt. vsftpd?

Jeg kunne godt tænke mig at have en bruger, evt. (webserver), til at
have /var/www som hjemmekatalog, hvor brugeren så kan uploade filer
dertil, hvor de for chmod'et 755.

Nogen der kan hjælpe med mit "lille" problem?
Jeg vil virkelig gerne lære mere om linux som server.

PS. Jeg er ny i linux, men er snart ikke mere nybegynder

Mvh
- co0kie

Fra : Kent Friis

Dato : 21-07-05 19:48

Den Thu, 21 Jul 2005 20:40:39 +0200 skrev co0kie:
> [...]
> Jeg vil virkelig gerne lære mere om linux som server.
>
> PS. Jeg er ny i linux, men er snart ikke mere nybegynder

Der var en der spurgte om *præcist*[1] det samme for 26 minutter siden,
prøv at se hvad svar han får.

Mvh
Kent

[1] Ja selv navnet var det samme...
--
Hard work may pay off in the long run, but lazyness pays off right now.

Fra : Jesper Staun Hansen

Dato : 22-07-05 11:53

Kent Friis wrote:

> Der var en der spurgte om *præcist*[1] det samme for 26 minutter siden,
> prøv at se hvad svar han får.
>
> Mvh
> Kent
>
> [1] Ja selv navnet var det samme...

Det er her dette billede kommer praktisk
http://unix.rulez.org/~calver/pictures/6thsensestupidpeople.jpg

Fra : co0kie

Dato : 22-07-05 12:31

Jesper Staun Hansen skrev:
> Det er her dette billede kommer praktisk
> http://unix.rulez.org/~calver/pictures/6thsensestupidpeople.jpg

Haha haaa!
Ved ikke hvad der gik galt i går, men jeg kunne ikke se min egen post,
så jeg postede bare igen

Fra : Jesper Staun Hansen

Dato : 22-07-05 13:13

co0kie wrote:

> Haha haaa!
> Ved ikke hvad der gik galt i går, men jeg kunne ikke se min egen post,
> så jeg postede bare igen

Kunne ikke lade være

Velkommen til Unix/linux/solaris osv. verden

Fra : co0kie

Dato : 22-07-05 18:24

> Velkommen til Unix/linux/solaris osv. verden

Jo tak

Men tilbage til spørgsmålet :P
Hvorfor kan jeg ikke få min ftp-server til at virke?...
Hvad går der galt?
Kunne godt tænke mig, at lave sådan et slags webhotel, men som det ser
ud lige nu, kan jeg ikke rigtigt forestille mig det :(

Jeg kan sagtens kode PHP scripts til styring af MySQL bruger, til
pureFTPD eller proFTPD.

PS. Synes proFTPD har lange svartider?

Mvh
- co0kie

Fra : Jesper Staun Hansen

Dato : 23-07-05 10:00

co0kie wrote:

> [...]
> ud lige nu, kan jeg ikke rigtigt forestille mig det :(
>
> Jeg kan sagtens kode PHP scripts til styring af MySQL bruger, til

Er der forbindelse til port 21 ?
Har du tjekket med
# nano -w /etc/default/proftpd
og
# nano -w /etc/proftpd.conf
?

Måske kører den ikke?
# /etc/init.d/proftpd start

Fra : co0kie

Dato : 23-07-05 19:50

> Måske kører den ikke?
> # /etc/init.d/proftpd start

Den kører skam fint nok, men den er bare langsom
Virkelig langsom :(

Men okay, det går nok, men stadig når jeg så opretter en bruger i MySQL
databasen, så kan jeg nemt logge ind med denne bruger. Men jeg kan ikke
skrive på serveren, "permission denied!".

Fra : Kasper Johansen

Dato : 22-07-05 01:59

"co0kie" <no@mail.nu> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg kan rent faktisk sætte alt op på den som jeg har brug for, php4,
> mysql, phpmyadmin og selvfølgelig apache2.

Overvej da at bruge PHP5. Mener nok du skal tilføje denne linje til
/etc/apt/sources.list

deb http://people.debian.org/~dexter php5 hoary

Og så er det bare:

apt-get install php5 php5-mysql libapache2-mod-php5

> [...]
> Jeg vil virkelig gerne lære mere om linux som server.
>
> PS. Jeg er ny i linux, men er snart ikke mere nybegynder

Brug proftpd. Med det program kan du tilføje dine ftp-brugere i en
MySQL-database, hvilket gør dig istand til at lave din helt egen webhost
(ftp-mæssigt i hvert fald).

apt-get install proftpd proftpd-mysql

Efter det kan du lige redigere lidt i configgen /etc/proftpd.conf. Hvis du
ikke ønsker MySQL-muligheden kan du evt. følge denne guide:
http://debianguiden.dk/dists/stable/html/ftp-server.html

Hvis du syntes at MySQL-muligheden er lidt federe (som mig selv), kan du
følge denne guide i stedet:
http://jordhulen.dk/linux/ProFTPD+mod_sql.html

Der er et utal af muligheder i det MySQL, blandt andet også log af filer i
MySQL, log af logins (dato/tid osv.).

Mange store hosting-firmaer bruger også proftpd, så du går ikke helt galt i
byen. Desuden har den en config der minder lidt om Apache's, så du føler dig
måske endda helt hjemme med det.

--
Mvh Kasper Johansen

Fra : co0kie

Dato : 22-07-05 09:03

> [...]
>
> deb http://people.debian.org/~dexter php5 hoary
>

> Og så er det bare:
>
> apt-get install php5 php5-mysql libapache2-mod-php5

Okay, så fik jeg sat PHP5 op, så det virker

> Brug proftpd. Med det program kan du tilføje dine ftp-brugere i en
> MySQL-database, hvilket gør dig istand til at lave din helt egen webhost
> (ftp-mæssigt i hvert fald).
>
> apt-get install proftpd proftpd-mysql

Den kommando skulle vist kun hedde:
apt-get install proftpd-mysql

Ellers klager den over det

> Efter det kan du lige redigere lidt i configgen /etc/proftpd.conf. Hvis du
> ikke ønsker MySQL-muligheden kan du evt. følge denne guide:
> http://debianguiden.dk/dists/stable/html/ftp-server.html

Ja, den havde jeg rent faktisk kigget på lidt tidligere på dagen, (i
går). Men den er jo også ganske brugbar!

> Hvis du syntes at MySQL-muligheden er lidt federe (som mig selv), kan du
> følge denne guide i stedet:
> http://jordhulen.dk/linux/ProFTPD+mod_sql.html

Okay, denne guide er virkelig en af de gode, og så er den endda også på
dansk

Men men men, jeg for oprettet de forskellige tables i MySQL og brugere,
hvilket jeg er 99% sikker på jeg har sat korrekt op.
Men så for jeg denne melding når jeg vil lave en mappe eller overfører
en fil:

Permission denied!

Og jeg har tilføjet bruger1 til gruppe1 osv.

Og har også:

chown nobody:nogroup /ftp

Men jeg kan bare ikke få det til at virke

PS. Syntes også der var forholdsvis lange svartider?
Altså i forhold til vsftpd

Ps.Ps. Men ellers mange tak for den gode vejledning! Og de gode links !

- co0kie

Fra : Jesper Staun Hansen

Dato : 22-07-05 11:27

> [...]
> Altså i forhold til vsftpd
>
> Ps.Ps. Men ellers mange tak for den gode vejledning! Og de gode links !

'

Man skal vist give brugeren seperate tilladelser til at gøre diverse ting.
Jeg ved ikke om gproftpd (GUI for proftpd) virker sammen med mySQL delen
eller om den ændre det hele.

Fra : Allan Joergensen

Dato : 23-07-05 10:10

co0kie <no@mail.nu> wrote:

> PS. Syntes også der var forholdsvis lange svartider?

IdentLookups off
UseReverseDNS off

i din /etc/proftpd.conf

--
Allan Joergensen

"Did the table do something to offend you, Worf?" - Deanna